آشنایی با موسسان گوگل

آشنایی با موسسان گوگل

کافیست که نگاهی به زندگی اشخاص در قرن‌های پیش بیندازید، تمامی کارهایی را که برای امرار معاش و گذراندن زندگی انجام می‌دادند سنتی و فیزیکی بود و چیزی به عنوان تکنولوژی و علم را در خواب نیز نمی‌دیدند. چقدر می‌توانست برایمان ناخوشایند باشد که امروز تصور می کردیم باید تمام کارهایمان را بدون در نظر گرفتن تکنولوژی و علم به صورت سنتی انجام دهیم. تماس تلفنی و تصویری، استفاده از رسانه دیجیتال، کارهای بانکی، تهیه اجناس لازم و مورد احتیاج زندگی و بسیاری از کارهای دیگر. موسسان گوگل موضوع اصلی این مقاله است، پس تا انتها با ما همراه باشید.

در حقیقت بسیاری از کارهایی هستند که ما امروزه با در اختیار داشتن صنعت و تکنولوژی با چند کلیک قادر به انجامش هستیم و تمام این کارها را باید مدیون ظهور شبکه‌های جهانی به ویژه گوگل باشیم. با ظهور این شرکت بزرگ و مهم تفاوت‌ها در نوع استفاده و سرویس‌ دهی شبکه‌های اینترنت مشخص شد، که شرکت گوگل یک تنه و بدون رقیب تمامی نیازهای ما را از طریق تامین شبکه پاسخگو است.

مسیر گوگل با دو نابغه

همه چیز بر می‌گردد به سال ۱۹۹۵ و در آن سال لری پیج دانشجوی تخصصی دکترای دانشگاه استنفورد بود. با ورود سرگئی برین به دانشگاه استنفورد و ملاقاتی که با لری پیج داشت این بستر را فراهم ساخت تا این دو بتوانند در راستای رسیدن به هدف در پروژه‌ای به نام موتور جستجوگر و یا Back Rub کار کنند. در سال ۱۹۹۶ این دو نفر بر روی سرورهای دانشگاه استنفورد به صورت حرفه‌ای و تخصصی کارشان را شروع کردند و مشغول تحقیقات در این زمینه شدند.

این دو دانشمند به این جمع‌بندی رسیدند که برای خودشان یک موتور جستجوگر راه‌اندازی کنند و تغییر و تحولاتی را که تا آن زمان هیچ کس بر روی موتور جستجو انجام نداده بود، بر روی آن انجام دهند. با کار کردن زیاد بر روی این پروژه در سال ۱۹۹۸ موفق شدن گوگل را به ثبت برساند و در ۱۴ دسامبر همان سال گوگل به ثبت رسمی رسید، بعد از ثبت کردن گوگل بلافاصله برای در اختیار داشتن یک دفتر کاری اقدام کردند و توانستند در پارکینگ خانه یکی از دوستانشان به اسم سوزان ووجیتسکی دفتر کار گوگل را افتتاح کنند.

خانم سوزان در حال حاضر به عنوان مدیرعامل یوتیوب مشغول به کار است که خود یوتیوب نیز یکی از زیر مجموعه‌های گوگل است. بعد از دو سال کار کردن مستمر و شبانه روزی این مکان به عنوان دفتر کاری گوگل بسیار کوچک بود و گوگل به محله پالوآتو که مکان ثروتمند در سانفرانسیسکو بود انتقال یافت. در آن سال تعداد پرسنل گوگل به ۸ نفر رسیده بود.

بختی که موسسان گوگل یار بود

بعد از این که لری و سرگئی در سال ۱۹۹۹ مشغول پروژه درسی و دانشگاهی بودند، فشردگی زیادی در دروس آنها نمی‌گذاشت که تمرکز کافی را بر روی دروس خود داشته باشند و تصمیم گرفتند برای گذراندن مقطع دکترا و ادامه تحصیل گوگل را بفروشند. شخصی که آنها قرار شد پیشنهاد فروش گوگل را به او بدهند، جورج بل مدیرعامل و سرمایه‌گذار شرکت اکسایت بود.

وقتی که لری و سرگئی با جرج بل تماس گرفتند و پیشنهاد ۱۰ میلیون دلاری را به او دادند او قبول نکرد و دوباره پیشنهاد ۷۵۰ هزار دلاری به جورج بل دادند که بار دیگر وی پیشنهاد را نپذیرفت و قصد خرید گوگل را نداشت. داستان فروش گوگل به تاخیر افتاد و حدود ۵ ماه بعد دو شخص سرمایه‌گذار به نام کلانیز پرکینز و سکویا که می‌دانستند ارزش گوگل چقدر است و با زیرکی خود ۲۵ میلیون دلار روی گوگل سرمایه‌گذاری کردند و توانستند پست هیئت مدیره گوگل را در اختیار خودشان قرار دهند.

به راستی اگر شما جای لری پیج و سرگئی برین موسسان گوگل بودید در آن سال‌ها اقدام به فروش این شرکت می‌کردید؟ و یا اگر به جای جورج بل بودید اقدام به خرید گوگل می‌کردید؟ آیا این پدیده قرن را از دست می‌دادید و یا برای به دست آوردنش چندین برابر پول پرداخت می‌کردید؟

ولی یادتان باشد که ما در دوره‌ای هستیم که گوگل به اوج قدرت و تکنولوژی خود رسیده است و با توجه به شرایط کنونی شاید نظرات متفاوتی داشته باشید، در سال ۱۹۹۹ موسسان گوگل خبر نداشتند که چند میلیارد دلار را در دستانشان دارند و همینطور جرج بل هرگز فکر نمی‌کرد پروژه‌ای که قصد خریدش را نداشت ارزشش فراتر از این مبالغ باشد. به هر حال حقیقت چیز دیگری است و اسمش را هرچه که می‌خواهید بگذارید، چه اقبال، شانس، تقدیر و یا اصطلاحی دیگر که با موسسان گوگل یار بود.

یاهو نخرید و به زیر کشیده شد

ماجرای فروش گوگل هنوز ادامه داشت و موسسان گوگل آقای لری پیج و سرگئی برین نمی‌توانستند بیخیال تحصیل شوند و تمامی تمرکزشان بر روی دروس دانشگاهی‌شان بود. در آن زمان موتور جستجوگری وجود داشت به نام یاهو، هدف از طراحی و ساخت یاهو این بود که پاسخ به سوالات کاربران را انجام دهد یعنی اگر سوالی داشتید با جستجو کردن این سوال در یاهو، به جواب‌تان دسترسی داشتید و این موتور جستجو در بین عموم محبوبیت بالایی داشت.

موسسان گوگل پیشنهاد فروش این شرکت را به یاهو دادند ولی یاهو دست رد بر سینه آنها گذاشت و قصد خرید را نداشت. بار دیگر در سال ۲۰۰۲ موسسان گوگل از شرکت یاهو برای تامین سرمایه درخواست وام کردند که باز هم شرکت یاهو قبول نکرد این بار هم شانس با لری و سرگئی یار بود و گوگل را از دست ندادند، انگار گوگل علاقه خاصی به این دو موسس و بنیانگذار خودش داشت. مطمئناً یاهو نیز خود را نخواهد بخشید و تاوان نخریدن گوگل را با تنزلی که داشت پس داد.

سلطنت ابر تکنولوژی به نام Google

با روی کار آمدن اریک اشمیت در اواخر سال ۲۰۰۲ دوران طلایی و شکوفایی گوگل پا در عرصه جدیدی گذاشت و این شرکت توانست با چند برابر کردن کارمندانش وسعتش را گسترش دهد و یک ساختمان را به محل شرکت اضافه کرد. گوگل کم‌کم در بین اشخاص جا افتاد و با قرار دادن امکاناتی همچون جستجوی عکس، خواندن خبر، چند زبانه بودن اعلام زمان جشن‌های ملی برای کشورها و موارد زیادی دیگر، این امکان را به وجود آورد تا کاربرانش تمامی اطلاعات را با چند کلیک در اختیار داشته باشند.

در سال ۲۰۰۲ موسسان گوگل یک ابتکار دیگر به خرج دادند و با قرار دادن خدمات [تبلیغ به ازای] هر کلیک تحولی اساسی را در صنعت کسب و کار ایجاد کرد. این تحول باعث شد که گوگل درآمد هنگفتی را به دست آورد به گونه‌ای که حدود ۹۵ درصد از درآمد گوگل از این طریق بود. در سوی دیگر به نفع وبلاگ‌نویسان و برنامه‌نویسان نیز بود زیرا با تولید محتوا و مطلب در صفحه خصوصی‌شان کاربران را جذب کرده و درآمد عالی را از طریق اینترنت کسب می‌کردند.

روند سعودی گوگل

در اواخر سال ۲۰۰۲ گوگل توانست دفتر کارش را به برخی از کشورها مثل استرالیا، توکیو و غیره افزایش دهد و با این تعداد دفتر حدود ۸۰۰ نفر کارمند در اختیار داشت. طولی نکشید که در سال ۲۰۰۷ گوگل به برترین شرکت برای کارکردن معرفی شد به گونه‌ای که آرزوی تمامی اشخاص این بود که در گوگل به استخدام در آیند و دراین شرکت مشغول به فعالیت شوند.

موسسان گوگل با یکدیگر عهد بستند که به مدت ۲۰ سال یعنی تا سال ۲۰۲۴ در کنار یکدیگر به فعالیت بپردازند. موتور جستجوی گوگل امروزه می‌تواند از طریق روش‌های جدید و کارآمد در زمینه تبلیغات و بازاریابی میزان مشتریان و کابران را به شدت افزایش داده و در نتیجه هر روز با مشتریان و کابران جدیدی ارتباط برقرار کند. گوگل این امکان را فراهم کرده که رویای شرکت‌ها در زمینه گسترش فعالیت تجاری و بهبود اوضاع کسب و کارشان به حقیقت بپیوندد. در همین خصوص آشنایی با این ابزار پیشرفته و نوین می تواند یکی از موثرترین روش‌های پیشرفت در حیطه‌ی تمامی کسب کارها باشد.

سخن پایانی

از آنجایی که گوگل یکی از بهترین و موثرترین موتورهای جستجوگر است، بسیاری از وب‌مسترها یا صاحبان وب‌سایت‌ها اینترنتی سعی دارند تا از طریق افزایش تاثیر‌گذاری در رتبه‌بندی گوگل در ارتقا رتبه خود یا میزان افزایش بازدید از وب‌سایت خود تاثیر مثبتی را ایجاد کنند. در عصر حاضر استفاده از موتورهای جستجوگر گوگل در سراسر جهان تا حدی فراگیر شده است که به عنوان یک مرجع اطلاعاتی کامل محسوب می‌شود و آن را باید مدیون نبوغ و تلاش موسسان گوگل دانست. در حال حاضر بر اساس آخرین اخبار منتشر شده گوگل با درصد بالایی جزء محبوب‌ترین موتوهای جستجوگر دنیا محسوب می‌شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.