آشنایی با کنترل پنل پلسک

آشنایی با کنترل پنل پلسک

پلسک را باید یکی از مهم‌ترین کنترل پنل‌های چند منظوره‌ای دانست که در سال 2033 توسط یکی از کمپانی‌های ایالت متحده آمریکا معرفی شد و توسعه این کنترل پنل در کشور روسیه بود و توانست به صورت رسمی به فعالیتش ادامه داد. کنترل پنل پلسک برگرفته از واژه‌ی parallels plesk panel است و می‌تواند از دو سیستم عامل اندروید و لینوکس پشتیبانی کند. plesk با توجه به این قابلیت در میان متخصصان و کاربران هاستینگ از محبوبیت زیادی برخوردار است و توجه عده‌ی زیادی از افراد را در این حوزه به خود جلب کرده است.

امنیت در کنترل پنل پلسک

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که تمامی کنترل پنل‌ها اهمیت زیادی به آن می‌دهند امنیت است، زیرا مهارت بالای هکرها در زمینه حملات سایبری در فضای وب زیاد شده است و کاربران نیاز دارند تا یک فضای کنترل پنل امن را برای مدیریت و برسی وب‌سایت خودشان دراختیار داشته باشند.

کنترل پنلPlesk با توجه به امنیتی که دارد یک فضای امن و ایمن خواهد بود. این کنترل پنل برای اینکه بتواند امنیت داده‌های کاربران را افزایش دهد داری امکانات زیادی است که می‌توان به Revisium Antivirus و Fail2ban اشاره کرد. با وجود انتی اسپمی که کنترل پنل پلسک برای ایمیل در نظر گرفته است باعث می‌شود تا هکرها نتوانند آن را مورد حمله قرار دهند.

کنترل پنل پلسک دارای چه امکاناتی است

  • مدیریت کردن صفحه پیش فرض وب‌سایت با استفاده از Plesk
  • زمانی که شما از کنترل پنل پلسک استفاده می‌کنید، می‌توانید مدیریت فایل‌ها را انجام دهید که این فایل‌ها شامل حذف و اضافه کردن فولدرهای جدید، تعیین حد دسترسی و ایجاد کردن فهرست‌های جدید و بارگزاری فایل است.
  • مدیریت و تهیه نسخه پشتیبانی در وب‌سایت
  • با استفاده از پلسک می‌توانید مدیریت پروتکل‌های انتقال یافته‌ای مانند File Transfer Protocol را انجام دهید
  • مدیریت صندوق پستی که شامل ارسال صندوق پستی به یک صندوق دیگر، تنظیم کردن فضای صندوق پستی، ایجاد کردن وضعیت پاسخگویی خودکار تغییر واژه و مواردی دیگر را می‌توان با استفاده ار این کنترل پنل انجام داد
  • وقتی که برای مدیریت فایل‌های وب‌سایت از کنترل پنل پلسک استفاده می‌کنید، می‌توانید Database را مدیریت کنید که شامل مواردی همچون حذف کردن کاربر و یا ایجاد آن، عوض کردن کده‌واژه و یا حذف و ایجاد کردن دیتابیس جدید باشد.

مهم‌ترین افزون‌های موجود در کنترل پنل پلسک

افزونه‌های که می‌توان در plesk از آنها استفاده کرد شامل:

۲_ Kernelcare

این افزونه می‌تواند در هر 4 ساعتی یک بار سیستم امنیت وب‌سایت را مورد برسی قرار دهد و برای بالا برده امنیت وب‌سایت از این افزونه استفاده می‌شود.

۲_ WordPress ToolKit

این افزونه برای ایجاد کردن وب‌سایت در کنترل پنل پلسک وجود دارد، در واقع یک نسخه فشرده از وردپرس است که این امکان را به کاربر می‌دهد تا به خوبی بتواند وردپرس خودش را مدیریت کند.

۳_ Kaspersky Antivirus forServers

این افزونه که کاربرد آن برای ایمیل است باعث می‌شود تا تمامی نامه‌های ارسالی، ورودی اسکن شده و کدهای خطرناکی که در این نامه‌ها وجود دارد از بین ببرد.

۴_ Speed Kit

با توجه به اینکه اگر در یک وب‌سایت سرعت بارگذاری بیش از 3 ثانیه به طول بیانجامد، درصد زیادی از کاربران آن وب‌سایت اقدام به ترک صفحه مورد نظر خواهند کرد. این افزونه سرعت وب‌سایت را بالا خواهد برد و مانع می‌شود تا این اتفاق برای وب‌سایت شما رخ ندهد.

۴_ Git

این افزونه یکی از نسخه‌های محبوب و پرطرفدار از این سیستم کنترل است که می‌تواند با قابلیت سرعت بالایی که دارد وب‌سایت را یک پارچه سازی کند.

۵_ SEO Toolkit

به یک جعبه ابزاری گفته می‌شود که شما با استفاده از آن می‌توانید سئو سایت خودتان را به خوبی مدیریت کنید و جایگاه و رتبه وب‌سایت خود را در نتایج موتورهای جستجو ارتقاء دهید.

۶_ Acronis

این افزونه سبب می‌شود تا شما بتوانید از داده‌های سرور خودتان به خوبی پشتیبانی کنید.

۷_ Advanced Monitoring Grafana Extensions

به گزینه‌ای گفته می‌شود که برای ارزیابی کردن عملکرد سرور با استفاده از گراف و وضعیت سرور را نشان خواهد داد.

۸_ Repair Kit

امکان برسی کردن سیستم به صورت خودکار و برطرف کردن مشکلات احتمالی با استفادا از Repair Kit در کنترل پنل پلسک.

۹_ Server-side restrictions forPlesk Admins

امکانی است که شما با استفاده از آن می‌توانید برای دیگر ادمین‌ها محدودیت‌هایی را اعمال کنید.

۱۰_ Improved File Manager UX

با استفاد ه از قابلیت Improved File Manager UX شما دیگر با محدودیت بارگزاری فایل‌های پسوند روبرور نخواهید شد.

مزایا و معایب کنترل پنل پلسک

مزایا و معایب این کنترل پنل عبارتند از:

مزایا

  • بالا بودن سرعت Plesk
  • از پایگاه داده MySQL و MSSQL پشتیبانی می‌کند
  • امکان مدیریت بهینه‌سازی وب در پلسک وجود دارد
  • نصب کردن کنترل پنل پلسک در مدت زمان کمی انجام می‌شود
  • پلسک یک سیستم سبک و کم حجم است زیرا برای کار کردن با آن به حداقل منابع نیاز است
  • پلسک از امنیت بالایی برخوردار است
  • کاربران ویندوز بیشتر تمایل دارند از کنترل پنل پلسک استفاده کنند
  • کنترل پنل پلسک این قابلیت را دارد تا از زبان‌های برنامه‌نویسی PHP و ASP.net پشتیبانی کند
  • کنترل پنل پلسک با آنتی ویروس Kaspersky سازگار است
  • امکان تست رایگان از دیگر مزایایی است که کنترل پنل پلسک دارد و با توجه به این قابلیت که امکان تسط رایگان قبل از خرید برای متقاضی وجود دارد می‌تواند بهترین انتخاب را داشته باشد.

معایب

  • کنترل پنل پلسک از نظر بازیابی اطلاعات نیاز به بهبود و ارتقاء داد که این مورد از ضعف‌های مهم این کنتل پنل است
  • از دیگر معایب پلسک می‌توان به پیچیدگی آن اشاره کرد زیرا با توجه به محیط کاربری ساده‌ای که دارد اسکریپت‌ها را نمی‌توان به راحتی بر روی آن نصب کرد.
  • نگرانی امنیتی از را می‌توان از دیگر معایب پلسک نام برد

سخن پایانی

زمانی که شما از کنترل پنل Plesk استفاده می‌کنید این امکان با دارید تا بدون اینکه دانش فنی و تخصصی در این زمینه داشته باشید به سادگی تنظیمات هاست خود را مدیریت کرده و به خوبی از وب‌سایت خودتان پشتیبانی کنید.

پلسک یک ابزار قوی گرافیکی و کاربردی به نام Extension دارد که مدیران سرور و توسعه دهندگان وب با کمک این ابزار می‌توانند گرافیک و کنترل مدیریت وب‌سایت‌ها را به خوبی انجام دهند. با توجه به اینکه ابزارهای زیادی در پلسک وجود دارد شما می‌توانید به صورت متن باز پلاگین‌هایی را که نیاز دارید برنامه‌نویسی کرده و با شخصی سازی آنها کنترل سرور خود را به دست گیرید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.