ادمین سایت (Site admin) کیست؟ آشنایی با 6 ویژگی این متخصص

ادمین سایت (Site admin) کیست؟  آشنایی با 6 ویژگی این متخصص

ادمین سایت به شخصی گفته می‌شود که مسئولیت نگهداری، اداره و توسعه یک وب‌سایت را عهده‌دار است. اگر بخواهیم به مهم‌ترین وظیفه یک Site admin اشاره کنیم باید بگوییم که وظیفه و مسئولیت او مدیریت و رهبری سایت است.

کلمه ادمین (admin) که به معنای مدیر و مدیریت گروه می‌باشد و مدیریت سایت و کانال را به عهده دارد، شاید شما با واژه‌ی ادمین در فضای اینترنت به کرار روبه ‌رو شده‌‌ باشید حال ما شما را با مفهوم و تعریف درست این کلمه آشنا خواهیم کرد.

نقش ادمین Site admin

در یک کار گروهی و جمعی درصد موفقیت در گرو یکدیگر است زیرا با کم کاری یک نفر اختلال در بین این کارگروه پیش می‌آید و بالعکس با انجام دادن درست کارها توسط افراد بهترین نتیجه را در کنار یکدیگر رقم خواهند زد. اما یک نکته بسیار مهمی که در کارهای گروهی و جمعی وجود دارد، هماهنگی و مدیریتی است که باید بین افراد شکل گیرد تا مانند یک پازل هر کسی درست در جای خودش قرار بگیرد.

این مدیریت را باید شخصی کاردان و مدیر برعهده داشته باشد تا بتواند با در نظر گرفتن شرایطی که در هماهنگی و اداره افراد آموخته است گروه را به سمت پیشرفت سوق دهد. یک وب‌سایت نیز از این قاعده مستثنی نیست و نوع مدیریت و رهبری ادمین سایت مهم‌ترین کار در جهت پیشرفت وب‌سایت می باشد.

ادمین سایت باید دارای چه ویژگی‌های باشد

ادمین به معنای مدیر است و وظیفه آن مدیریت سایت، کانال و غیره می باشد. در واقع ادمین سایت به کسی گفته می‌شود که مسئولیت اداره و نگهداری وب‌سایت را دارد. با توجه به اینکه با حیطه کاری و نوع فعالیت ادمین سایت آشنا شدید باید حدس بزنید که او دارای چه ویژگی‌هایی است‌و یا یک ادمین سایت حرفه ای باید دارای چه ویژگی‌های بارزی باشد تا بتواند به نحو احسنت وظایف خود را انجام دهد، در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم:

۱_ توانایی مدیریت بالا در هدایت تیمی

یک ادمین سایت باید دارای خصوصیات و ویژگی‌های هدایت یک تیم یا گروه باشد، تا بتواند بدون مشکل مدیریت کارهای آنها را در دست داشته باشد.

۲_ بارگذاری مطالب علمی و توسعه سایت

یک مدیر و ادمین موفق برای پیشرفت و توسعه سایت باید برنامه‌های کاربردی داشته باشد که یکی از آنها بارگذاری مطالب علمی برای افزایش سطح علمی بازدیدکنندگان است

۳_ علاقه به فضای اینترنت و کسب و کارهای اینترنتی

به این نکته توجه داشته باشید کسانی می‌توانند ساعت‌ها را بدون فرسودگی در یک سایت فعالیت داشته باشند که به دنیای اینترنت و دیجیتال علاقه زیادی داشته باشند.

۳_ روابط عمومی بالا برای ایجاد ارتباط قوی

ادمین سایت باید توانایی برقراری ارتباط قوی با تمام افراد را که در وب‌سایت فعالیت دارند را داشته باشد. این افراد اعم از برنامه‌نویس، طراح، گرافیست و محتوا نویسان می‌باشد. از نکات مهمی دیگر نوع ارتباط با کاربران و مشتریان وب‌سایت است که ادمین سایت با درایت و مدیریت که دارد می‌تواند به درستی به کاربران و مخاطبین مشاوره‌های لازم جهت کارهای فوری و مهم را بدهد.

۴_ آشنایی اولیه به کارهای گرافیکی و طراحی

وقتی یک ادمین سایت به امور طراحی و گرافیکی آشنا باشد در مواقع ضروری و لازم می‌تواند کارها را به درستی انجام دهد. تسلط به نرم‌افزارهایی که از طریق آن وب‌سایت آنالیز می‌شود.

۵_ بلد بودن محتوا‌نویسی در وب‌سایت

برای تولید محتوا در سایت تیم‌هایی وجود دارند که این کار را انجام می‌دهند اما قبل از تولید محتوا در سایت ادمین سایت باید محتوا را بررسی کرده و از محتوایی با کیفیت استفاده کند و در صورت نبودن مشکل در نوع و عنوان محتوا آن را برای قرار دادن در سایت تایید نماید زیرا در این خصوص نباید درک و هوش کاربر را نادیده گرفت.

۶_ با انرژی و ایده پرداز

وقتی که یک مدیر سایت یا همان ادمین سایت بتواند کارها را با انرژی و روش‌های جدید و به روز انجام دهد سرعت پیشرفت را در سایت بالا می‌برد و با ایده‌هایی که در مدیریت سایت به کار می‌برد نقش پررنگی را در هدایت سایت به سوی موفقیت ایفا می‌کند.

ادمین سایت چه وظایفی دارد

اگر به طور ساده و قابل فهم بخواهیم این مسئله را توضیح بدهیم، باید اینطور گفت که با توجه به نوع فعالیت و خدماتی که یک وب‌سایت اینترنتی دارد وظیفه ادمین سایت‌ها نیز متفاوت است، و با توجه به کارکرد و توانایی که یک ادمین سایت دارد مسئولیت او مشخص می‌شود.

مثلاً سایت‌هایی هستند که مدیران متعددی دارند مانند سایت آمازون و دیجی کالا، وب‌سایت‌هایی با چنین قدرت و توانمندی قطعاً مدیران توانمند و حرفه‌ای را در اختیار دارند تا بتوانند به صورت درست و اصولی از پس مدیریت سایت برآیند. در ادامه به چند نمونه از وظایف ادمین سایت اشاره خواهیم کرد:

وظایف ادمین سایت

  • گرفتن نسخه پشتیبانی از سایت
  • بروزرسانی مداوم سایت
  • بالا بردن سرعت بارگذری مطالب در وب‌سایت
  • ادمین سایت گاهی نیز مسئول سئوی سایت می‌باشد و در این‌ صورت باید به بررسی کلمات کلیدی بپردازد
  • ایجاد کردن فضای امن برای وب‌سایت
  • مشخص کردن قیمت محصولات
  • شناسایی لینک‌های مفید برای سایت
  • لینک کردن شبکه‌های اجتماعی مفید به سایت
  • بررسی کاربران و مخاطبین وب‌سایت
  • بررسی بازدید کاربران از سایت
  • گزارش هفتگی یا ماهانه بر اساس بازدید کاربران از سایت و فروش محصولات

سخن پایانی

ادمین سایت اگر در یک شرکت بزرگ مشغول به خدمت‌رسانی شود وظیفه سنگینی را در میان طراحان، برنامه‌نویسان، تیم تولید محتوا و کارشناسان سئو دارا می‌باشد و باید هماهنگی و نظم و در میان آنها برقرار کند.

اما گاهی ادمین سایت در یک کسب و کار کوچک مشغول به فعالیت می‌باشد که در این صورت باید تعدادی از کارها از جمله نظارت بر روی برنامه‌نویسی، کدنویسی و سئو را در این نوع شرکت‌ها انجام دهد. پس این گونه می‌توان گفت که مسئولیت ادمین سایت بسیار حیاتی و مهم می‌باشد و هر ادمین سایتی با توجه به دانش و کارایی خود وظایف مختلفی را به عهده می‌گیرد. Site admin نقش یک رهبر را دارد زیرا با هماهنگ کردن تمامی بخش‌ها با یکدیگر کار را برای تمام تیم راحت‌تر می کند.

اگر بخواهیم در مورد این مقاله به یک جمع‌بندی درست برسیم باید بگوییم که ادمین وب‌سایت در واقع یک مدیر استراتژیک است که با سایت‌ها و رودمپ (نقشه راه) خود می‌تواند یک سایت را از زمین به آسمان برده و بالعکس. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ضریب رشد اینترنت در ایران درخواست استارتپ‌هایی توسط فناوری اطلاعات به شدت افزایش پیدا کرده و خود همین قضیه باعث افزایش چندین برابری درخواست شغلی مانند Site admin شده است.

پس دقت و به روز بودن در زمینه تکنولوژی برای یک ادمین سایت نقش اساسی را ایفا می‌کند که می‌توانند موفقیت چشمگیر شبیه تمامی سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موفق به دست آورد البته با یک نقشه راه درست.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.