ارز دیجیتال (Digital currency) چیست؟

ارز دیجیتال (Digital currency) چیست؟

چند سالی است که بازارهای مالی را نوعی ارز پر کرده که سرو صدای زیادی را به راه انداخته است و امروزه تعداد زیادی از این ارز وارد بازار شده است. شاید این اسم این گونه ارزها به گوش همه اشخاص خورده باشد اما اکثرا درک درستی را از این نوع پول دیجیتالی ندارند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با ارز دیجیتال آشنا کنیم، به تاریخچه آن نگاهی بیندازیم و انوع ارزهای دیجیتال را برای شما مثال بزنیم. تا آخر این مقاله با ما همراه باشید زیرا با خواندن این مطلب به کلیه سوال‌های که در باره ارزهای دیجیتال دارید خواهید رسید.

Digital currency

ارز دیجیتال به نوعی ارز تجاری گفته می‌شود که روش تولید آن به این صورت است که بر بستر اینترنت تولید می‌شود و بر عکس اسکناس و سکه که ماهیت فیزیکی دارند این نوع ارز ماهیت فیزیکی ندارد و به صورت دیجیتال است . ارز دیجیتالی را نمی‌توان در دست یا داخل جیب به همراه داشت و لی می‌توانید با آن خرید و فروش انجام دهید.

این ارز مثل ارزهای دیگر دچار نوسان می‌شود و قیمتش جابه جا می‌شود. یک تفاوت اصلی و مهمی که آن نسبت به پول‌های فیزیکی و سنتی دارد این است که این ارز از یک منبع عرضه نمی‌شود اما کنترل آن متمرکز است، در صورتی که پول‌های فیزیکی و سنتی از یک منبع مشخص که همان بانک مرکزی هر کشور است عرضه شده و مدیریت می‌شود.

ارز دیجیتال باید دارای چه ویژگی‌های باشد

در ادامه به ویژگی‌های Digital currency می‌پردازیم:

۱_ عدم نیاز به واسطه مطمئن

این بدان معنا است که هر شخص خودش کنترل ارزی خود را در دست دارد و شخص دومی وجود ندارد.

۲_ دیجیتال بودن

ارزهای دیجیتال همونطور که از اسمشان پیداست فقط به صورت دیجیتالی و از طریق اینترنت توزیع می‌گردند و جنبه فیزیکی ندارند.

۳_ جهانی بودن

در هر کدام از کشورهای دنیا یک ارز مخصوص به آن کشور وجود دارد که از آن به نام FIAT نام برده می‌شود و دریافت و پرداخت آن با مشکلاتی رو برو است، اما ارزهای دیجیتالی بدون هیچ گونه محدودیتی در سرتاسر دنیا قابل دریافت و پرداخت هستند.

۴_ بی نام بودن

استفاده کردن از این ارز برای تمامی اشخاص بلامانه است و در مبادله با ارز دیجیتال نیازی به هیچ گونه مدارکی نیست.

۵_ کد گذاری

هرشخص که می‌خواهد وارد حساب ارزی دیجیتالی شود باید کدهای مخصصوص به خود رادر پنل کاربری که دارد وارد کند بعد می‌تواند به ارز دیجیتالش دسترسی داشته باشد، این کد گذاری برای این است که سیستم از نا امنی در آمده و امن شود.

۶_ غیر متمرکز بودن

ارزهای دیجیتال در یک سرور یا یک کامپیوتر نگهدار ی نمی‌شوند،بلکه در یک شبکه هزازان کامپیوتری توزیع می‌گردند، شبکه‌هایی که سرور ندارند را شبکه‌های غیر متمرکز می‌گویند.

۷_ مبادله به صورت شخص به شخص

ارز دیجیتال باید به صورت نفر به نفر و آنلاین صورت گیرد، این بدان معناست که دیگر واسطه مطمئنی مانند بانک وجود نخواهد داشت و نفرات به صورت مستقیم با یکدیگر داد و ستت می‌کنند. 

تاریخچه ارز دیجیتال

رشد سریع شرکت‌ها اینترنتی در سال 1990 باعث به وجود آمدن پول‌های اینترنتی معروفی که ای گلد نام داشتن شد که پشتوانه‌ی این نوع از پول دیجیتالی طلا بود. در سال 1996 بود که اولین ای گلد ظهور کرد و استارت ارزهای دیجیتال در سرتاسر دنیا زده شد.

در سال 2006 یک ارز دیجیتال با نام LIBERTY RESERVE به وجود آمد که پشتوانه این ارز دیجیتال دلار و یورو بود. این ارز امکانی را به افراد می‌داد تا آن را خریداری کنند و آزادنه بتوانند با دستمز 1 درصدی آن را بین افراد ردوبدل کنند، هر چقدر مقدار ردوبدل در افراد بیشتر بود درصد سود بیشتری آیدشان می‌شد. بعد از اینکه دولت آمریکا فهمید هر دوی این ارزهای دیجیتال نقش پول شویی را ایفا می‌کنند و باعث تخلفات زیادی می‌شوند هر دوی این ارزهای دیجیتال را تعطیل کرد.

با روی کار آمدن بیت کوین در سال 2009 تحولی شگرفی در عرصه ارزهای دیجیتالی رخ داد، این نوع ارز که بر پایه یک سیستم رمز نگاری شده به افراد ارائه می‌شود این اعتماد را به فرد می‌دهد که با خیالی راحت اقدام به سرمایه گذاری بر روی بیت کوین کند. این نوع از ارزهای دیجیتال بر اساس یک سیستم ریاضی استخراج می‌شوند و هیچ گونه حضور فیزیکی ندارند، با توجه به محدودیت‌های که در استخراج بیت کوین وجود دارد باعث می‌شود که تولید آن سخت و زمان بر باشد و همین عوامل باعث بالا رفتن ارزش آن شده است.

چند نمونه از ارزهای دیجیتال معروف

در ادامه به برسی چند نمونه از ارزهای دیجیتالی معروف خواهیم پرداخت:

1- BITCOIN (بیت کویین)

معروفترین ارز دیجیتال حال حاضر دنیا بی شک بیت کوین است. این ارز دیجیتالی در سال 2009 ظهور کرد و فرازونشیب‌های زیادی را سپری کرد، قیمت بیت کوین در سال 2018 به حدود 13 هزار دلار رسید.

2- RIPPLE (ریپل)

این نوع ارز دیجیتال یک پلتفرم متن باز محسوب می‌شود که برای انجام دادن تراکنش‌های ارزان و سریع طراحی و راه‌اندازی شده است.

3- TRON (ترون)

ترون به عنوان ارز داخلی بلاک چین ترون معروف است. نشانه اختصاری آن TRX است.

4 – STELLAR (استلار)

STELLAR مثل بیت کوین غیره متمرکز عمل می‌کند و به عنوان یک شبکه همتا به همتا معروف است.

5 – ETHEREUM (اتریوم)

 از اتریوم به عنوان نسل دوم ارزهای دیجیتال نام می‌برند، در سال 2015 بود که توسط یک جوان 23 ساله روس اتریوم به وجود آمد.

6- LIGHTCOIN (لایت کوین)

یکی از قدیمی‌ترین ارزهای دیجیتالی در بازارکریپتوکارنسی‌ها، لایت کوین است. این ارز دیجیتال در سال 2011 توسط چارلی لی به وجود آمد.

مزایای ارز دیجیتال

  • ارزهای دیجیتال بر خلاف ارزهای سنتی که نیاز به سیستم‌های بزرگ برای نگهداری، تولید، مدیریت و غیره دارند، نیاز به این سیستم‌های سخت افزاری نخواهند داشت و به صوردت کاملا خودکار و دقیق کار می‌کنند. 
  • جابجایی در ارز دیجیتال آسان است و خطرات جابجایی ارز فیزکی را ندارد، این ویژگی از مزایای مهم ارز دیجیتال محسوب می‌شود.
  • پرداخت ارزهای دیجیتالی در زمان کوتاهی انجام پذیر است و هزینه‌های تراکنش در آن بسیار کم است.

معایب ارز دیجیتال

  • از مهم‌ترین نقصی که در ارزهای دیجیتال وجود دارد این است که بانک‌ها و موسسات مالی آنها را قبول ندارند و هیچ سودی شامل اینگونه ارزها نمی‌شود.
  • مناسب بودن بستر ارزهای دیجیتال برای فعالیت‌های غیر قانونی مانند پول شویی و فعالیت‌های کلاهبرداری و تبهکارانه از دیگر معایب این گونه ارزها است.
  • به دلیل اینکه ارزهای دیجیتال توسط پردازشگرهای بسیار سنگین کامپیوتری تولید می‌شوند و این پروسه باعث مصرف انرژی برق زیادی می‌شود، این عامل به تهدید انرژی برای کشورها تبدیل شده است.

سخن پایانی

امروزه در برخی از فروشگاه‌های دنیا از ارزهای دیجیتال برای داد و ستت استفاده می‌شود و این نشان دهنده این است که احتمال دارد در آینده از این گونه ارزها برا مبادله و تجارت در جاهای زیادی استفاده شود ولی هنوز کسی از آینده این گونه ارزه‌ها به قطعیت نمی‌تواند حرفی بزند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.