استاپ موشن (Stop Motion) چیست

استاپ موشن (Stop Motion) چیست

Stop Motion به تصاویر و اجسام واقعی گفته می‌شود که با استفاده از آن انیمیشن‌ها طراحی و تولید می‌شوند. در تصاویر دو بعدی و یا تصاویر سه بعدی برای نمایش دادن باید آنها به صورت مرتب و پشت سر هم قرار گیرد تا باعث شود یک تصویر متحرک خلق شود ولی استاپ موشن از عروسک‌ها و اجسام واقعی برای ساختن انیمیشن استفاده می‌شود.

مثلا در استاپ موشن یک عروسک را روی یک میز یا سطح مناسبی قرار می‌دهند و بعد از قرار دادن آن از یک زاویه مناسب مشغول به عکس‌برداری از آن می‌شوند و سپس با حرکت دادن اجزای بدن عروسک دوباره از عروسک عکس می‌گیرند و این کار را به صورت مستمر تکرار خواهند کرد تا یک فریم ورک مناسب برای ارائه یک تصویر مناسب آماده و ساخته شود.

تاریخچه استاپ موشن

قدمت استاپ موشن به روزگار قدیم بر می‌گردد و با توجه به آمار قدمت آن با صنعت سینما برابر است. در ابتدای تولید آثار سینمایی کارگردان‌ها و سینما گران برای آنکه بتوانند برخی از سکانس‌های را تولید کنند نیاز داشتند تا اشیاء را در محیط حرکت دهند و برای این کار از Stop Motion استفاده می‌کردند.

اولین استاپ موشن در سال 1897 با نام Humpty Dumpty Circus توسط(جی استوارت بلکتون و البرت اسمیت ساخته شد که در این تکنیک عروسک‌ها را حرکت داده و یک سیرک عروسکی را تولید کردند. راستی این سکانس در آن دوران چقدر منحصر و جادویی به نظر می‌رسید؟

با مرور زمان استفاده از Stop Motion در صنعت سینما بیشتر مورد استفاده قرار گرفت و فیلمسازان با استفاده از استاپ موشن می‌توانستند فیلم‌ها را به صورت معمولی فیلمبرداری کنند. معروف‌ترین فیلم‌هایی که درابتدای کار سینما با استفاده از Stop Motion ساخته شده‌اند عبارتند از Star Wars ،King Kong ،The Terminator ،The Lost World.

انواع استاپ موشن

  • Claymation: این روش از استاپ موشن با استفاده از خشت و خمیر حالت و فیگورهای مورد نیاز را برای اشیاء و المانهای مورد نظر ایجاد می‌شود.
  • Cutout Animation: سبکی از انیمیشن است که با استفاده از تکنیک‌هایی که در این روش وجود دارد میتوان جان بخشی را به اثر مورد نظرتان ببخشید.
  • Silhouette Stop Motion: این نوع از استاپ موشن در پشت یک پرده سفید اجرا می‌شود که به سایه بازی معروف است.
  • Object motion: در این نوع از Stop Motion به صورت مرتب فریم‌ها جابه‌جا می‌شوند و در هر بار جابه جایی عکس‌های جدید گرفته می‌شود.
  • Pixilation Stop Motion: یکی از سخترین کارهایی که که توسط Stop Motion انجام می‌شود به تحرک در آوردن آدمها است. برای اینکه بتوانید در این مدل از استاپ موشن موفق باشید باید هم بازیگر صبور باشید و هم انیماتور صبوری، زیرا باید بتواند در تمام فریم‌ها ثابت و متفاوت تصویر برداری را انجام دهید، به همین خاطر برای تولید این مدل Stop Motion هم زمان زیادی نیاز است و هم هزینه بالایی را باید برای آن در نظر گرفت.
  • Puppet Animation: این شیوه از Stop Motion برای انیمیشن‌های عروسکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در شبکه‌های تلویزیون از آن استفاده می‌شود .

مراحل ساخت استاپ موشن

براس ساخته Stop Motion یک سری مراحل باید انجام داد که عبارتند از:

1- قدم اول تنظیم کردن صحنه برای ساخت

در قدم اول شما باید تمام دقت خود را داشته باشید تا دوربین شما محیط Stop Motion و بخش باکس را پوشش دهد و از تمامی فضاها استفاده کند و باید به گونه‌ای فضا را طراحی کنید تا دوربین شما تمامی فضا را پوشش دهد.

2- قدم دوم ساختن ایده برای استاپ موشن

باید با برسی‌هایی که بر روی ایده خوتان انجام می‌دهید کاراکترهای خودتان را بسازید و برای انجام تصویر برداری خودتان را آماده کنید.

3- قدم سوم تست کردن قبل شروع کار

برای این کار می‌توانید با انجام چند تست کم و کاستی‌های احتمالی را پیدا کنید و اگر عیبی در کار وجود داشته باشد آن را شناسایی کنید.

4- قدم چهارم این است همه فریم‌ریت‌ها را ست کنید

به تصاویری زیاد که پشت سر هم گرفته می‌شود فریم ریت Stop Motion گفته می‌شود و به صورت معمول در هر فریم ریت استاپ موشن که در مدت زمان یک ثانیه است 24 فریم نمایش داده خواهد شد.

5- قدم پنجم نور پردازی

برای اینکه بتوانید یک Stop Motion قوی را درست کنید باید نورپردازی خوب و کاملی را داشته باشد.

6- قدم ششم این است که عکاسی کردن فریم ورک را آغاز کنید

در این مرحله از Stop Motion با توجه به سناریوهای مشخص شده قدم به قدم کار خودتان را پیش خواهید برد و برای هر فریم نیاز به عکاسی خواهید داشت.

7- قدم هفتم تنظیم دوربین در نورپردازی

برای اینکه بتوانید زاویه دید دوربین نورپردازی را تغییر دهید می‌توانید بخش اول را عکاسی کرده و بعد از آن به مرحله بعد رفته و شروع به عکاسی از زوایای جدید کنید تا بتوانید یک استاپ موشن موثر را خلق کنید.

استاپ موشن دارای چه مزایایی است

  • استاپ موشن باعث راحتی در ارسال پیام می‌شود.
  • دارای جذابیت بالایی است.
  • استاپ موشن به واسطه جدید بودنش امکان فعالیت برای هر شخصی را ندارد.
  • استاپ موشن باعث می‌شود توجه جلب شود.
  • می‌توانید استاپ موشن را با قابلیت بالایی وایرال کنید.

چه وسایلی برای ساختن استاپ موشن نیاز است

  •  برای استاپ موشن نیاز به دوربین عکاسی دارید.
  • موادی که بتوانید با آن انیشمن سازی را انجام دهید.
  • پایه‌های ثابت برای دوربین عکاسی.
  • نرم افزارهایی که می‌توانید با آن استاپ موشن را بسازید.

سخن پایانی

برای تولید کردن Stop Motion باید از عروسک‌هایی استفاده شود که دارای مفاصل متحرک و انعطاف پذیر هستند زیرا زمانی که عروسک از این قابلیت برخوردار است می‌توان تمامی حالت‌ها را در آن ایجاد کرد و همچنین از عروسک‌های خمیری و لوگویی نیز برای استاپ موشن استفاده می‌شود زیرا این عروسک‌ها نیز دارد تمامی این قابلیت‌های هستند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.