استراتژی اقیانوس آبی (blue ocean) | روشی هدفمند برای سود بیشتر

استراتژی اقیانوس آبی (blue ocean) | روشی هدفمند برای سود بیشتر

فرآیندی که در آن با استفاده از چهارچوب‌ها، ابزارها و اصولی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید در بازارها فروش و بازاریابی فرصت‌های مهمی را درک کرده و بتوانید با این راهکارها در حوزه‌های مختلفی فعالیت‌های خودتان را انجام بدهید را استراتژی اقیانوس آبی می‌گویند.

سازمان‌ها و شرکت‌ها باید به سمتی در حال حرکت باشند که بتوانند به خوبی نیازهای مصرف کنندگان را فراهم ساخته و حق انتخاب را در اختیار آنها بگذارند، این کار قدم برداشتن در راه‌های جدید و خلاقانه است. اگر با اندکی دقت به دورور خودتن نگاه کنید متوجه خواهید شد که در دهه‌های گذشته جهان تغییرات چشمگیری را به خود دیده است.

مثلا ورود تکنولوژی های جدید، روی کار آمدن شبکه‌ها و کانال‌های اجتماعی متنوع، معرفی کردن ابزار و ماشین الات گسترده و انواع اقسام کالا و محصول که هر کدام در جهت رفاه و برطرف سازی نیاز انسان‌ها تولید می‌شوند و روی کیفیت زندگی افراد تاثیرات زیادی را ایجاد کرده است. استراتژی کسب کار نیز در کنار این تحولات با پیشرفت های زیادی همراه بوده است، با روی کار آمدن یک استراتژی کاربری و پر اهمیت به نام(blue ocean) می‌توان به اهمیت این موضوع پی برد.

از چه طریق باید استراتژی اقیانوس آبی را در کسب کارمان پیاده سازی کنیم‌

در ادامه به پیاده سازی استراتژی اقیانوس آبی در کسب کار می‌پردازیم:

مرحله اول

شما باید به بازسازی مرزهایی که در بازار وجود دارد بپردازید، باید برای انجام دادن این کار کسب کار و تجارت کنونی را که در آن به فعالیت مشغول هستید مد نظر گرفته و برای بازسازی آن تمامی چهارچوب‌هایی که در آن وجود دارد را به چالش بکشید.

مرحله دوم

باید بتوانید یک چشم انداز کلی را رسم کرده و توجهی به آمار و ارقام نداشته باشید،در واقع می‌توایند با برسی کردن تمامی موقعیت‌هایی که در بازار وجود دارد جهت گیری‌های خودتان را داشته باشید.

مرحله سوم

از استراتژی اقیانوس آبی شما باید برنامه‌ای را پایه ریزی کنید که در آن به برسی نیازهای آیند مشتریانتان پرداخته شود.

مرحله چهارم

شما باید این سوال را از خودتان داشته باشید که چه دلیلی دارد که مخاطبان و مشتریان باید محصول و کالای من را به سایر کالاها و محصولات دیگر رقبا ترجیح دهند؟ آیا قیمت و کیفیتی که در محصولات ما وجود دارد از کیفیت و تناسب خوبی برخوردار است.

چه قانون هایی که در استراتژی اقیانوس آبی وجود دارد

1- کاهش: زمانی که یک کالا تولید می‌شود خیلی از اصول و قوانینی که در تولید از آن استفاده می‌شود یا قدیمی هستند و یا اضافه، شما می‌توانید این قوانین را حذف کنید تا کسب کارتان بهینه‌تر شود.

2- خلق: شما باید بتوانید استانداردها و راهکارهایی جدید را برای ارتقاء دادن به کسب کار و تجارتی که دارید ایجاد کنید.

3- حذف: توجه داشته باشید که نمی‌توان همیشه از قوانینی که در بازار کار وجود دارد استفاده کنید، زیرا این قوانین به کرار توسط افرادی دیگر مورد استفاده قرار گرفته است و در واقع ظرفیت آن‌ها پر شده است. شما باید برای وضع کردن قوانین دست به ایجاد تغییرات زده و از آن ترسی نداشته باشید.

4- خلق یا ظهور: برای پیشرفت باید تنها به استاندارهایی که در بازار وجود دارد تکیه نکرده و راهایی را پیدا کنید تا بتوانید روش‌هایی که در بازارهای بزرگتر وجود دارد را خلق کنید.

مهم‌ترین محورهایی که باید در استراتژی اقیانوس آبی در نظر گرفت

برسی محورهای اقیانوس آبی را در ادامه مورل برسی قرار می‌دهیم:

۱_ اولین محور این است که هزینه‌ها را کاهش دهیم

زمانی که شما قصد دارید تا قیمت محصولات و کالای نهایی که به مشتریان عرضه می‌کنید بالا نباشد، باید بتوانید تا حد زیادی هزینه‌های تولید و ارائه این محصولات و خدمات را کم کنید. زمانی که قیمت محصول شما بالا باشد مشتریان نیز چندان علاقه‌ای به استفاده از آن ندارند ولی اگر بتوانید محصولات جدید و با کیفیتی را به بازار ارائه دهید که از قیمت مناسبی نیز برخوردار باشند، هم تعداد مشتریان زیادی را به دست خواهد آورد و هم سود به دست آمده شما زیاد خواهد بود.

۲_ محور دومی ایجاد تمایز است

توجه داشته باشید متفاوت بودن و ایجاد تمایز در استراتژی اقیانوس آبی بسیار مهم است. برای ماند در بازارهای رقابتی باید همیشه محصولات و خدماتی را که به مشتریان ارائه دهید که از کیفیت و ارزش بالایی برخوردار باشند زیرا اگر محصولات شما نیز وجه تمایزی با دیگر رقبایتان نداشته باشد، با شکست مواجعه خواهید شد.

استراتژی اقیانوس آبی دارای چه مزایا و چه معایبی است

برسی مزایا و معایب استراتژی اقیانوس آبی

مزایا

  • یک محصول با ساختار جدید و متفاوتی تولید خواهد شد.
  • در استراتژی اقیانوس آبی نوآوری با قیمت ترکیب خواهد شد.
  • با ارائه یک محصول جدید به بازار دیگر شاهد رقابت با دیگر کسب کارها نیستید.
  • فرصت‌های جدید و بهتری برای کسب کار شما به وجود خواهد آمد.
  • به وجود آمدن یک نیاز جدید و برطرف سازی این نیاز به بهترین شکل ممکن.

معایب

  • شناسایی بازارهای جدید همراه با نیاز نو، کار راحتی نخواهد بود.
  • تامین کردن نیروهای انسانی و متخصص از دیگر معایب استراتژی اقیانوس آبی است.
  • تولید کردن یک محصول و نوآوری جدید و تازه کار سختی است.
  • این احتمال وجود دارد مشتریان محصولات شما را تایید نکنند.

سخن پایانی

استراتژی اقیانوس آبی به منظور بالا بردن تعداد تقاضا و یا راهکارهایی برای بهبود بخشیدن به رقابت در بازارهای رقابتی نیست، بلکه هدف اصلی که این استراتژی دنبال می‌کند این است تا بتواند شما را به قسمتی از بازار هدف راهنمایی کند که هیچ گونه رقابتی در آن وجود نخواهد داشت و در این بازار شما به جای اینکه اقدام به افزایش تقاضا کنید خودتان باید این تقاضاها را به وجود آورید. در واقع به این معنی است که شما باید فرصت‌هایی را جذب کنید که بتوانید با سرعت بالایی در کسب کار و تجارتی که دارید به سود و درآمد دست یابید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.