استراتژی محتوا (Content strategy) چیست؟ 7 مرحله‌ی مهم آن

استراتژی محتوا (Content strategy) چیست؟ 7 مرحله‌ی مهم آن

همیشه برای داشتن بهترین نتیجه ممکن در انجام کارها باید قواعدی وجود داشته باشد که با در نظر گرفتن این قواعد به نتیجه مطلوب و مفید در آن کار دست یابیم. مثلاً در یک رستوران مهم‌ترین قواعدی که می‌توان برای جذب مشتری و ارائه خدمات آن نام برد، کیفیت بالای غذاها و رفتار مناسب پرسنل با مشتری است. یک مغازه‌دار مواد خوراکی، باید ضمن ادب و احترام در هنگام برخورد با مشتری در صورت نیاز به مشتری محل استقرار اجناس را باید توضیح دهد. این دو مثال را برایتان شرح دادیم تا به برسی مقاله امروز که استراتژی محتوا است بپردازیم.

آشنایی با Content strategy

استراتژی که با آن محتوا را تولید می‌کنیم از ارکان اصلی موفقیت در یک وب‌سایت است که با در نظر گرفتن اصول محتوا‌نویسی و نوع ارائه آن می‌توانید کاربران زیادی را برای دیدن از سایت ترغیب کنید. استراتژی محتوا (Content strategy) به رعایت کردن اصول و قواعد برای تولید محتوا در تجارت و کسب و کار اینترنتی گفته می‌شود. این استراتژی در واقع خلق کردن محتوای مفید و کاربردی برای تامین نیاز در کسب و کار می‌باشد و نقش بسیار زیادی را در شرح دادن دقیق مفاهیم و مستند محتوا به مخاطب دارد.

به بیان دیگر استراتژی محتوا یا راهبرد محتوا یک برنامه ساختاری است که در آن شما به ایجاد محتوا، تقویت کردن آن، آزمودن، یادگیری و بررسی نتایج آن می پردازید. در واقع بدون داشتن استراتژی محتوای شما هر لحظه به یک سمتی حرکت می‌کنید و جهت آن اصلا مشخص نیست.

چرا نیاز به استراتژی محتوا داریم

سوالی که شاید برای شما پیش بیاید این است که استراتژی محتوا نیاز به بازاریابی محتوایی دارد، وقتی بازاریابی محتوایی برای ارائه و فروش یک محصول وجود دارد دیگر چه نیازی به محتوا و استراتژی آن می‌باشد؟

در جواب این سوال باید بگوییم که بازاریابی محتوایی در تولید محتوا و بازاریابی و فروش استفاده می‌شود، اما در استراتژی محتوایی به تکرار محتوا، چشم انداز، اهداف پیش رو و تحقیقات پرداخته خواهد شد. بدون داشتن استراتژی و برنامه مشخص موفقیت در کارها بدون شک با شکست روبرو خواهد شدو شما برای تکرار نشدن همین موضوع باید یک استراتژی محتوای مناسب را برای خود پیاده‌سازی کنید.

استراتژی محتوا از چه بخش‌هایی تشکیل شده است

  • نحوه توزیع محتوا و کانال‌های آن
  • شاخص در نحوه عملکرد
  • شناخت کاربران و مشتریان خود
  • تعریف از برند، هدف، چشم انداز و ارزش
  • ارزیابی از رقیبان فعال در بازار
  • چگونگی نوشتن محتوا (رنگ‌های استفاده شده, نوع متن، موضوع)
  • قرار دادن هدف تعیین شده (در این موضوع باید چگونگی هدف‌گذاری اعم از کوتاه مدت بلند مدت و غیره اشاره کرد)

تمامی مواردی که برایتان توضیح دادیم به صورت فایل، موضوع و متن نوشته می‌شوند و به آنها مفصل پرداخته می‌شود.

آیا نوشتن استراتژی محتوا لازم است

اگر شما تجربه فعالیت در اینترنت و فضای مجازی را داشته باشید شاید بارها با این موضوع رو به رو شده‌اید که برای نوشتن محتوای مورد نظر سردرگم شده باشید، در واقع بین یک دوراهی قرار گرفته‌اید که آیا این محتوای برای تولید مفید است یا نه. شما با داشتن استراتژی محتوایی می‌توانید محتوای مورد نظر را برای موضوع مورد نظرتان پیدا کرده و بدون وقفه و به صورت درست از وقت و زمانتان بهره ببرید. استراتژی محتوا به این معنی است که چطور محتوایای مفید را ارائه دهیم. Content strategy به ما کمک می‌کند تا نتیجه و عملکرد بهتری را از بازاریابی محتوایی به دست بیاوریم.

اهداف نوشتن محتوا

یکی از اهداف نوشتن استراتژی محتوا این است که چطور کارمان را انجام دهیم تا بهترین نتیجه از جمله افزایش بازدید وب‌سایت و کسب رتبه گوگل را دریافت کنیم. اگر دوست دارید زمان و انرژی با ارزشتان را از دست ندهید و درآمد‌زایی بالایی داشته باشید باید از Content strategy استفاده کنید. امروزه تحقیقات نشان داده است که مردم دیگر اهمیت چندانی به اصرار برند‌ها برای خرید ندارند، با توجه به این موضوع این سوال پیش می‌آید که چطور می‌توان انتظار داشت که مشتریان به تبلیغات شما توجه کنند؟

بازاریابی محتوا درون‌گرا می‌توانند کاری کنند که دیگر لازم نباشد شما اصرار به فروش کرده و به سمت مشتری بروید، بلکه مشتری به سمت شما خواهد آمد. در واقع صرفه‌جویی در هزینه‌ها، افزایش اعتماد مشتری و افزایش وفاداری مشتری از دیگر دلایل و مزیت‌هایی است که ما را مجاب به نوشتن استراتژی محتوا می‌کند و تاثیر بسزایی در سئوی سایت و افزایش بازدید کاربران از وب‌سایت دارد.

چند مورد از مزایای استراتژی محتوا

  • سبقت گرفتن از رقبا در نتیجه جست و جو گوگل
  • یکدستی و یکپارچگی محتوا
  • بهینه‌سازی و بهبود سئو سایت
  • درصد بالای موفقیت
  • ایجاد و اجرای محتوای هدفمند
  • تولید محتوا در کمترین زمان ممکن با بالاترین کیفیت
  • کاهش زمان صرف شده برای تولید محتوا

استراتژی محتوایی را می‌توان یک نقشه راه فرض کرد که دارای اصول و قواعدی مشخص است، هدف این نقشه این است که ما را به سوی هدفمان که همان مشتریان و مخاطبان هستند پیش ببرد.

مراحل تدوین استراتژی محتوایی

حالا نوبت آن است که به برسی مراحل تدوین Content strategy بپردازیم:

۱_ بررسی رقبا

با بررسی و تحلیل از چگونگی برخورد آنها با مشتریان، چگونگی عملکرد و موارد مشابه به دست خواهد آمد.

۲_ تحقیقاتی در مورد کلمات‌کلیدی

در این تحقیق شما می‌توانید نیاز واقعی مشتری را شناسایی کرده و بهترین روش را برای ارائه خدمات ارائه دهید.

۳_ شناخت شخصیتی مشتری

شما می‌توانید با شناسایی کاربران و مخاطبان نیاز واقعی را در آنها شناسایی کرده و به آنها محصول مورد نظرشان را عرضه کنید.

۴_ بررسی دقیق اطلاعات

برای تولید بهتر محتوا نیاز دارید که اطلاعات را در دسترس داشته باشید، شما با بررسی و تدوین این اطلاعات می‌توانیم مشتریانتان را شناسایی کنید.

۵_ آنالیز و بررسی فعلی کسب و کار

برای شناخت بازار، نیاز مخاطبان و رقابت نیاز دارید که کسب و کار فعلی خودتان را بررسی کنید.

۶_ اهداف را تعیین کنید

وقتی که جایگاهی را برای کسب و کار خودتان در نظر گرفته باشید باید هدف‌گذاری مناسبی را بر روی آن انجام دهید. استراتژی محتوا این امکان را می‌سازد که با بالا بردن نرخ تبدیل و برندسازی به اهداف تعیین شده خود نزدیک شوید.

۷_ تعیین کردن هرم محتوایی

به پروسه‌ای که در آن مشتری با شما همراه است و تمام مراحل از آشنایی مشتری تا خرید را انجام می‌دهد، هرم محتوایی گفته می‌شود. شما می‌توانید با استراتژی محتوایی این مسیر را مشخص کنید، مدلی که در هرم محتوایی از آنها می‌توانید استفاده کنید Aidas می‌باشد.

Aidas شامل چند مرحله است

  • تصمیم‌گیری که با کلمه انگلیسی Decision نام برده می‌شود.
  • اقدام نهایی که کلمه انگلیسی آن Action است.
  • کلمه‌ی satisfactory که معنی آن ابراز رضایت می‌باشد.
  • کلمه Awareness که از آگاهی از برند گرفته شده است.
  • ابراز علاقه که نام انگلیسی آن Interest می‌باشد.

تقویم محتوایی (editorial calendar)

این ابزار که به نام تقویم سردبیری و تقویم محتوا معروف است یکی از ابزارهای مهم در استراتژی محتوا می‌باشد، توجه به این تقویم می‌توانید مشخص کنید که برای رضایتمندی مشتری چه کارهایی را باید انجام دهید و با توجه به نظم و دقیق بودن عملکردش را در آخر مورد ارزیابی قرار دهید.

سخن پایانی

 در این مقاله از اهمیت بالای استراتژی در تولید محتوا برای شما صحبت کردیم و به نکات مهم و اصولی که باید در هنگام استراتژی محتوایی رعایت کنید اشاره شد، نقش Content strategy بسیار مهم است و در واقع شاه کلید عناوین یا موضوعی است که قرار است در وب‌سایتتان به آن اشاره کنید. با درنظر گرفتن کلیه مواردی که برایتان شرح دادیم می‌توانید با در نظر گرفتن زمان بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات و محصولات را به کاربرانتان ارائه دهید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.