الگوریتم کافئین چیست؟

الگوریتم کافئین چیست؟

کمتر کسی را سراغ دارم زمانی که اسم کافئین به میان بیاید هوس یک فنجان چایی یا یک فنجان قهوه نکند و در واقع می‌توان این ماده را جزوء دوس داشتنی‌ترین مواد مورد علاقه‌ی انسان‌ها دانست که روزانه در میان افراد در حال مصرف است. گوگل نیز علاقه‌ی زیادی به کافئین دارد و بر حسب این علاقه اسم یکی از الگوریتم‌هایش را الگوریتم کافئین گذاشته است که در این مقاله به برسی آن خواهیم پرداخت.

همه ما می‌دانیم که گوگل تمام تلاش خودش را می‌کند تا فضای وب و موتور جستجوی خود را بهبود ببخشد تا بتواند از این طریق خدمات شایانی را به کاربران ارائه دهد و باید این مسئولیت پذیری گوگل را تحسین کرد. زمانی که شما به عنوان یک متقاضی تمایل داشته باشید تا با سئو سایت آشنا شوید قبل از هر چیز باید با الگوریتم‌های گوگل آشنا شوید و با توجه به نحوه کارکرد و وظیفه‌ای که این الگوریتم‌ها دارند اقدام به آموختن سئو کنید.

معرفی الگوریتم کافئین

الگوریتم کافئین یکی دیگر از الگوریتم‌های گوگل محسوب می‌شود که با جستجوهای پیوسته‌ای که در صفحات وب انجام می‌دهد باعث می‌شود در مدت زمان کم و با سرعت زیادی وب‌سایت‌ها ایندکس شوند. در سالیان اخیر سیستم‌های نمایش صفحات سایت‌ها به وسیله ایندکس کردن انجام می‌شد ولی امروزه با پیدایش الگوریتم کافئین این کار توسط این الگوریتم انجام می‌شود.

در سال 2009 بود که شرکت گوگل با معرفی الگوریتم کافئین توانست شرایطی را فراهم سازد تا ساختارهای ایندکس را بتوانند در بانک اطلاعاتی خود تغییر دهد و توسط این قابلیت نحوه نمایش را در نتایج جستجو دچار یک تحول اساسی کرد و توانست این نوع از نحوه نمایش را بهبود ببخشد.

دلیل انتشار کافئین این بود که در گذشته زمانی که نتایج جستجو برای کاربران به نمایش در می‌آمد با یک ساختار به هم ریختی و نامنظم همراه بود و باعث میشد یک آشفتگی در کاربران به وجود بیاید و به نتایج دلخواهشان دست پیدا نمی‌کردند، با روی کار آمدن این الگوریتم گوگل به این مشکلات پایان داد.

الگوریتم کافئین چگونه کار می‌کند

زمانی که در یک وب‌سایت تغییراتی را ایجاد می‌کنید با توجه به این تغییرات گوگل نیز باید از اعمال آن کارها با خبر شود و تشخیص دادن این تغییرات در گوگل بر عهده‌ی الگوریتم کافئین می‌باشد. مطالب دسته‌بندی شده وب‌سایت‌ها به صورت لحضه‌ای بروزرسانی می‌شوند و کافئین به علت سرعت زیادی که در ایندکس کردن صفحات وب‌سایت دارد به خوبی این کار را انجام می‌دهد، کاربران می‌توانند اطلاعات به روزی را در وب‌سایت‌های مد نظرشان در دسترس داشته باشند.

این الگوریتم با الهام گرفتن از ذهن بشر طراحی و راه‌اندازی شده است و سرعت بالایی که در این الگوریتم قرار داده شده است این امکان را فراهم می‌سازد تا در کمترین زمان امکانی را برای موتورهای جستجو فراهم سازد تا بتوانند در مقیاس‌های بزرگی به جستجوی معنایی بپردازند. ضرورت این الگوریتم به علت این است که در وب‌سایت‌ها محتواهای زیادی وجود دارد و باید به صورت درست و آنی تمامی آنها مطالب برای کاربران قابلیت نمایش را داشته باشند.

کافئین به سرعت بخشیدن در نتایج جستجوسی کاربران کمک می‌کند و با ایجاد یک تامل بین شبکه‌های اجتماعی و نتایج جستجو به کاربران خدمات مفیدی را ارئه می‌دهد. کافئین با قابلیتی که دارد می‌تواند در یک پایگاه داده نزدیک به 100 میلیون گیگابایت از اطلاعت را جمع‌آوری و ذخیره کند. می‌توانید با بهره‌گیری از این الگوریتم هر روز حدود 100 هزار گیگابایت از اطلاعات رو در وب‌سایت اضاف کنید که حجم بالایی از اطلاعات محسوب می‌شود و باید گفت که فقط الگوریتم کافئین قادر به انجام دادن این کار فوق‌العاده است.

الگوریتم کافئین چه مزیت‌هایی را برای ما به همراه خواهد داشت

برای آشنایی با مزیت‌های الگوریتم کافئین در ادامه با ما همراه باشید:

۱_ سایز

الگوریتم کافئین با بزرگ کردن سایز ایندکس گوگل باعث خواهد شد تا در بعضی از نتایج جستجو تعداد این نتایج بالا رود و در گاهی اوقات به 50 نتایج جستجو نیز ارتقاء یابد، زمانی که صفحات ایندکس شده از تعداد زیادی برخوردار باشند در نتایج جستجو نتایج بهتری به دست خواهد آمد.

۲_ ارتباط

شاید مقایسه کردن حجم و سرعتی که در ایندکس کافئین وجود دارد با سیستم‌های قبلی آسان باشد ولی از مهم‌ترین اهداف این الگوریتم باید به افزایش ارتباطی که در میان عبارت جستجو و نتایج جستجو رخ می‌دهد اشاره کرد که می‌توان این عامل را پارامتری برای تفاوت در نظر گرفت.

۳_ بالا بودن سرعت

باید به این مطلب اشاره کرد که مهم‌ترین عاملی که گوگل تصمیم گرفت الگوریتم کافئین را خلق کند بالا بردن سرعت است و با انتشار این الگوریتم گوگل به هدف خودش رسیده است. اگر بخواهیم سرعت نتایج جستجو را با گذشته مقایسه کنیم باید اذعان کرد که این سرعت به 2 برابر ارتقاء یافته است و در راندمان کلی گوگل تغییرات شگرفی را ایجاد کرده است.

اما باید توجه داشت که هدف اصلی گوگل از انتشار این الگوریتم فقط بالا بردن سرعت نیست زیرا هدف دیگری که این الگوریتم دنبال می‌کند بالا بردن سرعت صفحات جستجو و اضافه کردن آنها به ایندکس است تا در نشان دادن نتایج جستجو کاربران شاهد بهترین نتایج ممکن باشند.

سخن پایانی

در واقع الگوریتم کافئین برای از بین بردن مشکلاتی که در سیستم ایندکس وجود دارد ساخته شده است و این الگوریتم با به کارگیری سرعت بالا باعث شده است که صفحات سایت در کسری از ثانیه بروزرسانی شوند، با وجود این امکان دیگر گوگل نیاز نخواهد داشت تا صفحات وب را مرتب جستجو و برسی کند و برای بروزرسانی کردن این صفحات خود با استفاده از الگوریتم کافئین اقدام به این کار کند. زمانی که صفحات در نتایج جستجو با تغییرات بروزرسانی همراه می‌شوند کاربران نیز از این نتایج جستجو رضایت کامل خواهند داشت. 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.