فرمت تصاویر در صفحات وب، 7 مدل مهم آن

فرمت تصاویر در صفحات وب، 7 مدل مهم آن

اگر به یکی از پر کاربردترین اجزای استفاده شده در سایت‌ها بخواهیم اشاره کنیم قطعا تصاویر را باید مثال زد، تصاویر می‌تواند باعث شود تا یک وب‌سایت مورد توجه افراد زیادی قرار گیرد. مرورگرهای مختلف با توجه به فرمت مختلفی که دارند از تصاویر پشتیبانی می‌کنند و با استفاده از هر کدام از این مرورگرها می‌توان تصاویر مورد نظر را در صفحات وب‌سایت قرار داد.

اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه تصاویر دیجیتالی بیندازیم باید به سال 1957 برگردیم که در آن سال یک شخص به اسم راسل یک کرش تصویر دیجیتالی را از نوزاد 3 ماه‌اش تولید کرد که از ابعاد 175 در 175 برخوردار بود. در سال 1975 با روی کار آمدن دوربین دیجیتالی تحولی بزرگ در صنعت تصاویر رخ داد.

اهمیت فرمت تصاویر در صفحات وب

همان گونه که شما اطلاع دارید هر وب‌سایتی که در فضای اینترنت مشغول به فعالیت می‌باشد از تعداد تصاویر تشکیل شده است که استفاده‌های گوناگونی دارند. به عنوان مثال برای به نمایش گذاشتن یک محصول در فضای اینترنت باید تصاویر مربوطه به آن را قرار دهید، برای اینکه یک مطلب کاربر پسند در وب‌سایت قرار دهید برای درک بهتر کاربران بهتر است از تصاویر در آن استفاده کنید.

برای طراحی انوع آیکون‌ها و بنرها و قرار دادن آنها در سایت از تصاویر استفاده می‌شود و برای اینکه تصاویر به درستی بارگزاری شوند باید از فرمت مناسب استفاده شود تا زیبایی و جذابیت را به همراه داشته باشد، اگر تصاویر استفاده شده در وب‌سایتتان از گرافیک خوبی برخوردار نباشد چهره سایت شما جذابیت را برای کاربران نمی‌سازد. تصاویر استفاده شده در وب‌سایت اگر از حجم مناسب و سایز درستی برخوردار نباشند در هنگام لود شدن وب‌سایت احساس خوشایندی را به کاربر منتقل نخواهد کرد.

زمانی که ربات‌های موتورهای جستجو برای بازدید به وب‌سایت شما سر می‌زنند، تصاویر مورد استفاده شده در سایت را مورد برسی قرار خواهند داد. اگر تصاویر دارای کیفیت مناسبی نباشند وب‌سایت شما با افت سئو مواجه خواهد شد و این عامل در رتبه و جایگاه شما تغییرات منفی را ایجاد خواهد کرد که به نفع کسب کار شما نمی‌باشد. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با فرمت تصاویر در صفحات وب آشنا سازیم پس تا انتها ما را همراهی کنید.

انواع تصاویر بردارها

تصاویر بردارها شامل انواع مختلفی است که عبارتند از:

1- تصاویر بردار Vector

این نوع از تصاویر بردار از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و در نوع ساخت آنها از فرمول‌های متناسب استفاده می‌شود. فرمت‌های تصاویر pdf – eps- ai را می‌توان جزو دسته تصاویر ویکتور دانست. قابلیت مهمی که در تصاویر بردارها وجود دارد توانایی تغییر تصاویر به تمبرهای پستی و بزرگ کردن تصاویر در ابعاد بسیار بزرگ بدون هیچ گونه افت در کیفیت تصاویر است. تصاویر ویکتور با نرم‌افزارهای متفاوتی طراحی می‌شوند که به انتخاب طرح آنها بستگی دارد.

2- تصاویر بردار raster

این نوع از تصاویر از بلوک‌های فردی و پیکسل‌ها برای ساختن یک تصویر استفاده می‌شود که فرمت‌های jpeg- png- gif را می‌توان جزو تصاویر راستر محسوب کرد. این نوع از تصاویر بردارها پیکسل‌ها را در ازای یک سایز مشخص شده بر اساس نوع رزولوشن بالا و پایین می‌کند. خصوصیت این نوع از تصاویر این است که در ابعاد دقیق برای پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای فرمت تصاویر در صفحات وب باید چه نکاتی را در نظر گرفت

شما زمانی که یک تصویر را برای کارهای گوناگون انتخاب می‌کنید دوست دارید که کیفت تصویر انتخابی بالا باشد و از قرار دادن آن در جاهای گوناگون لذت ببرید، یک سری موارد را باید در انتخاب تصاویر مد نظر داشت که عبارتند از:

1- چگونگی ساختار در طراحی سایت

2- حجم استفاده شده فایل مورد نظر و سرعت بارگذاری آن در وب‌سایت

3- مکانی که از تصویر استفاده می‌شود

4- خاصیت استفاده کردن از تصاویر transparency

انواع فرمت تصاویر در صفحات وب

در دنیای وب تعداد زیادی از تصاویر وجود دارند که فقط چند عدد از آنها را مرورگرها می‌توانند پشتیبانی کنند، این فرمت‌ها عبارتند از:

۱_ فرمت PNG

یکی از با کیفیت‌ترین فرمت تصاویری که در وب از آن استفاده زیادی می‌شود فرمت پی ان جی است. از ویژگی‌های مهمی که این نوع از فرمت دارد این است که در زمان ویرایش پی ان جی کیفیت آن تغییری پیدا نمی‌کند و در واقع کیفیت این نوع از تصاویر کاهش نمی‌یابد. کاربرد زیادی که این فرمت در پروژه‌های مختلف دارد به این خاطر است که می‌توانید تصاویر مورد استفاده خود را با رنگ‌های زیادتری در پس زمینه ذخیره کرد، این عامل سبب می‌شود تصاویر با کیفیتی را در دسترس داشته باشید.

۲_ فرمت EPS

این نوع از فرمت در آثار هنری، آیکون و لگو مورد استفاده قرار می‌گیرد و در هر اندازه‌ای می‌توان از آن استفاده کرد. این فرمت در تمامی نرم‌افزارها قابل مشاهده نیست و برخی از چاپگرها با ای پی اس مشکل دارند و نمی‌توانند به درستی تصاویر را با این فرمت لود کنند.

۳_ فرمت JPEG

این نوع فرمت تصاویر کاربرد زیاد دارد که می‌توان از آن برای آپلود تصاویر، گرفتن عکس، اشتراک‌گذاری عکس در رسان‌های اجتماعی، چاپ و رزولوشن استفاده کرد. JPEG را می‌توان رایج‌ترین نوع فایل در فضای اینترنت دانست که از آن برای فشرده‌سازی تصاویر استفاده می‌شود.

۴_ فرمت PSD

در پروژه‌های چاپی و دیجیتال و ویرایش کردن عکس‌ها از پی اس دی استفاده می‌شود. ویژگی‌هایی که این فرمت دارد این است که برای تنظیم در فرمت‌های مختلف و یا ذخیره ویرایش از آن استفاده می‌شود، اما ایرادی که PSD دارد این است که برای پشتیبانی از وب و چاپگرها مناسب نیست و در کمترین زمان به تصاویر را به حجم بالایی تبدیل می‌کند.

۵_ فرمت SVG

این نوع از فرمت در نرم‌افزارهای 3 بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای وب‌سایت‌هایی که به صورت واکنشگرا راه‌اندازی می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های این فرمت می‌توان به واضح بودن فایل در زمانی که آن را تغییر می‌دهید اشاره کرد و با توجه به این موضوع می‌توان فایل را بهینه‌سازی کرد.

۶_ فرمت RAW

برای ویرایش کردن عکس می‌توان از RAW استفاده کرد و بیشتر در عکاسی حرفه‌ای کاربرد دارد، این فایل قادر است تمامی اطلاعات را با کیفیت زیاد نگهداری کند. عیبی که این فرمت دارد این است که با هر نوع چاپگر و ویرایشگر تصویری سازگار نخواهد بود.

۷_ فرمت GIF

یکی از فرمت‌هایی که تمامی ما بارها آن را در جاهای مختلفی مشاهده کرده‌ایم GIF است. این نوع از فرمت‌ها به تصاویر متحرک معروف هستند و در وبلاگ‌ها و سایت‌ها تبلیغاتی استفاده زیادی دارند. سرعت بارگذاری بالا، قابل انمیشن بودن و حجم کم و کیفیت بالای از مزایای این نوع از فایل‌ها می‌باشد.

سخن پایانی

ما در این مقاله برای شما انواع فرمت تصاویر صفحات وب را شرح دادیم، شما می‌توانید با توجه به نیازی که دارید از هر کدام از این فرمت‌های در وب‌سایتتان استفاده کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.