انکر تکست (Anchor text) چیست؟

انکر تکست (Anchor text) چیست؟

در واژه‌ها و کلمات به کار رفته در دنیای دیجیتال برخی اوقات با کلماتی مواجعه می‌شویم که به محض برخورد با آنها تعریف درستی از آنها نداریم زیرا کمتر در فضای مجازی به بحث در مورد آنها پرداخته شده است. انکر تکست یکی از این کلمات است که با توجهی به این پیچیدگی اسمی تعریف قابل فهم و ساده دارد.

Anchor text

کلمات و واژ‌ه‌های مشخصی که برای لینک سازی از آنها استفاده می‌شود را انکر تکست‌ (‌Anchor text) می‌گویند. شما به طور مکرر با قسمتی از سایت‌ها برخورد کرده‌اید که در قسمتی از صفحات مطالبشان لینک‌هایی را قرار داده اند تا کاربران بر روی آنها کلیک کنند، این لینک‌ها همان انکر تکست می‌باشند. به بیان ساده‌تر کلمات یا واژه‌هایی در محتوای وب‌سایت‌ها وجود دارند که با رنگ آبی قرمز و یا مشکی مشخص می‌شوند و رنگ آنها با رنگ متن تمامی صفحه فرق دارد، به این نوشته‌ها Anchor text گفته می‌شود.

انواع انکر تکست

به صورت کلی Anchor text انواع مختلفی دارد که در ادامه به برسی آنها می‌پردازیم:

۱_ انکر برند

در این نوع انکر برای ارتباط با صفحه اصلی سایت استفاده می‌شود که در عنوان و متن سئو به کار می‌رود.

۲_ انکر عمومی

زمانی که وارد یک وب‌سایت می‌شوید با عبارتی همچون ((اینجا بروید)) یا ((اینجا را مشاهده کنید)) مواجه خواهید شد، در واقع اینها نمونه‌ای از Anchor text عمومی می‌باشند. با توجه به اینکه الگوریتم‌های گوگل در طی چند سال اخیر شاهد تغییراتی اساسی شده‌اند، استفاده زیاد از این نوع لینک‌ها می‌تواند سئو سایت شما را آسیب‌پذیر کند، در ادامه به چند نمونه از انکر تکست‌های عمومی اشاره خواهیم کرد:

  • ادامه مطلب
  • اینجا را کلیک کنید
  • بیشتر مطالعه کنید
  • درباره سایت
  • این وب‌سایت
  • چک کردن لینک

۳_ انکر تکست تجاری

هر لینکی که در آن از نام برند و یا اسم تجارت خودتان استفاده کنید و از طریق آن لینک به معرفی برندتان بپردازید را Anchor text تجاری می‌گویند. زمانی استفاده از انکر تکست تجاری برای شما مشکل ساز می‌شود که نام تجاری به کار رفته شما با کلمات کلیدی که در وب‌سایت به کار می‌برید تداخل داشته باشد. سایت‌هایی که در فضای اینترنت جزء پر استفاده‌ترین‌ها برای لینک هستند سایت‌های Mozو Best Buy می باشند.

۴_ انکر تکست تصویری

پیشنهاد ما به شما این است که برای طبیعی بودن لینک از دید گوگل بهتر است چند وقت یکبار در تصاویری که در وب‌سایتتان مورد استفاده قرار می‌دهید را به صورت لینک قرار دهید، در چنین شرایطی AIT Tag در تصویر وجود دارد و به عنوان یک Anchor text شناسایی خواهد شد. اگر در تصاویرتان لینک وجود نداشته باشد باعث خواهد شد که هیچ متنی در لینکش شناسایی و دیده نشود.

۵_ انکر تکست عریان

در این نوع از Anchor textها از url به عنوان متن لینک استفاده خواهد شد زیرا در متن و محتوای کلمات کلیدی وجود ندارد که از آنها به عنوان لینک استفاده شود.

۶_ انکر تکست Exact Match

یکی از مهم‌ترین انکر تکست‌هایی که در وب‌سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد Exact Match می باشد. با استفاده از این تکست شما فقط از کلمات کلیدی مورد نظرتان در لینک استفاده می‌کنید. یادتان باشد که شاید Exact match بسیار تاثیرگذار بر رتبه و جایگاه وب‌سایت شما باشد، اما اگر در استفاده کردن از آن زیاده روی کنید گوگل شما را جریمه خواهد کرد و اثرات منفی بر روی سئو سایتتان خواهد گذاشت.

۷_ انکر تکست Partial match

اگر در یک وب‌سایت محتوایی وجود داشته باشد و متن محتوا حاوی کلمات کلیدی جزئی باشند استفاده کردن این کلمات جزئی در انکر تکست به عنوان partial match شناخته خواهد شد.

۸_ انکر تکست طولانی

این نوع انکرها فقط به دلایل اینکه دم دراز هستند از آنها به عنوان Anchor text طولانی یاد می‌شود. لینک‌های طولانی که در وب‌سایت‌ها مشاهده می‌کنید نمونه‌ای از این تکست‌های طولانی می‌باشند.

۹_ انکر تکست هم معنی

در این نوع انکرها به جای استفاده کردن از نکات کلیدی هدف از عباراتی استفاده می‌شود که معنی کلمات هدف را بدهند. معنی دیگر انکر تکست هم‌معنی (فهرست‌سازی معنایی نهفته) است. به عنوان مثال اگر کلمه کلیدی شما آینه باشد متن لینک هم معنی آن می‌تواند عباراتی مانند ((آینه فروشی اینترنتی)) یا (( آینه زیبا)) باشد.

انکر تکست چه ویژگی‌هایی دارد

۱_ انکر تکست‌ها از انواع نا مشخصی نیستند

۲_ در Anchor textها چگالی کلمات کلیدی کم است

۳_ انکر تکست‌ها هم ساده هستند و هم معلوم و مشخص

۴_ قفسه‌های لینک شونده مرتبط با موضوع شما خواهند بود

اهمیت انکر تکست در سئو سایت

استفاده از Anchor text برای بهتر دیده شدن شما و سایتتان بسیار ضروری است، زیرا از طریق این انکرها مورد توجه موتورهای جستجوگر قرار خواهید گرفت و از طرف دیگر کاربر به سمت وب‌سایت شما سرازیر می‌شود. این امر تاثیر زیادی بر روی سئوی سایتتان دارد و به گوگل کمک می‌کند تا محتوای سایت شما را بهتر مورد بررسی قرار دهد.

استفاده از عبارات کوتاه و ساده و همچنین قابل فهم بودن برای کاربر در انکرتکست دلیل دیگری است برای اینکه سئوی سایت با تغییرات مثبتی همراه شود. بهترین مکان قرارگیری لینک‌ها در قسمت‌های ابتدایی صفحات سایت است تا بتواند نظر بیننده یا کاربر را به خود جلب کند. اکنون با استفاده درست از لینک‌ها کاربران را به سمت تجارت اینترنتی خودتان هدایت کنید و با ایجاد محتوایی بهینه، واقعی و ارزشمند رتبه سایت خود را بالا ببرید. این مسئله برابر است با موفقیت در کسب و کارتان که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سخن پایانی

یکی از فاکتور‌های مهم در رتبه‌بندی سایت‌ها این است که لینک‌ها با موضوع سایت همخوانی و یا ارتباط مستقیم داشته باشند. اگر کاربر یا مخاطب موضوع مورد نظر خود را در لینک پیدا نکند سایت شما را ترک خواهد کرد و این امر بر روی سئو شما تاثیر منفی خواهد گذاشت. شما با استفاده از انکر تکست‌ها می‌توانید موضوعات و متن‌های مرتبط با لینک را در وب‌سایتتان قرار دهید.

با هوشمندتر شدن موتورهای جستجو، نظارت زیادی بر روی Anchor text‌های وب‌سایت‌ها می‌شود و باید مواظب باشید تا از آنها در جای مناسب استفاده کنید. سعی کنید که از انکر تکست‌های متنوع در فرآیند لینک بیلدینگ خودتان استفاده کنید تا بتوانید مفهوم بهتری را به مخاطب رسانده و در نتایج جستجو رتبه خوبی را به دست بیاورید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.