اولین کامپیوتری که در ایران به اینترنت متصل شد

اولین کامپیوتری که در ایران به اینترنت متصل شد

ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با اولین کامپیوتری که در ایران به اینترنت متصل شد آشنا کنیم تا شما با تاریخ پیدایش این تکنولوژی بیشتر آشنا شوید، پس ما را تا انتها همراهی کنید.

اگر اقرار نکنیم باید اینترنت را بزرگترین سامانه‌ای دانست که تا به امروز به دست انسان‌ها طراحی، برنامه‌ریزی، آنالیز و مهندسی شده است در واقع کسی از مخترع اینترنت اولیه اطلاعات زیادی در دست ندارد اما طبق اطلاعاتی که در دسترس است و متخصصان از آن باخبر هستند در سال ۱۹۶۰ دولت ایالات متحده توسط وزارت این کشور پروژه‌ی را برنامه ریزی و پیاده سازی کرد که طی آن شبکه‌های مستحکم توزیع شده با تحمل خطا رایگان ساماندهی کرد و از آن استفاده نمود، بر اساس آمار موجود این اولین شبکه اینترنت دنیا بود که توسط وزارت دفاع آمریکا راه‌اندازی شد.

شکل گیری ایمیل

با به میدان آمدن موسسه‌های شخصی و بنیاد ملی علوم آمریکا سرمایه‌گذاری گسترده روی این پروژه انجام شد و توانست با بهره‌گیری از کمک‌های بین‌المللی در سال ۱۹۹۰ اینترنت را به صورت یک شبکه جهانی و بین‌المللی معرفی کنند. در آن زمان چیزی به اسم کامپیوتر شخصی وجود نداشت و فقط سازمان‌های بزرگ و مراکز دولتی از کامپیوتر استفاده می‌کردند.

از همان زمان سیستم‌هایی به وجود آمد که امکان ارتباط بین کامپیوترهای یک سازمان را فراهم می‌کرد و چیزی شد که امروز به آن ایمیل می‌گوییم. اینترنت مدرن از اوایل دهه 90 و از ارتباط شبکه‌های تجاری به وجود آمد و بر اساس شواهد موجود سرعت پیشرفت در علم و تکنولوژی بسیار بالا رفته و آنچه که توسط شبکه‌های اینترنت برای ما هویدا است تنها بخش کوچکی از واقعیت آن است.

تاریخچه اینترنت و کامپیوتر در ایران

اگر بخواهیم به تاریخچه دقیق کامپیوتر در ایران اشاره کنیم اطلاعات دقیق و موثقی را در دست نداریم زیرا خبرها در این رابطه دچار ضد نقیض‌های زیاد هستند، اما بر اساس مستندات و اخبار موجود اولین کامپیوتر در سال ۱۳۴۱ به ایران وارد شد و در سال ۱۳۵۰ به صورت آکادمیک توسعه آن آغاز شد. در این دوره دانشگاه‌هایی بودند که بر سر ارائه سیستم‌های نرم‌افزاری، خرید کردن نرم‌افزار و غیره رقابت زیادی با یکدیگر داشتند و به شدت تلاش می‌کردند تا بتوانند در پیشرفت و ارتقای کامپیوتر نقش پررنگی را ایفا کنند.

از اولین عکس‌های منتشر شده در ایران می‌توان به دهه ۱۳۵۰ اشاره کرد. در سال 1362 کامپیوتر‌ها در زمینه نرم‌افزار و سخت افزار رشد فراوانی داشته‌اند که مهم‌ترین آن پردازش زبان و خط فارسی بود. اما بعد از ورود به دهه 80 ایران در عرصه کامپیوتر همپای جهان پیش می‌رود و از کامپیوتر به عنوان ابزاری پیش رفته در تمام زمینه‌های مرتبط استفاده می‌شود.

تاریخچه و فعالیت اولین کامپیوتری که در ایران به اینترنت متصل شد

اگر بخواهیم به تاریخچه و پیدایش اولین کامپیوتری که در ایران به اینترنت متصل شد اشاره کرد باید به سال ۱۳۷۱ برگردیم. در این سال تعدادی از دانشگاه‌های ایران توسط پروتکل uucp به اینترنت دسترسی داشتند و توانستند از این روش به اینترنت وصل شوند. در سال ۱۳۷۲ کشور ایران رسماً به شبکه جهانی اینترنت پیوست و می‌توان این سال را ظهور اینترنت در ایران قلمداد کرد.

پیدایش اینترنت و پیشرفت‌ها روز افزون در ایران

ثبت دامنه ir در سال 72 یکی از اقدامات تاثیر گذار اینترنت ایران محسوب می‌شود که توانست مشخصه‌ای تعیین شده را برای هویت ایران در نظر بگیرد و این اقدام از سوی مرکز تحقیقات فیزیک نظری انجام شد. اولین مجله اینترنتی ایران در سال 74 در وب منتشر شد و از دیگر اتفاقاتی که در سال 74 در زمینه اینترنت ایران رخ داد پخش زنده مسابقه فوتبال توسط صدا و سیما بود. نخستین کشور خاورمیانه که به اینترنت وصل شد ایران است.

ایران و شبکه جهانی اینترنت

در آن زمان بسیاری از سازمان‌های خارجی از کمک به ایران در زمینه اتصال اینترنت خودداری کردند، اما با این وجود اینترنت در ایران شکل گرفت. در واقع اولین اتصال ایران به شبکه اینترنت در سال 1992 از طریق تماس تلفنی به دانشگاه لینس اتریش بود که بعدها با یک خط استیجاری به دانشگاه وین اتریش نیز وصل شدیم. اولین کامپیوتری که در ایران به اینترنت متصل شد در مرکز تحقیقات فیزیک نظری بود. اولین روزنامه رسمی ایران در وب که به صورت فارسی منتشر شد، روزنامه همشهری بود.

سخن پایانی

امروزه با توجه به مزایای اینترنت و بهره‌گیری از ابزارهای کامپیوتر در سطح بین‌المللی که در جامعه ایران به وجود آمده، حذف اینترنت و کامپیوتر از زندگی افراد همراه است با قطع خدمات در بخش‌های مختلف و با کاهش شدید کارایی مواجه خواهد شد. از این منظر توجه به توسعه اینترنت در کشور به عنوان یک موضوع کلیدی و ضروری اهمیت بسیاری زیادی دارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.