اینفوگرافیک (infographic) چیست؟ 8 مورد از انواع آن

اینفوگرافیک (infographic) چیست؟ 8 مورد از انواع آن

به علت پیچیدگی‌هایی که مغز انسان دارد ذهن می‌تواند حالت تصویری را به خوبی ذخیره کند، به گونه‌‌ای که اگر در مورد محصولی مطلبی را بخوانیم و از دیدن فیزیکی آن محروم باشیم کمتر در ذهنمان خواهد ماند. اما در مقابل هنگامی که هم در مورد آن موضوع مطالعه کنیم و هم آن را ببینیم، فهم بهتری از آن موضوع خواهیم داشت. با ما همراه باشید تو به معرفی اینفوگرافیک پرداخته و شما را با انواع آن آشنا کنیم.

 بررسی‌ها و مطالعات نشان می‌دهد که یادگیری به صورت فیزیکی و بصری در مغز انسان به مراتب آسان‌تر از فهم نوشتاری است، زیرا مغز انسان در تحلیل و ذخیره اطلاعات به صورت بصری قدرتمند‌تر است و می‌تواند آن را در حافظه‌ی خود ثبت کند.

به تصاویری که با استفاده از نمودارهای گرافیکی و چاپ آیکون‌های مختلف اطلاعات را برای ما بازگو می‌کنند، اینفوگرافیک (infographic) می‌‌گویند. هدف اینوگرافیک‌ این است که ما راحتتر اطلاعات را جذب و به صورت ساده‌ای آن را فرا گیریم. در حقیقت infographic از دو کلمه ی(Information: اطلاعات) و (Graphic: گرافیک) تشکیل شده است.

چند دلیل محبوبیت اینفوگرافیک‌ها

1_ تصاویری که توسط اینفوگرافیک‌ها ساخته می ‌شود، تقریباً چیزی حدود ۹۶ درصد بازدید بیشتری نسبت به متن و املاء دارد.

2_ به دلیل این که infographic به سهولت پخش می ‌شود، می‌توانید آنها را به راحتی در فضای مجازی و در صفحات خود با دیگران به اشتراک بگذارید.

3_ به دلیل جذابیت و احساسی به مخاطب القا می‌کند، اشخاص علاقه زیادی به آنها نشان داده و به نوعی بسیار کاربر پسند به شمار می‌آیند.

4_ به دلیل پردازش اطلاعات راحتی که در اینفوگرافیک وجود دارد، برای کاربران نیز پردازش اطلاعات و دسترسی به آنها راحت‌تر می‌باشد.

هدف از اینفوگرافیک چیست

هدفی که infographic دنبال می‌کند شامل:

۱_ افزایش آگهی

هنگامی که یک موضوع خاص و مهم باشد، از اینفوگرافیک استفاده می‌شود تا به شما اهمیت و بهترین تعریف را خاطر نشان کند.

۲_ مقایسه و نکات فنی یک محصول

هنگامی که یک محصول برای عرضه در اختیار دارید، برای نشان دادن مزایا و خدماتی که این محصول به مشتری ارائه می‌دهد می‌توانید از infographic استفاده کنید.

تعریف ساده و روان از یک مفهوم پیچیده

اگر شما در تجارتتان محصولی پیشرفته و پیچیده می‌فروشید، اینفوگرافیک می‌تواند به شما کمک کند تا که این محصول را برای مشتریان آسان و قابل فهم کنید.

اینفوگرافیک و انواع آن

با توجه به اطلاعات و نوع آیتم‌هایی که در اینفوگرافیک‌ها به کار می‌رود، آنها را تقسیم بندی می‌کنند. چگونگی انتخاب infographic به نوع خدمات، مشتریان شما و به اهدافی که دارید بستگی دارد. برای ارائه این خدمات باید اینفوگرافیکی را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید که بهترین تعریف و درک درست را به مخاطبان و مشتریان انتقال دهد.

۱_ اینفوگرافیک مقایسه‌ای

وقتی که دو محصول در اختیار دارید برای مقایسه و جمعیت یک محصول نسبت به دیگری از این نوع اینفوگرافیک می‌توانید استفاده کنید که با نام لاتین comparison infographic معرفی می‌شود.

۲_ اینفوگرافی زمان محور

برای درک بهتر یک واقعه تاریخی و یا یک داستان از این نوع استفاده می‌شود و به اسم لاتین Timeline infographic معروف است.

۳_ اینفوگرافی فرآیندی

برای درک بهتر این نوع اینفوگرافیک ها از یک فرآیند استفاده می‌شود تا شما را متوجه موضعی کند، برای مثال خطوط و فلش‌های جهت داری که به قبل و بعد اشاره می‌ کند. این نوع به اسم لاتین process infographic معروف هستند.

۴_ اینفوگرافیک عددی

این نوع infographic با توجه به ارقام و اعداد، اطلاعاتی را به ما می دهد. مثلاً برای آمار قبولی در کنکور از آن استفاده می ‌شود و به اسم لاتین Number infographic نیز شناخته می‌‌شود.

۵_ اینفوگرافیک نموداری

برای مقایسه نموداری آن استفاده می ‌شود. برای مثال برای نمودارهای بورسی، اقتصادی، آموزشی و نشان دادن افت یا رشد مقادیر مختلف از این نوع اینوگرافیک استفاده می‌کنیم که با نام لاتین charts infographic معروف است.

۶_ اینفوگرافیک ویژوال

زمانی که دوست دارید متنی ساده یا خبری عادی را جالب‌تر و هیجانی جلوه دهید و پتانسیل اشتراک ‌گذاری خود را از این طریق افزایش دهید، می‌توانید از اینفوگرافیک ویژوال استفاده کنید. این نوع به اسم لاتین visual infographic معروف است.

۷_ اینفوگرافیک لیستی

برای حمایت و پشتیبانی از یک ادعا و موضوع خاص با استفاده از چند مرحله از آن استفاده می ‌شود. در این نوع اینفوگرافیک قالبی وجود دارد که مناسب برای شما خواهد بود و با اسم لاتین listed infographic شناخته می ‌شود.

۸_ اینفوگرافیک نقشه‌ایی

اگر شما به این موضوع علاقه داشته باشید که مکان یا جای خاصی را با استفاده از داده‌های مکان محور قیاس کنید، می‌توانید از این نوع اینفوگرافیک استفاده کنید که به اسم لاتین map infographic شناخته می‌‌شود.

infographic چه کاربردی دارد

  • متوجه کردن مخاطب به یک مطلب خاص
  • گنجاندن بخش وسیعی از داده‌ها در یک فضای کوچک
  • قرار دادن محتوا و اطلاعات در داخل یک عکس
  • برای اطلاع رسانی سریع
  • ایجاد تبلیغات متنوع
  • آموزش و یادگیری
  • ایجاد فرهنگ سازی

اینفوگرافیک‌ها از چه شیوه‌هایی برای ارائه خدمات استفاده می‌کنند

روش‌هایی که infographic برای خدمات مورد استفاده قرار می‌دهد شامل:

۱_ شیوه تعاملی

در این روش محتوا به صورت کامل پوشش داده می‌‌شود و این کار توسط مشارکت مخاطبان به خوبی امکان پذیر است.

۲_ شیوه فیزیکی

ماکت سه بعدی، داده‌های پردازش شده را در این نوع از infographic نشان خواهد داد.

۳_ شیوه پویا

در این مورد اطلاعات به صورت متحرک و انیمیشن ارائه می‌شوند و به اصطلاح داده‌‌ها زنده و طبیعی هستند.

۴_ شیوه ایستا

از تصویر واحدی در این روش استفاده می‌شود و تمام صحنه را بازگو می‌کند.

در آخر

در سال‌های اخیر استفاده از infographic از اهمیت بالایی برخوردار شده و از آنها به عنوان ابزاری کاربردی برای ارتباطات حجمی استفاده می‌شود. در مکان‌هایی که نیاز به توضیح ساده و مختصر برای فهم بیشتر وجود دارد بهتر است از آنها استفاده شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.