باج افزار (Ransomware) چیست، 7 راهکار مهم برای جلوگیری از این حملات

باج افزار (Ransomware) چیست، 7 راهکار مهم برای جلوگیری از این حملات

بیشتر افراد امروزه اطلاعات خودشان را در کامپیوتر شخصی و تبلت ذخیره می‌کنند. با توجه به اینکه محافظت و نگهداری از اطلاعات کار راحتی نیست باید بدانیم که چگونه از کامپیوتر و اطلاعات شخص که داریم در مقابل بد افزارها محافظت و نگهداری کنیم. ما در این مقاله قصد داریم تا به معرفی باج افزار بپردازید و شما را بیشتر با این مزاحم‌های ناگهانی سرسخت آشنا کنیم.

باج افزار (‌Ransomware) به یک نوع بد افزار خطرناک گفته می‌شود که با حمله به سیستم‌های کامپیوتر، گوشی و تبلت باعث می‌شود دسترسی کاربران به این وسایل هوشمند دیجیتال قطع شود و اگر بخواهید تا دوباره دسترسی خود را به دست آورید باید هزینه‌ای را به حساب طراح بد افزار مورد نظر واریز کنید تا بتوانید دوباره به محتویات درون موبایل، کامپیوتر و لب تاب دسترسی داشته باشید.

زمانی که باج افزار به سیستم شما نفوذ کند شما هیچ راهی نخواهید داشت جز اینکه سیستم خودتان را فرمت کنید، این عامل باعث خواهد شد تا تمامی اطلاعات موجود در سیستم شما پاک شود. با توجه به اینکه طراحان باج افزار از روش‌های دریافت پولی مجازی استفاده می‌کنند شناسایی کردن آنها کار آسانی نخواهد بود. نسخه‌های جدید و بروز باج افزارها به صورت مستمر در اینترنت انتشار داده می‌شود و باج افزارها هر روز در حال رشد و ارتقاء هستند.

چند نمونه از باج افزارهای معروف

برای اینکه شما شناخت بیشتری با انواع باج‌ افزارهای معروف داشته باشید در ادامه به برسی مدل‌های مختلف آن خواهیم پرداخت:

۱_ Screen lockers

این نوع باج افزار با نفوذ به سیستم شما باعث بیرون انداختن شما از سیستم خواهد شد و زمانی که شما تصمیم می‌گیرید سیستم خودتان را دوباره روشن کنید یک پنجره در سیستم شما باز خواهد شد که حاوی لگوی یک سازمان رسمی مانند پلیس است و یک پیغام به شما می‌دهد که آن پیغام حاوی این نوشته است: ( شما با سیستم خوتان فعالیت غیر قانونی انجام داده‌اید و باید جریمه این کار را پرداخت کنید).

۲_ Encrypting

این باج افزار اقدام به دزدیدن و رمزگزاری فایل‌های شما خواهد کرد و از شما در خواست مبلغ مورد نظری را خواهد کرد و بعد از پرداخت این مبلغ فایل‌های شما رمزگشایی کرده و در آنها را در اختیارتان قرار خواهد داد. این باج افزار با ورود به سیستم شما هیچ راهی به جزء پرداخت هزینه برایتان باقی نمی‌گذارد و شما نمی‌توانید با ری‌استور کردن اطلاعات سیستم را دوباره به دست بیاورید، در واقع تنها راه برگشت اطلاعات و فایل‌های شما پرداخت کردن باج است که هیچ تضمینی هم برای برگشت اطلاعات سیستم شما وجود نخواهد داشت. به این دلایل Encrypting یک از خطرناکترین نوع باج افراز محسوب می‌شود.

۳_ Scareware

ساده‌ترین نوع باج افزار Scareware است که برای گول زدن افراد از تکنیک‌های رعب آور و ترسناک استفاده خواهد کرد. این بد افزارها امکان دارد به صورت آنتی‌ویروس قلابی در سیستم شما نفوذ کنند و سیستم شما را دچار اختلالاتی کنند و یک پیغام آنلاین را برای شما ارسال کنند که محتوای این پیام شامل این عبارت است: (سیستم شما دچار مشکل شده است و شما می‌توانید با پرداخت کردن هزینه این مشکل را برطرف سازید).

چطور می‌توانیم از حملات باج افزارها جلوگیری کنیم

  • در صورتی که یک ایمیل ناشناخته برای شما ارسال شد آن را اصلا باز نکنید و سریع ایمیل را حذف کنید
  • از برنامه‌های ضد اسپم مانند آنتی‌اسپم در سیستم خودتان استفاده کنید
  • به صورت مستمر نسبت به بروزسانی آنتی ویروس و سیستم عامل خودتان اقدام کنید
  • توجه داشته باشید که یک نسخه بکاپ از اطلاعات سیستم خودتان را در مکانی امن و ایمن نگهداری کنید برای مواقع ضروری
  • از هاستی استفاده کنید که به صورت دوره‌ای بکاپ انجام دهد و ایمن باشد
  • به هیچ عنوان اقدام به دانلود نرم افزار از یک وب‌سایت ناشناس نکنید
  • استفاد از وب‌سایت‌های مطمئن و امن

باج افزارها از چه راه‌هایی به سیستم ما نفوذ می‌کنند

  • کلیک کردن بر روی لینک‌هایی که توسط ایمیل برای ما ارسال شده‌اند
  • بازدید کردن از وب‌سایت‌های مستهجن و مخرب
  • استفاده از فایل‌های آلوده شده‌ای که از سایت‌های نامعتبر در اختیار ما قرار گرفته‌اند
  • استفاده کردن از ابزار مانند سی دی، هارد، فلش و ..

چه کسانی مورد هدف باج افزارها قرار می‌گیرند

با توجه به میزان و اهمیت اطلاعات احتمال حملات باج افزاری زیاد خواهد بود، مثلا کسانی که حملات باج افزاری را انجام می‌دهند امکان دارد که دانشگاه‌ها را مورد هدف قرار دهند، زیرا دانشگاه‌ها به دلیل پایگاه کاربری متفاوت و سیستم امنیتی کوچکی که دارند راحتر می‌توانند در آنها نفوذ کنند.

از طرف دیگر به دلیل اینکه سازمان‌ها و نهادهای دولتی نیاز فوری و اساسی به اطلاعات دارند بیشتر در معرض تهدیدات بد افزارها قرار خواهند گرفت، این ارگان‌ها به دلیل اینکه نیاز فوری به اطلاعاتشان دارند در صورت حملات باج افزاری امکان پرداخت باج بیشتری را به طراح بد افزار خواهند داشت.

زمانی که به باج افزار آلوده شدید چه کارهایی را باید انجام داد

زمانی که سیستم و کامپیوتر شما مورد حمله بد افزارها قرار گرفت شما نباید بنا به درخواست بد افزار باجی را به او پرداخت کنید زیرا اگر سیستم شما باز شود این امکان برای طراحان بد افزار وجود خواهد داشت تا دوباره بتوانند به سیستم شما حمله کنند و اطلاعات و فایل‌های شما را قفل کنند.

توجه داشته باشد که آلوده شدن سیستم شما به باج افزار معنیش این نیست که شما حتما باید مبلغ و باجی را به طراح بد افزار پرداخت کنید و این موضوع را با پلیس فتا در میان بگذارید. با توجه به اینکه این نهاد قدرتمند بدون هیچ هزینه‌ای مشکل شما حل خواهد کرد می‌توانید با در میان گذاشتن این موضوع با پلیس فتا این بستر را فراهم سازید تا مجرم رهگیری و شناسایی شود و دیگر نتواند از اشخاص دیگری سوءاستفاده کند.

سخن پایانی

سعی کردیم در این مقاله شما را با باج افزارها و نحوه مقابله کردن با آنها آشنا کنیم. با توجه به نکاتی که ما در این مقاله بیان کردیم می‌توانید با رعایت کردن این اصول از سیستم خوتان همیشه به صورت امن و ایمن محافظت کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.