بازاریابی برون گرا (extroverted Marketing) چیست؟ آشنایی با 7 کاربرد مهم

بازاریابی برون گرا (extroverted Marketing) چیست؟ آشنایی با 7 کاربرد مهم

در تمامی کسب و کارهای دنیا نوع و شیوه فروش محصول و خدماتی که ارائه می‌دهند متفاوت است. در بعضی از کسب و کارها حضور فیزیکی و به اصطلاح سنتی شخص فروشنده و خریدار لازم است مثل خریدن خودرو از نمایشگاه، ولی در بعضی از کسب و کارها وجود طرفین لازم نیست مثل خرید از دیجی کالا. با رشد چشمگیری که تکنولوژی در روند زندگی ما ایجاد کرده است روز به روز شاهد روش‌های نوین عرضه و تقاضا هستیم که هر کدام به نوبه خود دارای مزایا و معایبی نیز هستند. بر این اساس ما قصد داریم که در این مقاله شما را با بازاریابی برون گرا آشنا کنیم.

بازاریابی برون گرا چیست؟

بازاریابی برون گرا به نوعی از بازاریابی گفته می‌شود که کسبه به روش سنتی به دنبال مشتریان می‌رود و از همین طریق دوست دارد که مشتریان را از روش‌های مختلف مانند پیام دادن و تماس گرفتن متقاعد به خرید کردن کند. اگر بخواهیم ساده‌تر به شما بگوییم extroverted Marketing اینگونه است که محصول یا خدماتی که شرکت تولید می‌کند و قرار است آن را به مشتری ارائه دهد به سرعت خیلی زیاد در بین اشخاص دهان به دهان می‌شود و می‌چرخد.

افرادی که تجربه خرید محصولات را دارند به دیگران نیز پیشنهاد خرید محصول را می‌دهند و همینطور دهان به دهان تبلیغات محصول انجام می‌شود. برای مثال اکثر شما با تبلیغات برنج محسن و قرعه‌کشی این محصول آشنا هستید، تبلیغ این پیام را بارها از طریق تلویزیون دیده و شنیده‌اید و مصرف آن را به دیگران توصیه کرده‌اید. در حقیقت این نوع از تبلیغات را بازاریابی برون گرا می‌گویند.

بازاریابی برون گرا چه کاربردی دارد

کاربرد extroverted Marketing در جاهای مختلفی است، برای اینکه شما با این کاربردها بیشتر آشنا شوید در ادامه به برسی مهم‌ترین آنها خواهیم پرداخت:

۱_ تولید آگهی

برای تولید کردن آگهی‌ها از بازاریابی برون گرا استفاده می‌شود همچنین برای تبلیغات در مجله‌ها و روزنامه ها.

۲_ تبلیغات در وب‌سایت

در وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های زیادی مشاهده می‌شود که از extroverted Marketing برای تبلیغات بنری استفاده می‌شود.

۳_ استفاده در رسانه‌ها

یکی از با سابقه ترین و قدیمی‌ترین کاربردهای بازاریابی برون گرا را می‌توان استفاده در رسانه‌های جمعی دانست.

۴_ ارسال ایمیل

برای فرستادن ایمیل و یا تبلیغات برای مشتری نیز از بازاریابی برون‌گرا استفاده می‌شود (ایمیل‌هایی که به درخواست خود مشتری برای او ارسال می‌شود جزء بازاریابی برونگرا قرار نمی‌گیرد).

۵_ تبلیغ توسط افراد معروف

یکی از کاربردهای مفید بازاریابی برون گرا تبلیغ توسط افراد مشهور و سرشناس است، این افراد به جهت محبوبیت که در بین طرفدارانشان دارند در فروش موفق خواهند بود به اینگونه از بازاریابی اینفولوئنس نیز گفته می‌شود.

۶_ ارسال پیامک

قطعا دفعات زیادی با پیامک‌های تبلیغاتی در گوشی همراه خود به رو به رو شده‌اید، به این گونه از تبلیغات که بیشتر توسط اپراتورهای تلفن همراه مانند ایرانسل و همراه اول انجام می‌شود تبلیغات پیامکی گفته می‌شود. این تبلیغات پیامکی نیز یکی از کاربردهای extroverted Marketing محسوب می‌شود.

۷_ چاپ و پخش بنر

در چاپ و پخش کردن بنر‌ها و تراکت‌های تبلیغاتی نیز از این نوع بازاریابی استفاده می‌شود.

بازاریابی برون گرا امروزه چقدر مفید است

عده‌ای از افراد تصور دارند که با روی کار آمدن روش‌های بازاریابی نو مانند دیجیتال مارکتینگ و روش‌های اینترنتی معروف دیگر دوره بازاریابی برون گرا به پایان رسیده است و یا به اصطلاح این نوع از بازاریابی از گود خارج شده است. اما بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که هنوز بنر‌های تبلیغاتی زیادی را در جای جای شهر مشاهده می‌کنید و یا در روزنامه‌هایی صفحات تبلیغاتی پر از تبلیغات و خدماتی است که به روش بازاریابی برون گرا ارائه می‌شود.

پس نمی‌توانیم بازاریابی برونگرا را شکست خورده‌ی مطلق بدانیم و در بعضی مواقع توسط بعضی از کسب و کارها بازاریابی برون گرا مثبت واقع می‌شود. به طور کلی برای به دست آوردن خریداران یا مخاطبان بیشتر این روش در کنار روش‌های دیگر مفید واقع می‌شود.

معایب بازاریابی برون گرا

به جرات می‌توان گفت که با روی کار آمدن دنیای دیجیتال و بازاریابی که در این دنیای گسترده و نامحدود ارائه می‌شود کارایی بازاریابی برون گرا را کم کرده و روز به روز شاهد کم شدن این روش از بازاریابی در تمامی طیف‌های شغلی و کاری هستیم، به طور کلی بازاریابی برون گرا سخت است و با بازدهی کمتری همراه است. با توجه به این مسئله به چند نمونه از معایب بازاریابی برون گرا می‌پردازیم:

۱_مشاهده اثر در بازاریابی برون گرا و پیگیری کردن آن سخت و زمانبر است.

۲_ برگشت هزینه در بازاریابی برون گرا کم خواهد بود.

۳_وقتی که قرار است شما یک مشتری را در بازاریابی برونگرا به دست آورید به اصطلاح برای ساختن مشتری هزینه‌های زیادی را باید صرف کنید. در حالیکه بازاریابی دیجیتالی هزینه بسیار کم است.

4- میزان اثربخش بودن extroverted Marketing کاهش‌یافته است و به علت وجود شبکه‌های اجتماعی از میزان مخاطبین و افرادی که از این روش برای فروش محصولات خود و همچنین جذب و ترغیب مشتری استفاده می‌کنند کم شده است.

5-به علت پر هزینه بودن روش‌های تبلیغاتی در این نوع بازاریابی صاحبان کسب و کارها را با مشکل مواجه کرده است.

سخن پایای

دنیای فناوری و تکنولوژی آن قدر وسیع و گسترده است که امروزه کمتر کسی به سراغ بازاریابی برون گرا می‌رود و اکثر اشخاص از طریق بازاریابی دیجیتالی کار خودشان را انجام می‌دهند. زمان و انرژی نکته بسیار مهمی است که با روی کار آمدن بازاریابی دیجیتالی صرفه‌جویی زیادی در این دو رخ داده است.

extroverted Marketing بخشی از بازاریابی دیجیتال یا به اصطلاح دیجیتال مارکتینگ را به عهده دارد و به همین دلیل بعضی از تبلیغاتی که با آنها رو به‌ رو هستیم جزوی از بازاریابی برون گرا محسوب می‌شوند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.