بازاریابی درون گرا (Introverted Marketing) چیست؟ 4 مرحله مهم آن

بازاریابی درون گرا (Introverted Marketing) چیست؟ 4 مرحله مهم آن

بازاریابی درون گرا (Introverted Marketing) به روشی از بازاریابی گفته می‌شود که تمامی سعی خود را دارد تا فروش محصول و کالا با موفقیت انجام شود، ما در این مقاله قصد داریم تا شمارا با این نوع از بازاریابی بیشتر آشنا کنیم پس تا آخری این مقاله ما را همراهی کنید.

امروزه بازاریابی و تبلیغات به روش‌های قدیمی و سنتی بازده زیادی نخواهد داشت و کسب و کارها اگر به دنبال فروش و بازاریابی قدرتمندی هستند باید خود را به روز کنند. نحوه ارائه محصولات و خدمات به مشتری بیشتر از هر چیز دیگر برای مشتریان و کاربران مهم است، زیرا دوست دارند در کمترین زمان ممکن محصول مورد نیاز در اختیارشان قرار گیرد که این خود اصول و قواعدی دارد که با انجام این قواعد کسب و کارها می‌توانند چنین بستری را برای فروش و بازاریابی خودشان مهیا سازند.

معرفی بازاریابی درون گرا

نوعی از بازاریابی است که بر روی محتوا تمرکز دارد. در واقع Introverted Marketing برخلاف بازاریابی برون گرا تمام تمرکزش روی فروش مستقیم است. بازاریابی درون گرا با تمرکزی که برای محتوا دارد سعی می‌کند تا تمامی سوالاتی را که کاربران و مشتریان با آن مواجه هستند از طریق اطلاعاتی که در اختیار آنها می‌گذارد جواب دهد و باعث شود که خود مخاطب و کاربر برای خرید اقدام کنند.

این امر در واقع یعنی اینکه مشتری جواب خودش را گرفته است و شما با محتوایی که به آن ارائه داده‌اید هیچ گونه نکته مبهمی برای او نگذاشته‌اید. به تعبیر دیگر بازاریابی درون گرا نوعی از بازاریابی است که مشتری به سمت کسب و کار یا کالای شما می‌آید. یعنی شما در خدمات یا محصول خود جاذبه‌ای ایجاد کرده‌اید، با این کار مشتری را به سمت خودتان سوق می‌دهید.

اهمیت بازاریابی درون گرا

اگر شما قصد داشته باشید که یک دست مبل را برای خانه خودتان تهیه کنید در روش بازاریابی برونگرا از تبلیغات مستقیم خودتان با دیدن مبلمان پی به کیفیت و سایر مشخصات آن خواهید برد و به نوعی خود مبلمان برای شما سخن می‌گوید و نیازی به تبلیغات دیگری نیست.

با استفاده از Introverted Marketing فروشنده مبلمان روش‌های تشخیص مبلمان درجه یک را از مبلمان تقلبی در یک محتوای به صورت کامل شرح می‌دهد و این نوع از روش بازاریابی یک حس کنجکاوی در خرید ایجاد کرده و او را ترغیب می‌کند که محتوای شما را تا آخر مطالعه کند، در واقع این اعتماد در او شکل می‌گیرد که شما صادقانه تمامی مشخصات محصول را در قالب محتوای خوب و با کیفیت ارائه داده‌اید.

مراحل بازاریابی درون گرا

در ادامه به معرفی مراحل مهم بازاریابی درون گرا اشاره خواهیم کرد:

۱_ جذب کردن مشتری

وقتی می‌توانید اقدام به جذب مشتریان بالقوه برای کسب و کار و تجارتتان کنید که بتوانید آنها را متقاعد کنید که شما بهترین گزینه برای خرید کردن هستید. زمانی مشتری را جذب می‌کنید که بتوانید تمامی سوالات و نکات مهم را که راجع به محصول و خدمات مورد نظر دارد جواب دهید و بتوانید با محتواهای ارزنده‌ای که به مشتری ارائه می‌دهید او را از هر سوالی بی‌نیاز گردانید.

۲_ اطلاعات

وقتی که یک مشتری قصد خرید محصول مورد نظر خود را دارد شاید نداند که چه پارامترهایی را باید برای خرید کردن آن محصول در نظر بگیرد و این برای مشتری به چالش تبدیل می‌شود. با اطلاعات و محتویات کامل از محصولی که مشتری قرار است اقدام به خرید کردنش کند دست مشتری را برای انتخاب باز می‌کنید و در واقع آگاهی لازم را به او داده‌اید.

۳_ اهمیت

مشتری در این مرحله راهکارهایی را که به انتخاب آن نزدیکتر است و مطابق با نیازش می‌باشد محدود می‌کند و تمام راهکارهایی را که شما با توجه به نیاز او در اختیارش می‌گذارید مورد استفاده قرار می‌دهد.

۴_ اقدام

این آخرین مرحله از بازاریابی درون گرا محسوب می‌شود و مشتری دوست دارد که به صورت آزمایشی محصول شما را مورد آزمایش و امتحان قرار دهد و تمایل دارد که در مقیاس کوچک گزینه‌ای را برای امتحان کردن محصول داشته باشد. به این نکته توجه داشته باشید که باید محتوایی را به مشتریان ارائه دهید که بتواند تمام نیازهای آنها را در هر مرحله برآورده سازد.

 بهترین پیشنهاد ما این است که شما در ابتدای کار باید ابزار متمایز را ایجاد کنید تا مشتریان دچار سردرگمی نشوند، دو کاری که باید در این مرحله انجام دهید شامل:

۱_نقشه سفر مشتری

۲_پرسنوهای مشتری

چند مورد از روش‌های بازاریابی درون گرا

بازاریابی رون گرا خود دارای روش‌های گوناگونی است که هر کدام از اولویتی برخوردار هستند، حال نوبت آن است تا شما را با این روش‌ها آنا سازیم:

۱_ وبلاگ‌‌نویسی

یکی از مولفه‌های موثر در بازاریابی درون گرا وبلاگ‌نویسی است. با استفاده از وبلاگ نویسی محصول و محتوای شما همیشه دیده خواهد شد و سطح آگاهی عموم کاربران و مخاطبان را از حضور شما بالا خواهد برد. شما می‌توانید توسط وبلاگ‌نویسی یک لینک از سایت‌های دیگر بگیرید، این امر باعث می‌شود رتبه‌بندی مناسبی را در بین موتورهای جستجوگر گوگل به دست آورید.

۲_ سئو سایت

یادتان باشد که اگر شما بهترین محصولات را با بالاترین کیفیت داشته باشید بدون سئو و بهینه‌سازی قادر نخواهید بود که این محصول ارزشمند را به مشتریان برسانید. یکی از بهترین و کارآمدترین روش‌ها در بازاریابی درون گرا سئو سایت است. سئو تناسب و ایده‌آل را با محتوا و محصول ایجاد می‌کند که این به منظور فروش زیاد خواهد بود.

۳_ استفاده از شبکه‌های اجتماعی

روش موثر دیگری که می‌توانید از آن برای فروش بهتر و خدمات ارزنده‌تر استفاده کنید شبکه‌های اجتماعی است. شما از طریق این شبکه‌ها می‌توانید قدم‌های خوبی را در بازاریابی درون گرا بردارید و مشتریان زیادی را جلب کنید و علاوه بر این نیازهای بیشتری را از مشتریانتان برطرف سازید.

۴_ بازاریابی ایمیلی

سوالی که از خودتان می‌پرسید این است که بازاریابی درون گرا مگر جایگاهی در بازاریابی ایمیلی دارد؟ باید بگوییم که اگر قواعد آن را بلد باشید می‌توانید بهترین تبلیغات را از طریق ایمیل به مخاطبان ارائه دهید.

توجه داشته باشید که به جای اینکه در ایمیل مورد نظر برای مشتریان کد تخفیف و یا تبلیغات را ارسال کنید می‌توانید مطالب آموزشی و یا لینک‌هایی که مشتری را به وبلاگ‌هایتان در شبکه‌های اجتماعی هدایت می‌کند بفرستید. در زمان‌های مناسب و ارسال محتوا‌های با ارزش و مفید برای مشتریان بازاریابی درون گرا را از طریق ایمیل به بهترین شکل انجام دهید. این نکته را مد نظر داشته باشید، قبل از فرستادن مطالب از طریق ایمیل از مشتریان اجازه بگیرید.

مزایای بازاریابی درون گرا

مزایای Introverted Marketing شامل:

۱_ برقرار ارتباط طولانی

به دلیل اینکه در بازاریابی درون گرا به طور مستمر قبل از خرید کردن مشتری در حال اعتمادسازی هستید باعث می‌شوید که ارتباط شما با مشتریان به صورت بلندمدت ادامه دار باشد.

۲_ ایجاد علاقه در مشتری

هنگامی که مشتریان در روش بازاریابی درون گرا به سمت شما می‌آیند، علاقه به خرید بیشتری نسبت به سایر روش‌های بازاریابی دارند زیرا شما تمامی اطلاعات مورد نیاز آنها را در اختیارشان قرار داده‌اید.

۳_ به صرفه بودن

از لحاظ هزینه بازاریابی درون گرا به صرفه خواهد بود زیرا شما با راه‌اندازی یک وب‌سایت و یا وبلاگ و تولید محتوا همیشگی در آن در حقیقت یک بار این کار را انجام داده‌اید و از آن بهره خواهید برد، اما در روش برون گرا تبلیغات چون به صورت مستمرانجام می‌شود از هزینه بالاتری برخوردار است.

۴_ رضایت مشتری

زمانی که شما توسط بازاریابی درون گرا محتوای ارزشمند و با کیفیت را تولید می‌کنید با رضایت مشتریان مواجه خواهید شد و اعتمادی که آنان به شما خواهند داشت باعث اعتبار در کسب و کار و برند شما خواهد شد.

با استفاده از بازاریابی ربایشی شرایطی را برای کسب و کار خودتان فراهم خواهید ساخت تا مشتری خودش به سراغ شما بیاید و شما را برای تقاضای خدمات خودش انتخاب کند. یعنی شما از طریق این روش توجه مشتری را به سمت خود معطوف می‌کنید. در حقیقت روش‌های متعددی در بازاریابی درون گرا وجود دارد که می‌تواند ما را مجاب کند تا از بهترین و به صرفه‌ترین راهکارها برای جذب و ارائه خدمات به مشتری استفاده کنیم.

معایب بازاریابی درون گرا

حالا نوبت این است کا به معایب Introverted Marketing بپردازیم:

۱_ بروز خسارت در صورت بلد نبود قواعد

بهره‌وری از بازاریابی درون گرا دارای قواعدی است که در صورت بلد نبودن شما را با مشکل مواجه خواهد کرد، مانند مهارت در زمینه سئو، طراحی سایت تولید، محتوا و غیره.

۲_ استفاده از ابزار تحلیلگر

باید در نظر داشته باشید که اگر ابزار تحلیلگر قوی را برای ارزیابی و بازگشت سرمایه در اختیار نداشته باشید استفاده از روش‌های بازاریابی درون گرا سخت می‌شود.

۳_ زمان بر بودن بازاریابی درون گرا

توجه داشته باشید که تولید محتوا و سئوی مناسب در Introverted Marketing زمان بر می‌باشد و مستلزم تلاش و صبری فولادین است. برای نتیجه گیری از بازاریابی درون گرا باید تلاش مستمر همراه با برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید.

سخن پایانی

در عصر حاضر تاریخ مصرف بازاریابی سنتی گذشته است و در واقع مصرف کنندگان و خریداران محصولات، دیگر از طریق روش‌های سنتی متقاعد نمی‌شوند و برای تهیه محصولات خود از طریق شبکه‌های اجتماعی و یا جستجو در فضای اینترنت اطلاعات کامل از محصول مورد نظر خود را بدست می‌آورند و اقدام به تهیه آن می‌کنند. در حقیقت روش‌های سنتی جای خود را به روش‌های نوین، آنلاین و دیجیتال داده است و کابران از این طریق اقدام به جستجو اطلاعات و تهیه محصولات مورد نظر خود می‌کنند. در این زمینه ارائه محتوایی درست، مفید و قابل اعتماد برای جلب نظر مشتری و همچنین موفقیت کسب و کارتان از ارزش بالایی برخوردار است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.