بازاریابی صنعتی چیست؟

بازاریابی صنعتی چیست؟

بازاریابی صنعتی (B2B) به نوعی از بازاریابی گفته می‌شود که خرید‌وفروش محصولات و خدمات، بین دو کسب‌وکار صورت می‌گیرد. محصولاتی که به مصرف نهایی مصرف کنندگان می‌رسند و طی یک فرآیند از آن برای تولید یک کالای دیگر استفاده شود را کالای صنعتی می‌نامند.

در بازاریابی صنعتی (Business to Business) یک شرکت تولید کنند می‌تواند محصولات و نیازهای ضروری یک شرکت دیگر را محیا سازد، در این نوع از بازاریابی هم خریدار و هم فروشنده هر 2 کسب‌‌وکار محسوب می‌شوند و صاحب تجارت خود هستند. در بازاریابی صنعتی شیوه کار متفاوت است و تمامی تمرکز بازار بر روی تقاضای مصرف کننده می‌باشد.

موضوع مهمی که در بازاریابی صنعتی باید به آن توجه شود، راه‌اندازی سایت برای یک تجارت پربازده با سودآوری مناسب است. در واقع زمانی که یک شرکت و مجموعه قصد ارائه خدمات و فروش محصول به شرکت دیگری را دارد، بهترین بستر برای پیدا کردن شریک تجاری، اینترنت است. ساخت و راه‌اندازی وب‌سایت این امکان را به شما می‌دهد تا نوع فعالیت و تجارت خودتان را با قشر زیادی از کاربران در دنیای گستره وب به اشتراک بگذارید و به راحتی شرکای تجاری خودتان را پیدا کنید.

معرفی B2B

یک سوپر مارکت را با یک تولید کنند مواد غذایی و خوراکی در نظر بگیرید! به نظر شما این 2 دارای چه وجه اشتراکی با یکدیگر هستند و چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ سوپر مارکت برای اینکه بتواند فروش خوبی داشته باشد باید دکوراسیون و چیدمان مغازه را به گونه‌ای بچیند تا هنگام ورود مشتری به مغازه با دیدن زیبایی سوپر مارکت جذب آن شوند. با در اختیار داشتن یک فروشنده قوی و با دانش فروش بالا موفقیت این مغازه سوپر مارکت تضمینی خواهد بود.

اما کارخانه تولید کنند مواد خوراکی باید بتواند یک توافق امن و سود آور در میان خود و خریدارن که همان بنک‌داری‌ها و خرده فروشان هستند، برقرار کند. تولید کنند باید محصولات خودش را با کیفیت بالا تولید کنند تا خریداران نظیر مغازه‌های سوپری را متقاعد کند تا از محصولاتش خرید کنند.

بازاریابی صنعتی را با نام‌های Business to Business Marketing يا Business Marketing و Organizational Marketing نیز می‌شناسند که در آن کالا و خدمات از تولید کننده در اختیار مصرف کنندگان که خود دارای زمینه فعالیت هستند و کاسب محسوب می‌شوند، قرار می‌گیرد. مثلا شرکت‌های تولید کنند فولاد باید نیاز تولید کنندگان خودرو را برآورده سازند و محصولات خود را به خودروسازان که خود نوعی تولید کنند محسوب می‌شوند عرضه کنند، این چرخه را بازاریابی صنعت یا (B2B) می‌گویند.

6 روش برای پیاده سازی استراتژی بازاریابی صنعتی

پیاده‌سازی و انجام دادن Business to Business خود دارای قواعد و اصولی است که باید به خوبی اجرا شود تا شاهد نتایج خوب و مفیدی باشیم، این راهکارها عبارتنداز:

شناسایی مخاطبان

باید مخاطبان خود را شناسایی کنید، برای این کار می‌توانید در وب‌سایت فرم و امکاناتی را قرار دهید تا بتوانید اطلاعاتی از کاربران را در اختیار داشته باشید برای تداوم ارتباط با آنها.

کلید واژه‌های جستجو را شناسایی کنید

باید از این موضوع اطلاع داشته باشید که خریدارن برای خرید کردن خودشان از کدام کلید واژه‌هایی استفاده می‌کنند.

خریداران را شناسایی کنید

شما باید کسانی که به عنوان خریداران با شما داد و ستت دارند را شناسایی کنید.

شناسایی کردن منابع تحقیق خریدار

باید از منابع تحقیقی که مشتریان به خرید کردن می‌پردازند مطلع شوید. چه منابعی را مشتریان برای جستجوی اطلاعات در اختیار دارند.

شناخت از نیازهای اطلاعاتی مخاطب

یکی از بهترین راهکارهایی که از طریق آن می‌توانید پاسخگوی اطلاعات مخاطب باشید، ایجاد بسترهای تبلیغاتی و بازاریابی مانند وب‌سایت است. شما می‌توانید با قرار دادن مطالب و محتواهای با کیفیت در سایت ،اعتماد مخاطبان را جلب کنید.

نیازها را بشناسید

شما باید از این موضوع مطلع باشد که خریداران و مشتریان شما چه اهدافی را دنبال می‌کنند و برای برطرف‌سازی کدامیک از نیازهایشان به سراغ شما آمده‌اند.

مزایای بازاریابی صنعتی

تولید کنندگان، مصرف کنندگان و عرضه کنندگان کالاهای صنعتی می‌توانند دربستر بازاریابی صنعتی قرار گیرند بدون اینکه بخواهند هیچ هزینه‌ای را پرداخت کنند. با هزینه کمی بازاریابی صنعتی توانسته است که در کمترین زمان شرکت‌ها زیادی را حمایت کند و با گسترش چشمگیری همراه شود.

بعد از اینکه شما با شرکت‌های پیشتازی که در بازاریابی صنعتی مشغول به فعالیت هستند قرارداد امضا کردید، محصولات و کالای شما تحت پوشش آنها قرار خواهد گرفت و بازاریابی محصولات شما توسط گروه بازاریابی پیشتاز این شرکت‌ها انجام خواهد شد. زمانی که این شرکت‌ها بتوانند محصولات شما را به فروش برسانند از شما مبلغی را به عنوان پورسانت دریافت خواهند کرد.

خصوصیات بازاریابی صنعتی

  • خرید حرفه‌ای
  • تماس گرفتن زیاد و مستمر برای فروش محصولات
  • مشتریان دائمی
  • هزینه کمتر
  • داشتن مهارت‌های تخصصی برای فروش بیشتر
  • بازار بزرگ و گسترده
  • تقاضاهای بدون انعطاف
  • روابط نزدیک میان خریدار و فروشنده
  • برنامه‌های تبلیغاتی در بازاریابی صنعتی کمتر است.

چه عواملی در قیمت گذاری بازاریابی صنعتی دخیل هستند

برای قیمت گذاری در بازاریابی صنعتی شرکت‌ها با چند عامل مهم و ضروری روبر می‌شوند، اگر قیمت‌گذاری‌ها از این عوامل پیروی نکنند غیره واقعی هستند. این عوامل به شرح زیر می‌باشند:

  • مدیریت کردن عالی شرکت
  • رقابت
  • در نظر گرفتن هزینه‌ها
  • برای مصرف کننده ارزش محصول در نظر گرفته شود.
  • دولت

سخن پایانی

تمامی فعالیت‌هایی که در بازار میان مشاغل و شرکت‌ها اتفاق می‌افتد را بازاریابی صنعتی می‌گویند. توجه داشته باشید که اگر به عنوان یک فعال در B2B مشغول به فعالیت هستید باید دارای دانش و علم کافی در این راستا باشید تا بتوانید به بهترین شکل مشتریان و خریداران خودتان را همیشه متقاعد نمایید که از شما خرید کنند.

بازاریابی صنعتی به دلیل اینکه روابط طولانی را باید با مشتریان و مخاطبان برقرار کند، پیچیده‌تر از بازاریابی مصرفی می‌باشد. اگر شما دوست دارید در این حوزه فعالیت کنید باید به این موضوع توجه داشته باشید که ارائه محصول با کیفیت و پشتیبانی از محصولات، نقش بسیار مهمی در موفقیت به دنبال دارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.