بازاریابی عصبی (Neuro Marketing) چیست؟ 5 کاربرد مهم در فروش و بازاریابی

بازاریابی عصبی (Neuro Marketing) چیست؟ 5 کاربرد مهم در فروش و بازاریابی

بازاریابی عصبی (Neuro Marketing) به یک شاخه از بازاریابی گفته می‌شود که با توجه به ساختاری که دارد بر روی مغز واکنش نشان خواهد داد، همانند تکنولوژی پزشکی FMRI که مربروط به عبکس برداری مغزی مشخص می‌کند که مغز به واکنش‌های بازاریابی چه عکس‌العملی نشان خواهد داد. محققان با توجه به عکس برداری مغزی مشخص خواهند کرد که کدام قسمت‌های از مغز افراد آنها را تحریک خواهد کرد تا کار مورد نظر را انجام دهند.

در گذشته روش بازاریابی و فروش محصول به گونه‌ای بود که شرکت و سازمانی برای تبلیغ و بازاریابی و فروش بیشتر محصولاتشان به انجام تبلیغات و چسباندن لوگو در جاهای مختلف روی آورد بودند تا بتوانند از این طریق افراد را با برند و محصول مد نظر آشنا کند.

امروزه با توجه به ظهور اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نوع فروش و بازارایابی دچار تغییرات گسترده‌ای شده است، یکی از چاش‌های بزرگی که در این نوع بازاریابی وجود دارد این است که بازاریابان علی‌رغم اینکه هزینه کمتری را پرداخت می‌کنند نتیجه بهتری را کسب خواهند کرد. این چالش‌ها را میتوان با استفاده از بازاریابی عصبی حل کرد و از این روش در بازاریابی و فروش استفاده کرد.

چرا بازاریابی عصبی مهم است

تحلیل‌هایی که در شیوه بازاریابی امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد با استفاده از بازاریابی عصبی می‌باشد تا با این نوع از بازاریابی بتوان به بهترین شکل نیازهای مشتری را تشخیص داده و آن‌ه را برطرف کرد. در بیشتر مواقع افراد به سوالاتی که از آنها می‌شود به شکل درستی پاسخ نخواهند داد و با توجه به این عامل بازاریابان با استفاده از بازاریابی عصبی با نیازهای درونی مشتریان آشنا خواهند شد و سعی خواهند داشت تا از این نیازها استفاده کنند. در واقع Neuro Marketing به بازاریابی گفته می‌شود که مخاطبان و مشتریان شما در مقابلی یک رنگ خاص، یک محصول، یک نیاز و موارد این چنینی اقدام به عکس‌العمل خواهند کرد.

بازاریابی عصب باعث می‌شود تا شما بتوانید علوم اعصاب را در تحقیقات به درستی به کار گیرید و با مشخص کردن اینکه کدامیک از محرک‌ها باعث خواهند شد تا عکس‌العمل در میان مشتریان به وجود بیاید، با توجه به این محرک‌ها می‌توان بهترین نتیجه را در بازاریابی به همراه داشته باشد. گزارش‌هایی که از Neuro Marketing به دست آمده نشان می‌دهد این روش بهترین راه‌حلی است که برای طراحی نقشه سفر مشتری بتوان از آن به خوبی استفاده کرد. با استفاده از نورومارکتینگ این امکان را دارید تا علی‌رغم تمرکزی که بر روی استراتژی خود دارید یک بازاریابی هوشمندانه را خلق کرده که منجر به اثر بخشی بیشتر کارها خواهد شد.

مهم‌ترین تکنیک‌ها در بازاریابی عصبی

حال برای اینکه شما به درک بهتری از Neuro Marketing برسید، به برسی مهم‌ترین تکنیک‌هایی که در این روش پیاده‌سازی می‌شود اشاره کنیم:

۱_ حالت‌های چهره در صورت افراد

شما نیاز ندارید تا حتما با نفوذ به ذهن مشتریان بدانید که چه تفکراتی در ذهن آنها می‌گنجد، می‌توانید با استفاده از حالت‌هایی که در چهره مشتریان به وجود می‌آید به اطلاعات زیادی راجب به احساس و فکری که در سر دارند دست یابید.

۲_ از طریق رد‌گیری چشمان مشتریان

با استفاده از ردگیری مردمک چشمی می‌توانید مشارکت کنندگان را در آزمایش‌های EYE TRACKING اندازه‌گیری کرده و این امکان را خواهید داشت تا با استفاده از روش ردگیری چشمی بتوانید از دید مشتریانتان به محصول و خدماتی که دارید نگاه کنید. با توجه به این موضوع قادر خواهید بود تا علایق و نیازهای مشتریان را به خوبی پیش بینی کنید.

۳_ به کارگیری از هواس پنج گانه

با توجه به المان‌های عصبی که در هر شخصی وجود دارد می‌توانید مشتریان را در مسیری که دوست دارید قرار داده و فعالیت‌های بازاریابی خوتان را با توجه به این هواس گسترش دهید. شما می‌توانید با استفاده از هواس پنچگانه (چشایی، بویایی، لامسه، بینایی و شنوائی) از این طریق براحساس مشتریان تاثیرات مثبتی را به وجود آورید. مثلا از طریق احساس چشایی در رستوران می‌توانید مخاطبان را ترغیب کنید که از شما خرید کنند.

۴_ نگاه کردن به فعالیت‌های مغزی مشتری

برای اینکه بتوانید بهتر مشاهده کنید که افراد به چه چیزهایی فکر می‌کنند، می‌توانید از طریق تصویر برداری مغزی به این موضوع پی ببرید. برای اینکه بتوانید این کار را انجام دهید نیاز دارید تا از ابزار تخصصی و کاربردی مانند EEG و FMRI استفاده کنید.

۵_ ترفندهای روانشناسی

اکثر مواردی که ما در بخش قبل برای شما توضیح دادیم برای تمامی کسانی که به صورت حرفه‌ای بازاریابی می‌کنند در دسترس نخواهد بود. در واقع می‌توان با ترفند‌ها و حقه‌هایی که در روانشناسی وجود دارد مخاطبان و مشتریان را تشویق کرده که اقدام به خرید کنند. یکی از معروف‌ترین ترفندهای روانشناسی که در بین همه مرسوم شده است ترفند قیمت گذاری است، در این ترفند شما می‌توانید قیمت مشخصی را برای محصول و کالا در نظر بگیرید و با تخفیف ویژه این قیمت را تا حدی که مناسب است کاهش دهید، این شکستن قیمت سبب ترغیب مشتری خواهد شد.

بازاریابی عصبی در چه حوزه‌هایی کاربرد دارد

همان گونه که اطلاع دارید از بازاریابی عصبی در حوز‌های مختلفی استفاده می‌شود، اما مهم‌ترین بخش‌هایی که می‌توان از این روش فروش و بازاریابی استفاده کرد عبارتند از:

۱_ Neuro Marketing در قیمت گذاری

در قیمت گذاری و تعیین کردن قیمت می‌تواند از بازاریابی عصبی استفاده کرد.

۲_ Neuro Marketing در تبلیغات

با توجه به اینکه تبلیغات را باید یک کار خلاقانه در نظر گرفت، می‌توانید با استفاده از بازاریابی عصبی و فهم بیشتر آن تاثیرات اثر بخشی را بر روی افراد و تبلیغات بگذارد.

۳_ Neuro Marketing در تحقیقات بازار

بسیاری از کمپین‌هایی که با استفاده از بازاریابی عصبی مشغول به فعالیت هستند با توجه به بازار و تحقیقاتی که دارند از این روش سود خواهند برد و همچنین از طریق تحقیقات و تبلیغات بازار می‌توانند اثرات موثرتری را بر روی مشتریان بگذارند.

۴_ Neuro Marketing در چیدمان فروشگاه

یک خورده فروش برای اینکه به موفقیت دست پیدا کند باید بتواند تجربه خوب و لذت بخش را برای مشتریان به وجود بیاورد، با توجه به قیمت محصولات و کالاهایی که در فروشگاه وجود دارد می‌توانید مشتریان را با استفاده از تکنیک بازاریابی عصبی به خوبی هدایت کنید.

۵_ Neuro Marketing در خدمات حرفه‌ای

نورمارکتینگ یک ابتکاراست برای بهترین عملکرد در ارائه خدمات ، زمانی که در خدمات حرفه‌ای از این روش استفاده شود اثر بخشی زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت.

سخن پایانی

بازاریابی عصب باعث می‌شود تا شما بتوانید علوم اعصاب را در تحقیقات به درستی به کار گیرید. با مشخص کردن اینکه کدامیک از محرک‌ها باعث خواهند شد تا عکس‌العمل مورد نظر در میان مشتریان به وجود بیاید با توجه به این محرک می‌تواند بهترین نتیجه را در بازاریابی برای شما به همراه داشته باشد.

گزارش‌هایی که از Neuro Marketing به دست خواهد آمد بهترین راه‌حلی است که برای طراحی نقشه راه و سفر مشتری بتوان از آن به خوبی بهره برد. با استفاده از نورومارکتینگ این امکان را دارید تا باتمرکزی که بر روی استراتژی خود دارید، یک بازاریابی هوشمندانه را خلق کرده که منجر به اثر بخشی بیشتر تجارت و کسب‌کار شما خواهد شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.