بازاریابی چریکی چیست؟

بازاریابی چریکی چیست؟

کسب کارهای کوچک و نوپا برای اینکه بتوانند فعالیت خودشان را شروع کرده و آن را گسترش دهند، نیاز دارند به روش موثری برای ارائه و فروش محصولات و خدماتی که دارند و باید به بازاریابی بپردازند تا بتوانند مشتریان هدف زیادی را برای استفاده کردن از این خدمات به دست آورند. در کسب کارهای بزرگ روش تبلیغات و بازاریابی به صورت گسترده ای انجام میشود و به دلیل پشتوانه محکم و قوی که این نوع کسب کارها دارند هزینه های زیادی را برای تبلیغات و بازاریابی انجام میدهند که میتوان به تبلیغات بنری در سطح شهر، تبلیغات تلویزیونی و رسانه ای اشاره کرد.

اما در کسب کارهای کوچک و نو پا شرایط به گونه ای دیگر است و به واسطه گران بودن هزینه تبلیغات رسانه ای و بنری آنها باید از روشهای دیگری برای فروش و ارائه خدماتشان استفاده کنند. این گونه تبلیغات گاهی چنان مطرح میشود که مخاطبان از آنها بی اطلاع هستند و در واقع بازاریابی پنهان رخ خواهد داد. در این مقاله میخواهیم درباره بازاریابی چریکی صحبت کنیم و تعریف درستی را از این مدل بازاریابی در اختیار شما قرار دهیم.

Guerrilla marketing

بازاریابی چریکی به نوعی از بازاریابی گفته میشود که در آن برای به دست آوردن مشتری از تولید محتوا در شبکه های اجتماعی و غافلگیری مشتری استفاده میشود تا یک اثر گذاری ثابت را بر روی مشتری بگذارد. در واقع بازاریابی چریکی بر اساس استراتژی نا متعادل همراه با تخیل و انرژی زیاد انجام میشود، زیرا اثرات موثری را بر روی فروش میگذارد.

زمانی که یک کسب کار از بازاریابی چریکی استفاده میکند به دلیل تاثیر آنی که این روش بر روی مشتری میگذارد اثر گذاری بیشتری را نسبت به روش بازاریابی سنتی خواهد داشت. کسب کاراهای کوچکی که تازه کار خود شان را شروع کرده اند و میخواهند مشتریان زیادی را به دست بیاورند میتواند از بارازیابی چریکی استفاده کنند. یکی از مهمترین عواملی که در این نوع از بازاریابی توجه افراد را جلب میکند کم هزینه بودن آن است و میتواند با خلق یک ایده و استفاده کردن از بازاریابی چریکی نتایج ارزشمندی را شاهد بود زیرا سرمایه گذاری در این روش را میتوان یک روش مناسب و عقلانی تلقی کرد.

بازاریابی چریکی به چند دسته تقسیم میشود

بازارابی چریکی داخلی

این روش از بازاریابی در مکانهایی عمومی مانند مترو، راه آهن، ترمینال و فرودگاه انجام میشود و با توجه به قابلیتهایی که در این اماکن وجود دارد برای فروش و ارائه خدمات از این نوع بازاریابی استفاده میشود.

بازاریابی چریکی تجربی

این نوع بازاریابی یک تجربه شخصی را برای مخاطب بازگو میکند تا بتواند برند و کسب کار را در ذهن مخاطب ماندگار کند.

بازاریابی چریکی خارجی

قرار دادن یک شیء و کارهای هنری که در پیاده روها مشاهد میکنید بازاریابی چریکی خارجی گفته میشود که افراد با دیدن آن اقدام به خرید میکنند، مانند مجسمه ها و ماکتهایی که در جاهای گوناگونی از پیاده رو وجود دارد.

بازاریابی چریکی کمین رویداد

این روش از بازاریابی در زمان مشخص انجام میشود و برای بالا بردن تعداد مشتری انجام میشود، مثلا در هنگام پخش یک مسابقه ورزشی و یا یک کنسرت هنری از این نوع بازاریابی استفاده میشود.

تاریخچه بازاریابی چریکی

 زمان پیدایش بازاریابی چریکی را باید 4000 سال قبل از میلاد مسیح دانست که در آن زمان مصریان با استفاده از پاپیروس پیامهای تبلیغاتی را بر روی دیوارها میچسباندند، این روند به تدریج تکامل یافت و در سال 1984 شخصی به اسم (جی کانرد لویسون) توانست یک کتاب را معرفی کند که از عبارت بازاریابی چریکی در این کتاب استفاده شده بود.

این نویسنده در این کتاب از روشهای مختلفی برای مقابله با روشهای سنتی بازاریابی سخن گفته که این روش ها را به اسم بازاریابی چریکی نامگذاری کرده است. هدف اصلی که آقای جی کانرد لویسمن در این کتاب از آن نام برده است پیاده سازی تبلیغات نامتعارف با صرف کمترین هزینه برای به دست آوردن بهتربن بازخورد و نتیجه ممکن است. وی بازاریابی چریکی را به یک حمله تشبیه کرده است که با انجام دادن یک سری کارها میتوان به بهترین شکل مخاطب را ترغیب به خرید و استفاد کردن از محصولات کرد.

مراحل بازاریابی چریکی

برسی دقیق بازار رقابت

با جستجوی دقیقی که در بازار هدف خودتان انجام میدهید میتوانید شدت رقابت و علاقه مشتری را شناسایی کنید تا به بهترین شکل خدمات را به او ارائه دهید.

مزایای رقابتی را بشناسید

میتوانید با تهیه کردن یک لیست از سیاستهای رقابتی شرکت یا کسب کارتان تهیه کنید و آنها سرمایه گذاری کنید.

مشخص کردن اهداف بازاریابی چریکی

زمانی که شما هدفهایتان را شناسایی کنید میتواند برای رسیدن به این اهداف کارهای مورد نظر را انجام دهید.

استراتژی مناسبی را خلق کنید

میتوانید بر روی اهدافی که دارید تمرکز کنید و بهترین استراتزی را برای نتیجه مناسب در بازار هدف مشخص کنید.

برنامه خودتان را با شرکای خارجی که دارید هم گام سازی کنید

زمانی که شما برنامه هایتان را با شرکای تجاریتان هم گام سازی کنید هم هزینه شما را پایین خواهد آورد و هم تبلیغات شما را تقویت خواهد کرد.

اولویت بندی در انتخاب مناسب کارهای بازاریابی

برای رسیدن به بهترین نتیجه در بازرایابی چریکی مراحل بازاریابی را به درستی انتخاب کنید و با توجه به ترتیب اجرایی شدن آنها تصمیم نهایی را بگیرید.

اجرا کردن بازاریابی چریکی

اجرا کردن حمله با سرعت مناسب میتوان هیجان را در افراد ایجاد کند.

پشتیبانی

در تمامی مراحل بازاریابی چریکی باید از تمامی این مراحل پشتیبانی مناسب صورت گیرد تا اشکالات پیش رو به سرعت از بین روند.

سنجش در بازاریابی چریکی

زمانی که شما بتوانید در اقدامات بازاریابی شرایط را به درستی بسنجید به تقویت فعالیتهای شما و جلوگیری از تکرار کردن عملیات های غیر ضروری خواهد انجامید.

در آخر

با توجه به اینکه نوع تبلیغات افزایش یافته است و همه روز شاهد تبلیغات گستر ده ای از قبیل تبلیغات بنر، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات محتوایی، تبلیغات چاپی و غیره هستیم بازاریابی چریکی تاثیر کمتری را بر روی افراد به واسطه تکراری بودن خواهند گذاشت.

بازاریابی چریکی یک روش بسیار مفید است تا در میان این همه تبلیغات شما بتوانید با روشهایی که به آنها اشاره کردیم مخاطبین زیادی را به سمت خودتان جلب کنید و بتوانید با درگیر کردن آنها و وادار کردن مخاطبان به تفکر، توجهشان را به سمت برندتان جلب کنید تا بین محصول شما با دیگر برندها تمایز را حس کنند. درست است که بازاریابی چریکی بیشترین تمرکزش بر روی کسب کارهای کوچک است اما کسب کارهای بزرگ نیز میتوانند با استفاده کردن از این استراتژی فروش در تجارتشان تغییرات مثبتی را ایجاد کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.