بانس ریت (Bounce Rate) چیست؟ 4 علت بالا رفتن نرخ پرش

بانس ریت (Bounce Rate) چیست؟ 4 علت بالا رفتن نرخ پرش

تصور کنید زمانی که یک فروشگاه بزرگ پر از کالا و محصولات دارید و تمام نیازهای اشخاص در فروشگاه شما پیدا می‌شود، با آمدن مشتریان به فروشگاه و نگاه کردن به محیط آن از فروشگاه بیرون می‌روند و اصولاً هیچ کار خاصی انجام نمی‌دهند و بدون هیچ نوع خریدی فروشگاه شما را ترک می‌کنند. چه حالی در شما به وجود می‌آید؟ آیا به این فکر نخواهید افتاد که چه اشکالی در فروشگاه وجود دارد که مشتریان به محض ورود بدون هیچگونه تأمل و خریدی فروشگاه شما را ترک می‌کنند؟ مقاله امروز ما با مبحث بالا کاملاً تقارن‌ دارد و موضوع اصلی این مطلب درباره بانس ریت است، تا انتها با ما همراه باشید.

Bounce Rate

زمانی که یک کاربر وارد یک وب‌سایت می‌شود، بدون اینکه به صفحات دیگر سایت برود و کار خاصی را انجام دهد در کمتر از چند ثانیه اقدام به ترک کردن سایت مورد نظر خواهد کرد، این پدیده را بانس ریت می‌گویند. یکی از بدترین حالات و تجربیات که یک وبمستر و صاحب کسب‌کار اینترنتی می‌تواند شاهد آن باشد این است که کاربر به محض ورود به وب‌سایت اقدام به ترک آن کند.

به عنوان مثال زمانی که شما در یک روز دو هزار کاربر به سایتتان سر زدند اما از این تعداد فقط ۵۰۰ نفر به صفحات متعدد سایت سر زده باشند و از مقاله‌های آن بازید کرده باشند، در این حالت نرخ بانس ریت سایت شما ۷۵ درصد است. در حقیقت این بدان معناست که شما درصد زیادی از کاربران را بدون هیچگونه تأملی از دست داده‌اید زیرا نزدیک به ۱۵۰۰ نفر وب‌سایت شما را ترک کرده‌اند! زمانی که ۷۵ درصد از کاربران را از دست بدهید در واقع آمار خوبی نخواهد بود.

بر اساس آمار هر چقدر نرخ بانس ریت شما کمتر از ۴۰ درصد باشد عملکرد قابل قبولی را ارائه داده‌اید. پس بنابراین نرخ بانس ریت بین ۴۰ یا ۵۰ درصد می‌تواند نرمال و مناسب باشد.

آیا نرخ پرش بالا در وب‌سایت نشانه خوبی نیست

به طور قطع نمی‌توان جواب این سوال را داد اما بر اساس آمار همیشه نمی‌توان گفت که نرخ پرش سایت شما زمانی که کم باشد حتما خبر خوب و امیدوار کننده خواهد بود، با توجه به خیلی از عوامل بانس ریت نیز به دلایل زیادی اتفاق می‌افتد و باید تمامی این دلایل تک تک بررسی و آنالیز شوند. با تعریف Event می توان نرخ پرش از سایت را تا حدی پایین آورد. یادتان باشد که موضوع فعالیت‌هایی در سایت انجام می‌دهید نیز در نرخ بانس ریت تاثیر گذار است.

در گوگل آنالیتیکس چگونه نحوه محاسبه بانس ریت صورت می‌گیرد

مهم‌ترین عامل نرخ پرش یک کاربر میزان تعامل او با وب‌سایت مورد نظر است. زیرا اگر یک کاربر وارد وب‌سایت شما شود و بنا به هر دلیلی اقدامی را صورت نداده و کاری انجام ندهد و در کمترین زمان ممکن اقدام به بیرون رفتن از سایت کند یک واحد به نرخ پرش از سایت شما توسط گوگل اضافه خواهد شد.

وقتی صحبت از تأمل به میان می‌آید به آن معنی است که شما نتوانستید کاربر را متقاعد کنید تا در وب‌سایتتان اقدامی انجام دهد. در واقع کاربر رضایت از وب سایت نداشته است.

انواع تأمل در گوگل آنالیتیکس

در ادامه به برسی انواع تامل‌های کاربران با استفاده از ابزار پرکاربرد گوگل آنالیتیکس خواهی پرداخت:

۱_ بازدید کردن از صفحات pageviews

زمانی که کاربر وارد وب‌سایت شما می‌شود و به هیچ کدام از صفحات سر نمی‌زند باید جزء پرش از سایت ما قرار گیرد. وقتی که این کاربر چند page views در سایت ما داشته باشد، به واحد نرخ پرش از سایت ما چیزی اضافه نخواهد شد.

۲_ وقایع Events

زمانی که کاربر اقدامات و رفتاری را انجام می‌دهد، در بخش Events رویدادها و کارهای او به ثبت می‌رسد.

۳_ تراکنش Transaction

نکته جالبی که در این قسمت وجود دارد این است که زمانی که کاربر برای پرداخت تراکنش مالی وارد سایت شما شده است دقیقاً همان امتیازی که برای بازدید از صفحات سایت شما لحاظ می‌شود، حساب خواهد شد. زیرا کاربر وارد سبد خرید شما می‌شود و به بعد از انجام دادن سفارش وارد صفحه پرداخت سایت شما خواهد شد. در چنین حالی بانس ریت شما کاهش پیدا خواهد کرد و نمره مثبتی برای شما لحاظ می شود.

تاثیرات بانس ریت به عملکرد سئو

برخلاف اعتقاد اکثر کارشناسان و وبمستران نتایج بانس ریت نمی‌تواند به صورت زیادی بر روی وبسایت شما تاثیرات منفی بگذارد زیرا این عامل دلایل متعددی دارد. به طور کلی در آماری که گوگل آنالیتیکس محاسبه می کند تمامی افرادی که از طریق شبکه‌ها و کانال‌های گوناگونی وارد وب‌سایت شما می‌شوند در نظر گرفته خواهند شد و فقط معطوف به آن دسته از کاربرانی که از موتورهای جستجو وارد وب‌سایت شما می‌شوند نمی‌شود.

حتماً به این نکته توجه کنید که چرا کاربر به هنگام ورود به وب‌سایتتان بدون برقراری هیچگونه تأملی اقدام به ترک سایت می‌کند. به دلیل اینکه این عامل در سئو سایت شما تاثیرات غیرمستقیمی را خواهد داشت. یکی از دلایل مهم که در سئو محاسبه می‌شود سرعت بالای وب‌سایت است، زمانی که یک کاربر به وب‌سایتتان سر می زند ولی با کندی سایت شما مواجه می‌شود و به خوبی صفحات سایتتان برای کاربر لود نمی شود باعث می شود که کاربران کمتری به سایت شما سر بزند و نرخ بانس ریت بالا رود و این عامل اصلی خبر خوشایندی نخواهد بود.

دلایل افزایش نرخ بانس ریت

دلایلی که باعث می‌شود تا Bounce Rate با افزایش همراه شود عبارتند از:

۱_ به وجود آمدن خطای ۴۰۴ و مشکلات فنی در وب‌سایت

اگر کاربری با شوق و علاقه به وبلاگ شما سر بزند اما مدام با خطای ۴۰۴ مواجه گردد، این عامل باعث نارضایتی او شده و اقدام به ترک وب‌سایتتان خواهد کرد.

۲_ سرعت پایین سایت

برای کاربر به هنگام ورود به یک وب‌سایت برای خرید و یا خواندن مطلب هیچ چیز آزار دهنده‌تر از آن نخواهد بود که سرعت لود وب‌سایت مورد نظرش پایین باشد، با بالا بردن سرعت لود در وب‌سایتتان رضایت کاربران را بالا ببرید.

۳_ انجام لینک‌سازی‌های نادرست و بیش از حد

عده‌ای از وبمستران وجود دارند که به لینک‌سازی‌های زیاد اعتقاد دارند و بر این باورند که از این طریق کاربران زیادی را به بازدید از وب‌سایتشان می‌آورند، در صورتی که یک لینک‌سازی بیش از حد نیز برایشان اصلا مناسب نخواهد بود. زیرا با این کار کاربران می‌توانند وارد چند صفحه شوند و دچار سردرگمی خواهند شد.

۴_ انتخاب عنوان نادرست و کلمات متا

یک کاربر دوست دارد که یک وب‌سایت دارای توضیحات و متن مناسبی باشد، اما اگر شما در توضیحات متا خودتان برای جذب کاربران از کلمات کلیدی استفاده کردید به محض ورود کاربر به وب‌سایت شما او به مطالب مورد نظر دسترسی نداشته باشد با دیدن این وضعیت است که احساس خوبی را تجربه نخواهد کرد.

روش‌های پایین آوردن بانس ریت سایت

۱_ انجام لینک‌سازی‌های بجا و اصولی

۲_ انتخاب کردن کلمات متا و عناوین مرتبط با آن

۴_ قسمت‌های جستجوی وب‌سایتتان را به صورت مناسب بهینه‌سازی کنید

‌۵_ محتوای ارزشمند و مناسب در وب‌سایت تان قرار دهید

۶_ صفحات سایت را به بهترین شکل بهینه‌سازی کنید و سرعت لود را بالا ببرید

سخن پایانی

در حقیقت تمامی کاربرانی که وارد سایتتان شده‌اند و بدون انجام کار خاصی یا بدون بازدید از صفحات سایت را ترک کرده‌اند، به این پروسه نرخ پرش می گویند. با توجه به اینکه نرخ بانس ریت دارای اهمیت زیادی است اما تاثیر آنچنانی در سئو ندارد. شایان ذکر است شما با بهینه کردن سایت از طریق تقویت سرعت، استراتژی محتوا، تبلیغات درست و مسائلی اینگونه می‌توانید باعث کاهش بانس ریت سایتتان شوید.

در حقیقت هدف اصلی از کاهش نرخ بانس ریت تبدیل کاربر به مشتری است که یکی از عوامل موفقیت در کسب و کار محسوب می‌شود و می تواند به طور مستقیم روی فروش تاثیر بگذارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.