برد کرامب (Breadcrumb) چیست؟

برد کرامب (Breadcrumb) چیست؟

Breadcrumb به معنایی یک راهنمای ناوبری است که به کاربران کمک می‌کند تا مسیری فعلی را که در وب‌سایت در آن قرار دارند به خوبی مشاهده کنند. در واقع برد کرامب به معنای خرده نان بوده و برگرفته از یک داستانی است که در آن یک برادر و خواهر به نام‌های هانسل و گرتل مسیر خودشان را در جنگل گم می‌کنند و برای اینکه بتوانند مسیر درست را انتخاب کنند از خرده نان برای نشانه گذاری استفاده می‌کنند.

روش کارکرد بردکرامب به این گونه است که از > برای نشان دادن و جدا کردن سلسله مراتب مورد استفاده کاربران قرار خواهد گرفت، مثلا اگر یک کاربر در قسمت مرتبط با seo و یا یک مطلب درباره ساختار url سئو سایت قرار داشته باشد و این وب‌سایت از قابلیت Breadcrumb برای کاربران استفاده کند مسیر که در بالا و پایین وب‌سایت برای کاربر به نمایش خواهد آمد به این شکل است=(صفحه اصلی >آموزش سئو>ساختار url وردپرس) و این نشان دهنده اهمیت بردکرامب در وب‌سایت‌های اینترنتی است.

ضرورت استفاده از برد کرامب

وقتی که شما به بازار برای انجام دادن کاری می‌روید و قصد دارید تا به خوبی کاری را انجام دهید، با برنامه‌ریزی که از قبل داشته‌اید به خوبی می‌توانید از مسیری که انتخاب کرده اید گذر کنید و کار مد نظرتان را انجام دهید. شما نیاز دارید تا از درب منزل تا مقصد یک مسیری را طی کنید و بعد از انجام دادن کارتان دوباره به منزل برگردید.

در زمان انجام دادن این کار یک نقشه سفر را طی خواهید کرد واگر در طول این مسیر قادر نباشید که مسیر درستی را انتخاب کنید می‌توانید برای انجام دادن درست این پروسه از نقشه و مپ استفاده کنید، با قرار دادن نقشه مقصد و مبداء گوگل به درستی بهترین و نزدیک‌ترین مسیر را به شما نشان خواهد داد. در وب نیز چنین اتفاقی رخ میدهد و کاربران برای اینکه بتوانند به درستی محتوای مورد نظرشان را در اختیار داشته باشد باید مرورگر خودشان را باز کنند و عبارت مورد نظر را در مرورگر سرچ کرده و لینک‌های زیادی را مشاهده کنند.

ولی این عامل می‌تواند برای کاربران در مواقعی مشکل ساز شود، زیرا زمانی که کاربران یک واژه را در اینترنت سرچ می‌کنند چندین لینک به آنها نمایش داده خواهد شد که کاربران فراموش می‌کنند که در حال برسی و خواندن چه مطلبی هستند و یا وب‌سایتی که به آنها نمایش داده شده است درست است یا خیر؟ در چنین مواقعی برای اینکه کاربران بتوانند به درستی مسیر مورد نظرشان را برسی و مشاهده کنند برد کرامب آنها را یاری خواهد کرد.

برد کرامب چه ویژگی‌هایی دارد

ویژگی‌های برد کرامپ شامل:

۱_ برد کرامب تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد

کاربران دوست دارند تا اگر در یک وب‌سایتی برای جستجو و انجام دادن کارهای خودشان وارد شدند بتوانند به راحتی کارهای خود را انجام دهند. زمانی که شما در وب‌سایت خودتان از Breadcrumbs استفاده می‌کنید نرخ کلیک وب‌سایت را بالا خواهید برد و تجربه کاربری شما بالا خواهد رفت. با توجه به قابلیت‌هایی که در برد کرامب وجود دارد کاربران به راحتی متوجه خواهند شد تا در چه قسمتی از وب‌سایت قرار دارند و دیگر نیازی نیست تا همیشه دکمه بازگشت را کلیک کنند.

۲_ برد کرامب باعث خواهد شد تا نرخ پرش کاهش یابد

کاربران با توجه به اینکه خیلی کم از طریق صفحه اصلی وارد وب‌سایت می‌شوند، این عامل به خاطر این موضوع است که افراد در مواقعی در گوگل سرچ می‌کنند و از این طریق وارد صفحات دیگر وب‌سایت می‌شوند. برای اینکه کاربران می‌توانند از هر صفحه به وب‌سایت شما وارد شوند، شما می‌توانید با استفاده از برد کرامب راهنمایی را برای کاربران به وجود آورید تا از این طریق هم بتوانند نیاز خود را تامین کنند و هم امکان ورود به صفحات دیگر را داشته باشند.

۳_ گوگل به برد کرامب علاقه زیادی دارد

با توجه به اینکه گوگل نیز طرفدار مسیر راهنما است با استفاده از Breadcrumb می‌تواند ساختار وب‌سایت را برسی کند و متوجه شود که ساختار وب‌سایت چگونه است. زمانی که وب‌سایت شما از برد کرامب استفاده کند سبب خواهد شد تا کاربران زیادتری از وب‌سایت شما دیدن کنند و رتبه شما در نتایج جستجوی گوگل رنک بالاتری را به دست آورد.

انواع برد کرامب

در ادامه به برسی انواع Breadcrumb می‌پردازیم:

۱_ برد کرامب تاریخچه محور (History-Based)

مسیری را که یک کاربر در وب‌سایت پیموده است برد کرامب تاریخ محور نشان می‌دهد و این امکان را دارید تا هر زمانی که نیاز داشته باشید بتوانید به صفحات قبلی وب‌سایت بازگردید. به دلیل اینکه با یک دکمه برگشت می‌تواند کار این نوع از برد کرامب را انجام دهید این برد کرامب محبوبیت زیادی در بین کاربران ندارد و قرار دادن دکمه به جای History-Based راهکاری است که طراحان وب‌سایت نیز آن را پیشنهاد می‌دهند.

۲_ برد کرامب مکان محور (Location-Based)

با استفاده از این برد کرامپ کاربران می‌توانند مکان فعلی را که در آن قرار دارند مشخص کنند و در ساختار درختی موقعیت صفحه را به کاربر نشان خواهد داد. وب‌سایت‌هایی که از لایه‌های راهبردی و محتوای کمی برخوردار هستند مناسب Attribute-Based می‌باشند و این امکان را برای کاربران فراهم می‌سازد تا در میان مطالب و دسته‌ها بتوانند مسیری را که نیاز دارند پیدا کنند.

۳_ برد کرامب مسیر محور (Path-Based)

Breadcrumb مسیر محور یک ترکیب است از برد کرامب‌هایی که از یک ساختار مشابه و شبیه به یکدیگر تشکیل شده‌اند.

۴_ برد کرامب ویژگی محور (Attribute-Based)

به دلیل اینکه برد کرامب ویژگی محور مکان فعلی کاربران را نمایش نمی‌دهد بلکه محصولات را فیلتر کرده و به کاربرد این امکان را می‌دهد تا فیلترهای فعال را در وب‌سایت مشاهده کنند و اگر تمایل داشتند بتوانند به فیلتر قبلی برگردند. Attribute-Based برای وب‌سایت‌هایی مناسب است که به صورت فروشگاهی طراحی و راه‌اندازی شده‌اند.

سخن پایانی

زمانی که شما در وب‌سایت خودتان از برد کرامب استفاده می‌کنید راهی روشن و هموار را برای کاربران فراهم خواهید کرد و هیچ کاربری در وب‌سایت شما سردرگم نخواهد شد. کاربران با وجود Breadcrumb به سادگی قادر خواهند بود تا ساختار وب‌سایت را به درستی درک کرده و آن را به خوبی بفهمند و زمانی که گوگل متوجه این موضوع شود رتبه و جایگاه وب‌سایت شما را بهبود می‌بخشد. 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.