بوت استرپ (bootstrap) چیست

بوت استرپ (bootstrap) چیست

bootstrap بر گرفته از زبان (چکمه) است و در اصطلاع انگلیسی هر فردی که این امکان را داشته باشد که بتواند زبانه‌ی چکمه خودش را بالا بکشد و آن را درست کند فردی توانمند و غیره وابسته محسوب خواهد شد. در دنیای کامپیوتر نیز به فرآیندی که در آن عمل بارگزاری و عمل خودکار اجرا می‌شود دستور‌های بوت استرپ می‌گویند. نمونه‌ای از مشهورترین و متداول ترین نمونه آن زمانی قابل مشاهده است که در هنگام بوت شدن کامپیوتر شخصی خودتان با آن مواجعه خواهید شد. در واقع زمانی که شما از بوت استرپ استفاده می‌کنید نیاز شما را به یک سری ابزارها برطرف می‌سازد.

یکی از چالش‌های بزرگی که برنامه‌نویسان و توسعه دهندگان وب همیشه با آن مواجعه بوده‌اند، ساختن یک وب‌سایت با تعداد کدهای زیاد است، زیرا هم باید انرژی و توان زیادی را برای این کار صرف کرد و هم اگر در حین کد‌نویسی شما یک اشتباه کوچک انجام دهید امکان دارد تا تمامی تنظیمات وب‌سایت به هم بخورد. با توجه به این موضوع فریم ورک‌های زیادی طراحی و معرفی شده‌اند که هم می‌تواند در وقت شما صرفه جویی شود و هم کار کردن با این فریم ورک‌ها دقت عمل را بالا خواهد برد، یکی از این فریم ورک‌ها بوت استرپ است.

بوت استرپ به یک منبع رایگان از فریم وررک‌های css گفته می‌شود که این امکان را به شما می‌دهد تا به طراحی سایت و راه‌‌اندازی نرم‌افزارهای ریسپانسیو تحت وب بپردازید. شما می‌توانید با استفاده از بوت استرپ که یک منبع رایگان است از تمپلت‌های css استفاده کنید و یا می‌توانید با استفاده از bootstrap در المان‌های گوناگون وب‌سایت مانند دکمه‌ها، ستون‌ها و تب‌ها استفاده کنید.

بوت استرپ چه مزایایی دارد

زمانی که برای طراحی و برنامه‌نویسی از بوت استرپ استفاده می‌کنید مزایایی زیادی برای شما به همراه خواهد داشت که باعث می‌شود شما در زمان کار کردن با آن لذت ببرید، این مزایا عبارتند از:

  • قابلیت شخصی سازی داشته و دارای حجم کمی است.
  • Bootstrap باعث می‌شود تا باگ‌های مرورگر کم شود.
  • بوت استرپ از یک ساختار ریسپانسو و طرح‌های پیش ساخته ای برخوردار است.
  • Bootstrap از یک چهار چوب ثابت تبعیت می‌کند و تمامی مرورگر‌ها را با استفاده از این قابلیت پشتیبانی می‌کند.
  • Bootstrap دارای قالب‌های رایگان حرفه‌ای بوده و می‌توان تم‌ها و پلاگین‌هایی که در وررپرس وجود دارد را به کاربران ارئه دهد.
  • بوت استرب باعث خواهد شد تا عدم سازگاری با css را به راحتی برطرف شود.
  • Bootstrap از یک سیستم ستون بندی فوق العاده تشکیل شده است.
  • شما زمانی که از بوت استرپ استفاده می‌کنید، می‌توانید از مستندات و اطلاعاتی که از این نرم‌افزار در کامپیوتر وجود دارد استفاده کنید.

بوت استرپ چه معایبی دارد

زمانی که با معایب فریم ورک بوت استرپ آشنا باشد این امکان برای شما فراهم است تا در زمان انتخاب بتواند انتخاب مناسب و درست داشته باشید، این معایب شامل:

  • وقتی که شما نتوانید قالب وب‌سایت خودتان را به صورت حرفه‌ای سفارشی سازی کنید هم سبب می‌شود تا اجرا کردن سفارشات سنگین بسیار سخت و زمان بر باشد و هم وب‌سایت از سبک یکنواخت پیروی خواهد کرد.
  • به دلیل اینکه پلاگین‌های جاوا اسکریپ با Query ارائه می‌شوند و تعداد زیادی از این پلاگین‌ها هستند که باعث به وجود آمدن این چهار چوب می‌شوند، به همین خاطر تعداد زیادی از پلاگین‌هایی که در بوت استرپ وجود دارد قابل استفاده نیستند.
  • وقتی که شما در زمان طراحی با استفاده از فریم ورک بوت استرپ طراح مورد نظر را دوست نداشته باشد اگر طراح وب‌سایت یا برنامه‌نویس بخواهد دوباره این کدها را از نو بنویسید باید وقت و انرژی زیای را صرف این کار کند.
  • به دلیل اینکه استایل و طرح‌هایی که در bootstrap وجود دارند از کدهای طولانی تشکیل شده‌اند این عامل سبب می‌شود تا در زمان خروجی گرفتن از html بیش از اندازه طول بکشد.
  • فریم ورک بوت استرپ با html رفتار همسانی ندارد.

 Bootstrap چه هدفی را دنبال می‌کند

بوت استرپ با توجه به گزین‌های کاربردی و بصری که در اختیار دارد، امکانات زیادی را برای طراحی سایت فراهم می‌سازد و در واقع گزینه‌های از پیش تعیین شده‌اند مانند فونت، رنگ و قالب وب‌سایت را در اختیار طراحی سایت می‌گذارد تا طراح بتواند با در اختیار داشتن این امکانات یک وب‌سایت جذاب و مرتب راه‌اندازی و طراحی کند و در اختیار شخص متقاضی قرار دهد.

وقتی که در یک پروژه از bootstrap استفاده می‌شود این امکان برای پروژه وجود خواهد داشت تا از تمامی تنظیمات مورد نیاز اولیه برای المان‌های html را در اختیار طراح سایت قرار خواهد داد و با استفاده از این امکانات یک وب‌سایت با ظاهری هماهنگ و متن متناسب را طراحی و راه‌اندازی خواهد کرد که از دیدن آن لذت ببرید.

سخن پایانی

Bootstrap یک ابزار کارآمد با کاربری ساده است برای کاربرانی که تمایل دارند تا یک وب‌سایت را بدون کمک کردن فردی دیگر راه‌اندازی و طراحی کنند. شما می‌توانید با این فریم ورک با استفاده از امکانات و ویژگی‌هایی در آن قرار دارد در کمترین زمان ممکن وب‌سایتی را با قالب‌ها و طرح‌های گوناگون راه‌اندازی کنید و این کار در مدت زمان کمی انجام خواهد شد. برای کار کردن با بوت استرپ شما نیاز دارید تا اندکی با اصول کد نویسی آشنا باشید تا بتوانید وب‌سایت مورد نظر خوتان را طراحی کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.