بک لینک (backlink) چیست؟

بک لینک (backlink) چیست؟

زمانی که شما یک وب‌سایت راه‌اندازی می‌کنید عوامل زیادی دست به دست می‌دهند تا سایت شما به نتایج قابل قبولی در گوگل دست پیدا کند، سئو را می‌توان یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت یک کسب‌کار اینترنتی محسوب کرد. وقتی که وب‌سایت شما از یک بهینه‌سازی خوبی برخوردار باشد و مطالب با ارزش و مفیدی در آن قرار داشته باشد کاربران زیادی با دیدن این مطالب وارد سایت شما خواهند شد.

به دلیل بالا رفت بازدید وترافیکی که وب‌سایت شما تجربه خواهد کرد ربات‌ها جستجوی گوگل نیز شما را تحت نظر دارند و به سایت شما سر می‌زنند که این عامل باعث بالارفتن جایگاه وب‌سایتتان خواهد شد، حالا که به اهمیت سئو سایت پی بردید باید بدانید که در سئو عواملی زیادی دخیل هستند که باعث بالا رفتن رتبه سایت شما می‌شوند. بک لینک یکی از کارهای پر اهمیت و کلیدی است که در اهمیت زیادی در سئو دارد.

پیوند دادن یک وب‌سایت را به سایت دیگر بک لینک (backlink) می‌نامند، در واقع به همان لینک‌سازی که برای وب‌سایت انجام می‌شود بک لینک گفته می‌شود، زمانی که یک لینک به لینک دیگر پیوند داده شود یک لینک ورودی به وجود خواهد آمد که به اصطلاح به آن backlink گفته می‌شود.

انواع بک لینک

 به طور کلی backlinkها به 4 دسته کلی تقسیم می‌شوند که آنها را از یکدیگر متمایز می‌کند:

الف- بک لینک داخلی

این نوع از پیوندها در میان صفحات خود وب‌سایت انجام می‌شود و به وب‌سایتی دیگر پیوند داده نمی‌شود.

ب- بک لینک خارجی

زمانی که یک وب‌سایتی اقدام به backlink می‌کند پیوندی را میان خودش و سایت شما ایجاد کرده که به این پروسه بک لینک خارجی گفته می‌شود.

ج- بک لینک follow (فالو)

د- بک لینک nofollow (نوفالو)

هر وقت که قصد داشتید که یک لینک خارجی ایجاد کنید می‌توانید از follow و nofollow استفاده کنید.

مهم‌ترین فاکتورها برای تعیین ارزش بک لینک

یک سری پارامترها را باید برای مشخص کردن ارزش backlink در نظر گرفت که عبارتند از:


1- تعداد لینک‌های خروجی

هر چقدر تعداد سایت‌های که به یک دامنه یا صفحه لینک شد بیشتر باشد این backlink از امتیاز کمتری برخوردار خواهند بود زیرا این امتیازات تقسیم خواهد شد. توجه داشته باشید که از وب‌سایت‌های که در زمینه ریپورتاژ آگهی فعالیت دارند لینک نگیرد به دلیل اینکه این سایت‌ها به جزء شما به تعداد زیادی از وب‌سایت‌های دیگر نیز لینک داده‌اند.

2- اعتبار دامنه

 هر اندازه که اعتبار دامنه‌ای که به شما لینک داده شده بیشتر باشد ارزش بک لینکی که شما می‌گیرید بیشتر خواهد بود و در رتبه شما تاثیر گذار واقع خواهد گردید.

3- جایگاه قرار گرفتن بک لینک

محلی که backlink در آنجا قرار می‌گیرد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، زمانی که بک لینک در محتوای یک صفحه قرار داشته باشد ارزش آن لینک بیشتر از لینکی است که در محتوای صفحه وجود ندارد.

4- اعتبار صفحه

شاید برای شما هم این جای سوال باشد که چه فرقی بین اعتبار دامنه و اعتبار صفحه است، در واقع اگر شما یک لینک را از یک دامنه با ارزش بگیرید برای وب‌سایت شما مفید خواهد بود، اما زمانی که از یک صفحه لینک بگیرید که دامنه با ارزشی دارد نمی‌توان گفت که آن صفحه هم دارای اعتبار و ارزش است. وقتی اعتبار یک صفحه مشخص می‌شود که بدانید چقدر لینک سازی داخلی در صفحه‌ی مورد نظر انجام شده و میزان بک لینک‌های که به صورت مستقیم برای همان صفحه درست شده است چقدر است.

5- میزان ارتباط موضوعی وب‌سایت شما با سایت لینک دهنده

زمانی که یک ارتباط موضوعی میان صفحات لینک شده شکل می‌گیرد برای گوگل بسیار مهم خواهد بود و به آن توجه ویژه‌ای دارد، به عنوان مثال زمانی که شما یک وب‌سایت آموزشی دارید و تمامی بک لینک‌های شما از وب سایت‌های پزشکی و درمانی می‌باشد اعتبار زیادی را برایتان به همراه ندارد، اما اگر شما از سایت‌های آموزشگاهی و آموزشی backlink داشته باشید می‌تواند تاثیراتی مثبتی را در جایگاه سایت شما بگذارد.

چند روش مهم برای لینک‌سازی

1- ساختن یک پروفایل در وب‌سایت‌های که اعتبار زیادی دارند

2- فعالیت کردن در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام

3- گذاشتن کامنت در سایت‌هایی که از ارزش بالایی برخوردار هستند

4- بک لینک متنی را می‌توانید خریداری کنید و از آن استفاده کنید

5- می‌توانید برای لینک‌سازی ریپورتاژ آگهی را خریداری کنید

 سخن پایانی

سعی نکنید که با خرید بک لینک خودتان در رتبه‌های بالا گوگل قرار دهید و در بهینه کردن محتوا و سئو سایت کوتاهی کنید و همواره به backlink توجه کنید، شاید با انجام دادن این کار برای مدتی در نتایج گوگل رتبه بگیرید اما بعداز یک مدت به دلیل ناراضی بودن مشتریان و کاربرانتان جایگاهتان را از دست خواهید داد. شما باید وب‌سایتتان را بروزرسانی کنید و با سئو، بهینه سازی سایت و گرفتن بک لینک هم محتوای با کیفیت تولید کنید و هم لینک‌سازی را به شکل درستی انجام دهید تا نتایح مثبتی را برای وب‌سایتتان شاهد باشید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.