بیت کوین (Bitcoin) چیست؟

بیت کوین (Bitcoin) چیست؟

در سال 2008 بعد از بحران اقتصادی که گریبان گیر خیلی از کشورها شد خلق کردن یک ارز دیجیتالی که فقط در بستر دیجیتال و به صورت متمرکز فعالیت کند فکری بود که عده‌ای از افراد زمینه سازی لازم را برای خلق کردنش فراهم ساختند. در همین راستا و رسیدن به این مهم بود که بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتالی غیره متمرکز پا به عرصه تکنولوژی گذاشت.

پس از گذشت یک دهه از ظهور بیت کوین در سال 2018 بود که ارزش این ارز دیجیتالی نو ظهور به صورت چشمگیری بالا رفت و در این سال بود که قیمت Bitcoin به 13 هزار دلار رسید و توجه قشر زیادی از اشخاص را جلب کرد و تقاضا برای در اختیار داشتن آن در بین افراد بالا رفت و این ارز دیجیتالی آنان را ترغیب کرد تا معاملات دیجیتالی انجام دهند.

Bitcoin را باید سردمدار تمامی ارزهای دیجیتالی موجود در بازار دانست و تمامی این ارزهای دیجیتالی بعد از بیت کوین به وجود آمدند و فرازونشیب‌های قیمتی آنها به شدت تحت تاثیر بیت کوین است و به میزان خرید و فروش آن بستگی دارد، این نشان دهند قدرت زیادی است که این ارز دیجیتالی طی سالیان اخیر به دست آورده است.

Bitcoin

بیت کوین به ارز دیجیالی غیره متمرکزی گفته می‌شود که فعالیتش در شبکه‌های بلاک چین است، نحوه به دست آوردن این ارز دیجیتالی به گونه‌ای است که باید با محاسبات پیچیده‌ای که در ریاضی وجود دارد و با استفاده از رمزهای دیجیتالی انجام شود و این عامل باعث شده است که این ارز دیجیتالی از ارزش پولی بالایی برخوردار باشد.

از جمله ویژگی‌هایی که باعث شده ارز Bitcoin از محبوبیت بالایی برخوردار باشد باید به این نکته اشاره کرد که این ارز دیجیتالی تمام قابلیت‌های پول‌های فیزیکی را دارا بوده و این قابلیت‌ها عبارتند از قابلیت خرید کردن، انتقال ارزش و سرمایه گذاری.

تاریخچه بیت کوین

فردی به اسم ساتوشی ناکاموتو در سال 2008 تصمیم به تولید یک ارز دیجیتال کرد، در ژانویه 2009 ایمیلی که حاوی ایده اصلیش بود را در مورد رمزهای ارزی به لیست ایمیل رمز ارزها اضافه کرد و خبر از تحول شگرف در ارزهای دیجیتال داد، این شخص توانست Bitcoin را بسازد و در سال 2010 بود که ساتوشی ناکاموتو توانست اولین تراکنش را بیت کوین انجام دهد و ارزش آن در کمتر از یک سال به 1 دلار رسید.

ارزش بیت کوین به سرعت در حال افزایش بود و به 36 دلار رسید که با توجه به این عامل دنیا متوجه شد که باید به آن توجه بیشتری داشته باشد. پس از مدت کوتاهی روند صعودی Bitcoin به پایان رسید و این ارز دیجیتالی سقوط کرد و به مرز 2 دلار رسید، در سال 2013 با کمک رسمی که سنای آمریکا به بیت کوین کرد ارزش آن به 1242 دلار در یک زمان کوتاه رسید که این شیب تند سعودی قیمت این ازر دیجیتال را موشکی بالا برد.

باید گفت این رشد سریع باز دوام نداشت و در سال 2014 بود که کشور چین تجارت با رمز ارزها را ممنوع کرد و بیت کوین سقوط شدیدی را متحمل شد طوری که ارزش آن به 198 دلار رسید. با ورود به سال 2017 یکبار دیگر بخت با Bitcoin یار بود و ارزش ارزهای دیجیتال رشد چشمگیری داشت و به بالاترین نرخ رشد در طول تاریخ رسید. در این سال ارزش بیت کوین به 19750 رسید و این روند رشد سعودی دوباره با سقوط همراه شد و تا پایان 2018 ادامه داشت.

در اوایل سال 2020 بار دیگر بیت کوین با رشد همراه شد و ارزش آن تا مرز 12500 رسید، براساس آمار در حال حاظر بیت کویین 75 درصد نسبت به نقطه شروعش رشد داشته است که این رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد. باید منتطر ماند و و دید که این ارز دیجیتالی محبوب و پر فراز نشیت چه مسیری را در آینده سپری خواهد کرد.

مزایای Bitcoin

1- امنیت بالا

2- امکان تراکنش‌های بین‌المللی

3- ریسک سرقت هویتی در آن وجود نخواهد داشت

4- تبادل مستقیم و بدون واسطه

5- استفاده از بلک چین

6- نقد پذیری بالا

7- در بیت کوین کلاهبرداری‌های حوزه پرداخت وجود ندارد

معایب Bitcoin

1- حملات سایبری توسط هکرها فعال

2- انجام تراکنشهای بسیار کند در آن

3- برگشت ناپذیری تراکنش‌ها

4- کلاهبرداری‌های زیادی در بیت کوین اتفاق می افتد

5- نوسانات قیمت در آن زیاد است، طوری که امکان دارد در طول یک روز به 50 درصد نیز برسد

6- به وجود آمدن ارزهای دیجیتالی در آینده، امکان دارد با پوشاندن عیب‌های بیت کوین جای این ارز دیجیتال را بگیرند

7- دانلود غیره قانونی

8- فعالیت در بازار سیاه

استخراخ بیت کوین چیست

روند استخراج Bitcoin اوایل کار آسانی بود و کسانی بودند که اقدام به استخراح آن می کردند، اما با بالا رفتن ارزش این ارز دیجیتالی استخراخ آن به کار سختی تبدیل شد و کمتر کسی توان چنین کاری را دارد. استخراج (ماینینگ) بیت کوین در واقع حل کردن معمای ریاضی است که فرد استخراج کننده با بهره‌گیری از فرمول‌های ریاضی اقدام به این کار می‌کند.

با استفاده از دستگاه‌های قدرتمند پردازش ماینر اقدام به استخراج Bitcoin می‌کنند که این پروسه با مصرف زیاد انرژی و برق همراه است و کسی که اقدام به استخراج بیت کوین می‌کند باید بتواند هزینه‌های انرژی آن را تامین کند.

سخن پایانی

توجه داشته باشید با توجه به آینده نامعلوم این ارز دیجیتال سرمایه گذاری بر روی بیت کوین کاری ریسک پذیر است، بدون مشاوره و صحبت با کارشناسان فعال در این حوزه اقدام به خرید خود سرانه آن نکنید زیرا امکان دارد خسارت‌های جبران ناپذیری را برای شما به بار آورد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.