بیزینس مدل (Business model) چیست؟ مراحل 7 گانه ساخت آن

بیزینس مدل (Business model) چیست؟ مراحل 7 گانه ساخت آن

تمامی کارها نیازمند یک مدیریت درست و اصولی هستند تا بتوانند پله‌های موفقیت را یک به یک سپری کنند و اگر در مدیریت آنها اختلالی به وجود بیاید امکان به هم ریختگی و سردرگمی در هر کسب کاری وجود خواهد داشت. در هر کسب کاری با توجه به محصول و خدماتی که ارائه می‌شود باید برای فروش و بازاریابی این خدمات و محصولات برنامه مشخصی طراحی شود تا با بالاترین کیفیت در اختیار مصرف کننده قرار گیرید. شما زمانی که یک بیزینس مدل را برای کارتان طراحی کنید به سادگی خواهید توانست تا کارها را به خوبی پیش ببرید و هر روز گام دیگری را بردارید.

بیزینس مدل (Business model) به نقشه راهی گفته می‌شود برای مدیریت کردن کسب‌کار و تجارت، با آشنایی به اصول آن می‌توان هر مشاغل اینترنتی را به خوبی مدیریت و ساماندهی کرد. شما اگر دارای یک بیزینس و تجارت باشید حتما آشنایی دارید که مدیریت کردن آن آسان نیست و با سختی‌های زیادی همراه است که امکان دارد شما را با اشتباهات و چالش‌های زیادی روبرو کند. برای اینکه شما بتوانید به درستی در این راه قدم بردارید و به صورت مستمر و پایدار حرکت کنید، نیاز خواهید داشت تا یک Business model را برای خودتان طراحی و اجرا کنید و با توجه به این استراتژی مسیر خودتان را ادامه دهید، به این نقشه و مسیر بیزینس مدل گفته می‌شود.

 به کمک بیزینس مدل می‌توانید قدم‌های کاری خوتان را استوار بردارید و در واقع کلید موفقیت کسب کار شما خواهد بود. با کمک Business model در یک مسیر مستقیم و استوار حرکت خواهید کرد تا روز به روز به اهداف و موفقیت‌های زیادی دست یابید، بنابراین درست اجرا کردن بیزینس مدل بسیار مهم خواهد بود و شما باید چگونگی اجرایی کردن آن را بلد باشید.

مراحل ساختن بیزینس مدل

برای ساخت و راه‌اندازی Business model یک سری مراحل مهم وجود دارد، این پله‌ها عبارتند از:

۱_ کانال ارتباطی

با ایجاد یک کانال ارتباطی با مشتریان می‌توانید امکانی از قبیل دسترسی آنلاین، اپلیکیشن‌های کاربردی، مراجعه به فروشگاه و خدماتی این چنینی را در اختیار کاربران و مخاطبان قرار دهید. چگونگی ارائه خدمت در کانال ارتباطی امری مهم قلمداد می‌شود که این بخش تعیین کننده چگونگی تماس با متقاضیان است.

۲_ فعالیت‌های کلیدی

به کارهایی گفته می‌شود که هدف آن تولید کالا و رساندن آن به دست مشتری است و یک فعالیت سازمانی مهم در بیزینس مدل محسوب می‌شود.

۳_ بخش درآمد‌زایی

بخش سود دهی در یک تجارت را چرخش مالی و جریان در آمد مشخص می‌کند که با توجه به تامین منابع و فروش محصولات به دست خواهد آمد.

۴_ ارزش پیشنهادی

ساختن ارزش پیشنهادی برای تامین کردن خدمات یکی از فاکتورهای کاربردی و مهم در بیزینس مدل محسوب می‌شود که باید توجه ویژه‌ای را به آن داشته باشید. در این بخش باید ویژگی‌های محصول در قیاس با دیگر خدمات عنوان شود.

۵_ بخش درآمدزایی

بخش مهم از هر تجارت را جریان درآمد و سود دهی تشکیل میدهد که میتوان با استفاده از بیزینس مدل به درستی طراحی و برنامه ریزی شود.

۶_ تامین هزینه

این بخش از بیزینس مدل هزینه‌های هر کدام از قسمت‌های کسب کار را به صورت جدا و مستقل برسی خواهد کرد، مثلا هزینه‌هایی مانند توزیع، تولید، تجهیزات و غیره …

۷_ ارتباط با مشتری

این بخش از بیزینس مدل برای برآورده‌سازی خواسته‌ها و نیازهای مشتریان است و چگونگی برخورد با مشتری و نوع رفتار آنها را مورد برسی قرار خواهد گرفت .

انواع بیزینس مدل

1- مدل بازاریابی تجارت الکترونیک (eCommerce)

2- مدل بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)

3- مدل بازاریابی منابع انبوه (Crowdsourcing)

4- مدل بازاریابی واسطه‌ای (Brokerage)

5- مدل بازاریابی دسترسی پایین (High Touch)

6- مدل بازاریابی اعطای حق امتیاز (Data Licencing Data Selling)

7- مدل بازاریابی خرده‌فروشی (Retailer)

8- مدل بازاریابی تبلیغاتی (Advertisement)

9- مدل بازاریابی (Low Touch)

10- مدل بازاریابی شبکه‌ای (Network Marketing)

11- مدل بازاریابی تولیدی (Manufacturer)

سخن پایانی

اگر شما به عنوان یک مدیر و یا صاحب کسب کار دارای یک وب‌سایت هستید پیشنهاد ما به شما این است که برای مدیریت و رهبری بهتر می‌توانید یک بیزینس مدل را برای خوتان طراحی کنید و با توجه به نکاتی که ما در این مقاله به آنها اشاره کردیم کسب کار خوتان را ساماندهی کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.