تفاوت برند و برندینگ چیست؟

تفاوت برند و برندینگ چیست؟

برندینگ به یک نقشه راه گفته می‌شود، در صورتی که برند به همان مقصد است. اصطلاحات رایجی در تفاوت برند و برندینگ وجود دارد مانند هویت، شعار، تبلیغات، نام گذاری و غیره… عبارت برند و برندینگ داری تفاوت‌های زیادی هستند که که در بسیاری از مواقع آن‌ها را به صورت و به روش‌های مختلفی تفسیر می‌کنند.

معرفی برندینگ

برندینگ به فعالیتی‌هایی گفته می‌شود که در آن یک خدمات یا کالا مسیری را سپری می‌کند تا به یک برند تبدیل شود و در این پروسه یک محصول به بازار معرفی خواهد شد. برندینگ یک استراتژی برای برند ایجاد می‌کند و استاندارهای لازم را برای برند پایدار تنظیم خواهد کرد.

معرفی برند

برند به تمامی تلاش‌هایی گفته می‌شود که شما برای برندینگ شدن محصول و کالایتان انجام داده‌اید. برند در تمامی ارتباط‌های بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در واقع هدف اصلی که برند دنبال می‌کند این است که مردم بتوانند از طریق آن شما را شناسایی کرده و خدمات و محصولات شما را به یاد آورند.

مهم‌ترین تفاوت برند و برندینگ

در ادامه به معرفی مهم‌ترین تفاوت برند و برندینگ خواهیم پرداخت:

۱_ برندینگ سرمایه گذاری است در صورتی که برند یک دارایی است

برند را باید ازرشمندترین دارایی دانست که هر کسب کار می‌تواند داشته باشد، به صورت کلی بیش از 30 درصد از ارزش نسبی یک بازار را برند تشکیل خواهد داد. اما سرمایه‌گذاری در برندینگ وابستگی به منابع، زمان و پول دارد که سازمان‌ها برای اینکه یک برند را ایجاد کنند از آن استفاد خواهند کرد. از طرفی دیگر سرمایه‌گذاری‌هایی که هدف اصلی آن تحقق وعده‌های برند است برای حمایت کردن برندینگ مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این موضوع را باید یکی از تفاوت برند و برندینگ محسوب کرد.

۲_ برند وفاداری را در طرفداران به وجود خواهد آورد در صورتی که برندینگ الهام بخش سهامداران است

برندینگ از استراتژی تشکیل شده است که افراد زیر مجموعه یک سازمان مانند هیئت مدیره و کارکنان برای اینکه بتوانند حس مالکیت و افتخار را در یک سازمان به دست آورند، از آن استفاده می‌کنند. تعداد زیادی از استراتژی‌های برندینگ در سازمان‌های بزرگ و کوچک وجود دارد که از آن در پیش برد اهدافشان استفاده می‌کنند.

برندهای بزرگ و معروف از طرفداران زیادی نیز برخوردار هستند، مثلا طرفداران شرکت خودروسازی بنز و بی ام و. این شرکت‌ها هر زمانی که یک محصول جدید را معرفی می‌کنند با استقبال بالای خریدارن مواجعه خواهد شد. طرفداران علی‌رغم اینکه محصولات این شرکت‌ها را خریداری می‌کنند، بلکه ساعت‌های طولانی را در صف می‌ایستند تا از محصولات جدید این شرکت‌ها دیدن کنند، این یعنی وفاداری به یک نام تجاری و برند.

۳_ برند یک هدف است در صورتی که برندینگ به استراتژی برای رسیدن به هدف گفته می‌شود

زمانی که شما مالکیت یک برند را در اختیار دارید در واقع یک موقعیت را در ذهن کاربران و مخاطبانتان به صورت همیشه در ایجاد کرده‌اید و هر زمانی که آنها محصولی مشابه تولیدات شما را می‌بینند، نام برند شما در ذهن آن خطور می‌کند. یکی از تکنیک‌هایی که در برندینگ وجود دارد (هدایای تبلیغاتی) است، مثلا در کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی که برگزار می‌شود از یک سری هدایا مانند تراریوم تبلیغاتی، هدایای تبلیغاتی خلاقانه و یا هدایی دیگر مانند صنایع دستی در برند استفاده می‌شود کا ابن موضوع از دیگر تفاوت برند و برندینگ به شمار می‌ رود.

۴_ برندینگ داخلی است ولی برند بیرونی

برندینگ به فرآیندی گفته می‌شود که شروع آن از داخل شرکت و سازمان است و با استفاده از قابلیت‌های اصلی در تحقیقات بازار برای آن دسته از مخاطبان هدفی که وجود دارد، صورت خواهد گرفت. روش شکل‌گیری برندینگ به این صورت است که با پیشرفت‌های عملیاتی و فرهنگی گسترش یافته و شکل خواهد گرفت تا بتواند در ابتدا برند را در داخل سازمان حفظ کند و سپس در زمان مشخص و معلومی بتواند آن را در بازار هدف معرفی کند.

برند در قلب و ذهن مشتریان نقش می‌بندد، زیرا از ویژگی‌های با اهمیتی برخوردار است. برندهای معتبر و نامی مزیت‌هایی جذاب همراه با چاشنی را در ذهن مخاطبان ایجاد می‌کنند تا بتوانند در ذهن مشتریانشان یک تجربه لذت بخش را از برند بسازند. مخاطبان هدفمند هر کسب کار تعریف کننده برندها هستند و دلیلش هم این است که این افراد از طریق ذهنی با برند مورد نظر درگیر خواهند شد.

سخن پایانی

تفاوت برند و برندینگ از موضوعات مهمی است که با درک درست آن می‌توان کسب کار و تجارت خودتان را به سمت موفقیت و پیشرفت سوق داده و قدم‌های مهمی را در این راستا بردارید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.