تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن چیست

تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن چیست

یکی از سوالات مهمی که اقلب کاربران و کسانی که در فضای اینترنت مشغول به فعالیت هستند با آن مواجعه می‌شوند، تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن است و گاها این افراد نوع و کارکرد این دو را شبیه یکدیگر می‌دانند. در این مقاله قصد داریم تا به برسی دقیق تفاوت میان این دو بپردازیم تا شما را به درک بهتری از دو مقوله‌ی موشن گرافیک و انیمیشن برسانیم.

موشن و گرافیک و انیمیشن به واسطه شباهت‌هایی که با یکدیگر دارند کارکرد مشابهی ندارند و اگر به صورت دقیق آنها را مورد برسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد که دارای تفاوت های بسیاری نیز هستند که این تفاوت ها بنیادی بوده و در واقع ما با دو صنعت متفاوت روبرو هستیم. انیمیشن سازی و موشن گرافیک صنعت‌هایی هستند که هردو زیر مجموعه صنعت فیلم سازی قلمداد می‌شوند و با توجه به نوع و روش کارکرد هرکدام از این صنعت‌ها داری تفاوت‌هایی نیز هستند و در واقع تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن نشان دهنده‌ی این وجه تمایز است.

کسانی که در صنعت انیمیشن و صنعت موشن گرافیک فعالیت دارند دارای نام‌های متفاوتی هستند، مثلا افرادی که در حوزه انیمیشن مشغول به فعالیت هستند را (انیماتور) می‌نامند و افرادی که در حوزه موشن گرافیک فعالیت دارند را (طراح موشن گرافیست) می نامند. در ادامه ابتدا تعریفی ساده از انیمیشن و موشن گرافیک داریم و بعد به برسی تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن خواهیم پرداخت.

انیمیشن

انیمیشن و پویانمایی به صنعتی گفته می‌شود که همان گونه که از نامش پیداست در تولید انیمیشن، ساخت و طراحی شخصیت‌های کارتونی به همراه داستانی منسجم با توجه به داستان و فیلم نامه‌ای که از قبل مشخص شده است گفته می‌شود.

موشن گرافیک

موشن گرافیک که نام دیگر آن گرافیک متحرک است به مجموعه‌ای از تصاویر استاتیکی و متحرک می‌گویند که زمانی که این تصاویر را در کنار یکدیگر قرار می‌دهیم تشکیل دهندی یک حالت متحرک و موشن است. زمانی که این تصاویر به صورت مرتبی در فریم‌های گوناگونی در پشت سر هم قرار گیرند تشکیل دهنده یک حالت گرافیکی متحرک خواهد بود که موشن گرافیک نام دارد.

انیمیشن یا موشن گرافیک

یکی از تکنیک‌های مهمی که در بازاریابی وجود دارد این است که احساسات کاربر را تا جای ممکن بر انگیزید، انجام دادن این کار را باید یک فرآیند سخت و زمان بر تلقی کرد که باید با یک سناریو و هدفگذاری قدرتمند و برنامه ریزی شده جلو رفت.به واسطه ی این موضوع است که انیمیشن نسبت به گرافیک از اهمیت بالاتری برخوردار است زیرا انیمیشن سبب می‌شود تا احسات کاربران درگیر شده و باعث می‌شود تا یک سناریوی با ارزش ساخته و پرداخته شود.

زمانی که انتقال پیام مفید و با ارزش به کاربران برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است می‌توان از موشن گرافیک استفاده کرد و شما نیاز نخواهید داشت تا برای انجام دادن این کار یک سناریوی منحصر به فرد را ایجاد کنید، با در نظر گرفتن این موضوع قادر خواهید بود تا در کمترین زمان ممکن پیام مورد نظر خوتان را برای کاربران ارسال کرده و در ذهن کاربر و مخاطب تاثیرات مد نظر را ایجاد کنید. موشن گرافیک برای این است که جلوهای گرافیک متحرک و جذابی را به کاربران نشان دهد. در ادامه به برسی تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن خواهیم پرداخت.

مهم‌ترین تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن

  • یکی از تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن این است که در انیمیشن‌ها کاراکترها و تصاویری وجود دارد که جزوء عناصر اصلی و جدایی ناپذیر آن هستند در صورتی که در موشن گرافیک می‌توانید از کارکترهایی استفاده کنید که اختیاری هستند ولی کاراکترهایی که در انیمیشن مورد استفاده قرار می‌گیرد از برخورد مشخصی برخورداند و این کاراکترها پخته تر میباشند.
  • از دیگر تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن این است که موشن گرافیک با توجه به اطلاعات و تصاویر ساخته می‌شود مثلا در زمانی که قرار است موشن گرافیک طراحی شود از هر موضوع و داده‌ایی استفاده خواهد شد و با توجه به این اطلاعات تصاویر ثابت طراحی شده که سبب می‌شود کابران و کسانی که این تصاویر را مشاهده می‌کنند درک بهتری داشته و تصاویر را به صورت متحرک و جذابی تماشا کنند.
  • ولی در انیمیشن با استفاده از پویا نمایی می‌توان شخصیت و کارکترهای داستان و عناصر اصلی و سازنده را که جزو پروژه‌های اصلی تعیین کرد، مثلا انیمیشن‌هایی که برای کودکان و نوجوانان طراحی و ساخته می‌شوند به این شکل بوده و داستان انیمیشن با توجه به فیلنامه‌ای که از قبل مشخص شده است شکل خواهد گرفت.
  • زمان پخش کردن انیمیشن با موشن گرافیک را می‌توان از دیگر تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن به شمار آورد، مثلا مدت زمانی که می‌توان یک موشن گرافیک را به مخاطبان و متقاضیان نمایش داد فقط چندین دقیقه است و آن را نمی‌توان به صورت طولانی به کاربر نمایش داد در صورتی که مدت زمان پخش انیمیشن کاملا متفاوت است و شما می‌توانید یک انیمیشن را به مدت چندین ساعت به کاربران و مخاطبان نمایش دهید و قابلیت دیگری که در مدت زمان پخش می‌توان از انیمیشن نام برد این است که در انیمیشن امکان پخش نمایش سریالی وجود خواهد داشت.
  • از دیگر تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن نوع سفارش دهندگان و موضوعی است که در کارها و پروژهای انیمیشن و موشن گرافیک می‌توان مشاهده کرد، کارهایی که در قالب موشن گرافیک صورت می‌گیرد جنبه عمومی‌تری را نسبت به پروژه‌هایی که در قالب انیمشن صورت می‌گرد دارد و از آن برا تبلیغات و معرفی کردن کالا و خدمات استفاده می‌شود، در واقع فضایی که این دو را می‌توان در آن به اشتراک گذاشت با یکدیگر فرق دارند. مثلا موشن گرافیک می‌توان در سرویس‌های پخش کننده، شبکه‌های اجتماعی و کلیپ‌ها استفاده کرد در صورتی که و سفارش دهندگان پروژه‌هایی که در قالب انیمیشن طراحی و ساخته می‌شوند اغلب از اهالی سینما و سینماگران بوده و بیشتر استفاده‌ی که از انیمیشن به عمل می آید در تلویزیون و سینما است که اهداف نمایش دادن انیمیشن در این فضاها جنبه تبلیغاتی را به دنبال خواهد داشت.

سخن پایانی

ما در این مقاله به برسی تفاوت‌هایی که در میان انیمیشن و موشن گرافیک وجود دارد پرداختیم و شما را با این دو مقوله مجزا بیشتر آشنا کردیم تا با درک بهتری که از انیمیشن و موشن گرافت به دست آوردید در زمان انتخاب هر کدام از آنها برای انجام دادن پروژه‌ها و کارهای مختلف انتخاب بهتری داشته باشید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.