تفاوت وردپرس و cms اختصاصی، 6 تفاوت مهم آن دو

تفاوت وردپرس و cms اختصاصی، 6 تفاوت مهم آن دو

یکی از سوالات مهمی که در ذهن بسیاری از افرادی که قصد راه‌اندازی یک وب‌سایت را دارند، تفاوت وردپرس و cms اختصاصی است. همان گونه که می‌دانید زمانی که قرار است یک وب‌سایت طراحی شود از دو روش می‌توان برای راه‌اندازی آن استفاده کرد، استفاده از cms آماده مانند وردپرس و یا استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی که با استفاده از یک یا چند زبان برنامه نویسی نوشته می‌شود.

حال سوال اینجاست که یک وب‌سایت برای اینکه بتواند روند روبه رشد و موفقیت آمیزی را سپری کند، باید از کدام روش استفاده کند؟ آیا امکان دارد که استفاده از هر کدام از این روش‌ها برای راه‌اندازی وب سایت متفاوت باشد و یا برای طراحی آنها فقط از یک روش استفاده شود؟

سوالات زیادی در مورد این دو روش طراحی و راه‌اندازی وب سایت های اینترنتی وجود دارد که برای بسیاری از افراد مبهم است. ما برای اینکه شما را به یک دید بهتر در این رابطه برسانیم، قصد داریم در این مقاله به برسی تفاوت وردپرس و cms اختصاصی بپردازیم تا شما در زمان انتخاب سیستم مناسب جهت طراحی سایت دچار مشکل نشوید.

معرفی سیستم مدیریت محتوای اختصاصی

سیستم مدیریت محتوا اختصاصی به تکنولوژی گفته می‌شود که با استفاده از آن وب‌سایت‌ها را از پایه و ابتدا با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی مانند (جاوااسکریپ، PHP ، aSP.NETt و زبان های نشانه گذاری مانند HTML و CSS) طراحی و راه‌اندازی می‌کنند.

زمانی که از سیستم‌های محتوای اختصاصی در یک وب‌سایت استفاده می‌شود، تمامی اجزای آن مانند گرافیک، کدها و قالب‌ها مختص به فرد یا شرکت متقاضی خواهد بود و در واقع این امکانات همگی برای یک مشتری خاص طراحی می‌شود. سیستم‌های مدیریت محتوای اختصاصی دارای یک سری مزایا و معایب نیز هستند که ما در ادامه به آن ها می‌پردازیم.

مزایای CMS اختصاصی

  • امکان توسعه دارد: زمانی که شما از CMS اختصاصی برای طراحی وب‌سایتتان استفاده می‌کنید، هر زمانی که نیاز داشته باشید می‌توانید امکانات جدیدی را بر روی وبسایت ایجاد کرده و هیچ محدودیتی در این زمینه برای شما وجود ندارد.
  • امنیت بالایی دارد: با توجه به اینکه کدهایی که در سیستم‌های اختصاصی از پیش تعیین شده نیست و فقط برنامه نویس و توسعه دهنده وب‌سایت از آن با خبر است، بنابرین این گونه وب‌سایت ها از امنیت بالاتری برخوردار هستند. درست است که امکان نفوذه به اینگونه وب‌سایت ها پایین است اما میزان امنیت و نفوذ پذیری آن بستگی به تخصص و توان تیم برنامه نویسان دارد.
  • سرعت CMS اختصاصی بالا است: وب‌سایت‌هایی که با سیستم‌های اختصاصی طراحی و راه‌اندازی می‌شوند، دارای کدهای بهینه هستند و در صفحات دیتابیس آنها کدها و کوئری‌های اضافه وجود ندارد که باعث می‌شود از سرعت بالایی برخوردار باشند.
wordpressandcmc

معایب CMS اختصاصی

  • برای پشتیبانی نیاز به تخصص دارند: به دلیل اینکه CMS اختصاصی دارای یک پنل مدیریت مختص به خود هستند، برای اینکه بتوان از این گونه وب‌سایت ها به خوبی پشتیبانی کرد باید اصلاعات کافی را در زمینه برنامه نویسی و کد نویسی داشت و یک فرد معمولی قادر به انجام این کار نخواهد بود.
  • هزیه بالا: در سیستم‌های مدیریت محتوای اختصاصی برنامه نویسان برای طراحی و راهاندازی یک وب‌سایت باید ساعت‌ها و روزها مشغول کد زدن شوند که این خود هزینه زیادی را برای مشتری به همراه دارد.
  • زمان بر بودن سیستم اختصاصی: وقتی که قرار است یک وب سایت با استفاده از CMS اختصاصی طراحی شود نیاز به این دارد که از ابتدا تا انتهای آن کدنویسی شود و این امر موجب زمان بر شدن آن خواهد شد.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس

به جرات می‌تواند گفت که در حال حاضر سیستم مدیریت محتوای وردپرس محبوبترین و کاربردی ترین CMS در میان طراحان وب و کاربران اینترنتی می‌باشد. WordPress یک سیستم مدیریت محتوای کاربردی و رایگان است که با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت هایی که دارد، امکان راه‌اندازی بسیاری از وب‌سايت ها را فراهم می‌کند.

کدهایی که در ودرپرس وجود دارد از پیش نوشته شده هستند و این قابلیت سبب می‌شود تا تمامی افراد این امکان را داشته باشند تا با یک آموزش ساده بتوانند با وردپرس به راحتی کار کنند.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس به صورت اوپن سورس است و شما می‌توانید با استفاده از افزونه‌ها و قالب‌های آماده‌ای که برای این cms وجود دارد امکانات زیادی را بر روی وب‌سایتتان ایجاد کنید. توجه داشته باشید که بیش از 43 درصد از کل وب‌سایت ها دنیا با استفاده از وردپرس راه‌اندازی شده‌اند و این نشان دهند عملکرد موفق این cms در میان طراحان و کاربران اینترنتی است. سیستم مدیریت محتوای وردپرس نیز مانند سیستم مدیریت محتوای اختصاصی دارای نقاط قوت و نقاط ضعفی است که ما در ادامه به برسی آن‌ها می‌پردازیم

مزایای سیستم مدیریت محتوای وردپرس

  • رایگان بودن آن: از مزایای مهمی که این cms دارد، رایگان بودن آن است و شما می‌توانید با وارد شدن به وب‌سایت wordpress.org اقدام به دانلود و نصب آن کنید.
  • قالب و افزونه زیاد: در وردپرس قالب ها و افزونه‌های زیادی وجود دارد که می‌توان در هر وب‌سایت از آن ها استفاده کنید و امکانات و ویژگی‌های وب‌سايت خودتان را بالا ببرید.
  • کاربری راحت: با توجه به اینکه پنل کاربری وردپرس یکسان است، امکان کارکردن با آن برای تمامی افراد مهیا است و با چند آموزس ساده می‌توانید به راحتی با ابزارهایی که در پیشخوان وردپرس وجود دارد کار کرد و وب‌سایت خودتان را به خوبی مدیریت کنید.
  • نصب راحت: راه‌اندازی وردپرس نیاز به زمان کم دارد و در مدت زمان کوتاهی می‌توان یک وب‌سایت را با آن راه‌اندازی کرد.

معایب سیستم مدیریت محتوای وردپرس

  • امکان توسعه محدودتر: با توجه به اینکه افزونه‌های زیادی در وردپرس وجود دارد و می‌توان با کمک این افزونه ها امکانات زیادی را به وب‌سايت وردپرسی اضافه کرد اما امکان دارد که برای برخی از امکانات مورد نظر شما افزونه‌ای طراحی نشده باشد، ولی می‌توان با استفاد‌ه از صفحه سازهایی مانند المنتور و ویژال کامپوزر امکانات زیادی را به وب‌سایت وردپرسی اضافه کرد.
  • سرعت و امنیت: شاید برخی از افراد بر این باور هستند که سرعت و امنیت وردپرس کم است و برای وب‌سایت های بزرگ مناسب نیست. باید گفت که با وجود اینکه وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای آماده است ولی اگر آن را به خوبی راه‌اندازی کرد و در زمان طراحی تمامی موارد مربوط به سرعت و امنیت در آن به خوبی پیاده سازی شود، این سیستم مدیریت محتوا از امنیت و سرعت بالایی برخوردار خواهد بود، وب سایت‌های وردپرسی معروف زیادی در ایران مشغول به فعالیت هستند که همواره روند روبه رشد را سپری می‌کنند.

برسی تفاوت وردپرس و cms اختصاصی

wordpressandcmc2

حالا که شما به یک جمع بندی خلاصه از تعریف سیستم مدیریت محتوای اختصاصی و cms وردپرس رسیدهاید، حال نوبت آن است که به برسی تفاوت وردپرس و cms اختصاصی بپردازیم:

1- سیستم مدیریت محتوای اختصاصی در مقابل با وردپرس از حجم کمتری برخوردار است.

2- با توجه به اینکه وردپرس نیاز به کد نویسی ندارد، در مدت زمان کمتری شما می‌توانید یک وب‌سایت را با استفاده از آن راه‌اندازی کنید.

3- هزینه طراحی و راه‌اندازی وردپرس در مقایسه با cms احتصاصی ارزانتر و مقرون به صرفه تر است.

4- وردپرس برای راه‌اندازی 80 درصد از وب‌سایت‌ها امکان پذیر است و رضایت مشتری را به دنبال دارد.

5- سیستم مدیریت محتوای اختصاصی برای طراحی و راه‌اندازی پروژه‌های خیلی بزرگ گزینه مناسبتری است.

6- وقتی که شما یک وب‌سایت را با وردپرس راه‌اندازی می‌کنید، به واسطه پنل مدیریت که وردپرس دارد امکان مدیریت وب‌سایت را به شکل راحتی فراهم می‌کند.

سخن پایانی

اگر شما نیاز به یک وب‌سایت با امکانات و خصوصیات معمولی دارید، بهترین گزینه برای شما وردپرس است و با رعایت کردن اصول آن می‌توایند نتایج خوبی را از طریق این وب‌سایت در گوگل به دست آورید. ولی اگر شما در استفاده کردن از وردپرس تردید دارید و نیاز به یک وب،سایت دارید که دارای تمامی امکانات مورد نظر باشد می‌توانید وب‌سایت خودتان را با استفاده از سیستم‌های اختصاصی راه‌اندازی کنید.

نکته مهمی که خیلی از افراد به آن توجه ندارند این است که هدف از راه‌اندازی وب‌سایت [پیشرفت در کسب کار و رسیدن به درآمد بالاتر] است. اگر طراح وب‌سایت شرکتی که قرار است برای شما اقدام به طراحی سایت کند از دانش خوبی در این زمینه برخوردار باشد، می‌تواند با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس این مهم را به خوبی برای شما فراهم کند و یک وب‌سایت بهینه و کاربردی را برای شما طراحی و راه‌اندازی کند.

2 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.