تفاوت wordpress.com و wordpress.org در چیست؟

تفاوت wordpress.com و wordpress.org در چیست؟

تفاوت wordpress.com و wordpress.org را باید از موضوعات مهمی محسوب کرد که برای هر کسی که برای تجارت و کسب کارش از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کند جای سوال است. WordPress یک علامت تجاری است مختص به بنیاد وردپرس، هدفی که این بنیاد از آن پیروی می‌کند این است که بتواند وردپرس را به خوبی توسعه داده و در اختیار کاربران قرار دهد، در واقع باید وردپرس را یک سازمان غیر انتفاعی قلمداد کرد.

دو پلتفرم wordpress.com و wordpress.org از جمله پلتفرم‌های وردپرس هستند که با یکدیگر متفاوت هستند، ولی اغلب افراد تازه کار و مبتدی این دو را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند، این عامل سبب می‌شود تا نتوانند یک بستر مناسب را برای وبلاگ نویسی انتخاب کرده و انتخاب نامناسبی داشته باشند.

همیشه یک سردرگمی و تردید برای کاربران وجود دارد که کدامیک از دو مرجع وردپرس را برا راه‌اندازی وب‌سایت مورد نظرشان انتخاب کنند، به راستی تفاوت wordpress.com و wordpress.org در چیست؟ کدامیک از این وب‌سایت‌ها رسمی هستند و استفاده از کدامیک از آنها مناسب با کسب کار شما خواهد بود؟ این‌ها چند نمونه از سوالاتی بود که افراد همیشه در مواجعه با وردپرس org، وردپرس com با آن درگیر هستند. ما قصد داریم در این مقاله به برسی این دو مرجع بپردازیم و این ابهام را برای همیشه در ذهن شما برطرف سازیم.

 برسی wordpress.com

wordpress.com توسط فردی به نام (مت مولنونگ) تاسیس شده که این فرد خود از بنیان گذاران وردپرس محسوب شده و این پلتفرم متعلق به وردپرس است، وردپرس com را باید یک وبلاگ میزبانی وب دانست که داری محدودیت‌هایی می‌باشد. این وبلاگ میزبانی دارای پلتفرم منبع باز وردپرس است ولی محدودیت‌هایی را شامل می‌شود، در واقع شما امکان آپلود کردن تم‌های سفارشی و پلاگین‌ها را نخواهید داشت و برای اینکه بتوانید این کارها را انجام دهید باید هزینه مورد نظر را پرداخت کنید تا قادر به آپلود کردن آنها باشید.

بعد از اینکه در پیشخوان wordpress.com ثبت نام کردید می‌توانید تنظیمات خودتان را انجام دهید و از بین قالب‌های آمادای که در این پلتفرم وجود دارد یکی را انتخاب کنید. بعد از انتخاب قالب می‌توانید آن را بر روی وب‌سایت خودتان نصب کنید، در قدم بعدی باید افزون‌هایی را که برای استفاده در این پلتفرم نیاز دارید انتخاب کرده و آنها را نصب کنید، پوسته‌ها و افزونه‌های زیادی به صورت پیش فرض بر روی wordpress.com نصب شده‌اند که شما با توجه به حوزه فعالیت و تخصصی که دارید می‌توانید از آنها استفاده کنید. همچنین این پالتفرم تمامی پوسته‌هایی که در آن قرار دارد را از چپ به راست پشتیبانی می‌کند و مشکلی در مواجعه با زبان فارسی و سایت‌های فارسی زبان دیگر برای شما به وجود نخواهد آمد.

مزایا و معایب wordpress.com

در بخش بعد به برسی مزایا و معایبی که استفاده از wordpress.com برای کسب‌کار اینترنتی شما به همراه دارد خواهیم پرداخت:

مزایا

  • با توجه به پشتیبانی com از این پلتفرم، انجام پشتیبانی و به روزرسانی سیستم شما با خیالی آسوده انجام خواهد شد.
  • wordpress.com داری 3 گیگابایت فضای رایگان است، اگر نیاز داشته باشید تا فضای بیشتری را در اختیار داشته باشید باید از پلتفرم‌های پولی آن استفاده کنید تا فضای بیشتری در اختیار شما قرار گیرید.
  • با وجود رایگان بودن wordpress.com محیط مناسب است برای کسانی که تمایل به داشتن یک وبلاگ شخصی دارند.

معایب

  • امکان فروش تبلیغات در سایت‌هایی که با پلتفرم وردپرس com راه‌اندازی شده‌اند وجود ندارد.
  • عدم بارگذاری در قالب‌های سفارشی.
  • تمامی وب‌سایت‌هایی که با پلتفرم وردپرس com را‌ه‌اندازی می‌شوند دارای یک دامنه به اسم wordpress.com می‌باشند.
  • امکان ایجاد کردن وب‌سایت‌هایی که نیاز به عضویت کاربر دارند وجود ندارد.
  • عدم بارگذاری افزونه‌ها.
  • wordpress.com قادر به ارائه درگاه پرداخت یکپارچه نیست.

برسی wordpress.org

wordpress.org یک پلتفرم محبوب و کاربردی است که به صورت اوپن سورس در اختیار همه افراد قرار می‌گیرد و تمامی چیزهایی را که برای راه‌اندازی یک وب‌سایت نیاز دارید در این cms در اختیار شما قرار می‌دهد. ورپرس org برای کسانی است که تمایل دارند وردپرس را بر روی سیستم میزبانی خودشان نصب کنند و در این حالت دستشان برای مدیریت و پیشبرد اهداف سایت باز می‌باشد.

wordpress.org همان wordpress است که در بین کسانی که در زمینه وب فعالیت دارند رایج و شناخته شده است، این پلتفرم کاربردی و محبوب در سال 2003 توسط (مایک لیتل و مت مولنوگ) تاسیس و معرفی شد. منبع باز بودن وردپرس به این معنی است که تمامی افراد می‌توانند بدون هیچ گونه محدودیتی آن را گسترش دهند و از آن استفاده کنند، با توجه به این قابلت‌ها رشد زیادی در این سال‌ها از این سیستم مدیریت محتوا شاهد بودایم.

با توجه به جدیدترین آمار منتشر شده در سال 2021 وردپرس توانسته است %41 از کل وب‌سایت‌های دنیا را به خودش اختصاص دهد که یک رکورد فوق‌العاده محسوب می‌شود. اگر شما قصد دارید که یک وب‌سایت راه‌اندازی کنید و می‌خواهید در این سایت امکان استفاده کردن از تمامی افزون‌ها را داشته باشید، wordpress.com برای شما کارایی نخواهد داشت و باید از پلتفرم wordpress.org استفاده کنید. این موضوع یکی از مهم‌ترین تفاوت wordpress.com و wordpress.org محسوب کرد.

مزایا و معایب wordpress.org

برای اینکه شما درک بهتری از پلتفرم wordpress.org داشته باشید، در ادامه به مزایا و معایب آن اشاره خواهیم کرد:

مزایا

  • کنترل کامل بر روی وب‌سایت.
  • امکان استفاده از انواع قالب‌های رایگان در wordpress.org.
  • امکان استفاده از انواع افزونه‌های رایگان در wordpress.org.
  • زمانی که از این پلتفرم برای راه‌اندازی وب‌سایت خودتان استفاده می‌کنید، امکان استفاده از ابزار رایگان گوگل آنالیتیک برای تجزیه و تحلیل وب‌سایت شما وجود دارد.
  • امکان ایجاد عضویت در سایت و قرار دادن یک انجمن آنلاین در سایت مورد نظرتان از دیگر مزایای wordpress.org می‌باشد.
  • وردپرس org کاربری راحت، آسان و بسیار کاربردی دارد و به صورت متن باز ارائه شده است.
  • ایجاد تبلیغات و کسب درآمد در سایت به صورت اختصاصی.
  • با استفاده از wordpress.org می‌توانید یک فروشگاه آنلاین برای محصولات و کالای مورد نظرتان راه‌اندازی کنید و از طریق فروش آنها درآمد زیادی را کسب کنید.

معایب

  • انجام بروزرسانی را باید خودتان و به صورت دستی انجام دهید (البته این کار زمان زیادی را از شما نمی‌گیرد).
  • برای وب‌سایت خودتان باید یک میزبانی وب انتخاب کنید.
  • برای انجام پشتیبانی وب‌سایتتان باید این کار را خودتان انجام دهید، شما می‌توانید با استفاده از افزونه پشتیبان گیر Backup Buddy این کار را انجام دهید.

سخن پایانی

در این مقاله به برسی و تفاوت wordpress.com و wordpress.org پرداختیم و شما را با خصوصیات و ویژگی‌های این دو سیستم آشنا کردیم، در آخر به این نتیجه می‌رسیم که استفاده از wordpress.org برای تمامی افرادی که نیاز دارند تا از یک سیستم مدیریت محتوا برای راه‌اندازی وب‌سایت استفاده کنند بهتر و مفیدتر خواهد بود‌، زیرا وردپرس org دست شما را برای انتخاب انواع افزونه‌ها و قالب‌ها باز خواهد گذاشت و شما عملکرد بهتری را در وب‌سایت خودتان شاهد هستید، این عامل برای توسعه سایت شما امری ضروری و لازم تلقی می‌شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.