تگ کونیکال (Conical tag) چیست؟ معرفی 4 نکته مهم در زمان استفاده از آن

تگ کونیکال (Conical tag) چیست؟ معرفی 4 نکته مهم در زمان استفاده از آن

تگ کونیکال (Conical tag) به قطعه از یک کد گفته می‌شود که در کدهای html در بخش head قرار داده می‌شود و اصلی‌ترین نسخه یک محتوا را به موتورهای جستجو معرفی خواهد کرد. در واقع تگ کونیکال برای معرفی کردن یک صفحه به موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد و موتورهای جستجو با توجه به دستوری که از آن می‌گیرند متوجه خواهند شد که یک صفحه را چگونه مورد خزش قرار داده و آن را اولویت‌بندی کنند.

اگر شما در وب‌سایتتان صفحاتی داری محتواهای مشابه و با url متفاوت داشته باشید باید برای هر کدام از این صفحات یک تگ کونیکال را تنظیم کنید تا هر صفحه به تگ کونیکالی که برای آن مشخص شده است اشاره کند. شما زمانی که برای هر کدام از صفحات سایت Conical tag جدا مشخص کنید با توجه به این کار می‌توانید url کانونی هر کدام از محتواها را به گوگل معرفی کنید. گوگل محتواهای تکرار ی را دوست ندارند و برای حل کردن این مشکل از تک کونیکال استفاده می‌شود.

اهمیت تگ کونیکال در یک سایت فروشگاهی

وقتی که در یک فروشگاه اینترنتی محصولات مختلفی با توجه به معیارهای ارزانترین، پرفروشترین و نام برند محبوب در صفحات مختلف دسته‌بندی شده باشند ولی مهم‌ترین دسته که در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود مربوط به ارزان‌ترین کالا باشد، با توجه به این شرایط ما با صفحاتی در فروشگاه مواجعه می‌شویم که به نسبت محتوایی شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند ولی آدرس هر کدام از این صفحات با یکدیگر متفاوت است.

امکان دارد که موتورهای جستجو در تشخیص دادن این صفحات دچار مشکل شوند و در زمان ایندکس کردن آدرس‌های دیگری را به عنوان آدرس اصلی به کاربران نمایش دهند، در چنین وضعیتی راهکاری که باید اتخاذ کرد چیست؟ بهترین راهکاری را که می‌توان از آن استفاده کرد قرار دادن تگ کونیکال برای نمایش دادن هر کدام از صفحه مورد نظر در نتایج جستجو است.

مهم‌ترین نکاتی که باید در زمان استفاده از تگ کونیکال رعایت کرد

حال نوبت آن است تا شما را با نکات مهمی که در زمان استفاده کردن از Conical tag برای هر کدام از صفحات سایتتان باید رعایت کنید آشنا سازیم:

۱_ لینک دادن به صفحات خارجی با استفاده از تگ کونیکال

زمانی که شما به صورت همزمان مدیریت چند وب‌سایت را برعهد دارید و مطالبی را که در آنها انتشار می‌دهید تکراری و یا با اندکی تغییرات مثل شبیه به هم هستند، می‌توانید با استفاده از تگ کونیکال رتبه‌بندی سایت‌ها را تنها بر روی یک وب‌سایت متمرکز کنید و کنترل این سایت‌ها را به صورت کامل در دست داشته باشید. این نکته را باید در نظر گرفت که کانونی سازی می‌تواند باعث شود که از رتبه‌بندی سایت‌های غیره کانونی جلوگیری شود.

۲_ استفاده کردن از Conical tag در صفحه اصلی وب‌سایت

یکی از مشکلات اصلی که کاربران با آدرس‌های گوناگونی به صفحه اصلی وب‌سایت هدایت می‌شوند، وجود محتواهای تکراری در سایت است. برای اینکه صفحات سایت با کاهش رتبه‌بندی گوگل مواجعه نشود و این چنین مشکلاتی به وجود نیاید می‌توانید از Conical tag استفاده کنید. شما می‌توانید در صفحات وب‌سایت از چندین تگ کونیکال استفاده کنید ولی توجه داشته باشد که دلیل استفاده کردن از این تگ نشان دادن مطالب با ارزش به کاربران در زمان جستجو است.

۳_ در صفحاتی که محتوای مشابه و نزدیک دارند می‌توان از تگ کونیکال استفاده کرد

در صفحات سایت اگر محتواهای مشابه‌ای قرار داشته باشد، می‌توانید از تگ کونیکال استفاده کنید. مثلا در فروشگاه‌های اینترنتی با وجود شباهتی که در محصولات وجود دارد امکان دارد که در زمان ایندکس این محصولات با مشکل مواجعه شوید و برای برطرف‌سازی این گونه تداخل‌ها از Conical tag استفاده می‌شود.

۴_ خود ارجاعی self-referential با استفاده از تگ کونیکال

هر کدام از صفحات وب‌سایت که برای شما ارجعیت داشته و دارای اهمیت هستند را می‌توانید با استفاده از تگ کونیکال مشخص کنید. توجه داشته باشید که از Conical tag برای اشاره مطلبی از صفحه a به مطلبی در صفحه b استفاده نکنید، همچنین اگر تمایل داشتید که این صفحات را با یکدیگر ریدایرکت کنید برای این کار از تگ کونیکال استفاده نکنید.

در زمان تعیین تگ کونیکال چه اشتباهاتی امکان دارد رخ دهد

زمانی که قرار است Conical tag هر کدام از صفحات وب‌سایت را مشخص کنید امکان دارد که این پروسه با مشکلاتی مواجعه شود، اشتباهات مهمی که در زمان Conical tag به وجود می‌آید عبارتند از:

1- تنظیم کردن کد وضعیت 4xx برای آدرس کونیکال

زمانی که شما از این آدرس برای تگ کونیکال استفاده می‌کنید گوگل به درستی نمی‌تواند Conical tag مورد نظر را تشخیص دهد و ارزش لینک مورد نظر به نسخه کونیکال ارسال کند.

2- آدرس کونیکال را noimdex نکنید

به دلیل اینکه noindex و rel=canonical با یکدیگر متضاد بوده و همخوانی ندارند از استفاده کردن این دو کد در تگ کونیکال پرهیز کنید.

3- تگ‌های hreflang را در تگ کونیکال استفاده نکنید

تگ‌های hreflang برای تعیین زبان هدف گیری جغرافیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گوگل اعلام کرده است برای استفاده کردن از hreflang باید اقدام به ساختن یک صفحه همزبان کنید و یا اگر کونیکالی برای تمامی زبان‌ها موجود نیست، می‌توانید از زبان جایگزین برای صفحات استفاده کنید.

4- برگ‌های صفحه‌بندی شده را به صفحه اول کونیکال کردن

توجه داشته باشید که تمامی برگ‌های صفحه‌بندی شده در وب‌سایت Paginated به اولین برگ مجموعه نباید کونیکال شوند. در واقع برای تمامی برگ‌هایی که صفحه بندی شده اند از کونیکال خود ارجاع می‌توان استفاده کرد به دلیل اینکه این صفحات با یکدیگر برابر نیستند.

5- آدرس‌های کونیکال به وسیله‌ی robots.txt مسدود شود

زمانی که صفحات robots.txt مسدود شود این کار سبب خواهد شد تا ربات‌های گوگل نتوانند به درستی صفحات را برسی کنند. با توجه به این عامل Conical tag که در آدرس استفاده شده است برای گوگل قابل شناسایی نخواهد بود. این تغییرات امکانی به وجود می‌آورد تا ارزش لینک از نسخه غیره کونیکال به نسخه کونیکال وب‌سایت منتقل شود.

سخن پایانی

 تگ کونیکال را نباید یک قابلیت جادویی برای بالا بردن ارزش سئو سایت قلمداد کرد و باید در استفاده کردن درست و به جا از این تگ نهایت دقت را داشته باشید، اگر Conical tag درست و اصولی در صفحات سایت مورد استفاده قرار نگیرند امکان دارد که رتبه وب‌سایت شما را با تاثیرات منفی همراه کند.

اگر تا به امروز از تگ‌های کونیکال در وب سایتتان استفاده نکرده‌اید باید اول وضعیت سایت خود را به دقت مورد برسی قرار دهید و برای تعیین کردن برگ‌های تکراری و چگونگی قرار گرفتن تگ کونیکال در داخل این برگ‌ها یک برنامه اصولی را پیاده‌سازی کنید. از نکاتی که ما دراین مقاله در مورد تک کونیکال به آنها اشاره کردیم می‌توانید برای بهبود Conical tag وب‌سایتتان استفاده کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.