جت پک وردپرس (Jetpack) چیست؟

جت پک وردپرس (Jetpack) چیست؟

افزونه (Jetpack) یکی از افزونه‌های پر استفاده در وردپرس می‌باشد که تقریبا چیزی حدود به 5 میلیون تعداد نصب داشته است، این تعداد نصب نشان دهنده‌ی این است که جت پک برای صاحبان و مدیران وب‌سایت از اهمیت زیادی برخوردار بوده است که به این تعداد آن را نصب کرده‌اند.

زمانی که شما قصد دارید تا یک افزونه وردپرسی را نصب کنید قبل از اینکه اقدام به نصب کردن آن کنید باید در نظر بگیرید که این افزونه چه مزایا و چه معایبی برای وب‌سایت شما می‌تواند به همراه داشته باشد و بعد از اینکه به یک نتیجه رسیدید بعد می‌توانید اقدام به نصب کردن یا نصب نکردن آن کنید. ما قصد داریم در این مقاله به برسی این افزونه بپردازیم و شما برای اینکه شناخت بهتری از این افرونه داشته باشید می‌توانید ما را تا آخر این مقاله همراهی کنید.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس را باید جزوه محبوب‌ترین و پرکاربردترین cms حال حال حاظر برای مدیریت وب‌سایت‌ها دانست. وردپرس با توجه به امکانات و خصوصیت‌هایی که دارد بستری را فراهم کرده تا با استفاده از آن بتوان هر وب‌سایتی با هر امکاناتی طراحی و راه‌اندازی کرد. در وردپرس افزونه‌های زیادی وجود دارد که با کمک این افزونه‌ها شما می‌توانید قابلیت‌های زیادی را بر روی وب‌سایتتان ایجاد کنید، یکی از این افزونه‌ها جت پک است.

Jetpack

زمانی که شما افزونه جت پک را نصب می‌کنید با کمک این افزونه می‌توانید وب‌سایت خودتان را به cdn رایگانی که در وردپرس وجود دارد متصل کنید و از طرفی با نصب کردن این افزونه وب‌سایت شما این امکان را دارد تا به wordpress.com و سروهایی که در Automattic وجود دارد متصل شده و این اتصال سبب می‌شود تا وب‌سایت وردپرسی شما از سرعت و امنیت بالایی برخوردار شود.

شما زمانی که اقدام به نصب کردن افزونه جت پک می‌کنید، می‌توانید از تمامی امکاناتی مانند سیستم توزیع محتوای cdn، قابلیت مانیتورینگ، آمارگیری از سایت و بک آپ گیری را به خوبی انجام دهید و اینها بخشی از امکانات و قابلیت‌هایی است که با نصب این افزونه می‌توانید از آنها استفاده کنید.

افزونه جت پک دارای چه مشکلاتی در ایران است

توجه داشته باشید که برخی از افرونه‌ها در ورپرس با اینکه مشکل ما را برطرف می‌سازند اما دارای معایبی نیز هستند، مثلا افزونه (پنل کاربری یوزر پرو) با اینکه دارای قابلیت‌های زیادی است و ما استفاده‌های زیادی در وردپرس از آن می‌کنیم اما این افزونه دارای معایبی نیز است که مهم‌ترین آن این است که باعث می‌شود تا سرعت وب‌سایت ما به شدت کاهش یابید و این موضوع برای هیچ مدیر و صاحب وب‌سایتی خوشایند نیست.

همان گونه که اطلاع دارید سایت wordpress.com و cdn آن در ایران هم تحریم است و هم فیلتر، با توجه به قابلیت‌هایی که از افزونه جت پک بیان کریم به دلیل تحریم هیچ کدام از این امکانات را نمی‌توانیم در وب‌سایتمان استفاده کنیم. حال شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که از نسخه رایگان جت پک می‌شود استفاده کرد؟

در جواب این سوال باید گفت که بسیاری از تنظیماتی که در جت پک وجود دارد را نمی‌توان با پنل رایگان این افزونه انجام داد و اگر قصد خرید کردن نسخه کامل آن را داشته باشید نمی‌توانید این کار را انجام دهید زیرا به دلایل تحریم انجام دادن پرداخت دلاری برای خرید این افزونه برای ایرانیان کاری غیر ممکن است.

خرید کردن افزونه جت پک چه مشکلاتی برای شما به همراه دارد

اگر شما با وجود این مشکلات موفق به خرید کردن نسخه کامل آن شوید باید بدانید که هزینه غیر معقولی را برای استفاده از یک cdn خارجی پرداخت کرداید که با مشکلاتی برای شما همراه است:

مشکل اول: بعد از خرید کردن این افزونه اگر هاستی که برای وب‌سایتتان از آن استفاده می‌کنید در داخل ایران باشد شما بعد از نصب و استفاده Jetpack با خطاهای 400 مواجعه خواهید شد و این مشکل به این دلیل است که به دلیل تحریم هایی که وجود دارد سرور شما این امکان را ندارد که با سرورهای Automattic اقدام به برقرار ارتباط کند.

مشکل دوم: اگر شما موفق شوید که با استفاده از فیلتر شکن و یا تهیه یک هاست خارجی این تحریم‌ها را درو بزنید تمامی تصاویری و ویدیوهای وب‌سایت شما از cdn اصلی وردپرس بارگذاری می‌شوند و به دلیل تحریم‌هایی که وضع شده است این cdn تصاویر و ویدیوهای وب‌سایت را به کاربران نمایش نمی‌دهد که این خود بدترین مشکلی است که می‌تواند گریبان گیر یک وب‌سایت شود.

سخن پایانی

توجه داشته باشید که هر افزونه‌ای که در وب‌سایت‌های وردپرسی نصب می‌شود باید بتواند امکانات بهتری را به سایت شما اضافه کند و سایت شما را بهینه تر کند تا کاربران از بودن در داخل وب‌سایت شما لذت ببرند. در زمان نصب هر افزونه باید این نکته را در نظر داشته باشید که افزونه مورد نظر تا چه اندازه می‌تواند به کیفیت وب‌سایت شما اضافه کند و اگر فاقد این قابلیت بود از نصب کردن آن صرف نظر کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.