دوبلین کور (Dublin Core) چیست

دوبلین کور (Dublin Core) چیست

یکی از ارکان تشکیل دهندی سئوی on page که در بسیاری از موارد مورد استفاده وبمستران قرار می‌گیرد متا تگ نام دارد، این متا تگ‌ها در html که یک سیستم نشانه گذاری است یافت می‌شوند. یکی از تگ‌ها که اکثر افرادی که در وب مشغول به فعالیت هستند و آن را به خوبی نمی‌شناسند، دوبلین کور است. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با این سیستم دسته‌بندی بیشتر آشنا کنیم.

دوبلین کور به نوعی از متا تگ‌ها گفته می‌شود که برای دسته‌بندی کردن کتابه‌ها و مشاغل از آن استفاده می‌شود. Dublin Core در سال 1955 متولد شد و در واقع نام آن برگرفته از مکان تولد آن Dublin ohio است. این سیستم فهرست‌بندی قدرتمند برای کارایی بهتر و دقیقتر موتورها جستجو استفاده می‌شود.

وب‌سایت‌ها می‌توانند با استفاده از امکاناتی که دوبلین کور در اختیار آنها قرار داده است یک فهرست‌بندی را به وجود بیاورند و در این فهرست‌بند‌های از بخش‌ها و قسمت‌های گوناگون وب‌سایت توضیحاتی را در آن قرار دهند تا موتورهای جستجو با استفاده از این داده‌ها درک بهتر از محتواها و اطلاعات وب‌سایت شما به دست آورند.

انواع دوبلین کور

در ادامه به برسی انواع Dublin Core می‌پردازیم:

1- Dublin Core (توصیفی)

این نوع از دوبلین کورها شامل اطلاعات اساسی و ساده بوده که توصیف کننده و مواردی که درون وب‌سایت وجود دارد خواهد بود.

2- Dublin Core (ساده)

در این نوع از دوبلین کورها از 15 عنصر استفاده خواهد شد که با اطلاعات و محتویاتی که در دوبلین کور ساده قرار دارد وب‌سایت مورد نظر را معرفی خواهد کرد، با توجه به سادگی آن تمامی افراد با نگاه کردن به آن متوجه محتویاتی که در آن قرار دارد خواهند شد.

دوبلین کور برای وب‌سایت شما چه مزایایی دارد

  • زمانی که شما برای وب‌سایت خوتان از Dublin Core استفاده می‌کنید سبب می‌شود تا موتورهای جستجو درک بهتری از وب‌سایت شما داشته باشند و وب‌سایت شما را به خوبی به کاربران نمایش دهند.
  • استفاده کردن از دوبلین کور و قرار دادن آنها در صفحات وب‌سایت و تعریف کرد آن‌ها کار راحتی است.
  • به دلیل اینکه دوبلین کور تحت نظر کنسرسیوم جهانی بوده و یک استاندارد جهانی تلقی می‌شود، وب‌سایت شما در آیند با یک سری مشکلات مانند بی معنی بودن کدها و یا قدیمی شدن آنها روبرو نخواهد شد.
  • زمانی که شما از کدهای دابلین کور در وب‌سایت خودتان استفاده می‌کنید تاثیری در زیبایی وب‌سایت ندارد.

مهم‌تریت تگ‌هایی که در دوبلین کور استفاده می‌شود

  • Date: اطلاعاتی مانند آخرین به روز رسانی‌ها صفحه وب‌سایت و زمان انتشار در این تگ قرار دارد مانند سال، ماه و روز.
  • Title: این تگ نشان دهنده‌ی موضوع و عنوان اصلی است که در صفحه اصلی وب‌سایت وجود دارد و شباهت زیادی به تگ عنوان متا دارد.
  • Description: این تگ که به عنوان تگ توضیحات شناخته می‌شود این امکان را به شما خواهد داد تا بتوانید مهم‌ترین بخش از مقاله وب‌سایت را در این تگ قرار دهید.
  • Source: این تگ می‌تواند به یک وب‌سایت بر روی اینترنت اشاره داشته باشد و در واقع نشانگر منبع اصلی نوشته شده در صفحه است.
  • Publisher: شما با استفاده از این تگ می‌توانید نام فرد یا وب‌سایت ارائه دهند در اینترنت را نمایش دهید. این اطلاعات می‌تواند برای وب‌سایت‌هایی که در زمینه ارائه گسترده مقالات فعالیت دارند بسیار مفید و کاربردی بوده و این اطلاعات می‌توانند شامل نام نویسند‌های مختلف باشد.
  • Language: این تگ برای این است که زبان محتوای که در صفحه وجود دارد را مشخص کند.
  • Subject: شما با استفاده از تگ Subject می‌توانید جایگزین مناسبی برای کلمات کلیدی در وب‌سایت پیدا کنید.
  • Type: برای اینکه بتوانید محتوای استفاده شده در صفحه را به خوبی نمایش دهید می‌توانید از این تگ استفاده کنید.
  • Creator: نام نویسی و یا شرکتی که محتوا و اطلاعلات مورد نیاز را در وب‌سایت شما نمایش می‌دهد، می‌تواند از این تگ برای انجام دادن این کار استفاده کند.

دوبلین کور چه تاثیری بر سئو دارد

زمانی که شما از اطلاعات متا در فرمت DC استفاده می‌کنید سبب خواهد شد تا تاثیرات مثبتی را بر روی وب‌سایت شما بگذارد زیرا زمانی که موتورهای جستجو وب‌سایت شما را برسی می‌کنند به واسطه وجود این اطلاعات در وب‌سایت شما این کار تلاش برای معرفی کردن محتوا و اطلاعات محسوب می‌شود و مطالب وب‌سایت شما را به خوبی به کاربران نمایش خواهند داد.

شما باید دقت داشته باشد که اطلاعات موجود در این متاها باید با محتویات وب‌سایت شما یکی و مرتبت باشد و کلماتی که شما در این متاها از آن استفاده می‌کنید باید برگرفته از کلماتی باشد که در وب‌سایت استفاده می‌شود.

سخن پایانی

دوبلین کور با استفاده ازتوضیحات متا باعث خواهد شد تا به خوبی بتوان اطلاعات و داده‌هایی را که در صفحات وب وجود دارد معرفی کرد. برای اینکه موتورهای جستجوی وب بهینه سازی شوند از Dublin Core استفاده خواهد شد و متا دیتاهایی که از این سیستم به وجود می آید برای ترکیب کردن متا دیتا‌های استاندارد و توصیف کردن منابعی که در وب وجود دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.