دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) چیست؟ 7 مورد از مزایای آن

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) چیست؟ 7 مورد از مزایای آن

زمانی که شما در خانه یا محل کارتان هستید و یک نوشیدنی میل می‌‌کنید، رادیو یا تلویزیونی نیز مشغول نشان دادن فیلم و یا تعریف کردن قصه می‌باشد و یا آهنگ مورد علاقه شما را پخش می کند و از شنیدن آن لذت خواهید می برید.‌ به هنگام تمام شدن فیلم یا موسیقی معمولاً با تبلیغاتی از طریق این دستگاه مواجه می‌شوید که به دلیل زیاد بودنشان گاهی تمایل ندارید که تمامی آنها را گوش کنید و ببینید و در واقع بی‌تفاوت از کنارشان عبور می‌کنید.

اما یادتان باشد که این نوع از تبلیغات خدمات یا ارائه محصول، یکی از پر رونق‌ترین و معروف‌ترین شیوه‌های بازاریابی در دنیا محسوب می‌شود و درصد فروش زیادی را در بخش عرضه و تقاضا به خود اختصاص داده است.

Digital Marketing

هرگونه بازاریابی و فروشی که از طریق دستگاه الکترونیکی انجام می‌شود را دیجیتال مارکتینگ می‌گویند.

اگر بخواهیم این شیوه ارائه فروش محصول را نوین و تازه قلمداد کنیم باید بگوییم که اشتباه فکر کرده‌اید زیرا دیجیتال مارکتینگ نزدیک به ۱۰۰ سال است که فعالیت خود را به صورت گسترده آغاز کرده و همچنان به این فعالیت ادامه می‌دهد، در واقع دیجیتال‌ مارکتینگ بخش زیادی از تبلیغات و فروش را شامل می‌شود. به تمامی عرضه و تقاضاهایی که در تمامی وسایل دیجیتالی اعم از شبکه‌‌های اجتماعی، رادیو و تلویزیون صورت می‌گیرد دیجیتال مارکتینگ گفته می‌شود.

‌اگر شما به دوستان و آشنایانتان نگاهی بیندازید شاید معدود کسانی باشند که یکی از ابزارهای شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌هایی مانند تلگرام، فیسبوک و اینستاگرام را نداشته باشند، امروزه اکثر افراد از یکی از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند.

تقریباً تمامی اشخاص به این ابزار‌ها دسترسی دارند و برای برقراری ارتباط ، فروش و خدمات رسانی محصولات و کالاهایشان از این ابزارها استفاده می‌کنند. حال شما در نظر بگیرید که چه تعدادی از انسان‌ها در این شبکه‌ها اجتماعی عضو هستند و برای امور خود از این اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند و چه بازار بزرگی برای ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ وجود دارد در صورتی که شما به سادگی از کنار آن می‌گذرید.

‌ مزایای دیجیتال مارکتینگ

شما وقتی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارید، با گستردگی که در این حوزه وجود دارد می‌توانید به صورت نامحدود خدمات و کالاهایتان را به تمامی اقشار و اشخاص ارائه دهید، زیرا روند فعالیت در این عرصه رو به رشد است و در واقع همه‌ی افراد می‌توانند در آن فعالیت کرده و هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد. با ما همراه باشید تا شما را با مهم‌ترین مزایای استفاده از دیجیتال مارکتینگ آشنا کنیم.

۱_ جذب کاربران در فضای اینترنتی

شما به هنگامی که در فضای اینترنت مشغول به فعالیت در عرصه دیجیتال مارکتینگ می‌باشید با توجه به ترافیک بالا و حجم انبوهی از مخاطبان که در این فضا وجود دارد می‌توانید توجه کاربران زیادی را به خود جلب نموده و از ارائه خدمات به آنها لذت ببرید.

۲_ تنوع فرصت‌های شغلی و مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ

با توجه به گستردگی که در فضای دیجیتال مارکتینگ وجود دارد، افراد زیادی با توانایی‌ها و مهارت‌های متعدد خود را در این فضا جای داده‌اند و به صورت تمام وقت انرژی و وقتشان را برای ارائه خدمات به مشتریان گذاشته‌اند باید این را بدانید که در حوزه بازاریابی دیجیتال مارکتینگ جا برای هیچ کسی تنگ نیست زیرا تقاضای زیادی برای خدمات رسانی وجود دارد و با توجه به طیف زیادی از مشتریان هر شخصی با هر شغلی می‌تواند در این بازار دیجیتال به صورت موفق مشغول باشد.

۳_ پیشرفت زیاد در قیف فروش دیجیتالی

با استفاده از فروش دیجیتالی می‌توانید افراد زیادی را به مشتریان فعلی خود اضافه کنید. فعالیت در شبکه‌های مختلف اجتماعی باعث می‌‌شود که شما با ترافیک زیادی از مشتریان روبرو شوید و بتوانید به تمامی آنها خدمات رسانی کنید.

۴_ پیشرفت زیاد بازارهای دیجیتال مارکتینگ

با توجه به آمار از سال ۱۹۹۰ تا به امروز بیشترین ایجاد شغل و خدمات رسانی را دیجیتال مارکتینگ شامل حال خود کرده است و این صنعت پیشرفت زیادی داشته و با سرعت زیادی در حال رشد می‌باشد.

۵_ بهترین و آسان‌ترین راه برای شروع یک کسب و کار

با وجود در دسترس بودن شبکه‌های گسترده اجتماعی نگران جذب مشتری و فروش نباشید. با برنامه‌‌ریزی و چیدمان یک استراتژی مناسب می‌توانید تعداد زیادی از کاربران را در فضای مجازی جذب نمایید و با ارائه خدمات با کیفیت به آنها روز به روز به کسب و کارتان در فضای دیجیتال رونق بیشتری تزریق کنید.

۶_ سبقت از رقبا و همکاران

با توجه به روند فعلی بازار و شناختی که از این فضا دارید، می‌توانید کسب و کارتان را گسترش دهید و با برنامه‌‌ریزی در حوزه دیجیتالی، برنامه خود را برای فروش و ارائه خدمات بیشتر مشخص کنید. می‌توانید گوی سبقت را از رقبایتان ربوده و رونق زیادی را به کسب و کارتان ببخشید. یادتان باشد رقابت حسادت و فقر فروشی نیست بلکه ترفندی است برای ارائه کالا و خدمات با کیفیت تر و جذب مشتری بیشتر در هر کسب کاری که دارید.

۷_ تطبیق پذیری موثر در دیجیتال مارکتینگ

شما با تجربه و توانی که در بخش حوزه دیجیتال مارکتینگ فراگرفته‌اید می‌‌توانید با ایده‌های خلاقانه که در بازاریابی و شیوه فروش ایجاد می‌کنید موفقیت خودتان را چندین برابر کنید. در این فضا نکات زیادی برای یادگیری و به روز کردن خودتان وجود دارد، پس با کسب اطلاعات از موسسات گوناگونی که در این عرصه فعالیت دارند و مطالعه مقاله‌ها و کتاب‌های دیجیتال مارکتینگ می‌توانید دانش خود را ارتقا دهید.

معرفی بازاریابی آفلاین دیجیتال مارکتینگ

شاید با شنیدن این سوال فکر شما هم مشغول به کار شود که این دیگر چگونه بازاریابی است و جواب درستی برای مثال نداشته باشید، در صورتی که جواب دادن به این سوال بسیار ساده است و شما بارها در طول شبانه روز با آن روبرو می‌شوید. آفلاین دیجیتال مارکتینگ به بازاریابی گفته می‌شود که به شکل سنتی اجرا می‌شود و مخاطبان مختص به خود را دارد که تعدادشان نیز کم نیست. با ما همراه باشید تا در ادامه با چند مثال از این نوع بازاریابی دیجیتال شما را با این موضوع بیشتر آشنا کنیم:

۱_ تبلیغات تلفنی

به نوعی از بازاریابی گفته می‌‌شود که در آن با استفاده از تماس تلفنی به افراد خدمات مورد نظرشان را پیشنهاد می‌دهید و درمورد کالا یا محصول مورد نظر به بحث و گفتگو می‌پردازید.

۲_ تبلیغات رادیویی

در حقیقت بازاریابی رادیویی بسیار قدیمی است و طرفداران زیادی دارد. این نوع از بازاریابی از طریق رادیو و به اصطلاح پیام‌های بازرگانی رادیو شکل می‌گیرد.

۳_ تبلیغات تلویزیونی

یکی از نمونه‌های بارزی که در بازاریابی تلویزیونی همگی با آن آشنا هستیم، پخش آگهی بازرگانی است که گاهی هم برای ما در اوقاتی که مشغول نگاه کردن به برنامه مورد علاقه‌مان هستیم کلافه کننده است، اما تلویزیون مارکتینگ فقط مختص به آگهی بازرگانی نیست و تمام تبلیغاتی که در طول روز در تلویزیون پخش می‌شود مانند تبلیغات محصول، کالا و تبلیغات خدمات همگی جزو بازاریابی تلویزیونی مارکتینگ محسوب می‌شوند.

۴_ بازاریابی محیطی

اگر بخواهیم به بازاریابی محیطی اشاره کنیم باید دو نمونه را برایتان شرح دهیم:

1_سمبلینگ: در این روش از بازاریابی شرکت‌ها برای تبلیغات، محصولات و کالاهایشان را در اختیار مشتری قرار می‌‌دهند تا مشتری بعد از تست کردن و آنالیز کردن آن در صورت رضایت اقدام به خرید آن محصول کند. مانند شرکت‌های موبایل و فروشگاه‌های بزرگی که داخل پاساژهای معروف اقدام به فروش کالا می‌کنند.

2_استرابرد و بیلبورد: در این نوع از روش بازاریابی می‌توان گفت که بازاریابی سنتی و دیجیتال با یکدیگر آمیخته می‌شود، در گوشه گوشه شهر شما با تعداد زیادی از این تبلیغات به صورت بنر که در جاهای مختلف به نمایش گذاشته شده‌اند برخورد می‌کنید که آنها در حال رقابت با یکدیگر می‌باشند.

معایب بازاریابی آفلاین دیجیتال مارکتینگ

حال نوبت آن است تا شما را با معایب دیجیتال مارکتینگ آفلاین آشنا کنیم:

۱_ هزینه زیاد در بازاریابی

هنگامی که شما اقدام به تبلیغ و فروش یک محصول در رسانه‌های دیجیتال مانند تلویزیون و رادیو و یا از طریق برنامه‌های تبلیغاتی می‌کنید، در قبال این تبلیغات گسترده هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوید و نمی‌توانید به صورت درستی مشخص کنید که از طریق کدام یک از این رسانه‌ها و روش‌ها چه تعداد فروش داشته‌اید و آیا کسانی که از شما خرید و درخواست ارائه خدمات کرده‌اند از طریق این تبلیغات جذب شما شده‌اند یا نه؟

در واقع شما آمار روشنی از تعداد و جذب مشتری با استفاده از هر کدام از این روش‌ها نخواهید داشت در صورتی که اگر از طریق آنلاین بازاریابی دیجیتالی اقدام به تبلیغ و فروش می‌کردید آمارتان بسیار دقیق و موثق بود و به صورت دقیق می‌توانستید نحوه و شیوه خرید مشتریان را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهید.

۲_ پخش تبلیغ به صورت یکنواخت

از دیگر معایب تبلیغات آفلاین دیجیتال مارکتینگ می‌توان به این موارد اشاره کرد که از این طریق پیام‌های شما برای تمامی مخاطبان و اقشار به صورت یک یکنواختی منتشر می‌شود. هنگامی که شما در تلویزیون و رادیو اقدام به تبلیغ و فروش محصول می‌کنید تمامی اقشار با رده‌های سنی مختلف این نوع تبلیغ شما را می‌بینند و برای تمامی آنها این تبلیغ نمایش داده می‌شود، در صورتی که شاید شما فقط یک طیف از این اشخاص را مورد هدف قرار داده‌اید.

مثلاً آگهی و تبلیغات شما فقط برای نوجوانان است و می‌خواهید محصولات خود را به آنها ارائه‌ دهید، در صورتی که اکثر نوجوانان ،سالخوردگان و جوانان نیز مشغول دیدن آگهی شما هستند. از دیگر معایب این نوع از تبلیغات می‌توان به این اشاره کرد که امکان این را نخواهید داشت که به مخاطب هدفتان پیام خصوصی و جداگانه‌ای بدهید و از خرید کردن آنها تشکر کنید و یا پیامی را به او مخابره کنید که حاوی تخفیفاتی است که برای آنها در نظر گرفته شده است.

کاربرد‌های دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ در جاهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مهم‌ترین آن عبارتند از:

۱_ شبکه‌های اجتماعی

شما با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و لینکدین مخاطبان و مشتریان را افزایش داده و کسب و کارتان را گسترش می‌دهید. یادتان باشد بعضی از افراد جامعه در شبکه‌های اجتماعی حضور ندارند و با رعایت کردن و پیاده‌سازی قواعد و اصول دیجیتال مارکتینگ مکان آنها را می‌توانید شناسایی کرده و به آنها خدماتتان را ارائه دهید.

شما باید در جایی فعالیت داشته باشید که مردم در آنجا باشند. این نکته را فراموش نکنید که شما در حقیقت یک مغازه دارید که که فقط هزینه و کرایه‌ی آن را پرداخت نکرده‌اید و تعداد زیادی مشتری منتظر شما هستند تا از خدمات و محصولات شما استفاده کنند.

۲_ استفاده از تبلیغات در گوگل

شما می‌توانید با استفاده از خدمات گوگل تبلیغات گسترده در این فضا انجام داده و با استفاده از گوگل ادورز تبلیغات خودتان را در صفحه اول گوگل نمایش دهید. در این نوع از تبلیغات که به PPC یا کلیکی معروف است شما در ازای مبلغی که پرداخت می‌کنید مبلغی از حسابتان کم می‌شود.

در این روش هر کاربر با کلیک کردن روی حساب شما مقداری از پول حساب شما را کم می‌کند و اگر در حسابتان مقدار پول مناسبی باشد در صفحه اول مشاهده خدمات و محصولات شما به کاربران نمایش داده خواهد شد. نحوه مبلغ و مقدار پولی که در گوگل پرداخت می‌کنید بستگی به نوع حساب و نوع فعالیت شما دارد و نوع تبلیغاتی که انجام می‌دهید.

وقتی که شما تبلیغ را در گوگل قرار می‌دهید این تبلیغات به دو صورت تقسیم می‌شوند:

تبلیغات در جستجو: با توجه به این روش جستجو گوگل تبلیغات شما در صفحه نتایج SERP خود به نمایش می‌گذارد و از این طریق تبلیغات شما قابل مشاهده می‌شود.

تبلیغات نمایشی: در این روش تبلیغاتی را که در گوگل قرار می‌دهید توسط اپلیکیشن‌های زیر نظر گوگل مانند یوتیوب به نمایش در می‌آید و برای کاربران در این فضا قابل مشاهده است.

از مهم‌ترین مزیت‌ها و کاربرد‌های تبلیغات کلیکی در گوگل این است که شما به صورت دقیق مخاطبان و کاربران خود را هدف‌گیری می‌کنید و به دقت مشخص می‌کنید که تبلیغات‌تان برای چه قشر از افراد زن یا مرد، کودک و نوجوان، متاهل یا مجرد پخش می‌شود که می ‌تواند در روند موفقیت فروش شما بسیار حیاتی باشد.

ایمیل مارکتینگ

به جرات می توان گفت که یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های دیجیتال مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ می‌‌باشد و حساسیت زیادی را در بر می گیرد. شما باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر ایمیلی را برای مشتریان می‌فرستید حواستان به این موضوع باشد که حاوی مطالب بی‌ارزش و زننده نباشد زیرا کاربران در چنین شرایطی ایمیل شما را مستقیم به سطل زباله می‌فرستند.

این نکته را فراموش نکنید که در هنگام فرستادن ایمیل به نوع و محتوای ایمیل و تعداد ایمیل بسیار دقت کنید. نگران این موضوع نباشید زیرا ما برای شما چند راهکار در نظر گرفتیم تا با خیال راحت ایمیل مورد نظرتان را برای کاربران و مشتریان ارسال کنید و در دیجیتال مارکتینگ موفق ظاهر شوید، در ادامه به این نکات اشاره خواهیم کرد:

  • اگر برای مراسم‌های ویژه همانند عید نوروز، عید قربان و دیگر مراسم‌ها برنامه را چیده‌اید می‌توانید با ارسال یک ایمیل به مشتریانتان از آنها بخواهید که برای بازدید از این تخفیفات به سایتتان مراجعه کنند.
  • اگر برای سایتتان یک مقاله یا pdf گذاشته‌اید که کاربران بتوانند آن را دانلود کنند، به محض اینکه کاربری آن را دانلود کرد برای تشکر و قدردانی ایمیل مورد نظرتان را برایش ارسال کنید و می‌توانید مطالب مرتبط و مورد علاقه را به کاربر پیشنهاد دهید.
  • زمانی که یک مخاطب جدید وارد سایت شما می‌شود و دوست دارد عضو برنامه شما شود به منظور عضو شدن ایمیل حاوی مطالب خوشامدگویی را برایش ارسال کنید و از او بخواهید نظرش راجع به خبرها با شما در میان بگذارد و بگوید که دوست دارد شما در وب‌سایتتان برای کاربران چه خبری را منتشر کنید.

کارکرد اصلی ایمیل مارکتینگ این است که برای مشتریان و کاربران که قبلا از شما خرید انجام داده‌ند و مشتری واقعی شما هستند ایمیل ارسال شود.

رپورتاژ آگهی (Advertorial)

در این روش از دیجیتال مارکتینگ شما یک مقاله گزارش خبر را به صورت بی‌‌طرف به مشتری و مخاطب ارسال می‌کنید. باید محتوای این خبر به گونه‌ای باشد که مخاطب از اول به روش شما پی‌ ببرد، به دلیل اینکه مخاطب حس می‌کند که این می‌تواند یک مقاله آموزشی باشد و جذب آن خواهد شد. در ادامه خبری که برای مشتری فرستاده شده از او می‌‌خواهد که به وب‌سایت و خدمات ارائه شده توسط کسب و کار شما دعوت شود.

این نوع از روش بازاریابی را معمولا شرکت‌ها به منظور معرفی کسب و کار و برندشان ارائه می‌دهند. استفاده از رپورتاژ آگهی کمک می‌کند که با توجه به دریافتی‌های یک لینک در روند سئو و موفقیت سایت شما موثر باشد و باعث می‌‌شود که شما برند‌سازی موفق از محصول یا کالاهای ارائه شده داشته باشید.

تبلیغات دیجیتالی (Digital advertising)

شما با استفاده از این روش تبلیغ دیجیتال مارکتینگ می‌توانید به صورت دقیق کارکرد و روند و فعالیت خودتان را اندازه‌گیری کنید و در راه بهینه‌سازی و بالا بردن کیفیت آن قدم برداید. در واقع این روش یکی از مزیت‌های بازاریابی و تبلیغات نسبت به روش سنتی و آفلاین می‌باشد، در ادامه چند نوع از تبلیغات دیجیتالی را که در سایت می‌توانید انجام دهید برای شما مثال می‌زنیم.

۱_ بازاریابی محتوا

شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که قبل از خرید و تهیه یک محصول تحقیقات مورد نظر را در رابطه با آن انجام ‌دهید که این تبلیغات شامل سرچ کردن در اینترنت و فضای وب و یا پرس و جو از آشنایان است. این کار به منظور این است که شما بتوانید اطلاعات جامع و کاملی را برای خرید در دسترس داشته باشید. اما در بازاریابی محتوایی یک نکته مهمی وجود دارد، که شما خودتان می‌توانید برای ارائه و تبلیغ محصولاتتان دست به کار شوید و خودتان تبلیغات مربوط به فعالیتتان را انجام دهید.

در اینجاست که می‌توانید از بازاریابی محتوایی کمک گرفته و توسط آن بهترین تبلیغات را برای نتیجه لازم انجام دهید. همچنین شما می‌توانید از روش‌های متعددی برای بازاریابی محتوایی استفاده کنید که می‌توان به تولید محتوای ویدیویی، تولید محتوای متنی، تولید محتوای صوتی و تصویری اشاره کرد. به این نکته توجه داشته باشید که بهترین محتوا که با توجه به محبوبیت آن، توجه گوگل را نیز به خود جلب می کند، محتوای متنی است. پس برای گرفتن بهترین نتیجه از بازاریابی محتوایی در دیجیتال مارکتینگ باید از محتوای متنی ارزشمند و با کیفیت استفاده کنید.

۲_ وب‌سایت مارکتینگ

باید به این موضوع توجه داشت که وب‌سایت شما پایگاه برای مشتریان شماست و خیلی از مشتریان شما از طریق وب‌سایت با شما آشنا می‌شوند و به نوعی اولین ‌قرار در وب‌سایت شما صورت می‌گیرد. پس باید اصول و قواعد مربوط به چگونگی برخورد در وب‌سایت با مشتری را بیاموزید.

 نوع برخورد در کسب و کار به روش سنتی با چگونگی برخورد در وبسایت و فضای اینترنت کاملا متفاوت است. به دلایل گوناگونی داشتن یک وب سایت قدرتمند و با کیفیت برای شما نیاز ضروری قلمداد می‌شود. زیرا اگر بخواهید فقط به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اکتفا کنید این ریسک و خطر برای شما وجود دارد که به محض فیلتر شدن و یا اختلال در هر کدام از این شبکه‌ها، پیج یا صفحه شخصی شما از دسترس خارج شود و صدمات زیادی را برای شما به همراه داشته باشد.

شما نیاز دارید که یک وب‌سایت با ظاهر و چیدمان اصولی داشته باشید و با زیبایی و جذابیت که به سایتتان تزریق می‌کنید مشتریان زیادی را به سمت خودتان سوق دهید. رعایت اصول و قواعد لازم مانند محتوای با ارزش، استفاده از رنگ‌بندی مناسب در صفحات سایت، داشتن امکانات مناسب با خواسته کاربر و موارد دیگر از ویژگی یک سایت خوب قلمداد می‌شود. برای مراحل طراحی سایت و مطالب موثر در روند موفقیت سایت به مقاله‌هایی که در سایت با سئو قرار دارد مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که تمامی پول هایتان را در یک جیب نگذارید و در بحث دیجیتال مارکتینگ در کنار فضای مجازی به فکر طراحی یک وب‌سایت با کیفیت نیز باشید.

3_ سئو SEO

زمانی که شما برای ساخت سایت اقدام کردید و موفق شدید که سایت مورد نظر و مطلوب را برای خود راه‌اندازی کنید باید روشی را پیاده‌سازی کنید تا کاربران و مخاطبان سایتتان شما را پیدا کنند و بتوانند از اطلاعات و محتواهایتان استفاده کنند. در اینجا ما به سئو نیاز خواهیم داشت.

سئو به معنی بهینه‌سازی سایت و محتوای آن برای موتورهای جستجوگر می‌باشد. در واقع شما با اصول و قواعد مناسبی که برای سئو کردن وب‌سایتتان استفاده می‌کنید بستری را فراهم سازید تا سایت شما در رده‌های بالای صفحه گوگل قرار گیرد و با قرار گرفتن در این جایگاه که به SEPR معروف است می‌توانید کاربران زیادی را جذب کنید.

انجام این کارها باعث می‌شود که پول بیشتری در جیبتان برود. بخش زیادی از اشخاصی که وارد سایت شما می‌شوند از طریق گوگل وارد می‌شوند یعنی گوگل به آنها پیشنهاد داده است که از سایت شما بازدید کنند، پس شما باید این مسئله را در نظر داشته باشید که با سئو و بهینه سازی مناسبی که در سایت تان انجام می‌دهید می‌توانید جایگاه خود را در گوگل تثبیت کنید و کاربران زیادی را جذب کنید.

سخن پایانی

با توجه به مسائلی که در این مقاله به آنها پرداختیم متوجه شدید که دیجیتال مارکتینگ چه دنیای بزرگ و گسترده‌ای دارد و با رعایت کردن ترفندها و اصول بیان شده در این مقاله شما نیز می‌توانید جزء اشخاص موفق در این حوزه باشید و برای کسب و کارتان روش نوین را پیاده‌سازی و اجرا کنید. دیجیتال مارکتینگ هنر و علمی است که برای خبره شدن در آن باید وقت و زمان گذاشت و موفق شدن در آن یک شبه به دست نمی‌آید و حاصل تلاش و برنامه‌ریزی منظمی است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.