روانشناسی رنگ در طراحی سایت، 6 نکته مهم برای زیبایی بیشتر وب‌سایت

روانشناسی رنگ در طراحی سایت،  6 نکته مهم برای زیبایی بیشتر وب‌سایت

روانشناسی رنگ در طراحی سایت را باید یکی از مهم‌ترین ارکانی دانست که در یک وب‌سایت باید به خوبی اجرا شود و اگر از آن به درستی استفاده شود می‌تواند کاربران زیادی را به وب‌سایت شما کشانده و نرخ کلیک را در سایت شما بالا ببرد.

 تقریباً همه‌ی ما هنگامی که محصول یا کالایی را خریداری می‌کنیم و به خانه یا محل کار می‌بریم خانواده یا دوستان ما اولین نکته‌ای را که به ما می‌گویند این است که این محصول و کالا چه رنگی است؟ زیرا اولین چیزی که در نگاه اول توجه ما را به خود جذب می‌کند نوع رنگ و ترکیب چینش محصولات است.

وقتی به طبیعت می‌رویم لذت بخش‌ترین کار این است که به تنوع نوع رنگ‌بندی در طبیعت نگاه کنیم و لذت ببریم مخصوصا اگر در پاییز به طبیعت سفر کنیم. سبز، زرد، قهوه‌ای، مشکی، سفید، قرمز، آبی و تمامی رنگ‌ها در جای خودشان قشنگ و زیبا جلوه می‌کند اما اگر جای رنگ‌بندی شان عوض شود جلوی خوشایندی نخواهد داشت، مثلاً برگ درخت اگر به جای سبز بودن داری رنگ مشکی باشد جلوه بدی خواهد داشت.

اهمیت روانشناسی رنگ در طراحی سایت

در طراحی سایت یکی از نکات مهم استفاده مناسب از پالت‌های رنگ می‌باشد و در هر کسب و کار بسته به نوع فعالیت و خدماتی که ارائه می‌دهد باید مناسب‌ترین رنگ برای آن انتخاب شود. استفاده مناسب رنگ و روانشناسی رنگ‌ها در ساخت سایت نقش بسزایی دارد و باعث به وجود آمدن احساس خوب در کاربران می‌شود که در این حالت مخاطبان و کاربرانتان را ترغیب به ماندن بیشتر در وب‌سایت شما می‌کند و آنها از خواندن مطالب مفید و سودمند و نوع رنگ‌بندی سایت شما خرسند خواهند شد که این عامل باعث تأمل کاربران شما می‌شود و همیشه به سایت شما سر خواهند زد.

در واقع نحوه رنگ‌بندی سایت تاثیر مستقیمی روی مخاطب و کسب و کارتان دارد یعنی رنگ‌ها قادرند روی عواطف و احساسات افراد تاثیر بگذارند از این رو به شما کمک می‌کند تا سایتتان را تقویت کنید، روی مخاطب اثر بگذارید و در نهایت فروشتان را افزایش دهید. طراحی وب سایت از پیچیدگی خاصی برخوردار است و زمانی وب سایت‌تان می‌تواند بهترین بازدهی را داشته باشد که شما از طریق طراحی ظاهر آن و با به کار گیری پالت‌های رنگی مناسب بهترین اثر را روی کاربر بگذارید.

اصول رنگ‌بندی در طراحی سایت

یکی از اصول مهم و کلیدی در طراحی سایت استفاده از رنگ‌های مکمل و ترکیبی است که می‌تواند برای کاربر جذابیت بالایی داشته باشد. اما در رنگ‌بندی صفحات یک سایت باید به این مسئله توجه داشت که رنگ مورد نظر برای چه سایتی با چه خدماتی و چه موضوعی به کار می‌رود. به عنوان مثال برای سایت‌های بازرگانی از رنگ سبز در کنار رنگ سرمه‌ای استفاده می‌شود و در طراحی سایت کودکان استفاده از رنگ‌های شاد از اهمیت بالایی برخوردار است.

گاهی اوقات صاحبان کسب و کار دوست دارند که برای طراحی وب‌سایت شما از رنگی که آنها دوست دارند استفاده شود و گاهی اوقات این رنگ‌ها به رنگ مدنظر برنامه‌نویس که کار طراحی سایت را انجام می‌دهد نزدیک می‌باشد و می‌شود که از رنگ مورد نظر صاحب وب‌سایت استفاده کرد.

زمانی رنگ پیشنهادی به رنگ مدنظر شما نزدیک نیست و می‌تواند که وجه و هویت سایت را از حالت حرفه‌ای خارج کند که در این وضعیت سعی کنید با توضیح عادلانه صاحب سایت را متقاعد کنید که تمام تلاش شما این است که تا سایت حرفه‌ای و بدون نقصی راه‌اندازی کنید و به او تحویل دهید و با توجه به تجربه مهارتی که دارید انتخاب رنگ مناسب را به شما بسپارد.

مواردی که در روانشناسی رنگ در طراحی سایت باید به آن توجه کنید

در روانشناسی رنگ در طراحی سایت باید موارد زیادی توجه کرد تا یک وب‌سایت حرفه‌ای و کاربر پسند طراحی شود، در ادامه به موارد مهمی که باید رعایت کنید اشاره خواهیم کرد:

۱_ علاقه و نیاز مخاطبان

در هنگام انتخاب نوع رنگ مناسب برای وب‌سایت باید به این موضوع توجه داشته باشید که مخاطبان اصلی سایت چه کسانی هستند و با توجه به علاقه و احساس آنها رنگ مناسب را انتخاب کنید، این موضوع یک از عوامل مهم روانشناسی رنگ در طراحی سایت محسوب می‌شود. مثلا رنگ‌بندی سایت فروشگاهی با رنگ‌بندی سایت پزشکی متفاوت است. همچنین در انتخاب رنگ نوشته و رنگ زمینه دقت کامل را داشته باشید تا به علت ایجاد تضاد رنگی متن نوشته شده به راحتی خوانده شود.

۲_ استفاده از رنگ‌های ساده و شیک

سادگی همیشه زیباست در مورد رنگ‌ها نیز این جمله صدق می‌کند. رنگ‌های ساده هیچ وقت از مد نمی‌افتند و برای همگان قابل تحمل هستند مثلا رنگ های سفید، آبی، زرد، سبز و غیره… ساده و شیک بودن از دیگر عوامل مهم روانشناسی رنگ در طراحی سایت به شمار می‌آید.

۳_ انتخاب لگوی مناسب

اگر لوگوی مناسبی را برای شرکت و کسب و کارتان دارید و آن را ثبت کرده‌اید می‌توانید از رنگ همان لوگو در رنگ‌بندی وب‌سایت‌تان استفاده کنید. نکته را به یاد داشته باشید که کپی رنگ از لوگو و یا سایت رقبایتان اصلا کار درست و اخلاقی نمی‌باشد و می‌تواند در آینده به وجه کاری شما صدمه بزند و در روانشناسی رنگ در طراحی سایت تاثیرات منفی را ایجاد می‌کند.

۴_ استفاده از رنگ‌های پیشنهادی سایت‌های مرجع

استفاده از رنگهای پیشنهاد شده توسط وب‌سایت‌های مشخص، این وبسایت‌ها رنگهای مجاز و مناسب را به شما پیشنهاد می‌دهند.

۵_ اعتماد کردن به طراح وب‌سایت

متخصص طراح سایت حرفه‌ای خودش رنگ شناس است، وقتی که شما انجام دادن کارهای سایتتان را به دست برنامه‌نویس متخصص می‌سپارید این فرد با توجه به تجربه و علمی که دارد می‌تواند بهترین پیشنهادات را به شما ارائه بدهد و با توجه به این عامل پروسه روانشناسی رنگ در طراحی سایت را با موفقیت پشت سر بگذارید.

۶_ استفاده از یک رنگ مشخص در تمامی صفحات سایت

برای تمام صفحات سایتتان از یک رنگ استفاده کنید این مسئله به مخاطب کمک می‌کند که بفهمد در همان سایت است و در انتخاب نوع رنگ، رنگی را انتخاب کنید که مخاطب یا کاربر را جذب کند.

یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که اغلب سایت‌های ایران با آن مواجه هستند استفاده کردن از رنگ‌های زننده برای وب‌سایتشان است، این عامل می‌تواند به کارشان آسیب برساند و رتبه سایت را با روند نزولی همراه کند. یادتان باشد که یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل انتخاب سایت توسط کاربران زیبایی و چینش درست رنگ سایت می‌باشد.

نکاتی برای انتخاب انواع پالت‌های رنگ در ساخت سایت

پالت‌های گوناگونی وجود دارند که برای روانشناسی رنگ در طراحی سایت می‌توانید از آنها استفاده کنید ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که نکاتی در انتخاب این پالت‌ها نقش دارند که ما در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

۱_ رنگ‌های تیره و روشن

برای طراحی وب‌سایت آموزشی که برای موسسات و مدیران طراحی شده است باید سعی کنید که از رنگ‌های جدی استفاده کنید مثلاً رنگ‌های مشکی، سرمه‌ای و قهوه‌ای. استفاده مطلق از این رنگ‌ها در طراحی سایت وجهه بدی را ایجاد خواهد کرد و باید جاهایی که لازم است استفاده شود مثلا منوی سایت باید در جای درستی در سایت قرار گیرد تا کاربران بتوانند آن را به راحتی پیدا کنند.

۲_ رنگ‌های خنثی و مکمل

برای طراحی وب‌سایت آموزشگاه‌ها و مدارس و ادارات و دانشگاه‌ها از این طیف رنگی استفاده می‌شود، در واقع رنگ خنثی همان رنگ سفید است و رنگ‌های مکمل مثل تلفیق آبی با سبز و مشکی با زرد می‌باشد.

۳_ رنگ‌های شاد و معتضاد

در حقیقت شما در روانشناسی رنگ در طراحی سایت خود باید به این موضوع توجه داشته باشید که مخاطب یا کاربر سایت شما چه افرادی و با چه سلیقه‌هایی هستند. به عنوان مثال باید از رنگ‌های گرم نارنجی و قرمز در وب‌سایت کودکان و سایت رستوران استفاده شود زیرا این رنگ‌ها برای ایجاد انرژی بهترین تاثیر را روی مخاطب می‌گذارد.

سخن پایانی

رنگها با قدرت روانشناسی که دارند می‌توانند هم بر روی رفتار اشخاص اثر بگذارند و هم احساسات و عواطف را درگیر کنند. وقتی که به علم روانشناسی رنگ در طراحی سایت مسلط باشید با طراحی جذاب و چشمگیر وب‌سایتات نگاه کاربران و مخاطبان زیادی را به سرعت جذب کرده و با هدایت کاربران به صفحات گوناگون سایت شاهد موفقیت‌های زیادی در کسب و کار اینترنتی خودتان خواهید بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.