روش های شناخت مشتری + 9 روش کاربردی برای فروش و بازاریابی بهتر

روش های شناخت مشتری + 9 روش کاربردی برای فروش و بازاریابی بهتر

تمامی شرکت‌های تجاری که در حوزه اینترنت به فعالیت مشغول هستند، یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای آنها از اهمیت زیادی برخوردرا است (شناختن مشتری) است، این شرکت‌ها باید بتوانند به خوبی علایق و نیازهای مشتریانشان را شناسایی کنند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن به آنها خدمات رسانی کنند. روش های شناخت مشتری امروزه از اهمیت زیاد برای تمامی کسب کارها برخوردار است، در واقع شناختن مشتریان را می‌تواند سنگ بنایی قوی در بازاریابی و فروش محصولات و خدمات محسوب کرد .

زمانی شما قادر خواهید بود تا فروش بالایی را تجربه کنید که اطلاعات درست و جامعی را بتوانید از مشتریان و مخاطبانتان به دست آورید و آنها را به مشتریان بالقوه خودتان تبدیل کنید. شما باید بتوانید محصولات و خدماتی را در وب‌سایتتان قرار دهید که متناسب با نیازها و خواسته‌های مشتریان باشد و از این طریق درآمد و فروش بالای را تجربه کنید. برای اینکه بتوانید به خوبی از مشتریانتان اطلاعات سودمند و مفیدی را کسب کنید و به خوبی آنها را بشناسید، باید از روش‌های شناخت مشتری پیروی کنید تا به موفقیت‌های زیادی دست یابید.

مهم‌ترین روش های شناخت مشتری

در ادامه برسی مهم‌ترین روش های شناخت مشتری می‌پردازیم:

۱_ استفاده کردن از شبکه‌های اجتماعی

هر کسب کاری باید در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشد، زیرا زمانی که در این فضاها فعالیت داشته باشد با برقراری تامل زیادی که با کاربران دارد می‌تواند مشتریان خودش را به خوبی شناشایی کرده و از آنها دعوت کند تا از محصولات و خدماتی که در وب‌سایت قرار دارد استفاده کند. مشتریان شما در شبکه‌های اجتماعی مانند [اینستاگرام و فیسبوک] دیدگاه خود را از چگونگی خرید یک محصول و کالا بیان خواهند کرد، این موضوع موجب خواهد شد تا شما به شناخت کاملی از آنها دست یابید.

۲_ شرکت کردن مشتریان در نظر سنجی محصولاتی که در وب‌سایتتان قرار دارد

برای اینکه بتوانید بازخورد خوبی از مشتریان درباره خدمات و محصولات سایت به دست آورید و یکی دیگر از روش های شناخت مشتری محسوب می‌شود، استفاده از نظر سنجی است. از این طریق شما می‌توانید از مشتریان خودتان این درخواست را داشته باید تا نظرات خودشان را درباره محصولات و خدمات شما به صورت واضحی بنویسند تا شما به خوبی بتوانید با علایق و نیازهایی که آنها دارند آشنا شوید و به شناخت خوب از مشتریان دست یابید.

۳_ برسی کردن خریدهای قبلی مشتریان

توجه داشته باشید که برای اینکه شناخت خوبی از مشتریانتان به دست آورید، باید برسی کنید که شرکت تولید کننده محصول و کالا و یا افرادی که آن محصول را به فروش می‌رسانند چه خدمات و امکاناتی را برای مشتریان در نظر گرفته‌اند و از طریق این خدمات است که آنها می‌توانند مشتریان را به خودشان جذب کنند.

۴_ باید برسی کنید که چه کلمات کلیدی توسط مشتریان شما مورد جستجو قرار می‌گیرد

اکثر مشتریانی که قرار است به صورت آنلاین خرید خودشان را انجام دهند، برای به دست آوردن اطلاعات از محصول مورد نظرشان و مکانی که قصد خرید کردن آن را دارند از طریق اینترنت این کارها را انجام می‌دهند. شما می‌توانید برای اینکه بفهمید که مشتریان از چه کلمات کلیدی استفاده کرده‌اند از ابزار keyword planning استفاده کنید. اینکه شما بدانید مشتریان شما بیشتر به دنبال چه محصول و خدماتی هستند یکی دیگر از روش های شناخت مشتری به شمار می‌رود.

۵_ ارائه پیشنهادهای ویژه به مشتریان

یکی دیگر از روش‌هایی که توسط آن می‌توانید وفاداری مشتری به برند و محصول را افزایش دهید و شناخت بیشتری را از مشتریانتان به دست آورید، باید به مشتریانتان پیشنهاد‌های ویژه‌ای را ارائه دهید. با توجه به آمار استفاده کردن از این روش بازخورد بسیار بالایی در کسب کار شما دارد.

۶_ پرسیدن سوالات مهم از مشتریان

دقت کنید که یکی از راحترین روش های شناخت مشتری این است که از آنها یک سری سوالاتی را بپرسید. زمانی که شما اقدام به پرسیدن سوالات از مشتریان می‌کنید این کار سبب می‌شود تا شما به یک دیدگاه واقعی از نیازمندهای مشتریان رسیده و با استفاده از این روش فروش بالای را تجربه خواهید کرد. سوالاتی که قرار است از مشتریانتان بپرسید باید هم سوالی باشد و هم از آنها بخواهید تا پیشنهادهایشان را دنبال کنند، مثلا بپرسید که کدام محصول بهترین کیفیت را دارد؟ آنها چه نظراتی درباره محصول ارائه شده دارند؟

۷_ برگزار کردن رویدادهای مختلف

رویدادهای را باید بهترین فرصتی دانست که از این طریق می‌توانید با مشتریانتان تعامل‌های سازنده و مفیدی را برگزار کنید، برای اینکه بهترین نتیجه را از آن بگیرید بهتر است برای جامعه هدفی که دارید این رویدادها را برگزار کنید. شما می‌توانید جهت برگزاری رویدادها اقدام به برگزاری مراسم‌های حضوری، کنفرانس و همایش کرده و از این طریق نظرات مشتریانتان را به صورت رودرو شنیده تا شناخت بهتری را از آنها به دست آورید.

۸_ ایجاد کردن پروفایل برای مشتریانتان

یکی دیگر از روش های شناخت مشتری این است که برای هر کدام از آنها پروفایلی را درست کنید و از اطلاعاتی مانند نام، موقعیت مکانی، سن ، جنسیت و موارد این چنینی در این پروفایل استفاده کنید، این روش را می توان راهکاری مناسب در شناحت مشتریان دانست. باید برای تمامی مشتریان واقعی خودتان پروفایل درست کنید تا از طریق اطلاعاتی که دراختیار آن قرار دارد بتوانید شناخت بهتری را از آنها به دست آورید.

۹_ دریافت کردن نظرات مشتریان

روش‌های زیادی وجود دارد که کسب کارها می‌توانند برای به دست آوردن نظرات مشتریان از آنها استفاده کنند تا بتوانند از این طریق نظرات مشتریانشان را بفهمند، مثلا استفاده از پلتفرم‌هایی مانند [اینستاگرام و توییتر] یکی از این روش‌ها هستند که مشتریانتان می‌توانند تمامی نظرات خودشان را در این فضاها به شما اعلام کنند.

هم چنین آنها می‌توانند در بخش نظرات وب‌سایت تمامی نقطه نظرهایی را که دارند با شما با اشتراک بگذارند و شما با خواندن و پاسخ دادن به سوالاتی که دارند به شناخت بهتری از آنها می‌رسد، این کار یکی از بهترین روش های شناخت مشتری قلمداد می‌شود.

سخن پایانی

باید در نظر بگیرید که شناخت مشتریان در هر تجارت و کسب کاری به راحتی امکان پذیر نیست و پیچیدگی‌های مختص به خود را دارد ولی اگر علاقه دارید تا مشتریان کسب کارتان را بهتر بشناسید و درک بهتری از آنها داشته باشید می‌توانید از روش های شناخت مشتری که در این مقاله بیان کردیم استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که استفاده از خدمات و مشاوره‌هایی که از طریق تلفن صورت می‌گیرد نیز از راهکارهایی محسوب می‌شود که شما اگر آن را به خوبی اجرا کنید و برای مشتریانتان مزاحمتی را ایجاد نکنید، می‌توانید برای شناخت بیشتر مشتریانتان از این روش نیز استفاده کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.