رک شبکه چیست؟

رک شبکه چیست؟

به یک شبکه محلی که از یک سری تجهیزات مانند پیچ پنل، کابل، روتر، کابل‌های شبکه و مودم تشکیل شده است و تمای این تجهیزات در یک مکان نگهداری می‌شوند، رک شبکه گفته می‌شود. برای اینکه تجهیزات شبکه بتوانند درون رک شبکه به درستی قرار گیرند باید از اندازهای مناسبی درست شده باشند تا بتوانند به درستی کار خود را انجام دهد.

به صورت معمولی یک رک شبکه از عرض 19 اینچی درست شده است تا بتواند به خوبی تجهیزات را با هر سایز و اندازای به خوبی در خود جای دهد. تجهیزاتی که درون رک شبکه قرا می‌گیرند از ارتفاع مناسبی برخوردار هستند، این اندازه را یونیت (unit) می‌گویند و هر 1.7 اینچ معادل است با یک یونیت است.

یکی دیگر از ملاک‌های مهمی که توسط آن رک شبکه را انتخاب می‌کنند عمق آن است و مناسب‌ترین عمقی که می‌توان برای آن در نظر گرفت 45 یا 60 سانتی است. اگر شما به عمق بیشتری برای رک شبکه نیاز داشتید، می‌توانید عمق 80 و یا 100 سانتی‌متری را نیز خریداری کنید. رک شبکه را باید یکی از اعضای مهم و کاربردی در شبکه‌های حرفه‌ای و خانگی برای سیستم‌های سازمان یافته و یا سیستم‌های کابل کشی دانست.

انواع رک شبکه

در ادامه به برسی انواع رک شبکه می‌پردازیم:

رک ایستاده

رک ایستاده به رکی گفته می‌شود که هم برای نصب کردن تجهیزات شبکه قابل استفاده است و هم برای نصب کردن سرور. امکان نصب کردن پاور ماژول با تعداد 8 پورت و امکان نصب کردن 1 تا 4 فن در رک ایستاده وجود دارد. رک ایستاده در دیتاسنترها و هر جایی که تعداد تجهیزات سرور و شبکه زیاد باشد از آن استفاده می‌شود.

رک‌های شبکه برای اینکه از امنیت بالایی برخوردار باشند روی زمین قرار می‌گیرند و از فضای بزرگتری برخوردار هستند. اندازه رک ایستاده از 12، 14، 16، 18، 20 ، شروع می‌شود و تا 47 یونیت ادامه دارد و عمق آنها از بین 60، 80 و 100 بوده که با توجه به پول و اندازه آنها وزنی حدود 500 کیلوگرم دارند.

رک دیواری

رک دیواری همان گونه که از اسمش پیداست برای صرفه جویی کردن در فضاها استفاده می‌شود و در مکان‌هایی که فضای کمتری در اختیار داریم و یا رک ایستاده قابل استفاده نیست از رک دیواری استفاده می‌شود. در جاهایی که تعداد تجهیزات شبکه به اندازه کافی نیست از رک دیواری استفاده می‌کنند.

در روک دیورای می‌توانید از پاور یونیت های 3 پورت و 4 پورت همراه با فن بر روی رک دیورای استفاده کنید. قسمت‌های جلویی رک دیورای شیشه‌ای است که این امکان را به شما می‌دهد تا به درستی بتوانید فضای داخل رک را مشاهده کنید و دید مناسبی را به فضای داخلی آن داشته باشید، اندازه‌های رک دیورای بین 2، 4، 6، 9، 12 و 15 یونیت است و عمق آن بین 30، 40، 45 و 60 سانتی متر است.

رک دیورای از دو نوع رک تشکیل شده است که عبارتند از:

  • Double Section Rack
  • Single Section Rack

رک شبکه چه مزایایی دارد

مزایای رک شبکه شامل:

1- نگهداری راحت

رک‌های شبکه انواع مختلفی دارند که برخی از آنها داری چرخ هستند و برخی کشویی. این قابلیت‌ها سبب خواهد شد تا شما به راحتی به سرور خودتان دسترسی داشته باشید و یا اگر برای سرور شما مشکلی به وجود بیاید راحتر قادر خواهید بود تا مشکل به وجود آمده را حل کنید و برای تعمیر کردن سرور مدت زمان کمتری سپری خواهد شد. نظم و تنظیمات مناسبی که رک شبکه برای سرور به وجود خواهد آورد باعث می‌شود تا کابل کشی سرور در مدت زمان کمتری رخ دهد و سرعت تسط در کمترین زمان انجام شود.

2- بالا بودن امنیت

برای اینکه امنیت شبکه را بتوانید به خوبی حفظ کنید نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید دسترس داشتن به شبکه با استفاده از ابزار تجهیزات شبکه است. زمانی که شما از رک شبکه برای امنیت سخت افزار و سرور خودتان استفاده می‌کنید یک لایه امنیتی را برای اطلاعات سرور خوتان ایجاد خواهید کرد که با استفاده از این لایه امنیتی از دسترسی افراد غیر مجاز به سرور و دیگر تجهیزات موجود در شبکه جلوگیری خواهد شد.

3- بالا بردن کارایی سرور

زمانی که هوا به خوبی گردش دارد کارای سیستم بالا خواهد رفت و زمانی که به خوبی تهویه هوا در فضای سیستم اتفاق نیفتد موضوع سلامت و کارایی سیستم را تهدید خواهد کرد. رک شبکه با محفظه‌ی فلزی که دارد از دمای بالایی برخوردار بوده اما با توجه به سیستم خنک کننده‌ای که بر روی آن وجود دارد می‌تواند به خوب دمای هوا را مدیریت کرده و از سیستم به خوبی محافظت کرد.

رک شبکه از چه اجزایی تشکیل شده است

  • Mounting Rail (ریل نصب): این ریل برای قرار دادن سرور زکمونت در داخل رک شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • Side Panel (دیواره رک): این دیواره در سمت چپ و سمت راست رک شبکه وجود دارد و دارای انواع گوناگونی است.
  • Base (کف رک): برای بالا بردن افزایش و مقاومت رک شبکه از بیس رک استفاده می‌شود اما در حالت معمولی نیازی به استفاده از آن نیست.
  • Main Frame (فریم اصلی): فریم اصلی در واقع قاب اصلی رک شبکه محسوب می‌شود که روش تولید آن پیچ دادن و جوش دادن ستون و صفحات است.
  • Top Panel(سقف رک): سقف رک نیز دارای انواع گوناگونی است مانند سوراخ دار و نوع باز آن. زمانی که شما از مدل درب بسته آن استفاده می‌کنید باید برای برقرار شدن جریان هوا از پایین به بالا باید یک جایی برای نصب کردن فن وجود داشته باشد.
  • قفل روک و امنیت: برای امنیت رک نمی‌توان فقط از قفل استفاده کرد و ابزار دیگر نیز برای امنیت بیشتر رک وجود دارد ولی در رک شبکه 3 نوع قفل‌ها وجود دارد که عبارتند از قفل ریتال، قفل سوییچی و قفل اثر انگشتی.
  • درب رک: برای اینکه امنیت در رک شبکه بالا باشد باید درب جلو نصب شود. با توجه به شیشه‌ای بودن درب رک می‌توان داخل رک را دید تا لازم نباشد کل رک را باز کنید. 
  • چرخ و پایه: پایه و چرخ برای رک‌های بزرگ است نا بتوانند به خوبی حرکت کرده و وزن بیشتری را تحمل کنند.

سخن پایانی

رک شبکه به شبکه‌ای محلی گفته می‌شود که دارای یک سری تجهیزات بوده که تمامی این تجهیزات را در یک مکان نگهه داری می‌کند و باید هر کدام از این بخش‌ها کار خود را به خوبی انجام دهند تا عملکرد کلی این سیستم بهینه و استاندارد باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.