ریدایرکت (Redirect) چیست؟ برسی 3 مدل مهم آن

ریدایرکت (Redirect) چیست؟ برسی 3 مدل مهم آن

برای تمامی کسانی که در زمینه طراحی وب‌سایت فعالیت دارند بارها این اتفاق به وجود آمده است که بخواهند دامنه سایتی را تغییر دهند و یا آدرس یک صفحه از وب‌سایت را دچار تغییراتی کنند. در چنین وضعیتی چه اتفاقی برای وب‌سایت رخ خواهد داد! اگر شما آدرس‌ یکی از صفحات سایت خود را تغییر دهید کاربران مخاطبانتان چگونه می‌توانند از این موضوع اطلاع داشته باشند.

ارزش و جایگاه هر وب‌سایتی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های برای هر برند و کسب‌کاری محسوب می‌شود و اگر بخواهید این جایگاه و رتبه را برای سایتتان حفظ کنید و همیشه در این جایگاه قرار گیرید باید اصول و قواعدی را رعایت کنید. در زمان‌هایی مدیران و صاحبین وب‌سایت‌ها بنا به دلایلی نیاز دارند تا آدرس صفحات سایتشان را دچار تغییر و تحولاتی کنند در صورتی که مخاطبان و کاربران بر حسب عادت به همان آدرس قدیمی سایت مراجعه خواهند کرد، در این موقع می‌توانید با انجام دادن ترفندی ساده به اسم ریدایرکت کاربرانتان را به آدرس جدیدتان هدایت کنید.

Redirect

انتقال دادن آدرس یک صفحه از وب‌سایت به آدرس جدید را ریدایرکت می‌گویند. در واقع زمانی که شما آدرس یک صفحه مورد نظر از سایت را به آدرس دیگری تغییر می‌دهید Redirect صورت گرفته است. با انجام این کار این پیغام را به موتورهای جستجو خواهید داد که وب‌سایت من به صورت دائم و یا موقت از آدرس دیگری استفاده خواهد کرد، منظور از تغییر آدرس همان تغییر دامنه است. مثلا اگر شما بخواهید کاربران را از صفحه محصولات فروشگاه به صفحه محصولات جدید هدایت کنید، باید از فرآیند Redirect استفاده کنید.

چه مواقعی نیاز به ریدایرکت داریم

حالا نوبت آن است تا شما را با زمان‌هایی که باید از Redirect استفاده کنید آشنا سازیم:

۱_ تغییر دادن آدرس صفحات

زمانی که شما قصد دارید آدرس صفحات وب‌سایت را تغییر دهید، میتوانید این کار را با استفاده از Redirect انجام دهید. بهترین روش این است که صفحات جدید را به صفحه قدیمی ریدایرکت 301 کنیم.

۲_ بر طرف کردن محتواهای تکراری

وقتی که در سایت شما تعدادی صفحه با آدرس متفاوت وجود دارد و محتواهای آنها یکسان است، این مشکلات در صفحاتی آرشیو پرچسب‌هایی که کمتر مورد استفاده قرار گرفته‌اند وجود خواهد داشت. برای بر طرف کردن این مشکل می‌توانید با حذف کردن صفحات تکراری آدرس آنها را به صفحات اصلی وب سایتتان Redirect کنید.

۳_ تغییر دادن دامنه

زمانی که شما تصمیم دارید آدرس دامنه خود را تغییر دهید می‌توانید با تهیه کردن دامنه جدید وب‌سایت آدرس دامنه قدیمی را بر روی دامنه جدید دایرکت کنید. مزیتی که این روش دارد این است که مقداری از ارزش دامنه فعلی خود را به دامنه جدید سایت منتقل کرده‌اید و مشتریان و کاربران خود را حفظ می‌کنید.

۴_ تغییر دادن url قدیمی به url جدید

وقتی که شما بخواهید url وب‌سایتتان را تغییر دهید‌ می‌توانید با استفاده از ریدایرکت 301 این کار را انجام دهید. در ادامه به زمان‌هایی که می‌توان از این روش استفاده کرد اشاره خواهیم کرد:

  • زمانی که با صفحات سایت با خطای 404 مواجعه می‌شوند
  • تغییر دادن سیستم محتوای وب‌سایت به یک سیستم محتوای دیگر، مثلا انتقال محتوای سایت از درودپال به وردپرس
  • زمانی که می‌خواهیم پیوندهای یکتا را در سیستم مدیریت محتوای وردپرس تغییر دهیم

انواع ریدایرکت

ریدایرکت 301 خود انواع مختلفی دارد که در ادامه به مدل‌های مختلف این Redirect مهم می‌پردازیم:

1- ریدایرکت 301

وقتی که شما برای همیشه آدرس یک صفحه از سایت خود را تغییر می‌دهید ریدایرکت 301 رخ داده است. در این نوع از Redirect موتورهای جستجو وظیفه خواهند داشت تا آدرس قدیمی صفحه را به آدرس جدید آن منتقل کنند. توجه داشته باشد که زمانی باید از ریدایرکت 301 استفاده کرد که شما تصمیم دارید برای همیشه آدرس مد نظر را تغییر دهید.

2- ریدایرکت 302

این Redirect در واقع از معنی پیدا شدن می آید، یعنی آدرس پیدا شده است و این آدرس صحیح است. فرقی که در میان ریدایرکت 301 با ریدایرکت 302 وجود دارد این است که در ریدایرکت 301 آدرس مورد نظر در سایت برای همیشه تغییر خواهد کرد اما در ریدایرکت 302 به این شکل نیست و آدرس به صورت موقت تغییر خواهد کرد و این احتمال وجود خواهد داشت که این آدرس در آینده به آدرس قبلی خود بازگردد.

3- ریدایرکت 307

 با استفاده از این نوع از Redirect می‌توانید به صورت موقت آدرس را در سایت خود تغییر بدهید و هر زمان که بخواهید می‌توانید به صورت قبل این آدرس را برگردانید. تفاوتی که بین ریدایرکت 307 با ریدایرکت 302 وجود دارد این است که در زمانی که شما در ریدایرکت 302 اقدام به تغییر آدرس می‌کنید به صورت نامفهومی به موتورهای جستجو اعلام خواهید کرد که محتوای مورد نظر تغییر مسیر داده است اما در ریدایرکت 307 شما به صورت واضحی به موتورهای جستجو اعلام خواهید کرد که به صورت موقت این آدرس تغییر کرده است و در آینده این آدرس به صورت قبلی خودش باز خواهد گشت.

سخن پایانی

استفاده کردن از Redirectها می‌تواند به کاربران این امکان را دهد تا در کمترین زمان محتوای مورد نظر خود را در وب‌سایت مشاهده کنند و مانع از ایجاد Duplicate در سایت شما خواهد شد. با توجه به اینکه محتواهای تکراری می‌تواند ضربه‌های جدی به سایت شما بزند، می‌توان با استفاده از Redirectها از این عامل جلوگیری کنید و از این خطرات احتمالی در امان بمانید.

پر کاربردترین ریدایرکت‌ها 301 ، 302 ،307 هستند که شما می‌توانید بر اساس نیاز خودتان از آنها استفاده کنید و سئو سایت را با کمک ریدایرکت‌ها بهبود ببخشید. توجه داشته باشید که در صورت نیاز باید از Redirect استفاده شود و استفاده نادرست و نا به جا از آنها می‌تواند برای وب‌سایت شما مضراتی را به همراه داشته باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.