زبان برنامه نویسی پایتون (Python programming language) چیست؟

زبان برنامه نویسی پایتون (Python programming language) چیست؟

زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان سطح بالا می‌باشد که برای افرادی که علاقه به برنامه‌نویسی عمومی دارند طراحی شده است. با توجه به ساختار طراحی که در زبان پایتون وجود دارد، می‌توان کدها را با توجه به فضای خالی که وجود دارد خواند. از این زبان برنامه‌نویسی به عنوان یک زبان اسکریپت‌نویسی نیز استفاده می‌شود که با استفاده از آن اپلیکیشن‌های زیادی را برنامه‌نویسی می‌کنند.

از زبان برنامه‌نویسی پایتون در بسیاری از سیستم عامل‌ها استفاده شده و این زبان دارای یک مدیریت حافظه خودکار و یک سیستم پویا می‌باشد و قابلیت پشتیبانی از پارادایم‌های چند گانه برنامه‌نویسی را دارد. با توجه به قابلیت‌های زیادی که در پایتون وجود دارد، این زبان در دنیای برنامه نویسی تحولات شگرفی را ایجاد کرده است.

با توجه به اینکه زبان پایتون شباهت زیادی به مار پایتون دارد، عده‌ای بر این باورند که نام این زبان الهام گرفته از مار پایتون است در صورتی که این باور از پایه و بنیان غلظ است. این زبان برنام‌نویسی را یک فرد هلندی به نام Guido van Rossum در سال 1991 معرفی کرد و نام آن برگرفته از سریال Monty Pyhton’s Flying Circus می‌باشد.

اهمیت زبان برنامه نویسی پایتون

در عصر امروزی شاهد پیدایش زبان‌های برنامه‌نویسی زیادی هستیم که هرکدام دارای کاربردهای گوناگونی بوده و داری مزایا و معایبی هستند. پیشرفت‌هایی که در زبان‌های برنامه‌نویسی در سالیان گذشته شاهد آن بودایم به نسبت 2 دهه اخیر با یکدیگر قابل مقایسه نیست، با تحولاتی که در این حوزه به وجود آمده است زبان‌های جدیدی و اثر بخشی روی کار آمده‌اند که در میان برنامه‌نویسان و طراحان وب از اهمیت بیشتری برخوردار بود و در میان این افراد رایج شده‌اند. زبان برنامه نویسی پایتون یک از زبان‌های قدرتمند و کاربردی قلمداد می‌شود که در دهه‌های اخیر از محبویت بالایی برخوردرا بوده است.

ویژگی‌های زبان برنامه نویسی پایتون

  • با توجه به سادگی زبان پایتون کارکردن با آن راحت می‌باشد و کد‌نویسی یک برنامه با استفاده از Python کار سختی نخواهد بود.
  • قابلیت حالت تاملی که در زبان برنامه‌نویسی پایتون وجود دارد، سبب می‌شود تا تست کردن نرم‌افزار مورد نظر برای تکه‌های کد کوتاه کار راحتی باشد.
  • زبان پایتون را می‌توان به صورت رایگان دانلود کرد و در زمان دانلود این برنامه شما هیچ هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کنید.
  • Syntax از دیگر ویژگی‌هایی است که در زبان برنامه‌نویسی پایتون قرار دارد. این ویژگی سبب خواهد شد تا خواندن برنامه‌هایی که با استفاده از پایتون نوشته می‌شوند بالا رود.
  • از دیگر ویژگی‌هایی که در زبان برنامه نویسی پایتون وجود دارد، حالت تعاملی است که برای تست کردن نرم‌افزار برای تکه های کد کوتاه زبان برنامه نویسی به صورت آسان می‌سازد. در این حالت نیز یک محیط توسعه یکپارچه نیز برای زبان پایتون ارائه خواهد شد، ویرایشگر کدی که در این زبان تاملی قرار دارد به زبان پایتون نوشته شده است و در سیستم عامل‌های ویندوز و سیستم عامل مک همراه با بسته پایتون نصب می‌گردد.
  • ویژگی دیگری که در زبان برنامه‌نویسی پایتون وجود دارد این است که با استفاده از ماژول‌های جدید امکان توسعه دادن این زبان وجود دارد.
  • سازگار بالایی در زبان برنامه‌نویسی پایتون وجود دارد، این زبان با سیستم عامل‌های زیادی مانند لینوکس، ویندوز، مک و لینوکس سازگار است.

کاربرد زبان برنامه نویسی پایتون

1- گسترش دادن برنامه‌های که تحت وب هستند

2- خودکار‌سازی برنامه‌ها با استفاده از زبان پایتون

3- اسکریپت‌نویسی با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون

4- توسعه دادن اپلیکیشن‌های تخت وب با استفاده از Python

5- آنالیزکردن اطلاعات

مزایای زبان برنامه نویسی پایتون

در ادامه به برسی مزایای زبان برنامه‌نویسی Python خواهیم پرداخت:

۱_ وجود کتابخانه پشتیبانی گسترده

یک کتابخانه بزرگ و گسترده‌ای در این زبان برنامه‌نویسی وجود دارد که حاوی عملیات رشته، ابزار و سرویس‌های تحت وب، رابطه سیستم عامل و پروتکل‌های امنیتی می‌باشد. خیلی از کارهایی برنامه‌نویسی که از اهمیت زیادی برخوردار هستند و کاربرد زیادی دارند در این کتابخانه نگاشته شده‌اند، این کارها سبب خواهند شد تا طول کدهای استفاده شده در زبان پایتون به صورت چشمگیری کم شود.

۲_ کارکردن با Python راحت و سریع است

با توجه به اینکه پایگاه گسترده کاربران وب باعث ایجاد شدن یک منبع اینترنتی غنی در این زبان شده است، یادگیری و کارکردن با این زبان را ساده کرده است.

۳_ سرعت و بهروری بالا

زبان پایتون قابلیت پیشرفته در یک فرآیند را فراهم خواهد ساخت و امکان پردازش متن و توانایی اذغام در این زبان وجود دارد. این قابلیت‌ها سبب می‌شود تا زبان برنامه نویسی پایتون از سرعت بالا و بهروری مناسبی برخوردار باشد.

۴_ وجود ماژول‌های شخص ثالث

در زبان پایتون تعداد زیادی ماژول شخص ثالث وجود دارد که این ماژول‌ها امکان برقراری ارتباط با سیستم عامل‌های دیگر زبان‌ها را به Python خواهد داد.

۵_ متن باز بودن زبان آن

با توجه به مجوز ois که در زبان برنامه نویسی پایتون مورد استفاده قرار گرفته است، توزیع و استفاده کردن از این زبان به صورت رایگان و آزاد می‌باشد.

۶_ پایتون از یک ساختار داده‌های کاربر پسندی برخوردار است

مزیت دیگری که زبان برنامه نویسی پایتون دارد این است که این زبان دارای فرهنگ نامه‌ها و ساختار داده‌هایی هستند، از این قابلیت برای اجرا کردن سریع داده‌ها و ساختن آنها استفاده می‌شود.

معایب زبان برنامه نویسی پایتون

با توجه به اینکه Python‌ دارای مزایایی زیادی هست، در مقابل معایبی نیز دارد که به آنها اشاره می‌کنیم:

۲_ ضعف در توسعه موبایل

با توجه به ساختاری که این زبان دارد، نمی‌توان محاسبات موبایل را با استفاده از آن به صورت دقیقی انجام داد. از Python نمی‌توان به خوبی برای توسعه موبایل استفاده کرد.

۳_ محدودیت دسترسی به پایگاه داده

زمانی که شما برای دسترسی به بانک اطلاعاتی و پایگاه داده از زبان برنامه نویسی پایتون استفاده می‌کنید، با محدودیت‌های زیادی همراه خواهید شد.

۴_ سرعت Python کم است

با توجه به اینکه زبان برنامه نویسی پایتون به سخت افزار نزدیک نیست و یک زبان سطح بالا محسوب می‌شود، از سرعت بالایی برخوردار نیست.

۵_ به وجود آمدن خطاها در زمان اجرا

از دیگر معایبی که زبان Python دارد، خطاهایی است که در حین اجرا در این زبان رخ می‌دهد. به این خاطر است که این زبان به صورت پویا تایپ می‌شود و در زمان اجرا شما با خطاهایی همراه خواهید شد.

۶_ درگیر کردن حافظه سیستم

اگر شما بخواهید کارهای فشرده‌سازی حافظه را انجام دهید، زبان پایتون گزینه خوبی برای این کار نخواهد بود. با توجه به اینکه این زبان انعطاف پذیری بالایی برای انواع داده‌ها دارد، با مصرف میزان حافظه زیاد سیستم شما سنگین خواهد شد.

سخن پایانی

ما در این مقاله به برسی زبان برنامه نویسی پایتون پرداختم و شما دریافتید که Python یک زبان مستحکم است و می‌توان کدهایی را که با استفاده از آن می‌نویسید به خوبی نگهداری و خطایابی کنید. با توجه به خصوصیات، ویژگی ها، مزایا و معایبی که این زبان برنامه‌نویسی دارد، می‌توانید برای نوشتن برنامه‌های و اپلیکیشن‌های زیادی از این زبان برنامه‌نویسی استفاده کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.