سرعت سایت (Site speed) چیست؟ 8 راهکار برای بالا بردن لودینگ صفحات😇

سرعت سایت (Site speed) چیست؟ 8 راهکار برای بالا بردن لودینگ صفحات😇

یک از موارد مهمی که برای وبمستران و صاحبان کسب‌کار اینترنتی بسیار مهم است سرعت سایت (Site speed) است، این عامل نیز برای کاربران و مخاطبانی که در دنیای اینترنت قصد دارند از یک وب‌سایت بازدید کنند از اهمیت بالایی برخوردار است. مثلا اگر شما به عنوان یک کاربر از سایتی دیدن کنید ولی بعد از چند ثانیه متوجه شوید که سرعت لود سایت پایین است و شما به راحتی نتوانید از امکانات و بخش های مختلف سایت بازدید کنید چه حالی به شما دست خواهد داد؟

بی شک در سریع‌ترین زمان ممکن با عصبانیت اقدام به ترک وب‌سایت مورد نظر می‌کنید و احتمال کمی وجود داد تا دوباره به آن سایت سر بزنید، با وجود این می‌توان گفت که سرعت لود و بارگزاری یک وب‌سایت نقش بسیار مهمی را در افزایش ترافیک و ارزش سئو سایت آن ایفا می‌کند.

ابزار سنجش سرعت سایت

با توجه به اینکه Site speed یکی از فاکتورهای مهم و اساسی در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها محسوب می‌شود، برای انجام دادن این کار شما نیاز دارید تا ابزاری را در اختیار داشته باشید، ما در ادامه چند ابزار کاربردی و مفید در حوزه بهینه سازی و آنالیز سرعت سایت را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • PINGDOM: یک ابزار آنلاین برای سنجش سرعت سایت است.
  • WEBPAGETEST: ابزاری است که برای سنجش سرعت وب‌سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • Google PageSpeed Insights: ابزار سرعت برای سنجش سایت است.
  • GTmetrix: یک ابزار قدرتمند برای سنجش و سرعت بارگزاری سایت محسوب می‌شود.

برای بالابردن سرعت لود و بارگزاری سایت چه کارهایی باید انجام داد

برای اینکه بتوانید سرعت سایت خوبی داشته باشید و مشتریان زیادی را به سمت تجارت آنلاین خودتان سوق دهید راهکارهای زیر را به خوبی در وب‌سایتتان پیاده سازی کنید:

۱_ بهینه سازی تصاویر

یکی از روش‌هایی که شما با استفاده از آن می‌توانید سرعت سایت خودتان را بالا ببرید استفاده کردن از تصاویر با حجم کم است. کاهش حجم تصاویر باعث می‌شود تا سرعت لود و بارگزاری سایت تا 2 برابر افزایش یابد که برای یک تجارت آنلاین بسیار مناسب است. زمانی که می‌خواهید یک تصویر را در وب‌سایت منتشر کنید توجه داشته باشید تصاویر شما بهینه باشد.

۲_ فشرده کردن فایل‌ها در سایت

زمانی که شما فایل‌های موجود در سایت مانند HTML ،CSS و جاوااسکریپت را فشرده کنید، این عامل سبب می‌شود تا حجم فایل کم شده و پهنای باد کمی را از سرور وب‌سایت شما مصرف خواهد کرد. فشرده‌سازی این فایل‌ها نیاز به تخصص لازم دارد که باید توسط متخصصان این حوزه انجام شود تا به سایت شما آسیبی وارد نشود.

۳_ برسی کردن سرعت سایت

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر سایت صفحه فرود آن است، زمانی که یک کاربر وارد سایت شما می‌شود اولین جایی که او از طریق جستجو وارد آن می‌شود صفحه فرود است و با توجه به اهمیتی که این صفحه دارد باید به خوبی بهینه باشد. زمانی که صفحه فرود از سرعت بالایی برخوردار باشد در بهینه سازی سایت تاثیرات زیادی را به جا می‌گذارد، برای بهینه کردن سرعت سایت می‌توانید تعداد نمایش دادن پست‌ها را در صفحه فرود کم کنید.

۴_ استفاده کردن از هاست اختصاصی یا مجازی برای وب‌سایت

هاست مناسب تاثیر زیادی را بر روی لود شدن و بارگزاری بر روی صفحات وب‌سایت می‌گذارد و با بهینه‌سازی و سئو سایت ارتباط مستقیمی دارد که از این رو مهم تلقی می‌شود. گاهی اوقات وبمستران از هاست‌های مجازی برای سایت خود استفاده می‌کنند، خطر این نوع از هاست این است که با توجه به سرعت پایینی که دارند امکان دارد تمامی زحماتی را که طراح وب‌سایت انجام داده است را خراب کند.

باید از هاست‌های مجازی یا اختصاصی برای بالا بردن سرعت سایت استفاده کنید زیرا این گونه از هاست‌ها تمامی پلاگین‌ها و ماژول‌های مورد نیاز آپاچی و PHP را پشتیبانی کرده و تمامی قابلیت‌های وردپرس را در اختیار شما قرار خواهند داد.

۵_ ایمنی و محافظت از سایت

ایمن سازی سایت باعث می‌شود تا عملکرد آن بالا رفته و به افزایش سرعت لود وب‌سایت کمک خواهد کرد، در واقع با وجود جلوگیری از ورود ابزارهای مخرب در سایت سبب صرفه جویی در منبع، بالا رفتن امنیت، سرعت و افزایش لودینگ سایت خواهد شد.

۶_ فشرده‌سازی خروجی سرور برای بالا بردن سرعت سایت

استفاده کردن از فشرده‌سازی می‌تواند سرعت لود را در سایت بالا ببرد، سرورها این امکان را دارند تا خروجی را به صورت فشرده به مرورگرها ارسال کنند. با توجه به لینکه موتورهای جستجو این امکان وجود دارد که خروجی‌هایی را که فشرده شده‌اند مورد برسی قرار دهند.

۷_ استفاده کردن از قالب سایت مناسب

قالب‌ها یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل دهندی یک وب‌سایت اینترنتی هستند که برای نمایش دادن ساختار سایت به کار می‌روند. برخی از قالب‌ها به واسطه گرافیکی بودن حجم زیادی را از فضای سایت اشغال می‌کنند و باعث کند شدن سرعت سایت می‌شوند، استفاده کردن از قالب‌هایی که داری گرافیک متوسط و کم هستند تا حد زیادی در بالا بردن سرعت سایت موثر خواهد بود.

۸_ استفاده کردن از CACHS (کش) در وب‌سایت

استفاده از سیستم کش سبب می‌شود در زمان خاصی سایت را ثبت کرده و در زمان دیگری وب‌سایت را به کاربر نمایش دهد. زمانی که این سیستم را بر روی مرورگر فعال کنید باعث می‌شود زمانی که یک کاربر از سایت شما دیدن کرد، در ورودی بعدی امکان مشاهد نسخه قبلی وب سایت را داشته باشد، در واقع صفحه برای او دوباره بارگزاری نمی‌شود.

این کار باعث خواهد شد تا در منابع CPU و RAM سیستم شما صرفه جویی شده و این فضاها با اطلاعات غیر ضروری اشغال نشوند، این عامل سبب بالا رفتن سرعت لود در سایت شما خواهد شد.

سخن پایانی

 امروز سرعت بارگزاری برای طراحان و صاحبین وب‌سایت از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا این روند هم می‌تواند کاربران زیادی را به وب‌سایت شما بکشاند و از آنها مشتریانی همیشکی بسازد و هم رتبه و جایگاه رنک سایت شما را در نتایج جستجو گوگل بالا خواهد برد. در سال 2010 بود که شرکت گوگل ابلاغیه‌ای را در رابطه با سرعت سایت‌ها اینترنتی اعلام کرد و اذعان داشت که سرعت لود یکی از فاکتورهای مهم برای رتبه‌بندی و سئو محسوب می‌شود و در نتایج جستجو صفحه تاثیرات زیادی دارد.

با توجه به این گفته گوگل از آن پس طراحان و متخصصان سئو سرعت سایت را در اولویت کارهای خودشان در زمان راه‌اندازی و ساخت سایت قرار دادند و امروزه به اهمیت بالای لودینگ صفحات در موفقیت یک سایت کاملا واقف هستند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.