سوشیال مارکتینگ (Social Marketing) چیست؟ 7 مزیت آن در تجارت و کسب‌کار شما

سوشیال مارکتینگ (Social Marketing) چیست؟ 7 مزیت آن در تجارت و کسب‌کار شما

 در دنیای اینترنت امروزی تعداد روش‌هایی که برای بازاریابی و فروش از آنها استفاده می‌شود کم نیست و هر کسب کاری باتوجه به نوع و فعالیتی که دارد از یکسری روش‌ها برای درآمدزایی استفاده می‌کند، رسانه‌های اجتماعی نقش بسیار زیادی در زندگی اشخاص ایجاد کرده و استفادهای زیادی از این ابزار محبوب به عمل می‌آید.

شاید مهم‌ترین و لذت بخش‌ترین کاری که از طریق شبکه‌های اجتماعی بتوان بیان کرد درآمد‌زایی از این فضاها باشد. تعداد کسانی که از طریق فعالیت در این شبکه‌ها پولسازی می‌کنند زیاد است و هر کدام از این افراد با توجه به توان و تجربه‌ای که دارند می‌توانند درآمد‌زایی داشته باشند.

Social Marketing

سوشیال مارکتینگ (Social Marketing) در واقع به بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود. ارتباط جدید با مشتریان، استحکام بخشیدن به روابط با مشتریان قدیمی و اطلاع رسانی‌های لازم برای آنها به منظور بالارفتن میزان فروش را باید از ارکان اصلی سوشیال مارکتینگ به شمار آورد. وقتی که شما به بازار‌یابی در شبکه‌های اجتماعی مشغول هستید و توسط هر کدام از این پلتفرم‌ها در حال عرضه و فروش کالا یا خدماتی می‌باشید، به این فعالیت شما سوشیال مارکتینگ گفته می‌شود.

چند نمونه از شبکه‌های اجتماعی مهم برای فعالیت در سوشیال مارکتینگ

حالا نوبت آن است تا به برسی چند مورد از شبکه‌های اجتماعی کاربردی و پرطرفدار برای فعالیت در Social Marketing بپردازیم:

۱_ اینستاگرام

این شبکه اجتماعی بزرگ و دوست داشتنی یکی از محبوب‌ترین فضاها برای انجام فعالیت‌های سوشیال مارکتینگ قلمداد می‌شود و اکثر کسانی که در این فضا مشغول هستند با درصد بالای از کاربران می‌توانند ارتباط برقرار کنند. استفاده کنندگان افراد از اینستاگرام بین 18 تا 35 سال دارند که این نشان دهنده یک بازار بزرگ و نامحدود برای سوشیال مارکتینگ می‌باشد. می‌توانید برند و محتوای مد نظرتان را در قالب فیلم، عکس و یا متن در اینستاگرام با کاربران به اشتراک بگذارید و مشتریان زیادی را به دست آورید.

۲_ توییتر

این رسانه فعال بیش از 126 میلیون کاربر فعال دارد که میانگین سنی این کاربران 18 تا 45 سال می‌باشد. این رسانه اجتماعی پرطرفدار این امکان را به شما می‌دهد تا نظراتتان را در قالب 280 کاراکتر بیان کنید، به دلیل اینکه می‌توان در توییتر از هشتک استفاده کرد به محبوبیت رسیده است، در تویتتر می‌توانید کاربرانتان را با فکر و نظر خودتان آشنا کنید و این تفکرات و اندیشه‌ها را با مخاطبان و کاربرانتان به اشتراک بگذارید و از این راه خدمات و یا محصول مد نظرتان را به آنها معرفی کنید.

۳_ یوتیوب

یوتیوب کار اشتراک گذاری ویدیو را بر عهد دارد و یکی از معروف‌ترین رسانه‌های اشتراک ویدیو در ایران و دنیا محسوب می‌شود. یوتیوب بیش از 1.9 میلیارد در سرتاسر دنیا کاربر فعال دارد و این تعداد کاربر باعث شده به فضای مناسب برای سوشیال مارکتینگ تبدیل شود. با تولید ویدیوهای مرتبط با کسب کار و ارائه محصولات در یوتیوب می‌توانید آن را با تعداد زیادی از اشخاص به اشتراک بگذارید و از این طریق کسب کارتان را گسترش دهید.

۴_ لینکدین

لینکدین با حدود 675 میلیون کاربر در هر ماه یک نرم‌افزار شبکه اجتماعی محبوب تلقی می‌شود که میانگین سنی این افراد بین 25 سال تا 45 سال است. از لینکدین نمی‌توان به عنوان جایی برای فروش محصولات و خدمات استفاده کرد بلکه می‌توانید با پیدا کردن متخصصان و فعالان مرتبط با کسب‌کارتان همکاری کرده وبا آنها ارتباط برقرار کنید، یا اینکه اگر متخصص در حیطه شغلی خودتان هستید لینکدین جای مناسب است برای مشاوره دادن و اشتراک گذاری تخصص خودتان با اشخاص دیگر.

۵_ تلگرام

این اپلیکیشن نیز یکی از پر طرفداراترین رسانه اجتماعی می‌باشد که در ایران از محبوبیت بالایی برخوردار است، افراد زیادی هستند که از این رسانه‌ی اجتماعی کسب درآمدهای بالایی دارند زیرا اکثر ایرانی‌ها از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند و در گروهای آن عضو هستند، قابلیت ارزشمندی که این اپلیکیشن دارد ایجاد گروه و راه‌اندازی آن است. کسانی که علاقمند به فعالیت سوشیال مارکتینگ در تلگرام هستند می‌توانند با ایجاد گروه کاربران و مخاطبانشان را به عضویت این گروها در بیاورند و کسب‌کار و خدماتی را که دارند در لینکدین با آنها به اشتراک بگذارند.

سوشیال مارکنینگ چه مزایایی دارد

همان گونه که اطلاع دارید Social Marketing یک سری مزایا برای تجارت و کسب‌کار شما به همراه دارد که شامل:

۱_ برندسازی مطمئن و کم دردسر

با وجود فضای گسترده‌ای که در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد برند‌سازی کار دشواری محسوب نمی‌شود، اگر قواعد آن را به درستی رعایت کنید و به درستی آنها را اجرا کنید.

۲_ یاد گرفتن از رقبای کاریتان

یکی خصوصیت ارزشمند که در سوشیال مارکتینگ وجود دارد آنالیز رقبا و نقات ضعف و قوت آنهاست. شما می‌توانید با استفاده از شبکه‌های اجتماعی گوناگون به درستی از عملکرد رقبایتان مطلع شوید و از نحوه ارائه محصولات و خدماتی که آنها در فضای مجازی ارائه می‌دهند بهترین راهکارها را برای خودتان پیاده‌سازی کنید.

۳_ حذف محدودیت‌های جغرافیایی

زمانی که توسط سوشیال مارکتینگ کالا و محصولاتتان را به کاربران ارائه می‌دهید هیچ حد و مرز جغرافیایی ندارید و می‌توانید بدون محدودیت محصولاتتان را به تمامی اشخاص در سرتاسر دنیا معرفی کنید و خود را به یک برند بین‌المللی تبدیل کنید.

۴_ دسترسی به کاربران و مخاطبان زیاد

باتوجه به آمار کاربران زیادی در رسانه‌های اجتماعی فعالیت دارند و ما نیز در این مقاله به این آمار اشاره کردیم، شما با تعداد زیادی کاربر در این فضا روبرو هستید و می‌توانید با برنامه‌ریزی و ارائه درست محصولات به آنها مشتریان زیادی را از این کاربران بسازید و با ارائه خدمات به آنها درآمد‌زایی کنید.

۵_ ارتباط مستمر با مشتریان

شما زمانی که از سوشیال مارکتینگ برای فروش و بازاریابی استفاده می‌کنید به صورت شبانه روزی با مشتریانتان در ارتباط هستید و این عامل باعث رضایتمندی و اعتماد در مشتری و کاربر می‌شود.

۶_ ارائه تبلیغات حرفه‌ای و کاربر پسند

تبلیغات موجود در شبکه‌های اجتماعی نقش زیادی در کنجکاو کردن کاربر دارد و به همین دلیل است که باید برای تبلیغات محصول و کالا در شبکه‌های اجتماعی خلاقیت و نبوغتان را به کار گیرید و بهترین آگهی و تبلیغ را برای مشتربان و کاربران ارائه دهید و این کار نقش زیادی را در فروش شما ایجاد خواهد کرد.

۷_ افزایش وفاداری مشتریان و کاربران

زمانی که در شبکه‌های اجتماعی تولید محتوا و گذاشتن مطالب جدید را همیشه انجام می‌دهید، کاربران از شما رضایت خواهند داشت و به محض گذاشتن هر محصول و محتوای جدیدی کاربران برای دیدن آن خواهند آمد، این عامل باعث وفاداری و ماندگاری کاربران و مشتریان خواهد شد. هرچقدر تعداد این کاربران بیشتر باشد فروش شما نیز افزایش خواهد یافت.

سوشیال مارکتینگ چه فعالیت‌های را در بر می‌گیرد

  •  برقراری رابطه و تعامل با مشتریان قدیمی و مشتریانی که به تازگی به دست آورده‌اید
  •  فرستادن ترافیک ارگانیک و واقعی به سمت سایت
  • فعالیت مستمر در شبکه‌های اجتماعی
  • بالا بردن آگاهی افراد از نام برند

سخن پایانی

به تمامی تبلیغاتی را که در فضای مجازی می‌بینید و با آن روبرو می‌شوید سوشیال مارکتینگ گفته می‌شود. اگر شما هم از کسادی بازار کسب‌کار سنتی رنج می‌برید و مشتریان زیادی ندارید می‌توانید با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغاتی که برای فروش محصول و خدماتتان انجام می‌دهید درصد زیادی از کاربران را متقاعد کنید که از محصولاتتان بازدید کنند و با اعتماد‌سازی که در آنها به وجود می‌آورید می‌توانید از فروش بالایی برخوردار گردید.

با توضیحاتی که در این مقاله راجب به Social Marketing داده شد به درک درستی را از این سیستم بازاریابی و فروش پرکاربرد و قدرتمند خواهید رسید و با توجه به اصول و قواعدی که دارد می‌توانید بهترین روش را برای کسب کارتان انتخاب کنید تا شاهد درآمدزایی و پیشرفت بهتری باشید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.