سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

سیستم مدیریت محتوا (CMS) به معنای سیستم نرم‌افزاری است که به کمک آن محتوای یک وب‌سایت مدیریت می‌شود، در واقع به نر‌م‌افزارهایی گفته می‌شود که نظام قابل مدیریتی را در ثبت، بازیابی، بروزرسانی و محتوا فراهم می‌آورد. به معنای واضح‌تر یک برنامه رایانه‌ای که امکان انتشار، ویرایش، مدیریت محتوا، سازمان‌دهی، حذف و نگهداری از طریق یک رابط مرکزی را فراهم می‌کند Content management system می‌گویند.

CMS همان سیستمی است که به وسیله آن محتوای وب‌سایت مدیریت می‌شود و اگر سیستم مدیریت محتوا نبود شما مجبور بودید برای قرار دادن یک ویدیو در سایتتان با زبان‌های مختلف کد بنویسید، صفحات جدید طراحی کنید و این کدها را بارگذاری کنید. به کمک سیستم مدیریت محتوا این موراد به راحتی قابل انجام می‌باشد.

Content management system

هنگامی که شما یک وب‌سایت یا وبلاگ را مدیریت می‌کنید نیاز دارید که از طریق یک نرم‌افزار تحت وب تمام محتوای سایت اعم از عکس‌ها, فایل‌ها, ویدیو‌ها و نوشته‌ها را مدیریت کنید، در واقع به این نرم‌افزار تحت وب سیستم مدیریت محتوا content management system گفته می‌شود و مخفف آن CMS می‌باشد .

با توجه به گسترش سامانه‌های مدیریت محتوا در سال‌های اخیر تمامی کسانی که به خوبی در فضای وب فعالیت داشتند با این ابزار‌ها آشنا هستند و یا با آنها کار کرده‌اند. علی‌رغم اینکه CMS در قرن بیستم با حرکت ناخوانای فضای اینترنت درمیان همگان فراگیر شد، اما در چند سال گذشته به محبوبیت و کاربری فوق‌العاده‌ای دست یافت. در CMS همه چیز به صورت پیش فرض قرار دارد و هر شخصی با هر علم و دانشی که دارد می‌تواند وب سایتش را توسط سیستم مدیریت محتواها مدیریت و برنامه‌ریزی کند.

عناصر تشکیل دهنده‌ی CMS

1_ برنامه تحویل محتوا control deliver applicant که علامت اختصاری آن با CAD نمایش داده می‌شود.

2_ برنامه کاربردی مدیریت محتوا control management applicant که آن را با علامت اختصاریCMS نمایش می‌دهند.

سیستم مدیریت محتوا در صفحات وب

سیستم مدیریت محتوا چرخه حیات تمام صفحات وب را از زمان تولید تا زمان استفاده در بر می‌گیرد و این بستر را برای صاحبان این سایت‌ها فراهم می‌سازد تا بدون داشتن تخصص لازم تمام کارهای وب‌سایتشان را با استفاده از CMS انجام دهند.

کاربران اینترنت دوست دارند در وب‌سایتی عضو باشند و نظر بدهند که امکان مطالعه و تحقیق در مورد مطالب جدید و به روز را به صورت روزانه داشته باشند، این تحولات همگی با روی کار آمدن CMS امکان پذیر شده است. در گذشته معضلی که باعث می‌شد اشخاص کمتر به فکر طراحی سایت باشند هزینه‌های زیادی بود که باید پرداخت می‌کردند، زیرا برای راه‌اندازی سایت باید چندین متخصص و طراحی وب در کنار هم قرار می‌گرفتند و چندین روز روی سایت کار می‌کردند تا مشکلات فنی سایت را برطرف کنند، ولی در دنیای امروزه اشخاص با در دسترس بودن سیستم مدیریت محتوا با چنین مشکلاتی روبرو نخواهند شد.

سخن پایانی

با در اختیار داشتن سیستم مدیریت محتوا هر شخصی این امکان را خواهد داشت با توجه به علم و توانایی‌هایی که دارد یک وب‌سایت در اختیار داشته باشد زیرا CMS این کارها را بسیار راحت کرده است و همان چیزی است که وبمستران به آن نیاز دارند را به راحتی می‌توانند با استفاده از طراحی سایت انجام دهند، با توجه به متن باز بودن CMS دیگر نگران هزینه‌های ثابت برای آن نخواهید بود. امروزه نسخه‌های حرفه‌ای و پولی آن نیز وجود دارد که برای تجارت‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما نسخه‌ی رایگان و اولیه آن مناسب برای راه‌اندازی بسیاری از وب‌سایت‌های اينترنتی می‌باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.