سی شارپ (C sharp)، آشنایی با 4 کاربرد مهم این زبان برنامه‌نویسی🤔

سی شارپ (C sharp)، آشنایی با 4 کاربرد مهم این زبان برنامه‌نویسی🤔

سی شارپ (C sharp) به زبان برنامه‌نویسی گفته می‌شود که علی‌رغم شی‌گرا بودن با زبان‌های c و c++ هم خانواده است. با توجه به اینکه سی شارپ به یکی از پر استفاده‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در دنیا تبدیل شده است و شرکت‌هایی همچون ماکروسافت نیز استفاده‌های زیادی از آن برای توسعه‌ی نرم‌افزارهای خود می‌کنند. این زبان موفق شده است تا استانداردهای ecma و iso را نیز دریافت کند و در میان زبان‌های برنامه‌نویسی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

به صورت کلی 44 درصد زبان برنامه‌نویسی دات نت وجود دارد که هر کدام در نوع خودشان منحصر به فرد بوده و برای نگارش و توسعه دادن به برنامه‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی از این زبان‌ها استفاده می‌شود. یکی از این زبان‌های سی شارپ است که در واقع باید آن را یکی از شاهکارهای شرکت ماکروسافت محسوب کرد که با توجه به نوع و کاربری که دارد در سالیان اخیر توجه تعداد زیادی از برنامه‌نویسان و متخصصان وب را به خودش جلب کرده است.

ویژگی‌های زبان‌برنامه‌نویسی سی شارپ

  • با سی شارپ می‌توان از Multi Threads استفاده مفیدی کرد.
  • C sharp قابلیت این را دارد که زباله روبی خودکار انجام دهد.
  • بلاک‌های پیویستی را می‌توان از متغیرهای عمومی دانست که در C sharp وجود دارد.
  • زبان برنامه‌نویسی سی شارپ از سطح بالایی برخوردار است.
  • ویندوز با C sharp کاملا به صوت یکپارچه قرار دارد.
  • برای فراخوانی کردن مقدار پیش فرض داده‌ها در سی شارپ می‌توان از Default استفاده کرد.
  • شرط بولی در C sharp وجود دارد و این زبان برنامه نویسی خود یک نوع داده bool است.
  • بخش Generics سی شارپ را می‌توان به سادگی با استفاده از Default فراخوانی کرد.

تاریخچه C sharp

در سال 1999 بود که شرکت ماکروسافت برای اینکه از سلطه‌ی برنامه‌نویسی جاوااسکریپت خارج شود تصمیم گرفت تا یک زبان برنامه‌نویسی جدید را معرفی کند. با تلاش مستمری که در این شرکت صورت گرفت زبان برنامه نویسی C sharp معرفی شد. سی شارپ در اوایل حضورش به اسم cool توسعه داده شد و ارتقاء یافت اما طولی نکشید که در سال 2000 شرکت ماکروسافت برای اینکه قدم‌های محکم‌تری را در دنیای تجارت بردارد اسم این زبان را به C sharp تغییر داد.

زبان برنامه‌نویسی سی شارپ به صورت مستمر از سال 2000 تا امروز مورد پشتیبانی ماکروسافت قرار داشته است و بالغ بر 12 بار این زبان برنامه‌نویسی توسط ماکروسافت بروزرسانی شده و قابلیت‌های زیادی به آن افزوده شده است.

سی شارپ چه کاربردهایی دارد

با توجه به اینکه استفاده کردن از C sharp برای کاربران و علاقه‌مندان راحتر ار دیگر زبان‌ها است از طرفداران زیادی برخوردار است، ما درادامه به مهم‌ترین کاربردهای آن اشاره خواهیم کرد:

۱_ برنامه‌نویسی برای اندروید و ios

یکی از کاربردهای مفید و کاربردی که C sharp دارد، استفاده کردن از سیستم عامل‌های اندروید و ios و نرم افزارهای موبایلی است. با توجه با این موضوع سی شارپ را باید یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی پر کاربرد محسوب کرد.

۲_ برنامه‌نویسی برای مک

برنامه نویسی برای سیستم عامل مک از دیگر کاربرد C sharp است.

۳_ برنامه‌نویس برای سیستم ویندوز

با توجه به اینکه شرکت ماکروسافت برای توسعه دادن خیلی از نرم‌افزارهای خود از C sharp استفاده می‌کند، اصلی‌ترین کاربردی که سی شارپ دارد را باید استفاده آن برای نوشتن برنامه نرم‌افزارهای مختلفی که تحت ویندوز ماکروسافت هستند نام برد.

۴_ طراحی و راه‌اندازی سایت با سی شارپ

یک دیگر از کاربردهای اصلی این زبان برنامه‌نویسی طراحی سایت است که با توجه به این قابلیت وب‌سایت‌های بزرگی در سرتاسر دنیا وجود دارند که با بهره گرفتن از این زبان توسعه یافته و پیشرفت‌های زیادی در زمینه تجارت و تکنولوژی داشته‌اند.

سی شارپ چه مزایایی دارد

  • برنامه‌نویسی تحت وب با قدرت و امنیت زیاد را می‌توان با استفاده از C sharp انجام داد با استفاده از این زبان سایت‌های حرفه‌ای زیادی طراحی و راه‌اندازی شده‌اند.
  • زمانی که شما توسط زبان برنامه نویسی سی شارپ کد نویسی را انجام می‌دهید، می‌توانید تنها با یک تغییر جزئی برنامه نوشته شده را برای دیگر سیستم عامل‌ها توسعه داده و آنها را با استفاده از C sharp ارتقاء دهید.
  • زبان برنامه‌نویسی سی شارپ این قابلیت را دارد تا کاربران به راحتی امکان استفاده آن را در برنامه‌نویسی برای سیستم عامل‌های موبایل داشته باشند.
  • وقتی که شما در کد‌نویسی از C sharp استفاده می‌کنید این امکان را خواهید داشت تا در زمان کد‌نویسی درستی یا نادرستی کد مورد نظر را برسی کرده و در صورت بروز هر گونه خطا یا اشکالی آن را برطرف سازید.
  • با استفاده از سی شارپ می‌توانید به تمامی محصولات و خدمات که در کتابخانه ماکروسافت وجود دارد به راحتی دسترسی داشت باشید.

سی شارپ چه معایبی دارد

  • C sharp برای توسعه دادن به نرم‌افزارهای موبایلی در مقایسه با دیگر پلتفرم‌های دیگری که وجود دارد از کارایی کمتری برخوردار بوده و ضعیف‌تر است.
  • زبان برنامه نویسی C sharp از قدرت کامپایل معمولی برخوردار است.
  • با توجه به یکپارچگی که زبان برنامه‌نویسی سی شارپ با فضای نت وجود دارد، امکان استفاده از این زبان در خارج از وب وجود ندارد، در واقع استفاده مستقیم از زبان سمبلی در آن وجود ندارد.
  • سی شارپ ارتباط ضعیفی با api دارد، این عامل باعث ضعف این زبان برنامه‌نویسی شده است‌.
  • تمامی دستورات اصلی که در زبان برنامه‌نویسی C sharp وجود دارد از زبان c گرفته شده است.
  • با توجه به اینکه سی شاپ شی‌گرا است انعطاف پذیری پایینی دارد که از دیگر معایب این زبان محسوب می‌شود.

سخن پایانی

سی شارپ زبانی آسان و کاربردی است که با قابلیت پشتیبانی مفیدی که ماکروسافت از آن به عمل می‌آورد می‌توان گفت که کاربران زیادی را به خوبی جذب کرده و از محبوبیت بالایی برخوردار است.

یادگیری و کار کردن با این زبان برنامه‌نویسی ساده و راحت است. دستوراتی را که C sharp اجرا می‌کند نسبت به دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی مشابه مفهومی‌تر بوده که این امکانات سبب می‌شود تا افرادی که به این زبان برنامه‌نویسی آشنایی ندارند نیز راحتر به یادگیری آن بپردازند، این قابلیت باعث شده است که سی شارپ جزوه 5 زبان برنامه‌نویسی منتخبی قرار گیرد که توسط کاربران انتخاب شده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.