شورت کد (‌shortcode) چیست؟

شورت کد (‌shortcode) چیست؟

زمانی که شما در وب‌سایتتان افزونه‌های گوناگونی متناسب با کسب‌کارتان نصب می‌کنید، احتمالا برایتان اتفاق افتاده است که چندین کد کوتاه دراختیارتان قرار گرفته باشد که به این کدهای کوتاه شورت کد گفته می‌شود، در این مقاله می‌خواهیم درباره shortcode حرف بزنیم و یک تعریف کامل و جامع را از این کدهای کاربردی برای شما شرح دهیم تا آشنایی بیشتری از آنان به دست آورید.

شورت کد (shortcode) به کدهای کوچکی گفته می‌شود که راه رسیدن به یک خروجی دلخواه و مناسب را برای ما فراهم می‌سازد. هدف از تولید شورت کدها این که است که به کاربران اجازه می‌دهد در میان برگه‌ها و پست‌ها بدون نوشتن هیچ گونه کد مستقیمی کدهای مورد نظرشان را قرار دهند. شورت کدها با استفاده از ورژن 2.5 وردپرس خلق شده‌اند که می‌توان با این کدهای مخفی با استفاده از چند کلمه چندین خط را در هر بخشی از سایت که نیاز داشته باشیم ایجاد کنیم.

از شورت کد باید در چه جاهایی استفاده کرد

به عنوان مثال شما با استفاده از shortcode قرار نیست کار سختی را انجام دهید و فقط با قرار دادن کد کوتاهی که در اختیار شما قرار می‌گیرد در داخل یک بلوک می‌توانید کار مورد نظرتان را انجام دهید. به عنوان نمونه اگر شما نیاز داشته باشید در یک بلوک یا یک بخش از وب‌سایت یک ویدیو آموزشی قرار دهید می‌توانید با وارد کردن شورت کد video آموزش مورد نظرتان را در بخش دلخواه قرار دهید.

زمانی که شما قرار باشد از یک فرم تماس در بخش‌های گوناگون وب‌سایتتان استفاده کنید روال همیشگی که شما برای این کار دنبال می‌کنید این است که هر بار فرم و افزونه مد نظر را با استفاده از افزونه‌ای مختص به خودش ساخته و در هر برگه و صفحه از وب‌سایت آن را بتوانید اضافه کرده و از آن استفاده کنید، ولی انجام دادن این کارها زمان زیادی را از شما خواهد گرفت و باعث خواهد شد تا شما زمان زیادی را صرف این کار کنید.

یک را مناسب و بهتر وجود دارد که شما می‌توانید با اضافه کردن هر قابلیتی که امکان اضافه کردن خدمات به وب‌سایت را داشته باشد یک شورت کد در اختیار داشته باشید و در هر جایی از وب‌سایت که نیاز به خدمات تعریف شده داشته باشید می‌توانید از این shortcode استفاده کنید.

استفاده کردن از شورت کدها چه اهمیتی دارد

شرت کدها این امکان را برای شما فراهم می‌سازند تا تنها با استفاده از چندین کد کوتاه نیاز به انجام کد‌نویسی در بخش‌های مختلف سایت نداشته باشید. با استفاده از shortcode می‌توانید خدمات و امکاناتی را که دوست دارید به آسانی در قسمت‌های مختلف سایتتان قرار دهید و زمان زیادی را برای این کار صرف نکنید. کدهای کوتاه به شما این امکان داده خواهد شد که نیازی به نوشتن کدهای طولانی php نداشته باشید و این کار را تنها با ایجاد یک کد مخفی به راحتی انجام دهید.

شورت کدها چه مزایایی دارند

همان گونه که از اسم shortcode پیداست کوتاه بودن را می‌توان از مهم‌ترین مزیت‌های آنها دانست زیرا تعداد کلمات استفاده شده در این کدها کم است و با استفاد از یک سری کلمات مفهومی و مشخص آنها را تعریف می‌کنند. افزونه و امکانات خیلی زیادی را در وردپرس می‌توان یافت که هر کدام از این امکانات از شورت کدهای مخصوصی برخوردار هستند. به دلیل اینکه در زمان استفاده کردن از شورت کدها می‌توان آنها را با کلمات مختص به همان افزونه مورد استفاده قرار دهید این عامل باعث می‌شود تا در تشخیص دادن آنها به مشکل بر نخورید.

اگر شما نیاز داشته باشید که از 3 افزونه به صورت همزمان استفاده کنید تشخیص دادن کدهای استفاده شده در این افزونه‌ها کار راحتی نخواهد بود چون کدهای زیادی در آنها استفاده شده است، زمانی که شما از شرت کدها استفاده کنید اگر در زمان انجام عملیات با مشکلی مواجعه شوید فقط با چند کلمه سرو کار خواهید داشت و به راحتی می‌توانید این کلمات را ویرایش کنید. ویژگی که شما در زمان استفاده از شرت کدها با آن روبرو هستید راحتی استفاده از آنها است و می‌توانید به راحتی آنها را مدیریت کنید.

معرفی شورت کدهای موجود در وردپرس

  • برای ساخت لیست پخش موسیقی و فیلم می‌توانید از شورت کد playlist استفاده کنید.
  • برای پخش موسیقی یا فایل‌های صوتی از شورت کد audio می‌توانید استفاده کنید.
  • برای گذاشتن فیلم در یوتیوپ از شورت کد embed استفاده می‌شود.
  • از شورت کد video برای پخش ویدیو استفاده می‌شود.
  • برای ساخت گالری تصاویر از شورت کد gallery استفاده می‌شود.
  • اگر نیاز دارید که از توضیحات کپشن برای تصاویر استفاده شده در وب‌سایت استفاده کنید، می‌توانید از شورت کد caption کمک بگیرید.

سخن پایانی

به خاطر اینکه استفاده از شرت کدها کار آسانی است اما توجه داشته باشید که در استفاده کردن آنها نباید زیادروی کرد و بسته به نیاز و در جای مناسب از آنها استفاده کنید، اگر در زمان استفاده از شورت کدها بعضی از آنها با مشکل مواجعه شوند می‌توانید با برسی این موضوع و ایجاد کردن تغییراتی این مشکل را از بر طرف سازید. با وجود اینکه در وردپرس هر قالب و افزونه‌ای از شورت کدهای مختلفی برخوردار است تعداد کدهای کوتاه موجود در وردپرس بسیار زیاد هستند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.