فریم ورک (framework) چیست؟

فریم ورک (framework) چیست؟

فریم ورک (framework) به یکی از واژ‌ه‌های کاربردی و آشنا در دنیای برنامه‌نویسی گفته می‌شود که تمام وبمستران و برنامه‌نویسان کم و بیش با آن آشنایی دارند. در این مقاله می‌خواهیم شما را با این واژه‌ی کاربردی بیشتر آشنا کنیم پس تا آخر این مقاله با ما همرا باشید.

فریم ورک به یک چهارچوب نرم‌افزاری گفته می‌شود که توسط توسعه دهندگان developer مورد استفاده قرار می‌گیرد و این افراد از آن استفاده می‌کنند. به عنوان مثال شما یک ساختمان را در نظر بگیرید که تمامی اسکلت‌بندی آن سبب می‌شود که این ساختمان در یک چهار چوب مشخص و درستی قرار گیرد. در واقع framework نیز نقشی مانند این اسکلت ساختمان دارد و باعث می‌شود در یک چهار چوب مشخص تمامی برنامه‌نویسان و کدنویسان قرار گیرند.

اهمیت فریم ورک در برنامه نویسی

زمانی که شما فریم ورک را فراخوانی می‌کنید نیازی نخواهید داشت تا در هر بار اقدام به نوشتن کدها کاربردی کنید و شما فقط باید تمرکزتان را بر روی کارکرد پروژه مورد نظر قرار دهید. framework به کدهایی گفته می‌شود که درهنگام پروژه‌های برنامه‌نویسی و یا کد‌نویسی مورد استفاده قرار می‌گیرند، زمانی که این کدها به پروژه‌ها اضافه می‌شوند باعث خواهد شد تا شما نیازی نداشته باشید یک کد را چندین بار بنویسید. خیلی از فریم ورک‌هایی که در زبان برنامه نویسی از آنها استفاده می‌شود برای بهبود بخشیدن به کارهای ارتباطی از ابزار ORM یا Object-Relational Mapping استفاده می‌کنند.

انواع framework

با توجه به اینکه زبان‌های برنامه‌نویسی به ماهیت framework وابسته هستند می‌توان آنها را با توجه به نوع زبان برنامه‌نویسی که دارند تقسیم کرد، فریم ورک به دو گروه اصلی تقسیم می‌شود که عبارتند از:

1- فریم ورک‌های (back-end)

back-end برای انجام کد‌نویسی به کمک توسعه دهندگان سمت سرور می‌آید، به عنوان مثال در زبان php از Laravel استفاده می‌شود.

2- فریم ورک‌های (front-end)

front-end برای طراحی ظاهری پروژه‌ سمت کاربر استفاده می‌شود. مثلا بوت استرپ یک فریم ورک رایگان برای css است که با وجود این قابلیت طراحی و واکنشگرا کردن صفحات سایت به سادگی انجام خواهد شد و این فریم ورک بسیار معروف است.

برای اینکه کد‌نویسی راحتر انجام شود، برای تمامی زبان‌های برنامه نویسی معروف framework ساخته شده است و به دلیل ساده بودن کد‌نویسی از آن استفاده می‌شود. زمانی که شما قصد دارید framework را انتخاب کنید قبل از انجام دادن این کار باید یک زبان برنامه‌نویسی را انتخاب کنید.

فریم ورک چه مزایایی دارد

حال نوبت آن است تا به برسی مزایای مهمی که framework دارد بپردازیم:

۱_ کاهش دادن هزینه‌های اجرایی پروژه

زمانی که شما از framework استفاده می‌کنید برای ساختن نرم‌افزار و یا طراحی وب سایت با کاهش هزینه زیادی مواجعه می‌شوید.

۲_ کم کردن زمان انجام دادن پروژه‌ها

وقتی که از framework در پروژه‌ها مختلف استفاده می‌شود باعث خواهد شد تا در زمان صرفه‌جویی شود. فریم ورک مانند تمامی ابزارهای توزیع شده دارای یک چهارچوب معمولی است که این چهار چوب از اسناد و مدارک یک گروه پشتیبانی تشکیل شده است و آمادگی این را دارد تا هر پاسخ سریعی را دریافت کند.

۳_ استاندارد شدن کدها

به علت وجود متدها و توابعی که در framework قرار دارند می‌توان اطمینان خاطر داشت که از کدهای نرمال و مفیدی استفاده شده است. به دلیل اینکه فریم ورک را برنامه‌نویسان بزرگی که در سطح دنیا فعالیت دارند طراحی کرده‌اند می‌توان به آن اعتماد کرد.

فریم ورک چه معایبی دارد

توجه داشته باشید که با توجه به اینکه framework مزایای زیادی دارد، دارای معایبی نیز هست که عبارتند از:

۱_ سوءاستفاده افراد منفعت طلب

به دلیل اینکه frameworkها در دسترس عموم قرار دارند و استفاده کردن از این برنامه هیچ گونه محدودیتی ندارد افرادی وجود دارند که از این برنامه در کارهای مخرب بهره می‌برند، مثلا این افراد می‌توانند کارهایی را که شما انجام داده‌اید مورد برسی و مطالعه قرار دهند و با اختلالی که در این کارها ایجاد می‌کنند مشکلاتی را بر علیه شما ایجاد خواهند کرد.

کسانی که به عنوان توسعه دهنده وب مشغول به فعالیت هستند می‌توانند از framework به صورت رایگان استفاده کنند زیرا قریب به اکثریت این فریم ورک‌ها به صورت رایگان و اوپن سورس موجود هستند، اما مشکلی که وجود دارید این است که تعدادی از این فریم ورک‌ها از پشتیبانی مناسبی برخوردار نیستند و از نظر کیفیت و کارایی با یکدیگر متفاوت هستند.

۲_ کاهش عملکرد برنامه

به دلیل اینکه کدهای زیادی در فریم ورک وجود دارد و علت آن برطرف‌سازی نیازهای برنامه نویسان است اما این عامل باعث شده است تا کارکرد اپلیکیشن شما به صورت زیادی کاهش یابد.

۳_ عدم کنترل صد درصدی

با توجه به رفتار اصلی که در frameworkها وجود دارد شما باید در زمان استفاده از آنها با توجه به مجوزی که فریم ورک به شما می‌دهد با آن کار کنید و در حقیقت به رفتار آنها باید احترام گذاشت. توجه داشته باشید در زمان انتخاب framework حتما دقت داشته باشید که فریم ورکی را انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما باشد.

۴_ کار کردن با آن نیاز به آموزش دارد

با توجع به قابلیت‌هایی که فریم ورک‌ها دارند کارکردن با آنها نیاز به آموزش دارد و در صورت عدم آشنایی و نحوه کارکرد آن قادر نخواهید بود که با آنها درست و مناسب کار کنید.

۵_ نداشتن پشتیبانی همیشگی

زمانی که بنا به هر دلیلی تیم پشتیبانی فریم ورک قادر نباشد از برخی امکانات فریم ورک پشتیبانی کند، شما باید تابع این تصمیم باشد. اگر به این عامل توجه نکنید قار نخواهید بود که پشتیبانی مورد نظر را دریافت کنید و با تغییر کردن نسخه جدید شما مجبور خواهید بود تا برای بازسازی کردن قسمتی از کد منبع اقدام کنید.

سخن پایانی

Framework به مجموع ای از کدها گفته می‌شود که به واسطه‌ی آنها می‌توانید کدها را در چهار چوب مناسب بنویسید و به بالا رفتن سرعت کد‌نویسی ختم خواهند شد.

استفاده از فریم ورک‌ها برای کارهای ویژه مانند برنامه‌نویسی‌، کد‌نویسی و راه‌اندازی وب‌سایت گزینه هوشمندانه ومفیدی است ولی در زمان استفاده از فریم ورک باید بدانید با توجه به پروژه که دارید از کدام نوع آن استفاده شود، زیرا در یک پروژه شما قادر نخواهید بود تا از چند framework استفاده کنید. با توجه به مطالبی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم می‌توانید نسبت به انتخاب فریم ورک‌های مناسب برای طراحی و راه‌اندازی سایت اقدام کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.