فناوری اطلاعات (‌Information Technology) چیست؟ شناخت و برسی مفاهیم پایه

فناوری اطلاعات (‌Information Technology) چیست؟ شناخت و برسی مفاهیم پایه

شاید دفعات متعددی واژه‌ی فناوری اطلاعات را دیده و شنیده ولی هیچ وقت به درک درستی از آن نرسیده باشید. در بیشتر کشورهای دنیا فناوری اطلاعات به عنوان یک رشته دانشگاهی به اسم فناوری اطلاعات شناخته می ‌شود که از Information Technology گرفته شده است که مخفف آن کلمه IT می‌باشد. این رشته در ایران بر اساس تصمیم‌گیری در سازمان سنجش و آموزش کشور انجام شده است و با اسم مهندسی فناوری اطلاعات شناخته می‌شود.

به مجموعه ابزارهای ضروری و مهمی که از آنها برای تولید، نگهداری و پردازش اطلاعات در جهت فراگیر شدن آن از متن، تصویر و صدا استفاده می‌شود فناوری اطلاعات گفته می‌شود.

آشنایی با مفاهیم بنیادی در فناوری اطلاعات

حالا قصد داریم تا شما را با مفاهیم پایه و بنیادی که در Information Technology مورد استفاده قرار می‌گیرد آشنا سازیم:

۱_ پردازش اطلاعات (processing)

تمامی کارهایی را که در مسیر فرآیند، تولید و ذخیره اطلاعات انجام می‌شود به گونه‌ای که اطلاعاتی که وجود دارد با ارزش افزوده همراه شود را پردازش اطلاعات می‌گویند. مثلاً برای کارمندان یک شرکت هنگام پرداخت حق و حقوق و دادن دستمزد آنها از این فناوری استفاده می‌شود.

۲_ تبدیل اطلاعات (conversion)

هنگامی که شما یک سری اطلاعات در دست دارید و این اطلاعات را به شکلی دیگر تبدیل می‌کنید، در واقع تبدیل اطلاعات صورت گرفته است. وقتی که شما یک متن را بعد از تبدیل اطلاعات آن به یک فایل ارتقاء می‌دهید می‌توانید بگویید که تبدیل اطلاعات انجام داده‌اید.

۳_ تبادل اطلاعات (communication)

تمامی کارهایی که طی فرآیند اطلاعات از اول تا آخر انجام شود را تبادل اطلاعات می‌گویند. برای مثال زمانی که قرار است که شما به دلایل گوناگونی کلیه فایل‌های موجود در کامپیوتر شخصیتان را بر روی کامپیوتر دیگر متصل کرده و از آن استفاده کنید در واقع تبادل اطلاعات رخ داده است.

۴_ ذخیره‌سازی (اطلاعات storage)

همانطور که از نامش پیداست به کارهایی گفته می‌شود که در طی فرآیند اطلاعات موجود بر روی یک رسانه ذخیره‌سازی و نگهداری می‌شود. این وسیله که قرار است اطلاعات را ذخیره‌سازی کند باید توانایی خواندن اطلاعات را داشته باشد، مثلاً شما وقتی که از یک فیلم خوشتان می‌آید می‌توانید آن را بر روی یک DVD ذخیره کنید.

۵_ انهدام اطلاعات (Delete)

به هر فعالیتی که توسط قانون اطلاعات را به نابودی و حذف شدن بکشاند انهدام اطلاعات گفته می‌‌شود، مانند اوقاتی که اقدام به پاک کردن اطلاعات غیر ضروری لپ ‌تاپ خودتان می‌کنید.

۶_ تحلیل اطلاعات (Analysis)

به کارهایی که به هوشمند شدن اطلاعات منجر شود و به واسطه آن محتوای داخلی در پردازش اطلاعات متفاوت باشد، تحلیل اطلاعات گفته می‌شود. مثلا تولید سنسورهای هوشمند برای ساختمان‌های هوشمند.

تاریخچه فناوری اطلاعات

پس از ظهور کامپیوتر در سال ۱۹۵۰، برای اولین بار در همین سال کامپیوتر‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفتند. کامپیوتر بزرگ main frame با روی کار آمدنش در سال ۱۹۶۰ تحولی را در پردازش پایگاه اطلاعاتی ایجاد کرد و با استفاده کردن از این کامپیوتر در مدیریت اطلاعات طرفداران زیادی را در سرتاسر دنیا متوجه خودش ساخت. بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ از این ایده برای استفاده کردن در سیستم‌های هوشمند و اجرایی کردن تصمیم گیری‌ها به صورت گسترده‌تری رواج پیدا کرد و از آن در بخش اداری و تجاری برای پردازش اطلاعات و کمتر به کار بردن کاغذ استفاده می‌‌شد.

‌کم‌ کم استفاده کردن از کامپیوتر‌ها رواج پیدا کرده و تمامی کشورها تمایل به استفاده از فناوری اطلاعات در سیستم امنیتی و اداری خودشان داشتند. در کشورهایی مثل هلند، انگلیس، ژاپن از این شیوه در صنعت بانکداری، هتلداری، مدیریت و ساماندهی پروژه‌ها به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت.

فناوری اطلاعات چه مزایایی دارد

  • توسعه کاربردی
  • توسعه تجارت
  • مدیریت اطلاعات
  • توسعه سیستم‌های معمولی فناوری اطلاعات
  • مدیریت کردن شبکه‌ها

فناوری اطلاعات از‌ دو‌ واژه‌‌ی مهم تشکیل شده است

به صورت کلی Information Technology از دو واژه‌ تشکیل شده است که عبارتند از:

۱_ Technology

فناوری که واژه انگلیسی آن Technology است و در تعریف آن باید گفت که به مجموعه‌ای از دانش، ابزار، ماشین‌آلات و مهارت گفته می‌شود که انسانها از آن برای تبدیل کردن یک ماده خام به یک ماده با ارزش استفاده می‌کنند.

۲_ information

اطلاعات به مطالبی گفته می‌‌شود که می‌توان آنها را از داده‌های خام بدون تعریف استخراج کرد و با کلمه انگلیسی information نمایش داده می‌شود. اگر بخواهیم تعریفی ساده‌تر از اطلاعات داشته باشیم به عنوان مثال اینگونه می‌توانیم بگوییم: اگر بدانیم که یک فرد چند کیلو گرم وزن دارد این اطلاعات داده محسوب می‌شود و می‌توانیم از این داده‌ها و تفاوت وزن شخص به اطلاعت او پی ببریم.

فناوری اطلاعات چه کاربردی دارد

  • استفاده در سیستم‌های اطلاعاتی
  • در آموزش استفاده می‌شود
  • استفاده کردن در طراحی و رایانه
  • به کمک فناوری اطلاعات هوش مصنوعی را می‌توان مدیریت کرد
  • در پژوهش و نوآوری

فناوری اطلاعات از چه عناصری تشکیل شده است

  • ذخیره سازی
  • پردازش اطلاعات
  • تولید
  • بازاریابی اطلاعات

در چه مشاغلی می‌‌توان از فناوری اطلاعات استفاده کرد

  • مدیریت کردن وب‌سایت‌های اینترنتی
  • فعالیت داشتن در شبکه‌های کامپیوتری
  • برنامه‌نویسی
  • راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی

انواع سیستم‌های اطلاعاتی

سیستم‌های اطلاعاتی را می‌توان به ۵ دسته کلی تقسیم کرد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت:

MIC -1

این سیستم مخفف کلمه Management Information System است و وظیفه آن تامین اطلاعات مدیران می‌باشد. این سیستم اطلاعاتی مناسب مدیرانی است که به بررسی هفتگی، ماهانه و سالانه علاقه دارند.

۲_ lTMASTERPLA

۳_ DP

این سیستم‌ها به سیستم پردازش داده معروف هستند.

۴_ DSS

این سیستم با نام Decision Support System نیز شناخته می‌شود. هدف این سیستم‌ها کمک به کاربران برای تصمیم‌گیری مناسب است. این سیستم توسط مدیر و مسئولان رده بالاتر از مجموعه استفاده می‌شود.

PROCESSING -5

سخن پایانی

اگر یک مجموعه یا یک خبرگزاری قرار باشد که خبری را منتشر و پخش کند یک سری ابزار اطلاعاتی را برای این مهم نیاز دارد، کلیه اقدامات و کارهایی را که این مجموعه برای تولید و انتشار خبر مورد نظر انجام می‌دهد را فناوری اطلاعات می‌گویند. برای کسب اطلاعات در زمینه راه‌اندازی و ساخت سایت می‌توانید با مجموعه سایت با سئو در ارتباط باشید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.