قانون 80/20 چیست؟ 6 راهکار مهم در اصل پارتو

قانون 80/20 چیست؟ 6 راهکار مهم در اصل پارتو

 هر روزه در دنیا قانون‌های زیادی وضع می‌گردد که بعضی از آنها ماندگار شده و به یک سبک در زندگی ما تبدیل می‌شوند و بعضی دیگر بر اثر ضعف‌ها و نواقصی که دارند دوامی نمی‌آورند و در زمان کوتاهی منقضی می‌شوند. چیزی که روشن است این است که هدف اصلی از وضع کردن این قوانین ایده و راهکار در زندگی بشری این است که اشخاص بتوانند راحتر و سالم‌تر زندگی کنند و از کیفیت بالایی در زندگی برخوردار باشند.

موضوع مقاله امروز ما درباره قانون 80/20 است، شاید این اصل را در جاهای گوناگون بارها شنیده باشید و به راحتی از کنارش گذشته باشید، تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا شما را به درک بهتری از این قانون مهم و کاربردی برسانیم.

آشنایی با اصل پارتو

اصل پارتو یا قانون 80/20 برای اولین بار در سال 1896 توسط اقتصادان مطرح ایتالیایی (ویلفردو پارتو) در دانشگاه لوزان بیان شد. این اقتصادان اعتقاد داشت که 80 درصد از تمامی زمین‌هایی که در کشور ایتالیا وجود دارد متعلق به 20 درصد از اشخاص در آن کشور است و در واقع این 20 درصد مالک‌های اصلی ایتالیا هستند.

این فرمول ریاضی را ویلفردو پارتو برای شرح دادن ناعادلانه ثروت در ایتالیا وضع کرده بود که توسط یک دکتر به نام جوزف جوران دزپر در سال 1940 به عنوان قانون پارتو نامیده شد. شما می‌توانید با استفاده از این قانون در مدیریت کارها و اولویت‌بندی آنها در زندگی استفاده کنید.

در تمامی مباحث چه اقتصادی، چه گروهی و چه کارهای روزانه فقط 20 درصد از دلایل موجود باعث خواهد شد تا 80 درصد از کارها رقم بخورد و این نشان دهنده اهمیت اصل پارتو در تمامی کارهاست. به عنوان مثال شما اگر در کسب‌کارتان 20 درصد از فعالیت را انجام دهید منجر به کسب درآمد 80 درصدی شما خواهد شد.

چگونه با استفاده از قانون 80/20 بازده بیشتری در کارها داشته باشیم

برای بالا بردن بیشترین بازده کاری با استفاده از قانون 80/20 کافیست در ادامه با ما همراه باشید:

1- اولویت‌بندی در کارها

زمانی که شما نیاز دارید کارها را درست و با برنامه انجام دهید باید یک اولویت‌بندی را برای خودتان در نظر بگیرید و کارهایی را انجام دهید که در انجام دادن آن تبحر لازم را دارید و به بهترین نحو آن را انجام می‌دهید. زمانی که شما در بهترین زمان ممکن یک کار را انجام دهید، به صورت غیره مستقیم قانون 80/20 را انجام داده‌اید که باعث می‌شود بهترین نتیجه برای شمار رقم بخورد.

2- شناسایی و برسی خطرات احتمالی

شما زمانی که می‌خواهید خطرات و آسیب‌های پیش رویتان را برسی کنید باید بیشترین تمرکزتان را بر روی خطراتی بگذارید که برای شما زیان بارتر هستتد و به خطرات دیگر نیز توجه کرده و از آنها قافل نشوید. در قانون 80/20 تقسیم و توزیع هواستان برای رویارویی با خطرات احتمالی با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

3- در کسب‌کار و تجارت مشتریان سودآور را پیدا کنید

وقتی که شما به عنوان یک کارمند برای یک اداره یا سازمان مشغول بازاریابی و فروش هستید باید تمرکز و هواستان بیشتر بر روی مشتریانی باشد که بیشترین سودآوری و اثر بخشی را برای شما به همراه دارند زیرا این کار یکی از اصل‌های قانون 80/20 محسوب می‌شود. زمانی که شما این مشتریان را شناسایی کردید با تحقیق و برسی روی آنها و اطلاعاتی که از آنها کسب می‌کنید سایر مشتریان را به سمت سودآوری بیشتر سوق می‌دهید و در واقع اصل پارتو را با گلچین کردن تمامی مشتریان سودآور اجرا کرده‌اید.

4- شناسایی مشتریان شاکی در تجارت و فروش

باید توجه داشته باشید که مشتریان ناراضی خودتان را راضی کنید و سهم بیشتری را در بازار تجارت و فروش به دست آورید، همان طور که می‌دانید 80 درصد از فروش شما را همان 20 درصد از مشتریان رقم می‌زنند، در مورد نارضایتی مشتری نیز این موضوع صدق دارد و 20 درصد از مشتریان هستند که 80 درصد شکایات و نارضایتی را برای شما به وجود خواهند آورد. با شناسایی و شناخت این افراد می‌توانید به تمامی نواقص به وجود آمده پی ببرید و آنها را تک به تک حل و فصل نمایید.

5- مشخص کردن دقیق برنامه‌ها در قانون 80/20

شما می‌توانید با استفاده از قانون 80/20 برنامه روزانه خودتان را اولویت‌بندی کنید و فهرستی از وظایف و کارهای خودتان تهیه کنید تا برایتان مشخص شود که چه کارهایی را باید انجام دهید. انجام آن دسته از فعالیت‌هایی و کارهایی را که مهم و ضروری نیستند می‌توانید خودتان انجام ندهید و به کسی دیگر واگذار کنید.

6- هدف‌های گوناگون چه بزرگ و چه کوچک را در نظر بگیرید

با مشخص کردن چند هدف مهم می‌توانید تمام انرژی و زمانتان را بر روی آنها بگذارید و با تمرکز بالاتری برای رسیدن به آن اهداف پیش روید.

چند مثال درباره قانون 80/20

  • 80 درصد از سودی که در کارخانه‌ها به دست می آید فقط از 20 درصد محصولات آن کارخانه است
  • 80 درصد از از کاربردی که محصولات دارند تنها با 20 درصد از ویژگی‌های آنها درگیر می‌باشد
  • 80 درصد از خطاهایی که رخ می‌دهد مربوط به 20 درصد از اجزا می‌باشد
  • 80 درصد از تمامی ترافیک‌های شهرها مختص به 20 درصد از جادها است
  • 80 درصد از اخطراعاتی که صورت می‌گیرد را فقط 20 درصد از افراد انجام می‌دهند

نکته‌ی مهم

بهترین زمانی که می‌شود ار قانون 80 /20 بهترین استفاده را کرد و از آن نتیجه مناسبی گرفت اوقاتی است که با محدودیت مختلف زمانی و منابع مواجه می‌شویم. با استفاده از روش اصل پارتو می‌توانید با انجام تلاش‌ها و فعالیت‌های مفید و بهینه نقش 20 درصدی را ایفا کنید زیرا با استفاده از این راهکار می‌توانید بازدهی را بالا ببرید و نتایج مثبتی عایدتان شود.

سخن پایانی

قانون 80/20 یک اصول تعریف شده است برای برسی و تحلیل زحمات و نتایج، شما با استفاده از این قانون و درست انجام دادن آن می‌توانید بهترین نتایج را از کارها به دست آورید. با به کارگیری اصل پارتو می‌توانید مشکلات را بهتر و درست‌تر شناسایی کنید و با شناخت نقاط قوت و ضعف خودتان کارها را به شکل بهتر انجام داده و برای رسیدن به اهدافتان سرعت زیادتری خواهید داشت. 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.