لحن برند چیست، 4 مزیتی که برای تجارت شما دارد

لحن برند چیست، 4 مزیتی که برای تجارت شما دارد

لحن برند به روشی گفته می‌شود که یک فرد با فرد دیگری اقدام به صحبت کردن می‌کند، در واقع لحن برند به محتوایی که در مطالب خود استفاده می‌کنیم گفته نمیشود بلکه به نحوه بیان آن گفته می‌شود. این لحن نشان دهنده این است که ما از چه کلماتی استفاده کرده و در جمله‌بندی و شیوه بیان از چه کلماتی استفاده می‌کنیم.

لحن برند مشخص می‌کند که هر کسب‌کاری از چه شیوه و روشی استفاده کند و چگونه می‌تواند با مخاطبان خودشان بهترین ارتباط را برقرار کنند. به عنوان مثال اگر شما یک کسب کار دارید که در حوزه‌ی دولتی خدمات‌رسانی می‌کند باید از لحن مودبانه، جدی و منطقی داشته باشد تا بتوانند به درستی نیاز مشتریان را برآورده سازد، در حالی که یک کسب‌کاری که در حوزه‌ی فرهنگی و آموزس فعالیت دارد باید داری یک لحن صمیمی و خودمانی همراه با شوخ طبعی باشد. باید نوع برند را بر اساس حوزه فعالیت و نوع تجارتی که دارید تعیین کنید.

لحن برند چه مزیت‌هایی دارد

این سوال هم شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که از خودتان بپرسید لحن برند به چه کاری می‌آید، ما در ادامه به برخی از مزایایی مهم آن اشاره خواهیم کرد:

1- تاثیرگزاری بیشتر بر روی مخاطبان

 شما زمانی که با دوستانتان مشغول حرف زدن هستید امکان دارد که بعد از مدتی به یاد نیاورید که دوستانتان دقیقا راجب چه موضوعی حرف می‌زنند اما یادتان می‌آید که چه بیانی داشتند، شاید در گذشته با شخصی حرفی زدید ولی به یاد نیاورید راجب به چه موضوعی با او حرف می‌زدید اما به یاد خواهید آورد که آن شخص چه شخصیتی داشت و شما چه حسی از او گرفتید. در حقیقت لحن برند نیز همین کار را انجام می‌دهد و با ثاثیراتی که بر روی مخاطب می‌گذارد او را ترغیب خواهد کرد تا با شما ارتباطش را ادامه دهد و این رابطه ثبات داشته باشد.

2- متمایز کردن شما از بقیه

زمانی که یک فرد لحن صحبت خوبی دارد باعث خواهد شد از دیگران متمایز باشد و او را منحصر به فرد خواهد کرد. دیگران با استفاده از چگونگی صحبت کردن شما و استفاده از جمله‌بندی، ادبیات، نحوه به کارگیری واژه‌ها در چگونگی حرف زدن شما را قضاوت خواهند کرد و این چگونگی حرف زدن شما است که نشان دهنده شخصیت و خصوصیات شما می‌باشد. یک برند نیز مانند یک انسان یک شخصیت دارد که توسط آن می‌تواند با دیگران حرف بزند و خودش را معرفی کند.

3- ماندن در خاطر افراد

زبان و ادبیاتی که شما در لحن برند از آن استفاده می‌کنید تاثیرات زیادی را بر روی افراد می‌گذارد و زمانی که شما از یک برند با لحن مناسبی استفاده می‌کنید به خوبی در ذهن افراد خواهید ماند و خاطر خوبی برای آنها یاد آور خواهد شد.

4- لحن برند اعتماد ساز است

زمانی که برند شما از یک لحن ثابت در تمامی کانال‌های ارتباطی با کاربران بهره ببرد می‌تواند اعتماد را در کاربر به وجود بیاورد و کاربر با برند احساس نزدیکی خواهد کرد، نوع لحن برند می‌تواند احساس اطمینان را به کاربران و مشتریان انتقال دهد.

مراحل 5 گانه‌ی انتخاب لحن برند

لحن برند دارای مراحله ۵ گانه‌ای است که عبارتنداز:

مرحله اول: مخاطب شناسی

منظور همان شناخت مخاطب است زیرا شما برای بازخورد بهتر و موثرتر باید شناخت کافی از مخاطبانتان داشته باشد، مثلا مخاطبان شما چه علاقه‌هایی دارند، چه صلیغه دارند، شغل و تحصیلاتشان چیست و چه نوع نیازی دارند که برای برطرف‌سازی آن به سراغ شما آمده‌اند. این موارد باعث خواهد شد تا شما بتوانید لحن مورد نظر برای ارتباط با مخاطب انتخاب کنید.

شما می‌توانید برای شناخت بهتر از مخاطبانتان از آنها در خواست کنید تا برند کسب‌کارتان را تعریف کنند، سایت‌ها و منابعی را که مخاطبان دنبال می‌کنند مورد برسی قرار دهید، نوع صحبت کردن آنها را مورد ارزیابی قرار داد و در آخر می‌توانید آنها را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

مرحله دوم: تعریف کردن ارزش برند

در این مرحله از لحن برند می‌توانید ویژگی‌هایی را که برند شما دارد برای کاربران تعیین کنید و با این کار وجه تمایز خود را با دیگر رقیبانتان مشخص می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از استراتژی برند ارزش برند خودتان را تعیین کنید تا مخلطبانتان شناخت بیشتری را از شما به دست آورند.

مرحله سوم: مشخص کردن شخصیت برند

شما توسط شخصیت برندتان می‌توانید بفهمید که برند شما چگونه با افراد حرف می‌زند و از چه راه‌هایی با کاربران ارتباط برقرار می‌کند. هر برندی برای اینکه بتواند نقش خوبی را ایفا کند نیاز به یک شخصیت دارد.

مرحله چهارم: برسی کردن وضعیت موجود

باید تمامی محتوا و مطالبی را که تا الان منتشر کرداید را برسی کرده و تمامی موارد را به دقت مورد ارزیابی قرار دهید، به عنوان مثال آیا محتوا تولید شده در خور مخاطبان است، نیازهای آنان را تامین خواهد کرد، به خوبی می‌تواند برند شما را به کاربران معرفی کند.

مرحله پنجم: تعریف کردن لحن برند

مشخص کردن لحن برند یکی از مهم‌ترین مراحلی است که باید در هنگام طراحی برند به آن توجه داشته باشد و باید به گونه‌ای این لحن را بسازید تا با کسب‌کار شما سنخیت داشته باشد.

مرحله ششم: اعمال کردن لحن برند بر تمامی محتواها

برای موفقیت آمیز بودن لحن برند در تمامی رسانه‌هایی که تحت تاثیر برند قرار دارند می‌توانید یک کتابچه دستورات برای چگونگی اعمال لحن برند تهیه کنید. در این کتابچه دستورات لازم به مسئولان شرکت برای انتخاب لحن مناسب ذکر خواهد شد که آنها در انتخاب محتوای برند با مشکل مواجعه نشوند.

چهار رکن اساسی و مهم در بیان لحن

لحن برند دارای ۴ رکن اساسی و مهم است که هر کدام تاثیرات زیادی در محبوبیت یک برند دارند، این ارکان شامل:

۱_ احترام

در این رک نویسنده باید تصمیم بگیرد که در بیان یک موضوع ادب را رعایت کند و یا بر عکس.

۲_ طنز

یک برند می‌تواند لحن جدی و رسمی داشته باشد و یا می‌تواند از یک لحن طنز آمیز استفاده کند.

۳_ اشتیاق

به لحنی گفته می‌شود که نویسنده در آن نسبت به بیان کردن یک موضوع به صورت مشتاقانه رفتار می‌کند و در هنگام معرفی یک برند آن را مشتاق نشان خواهد داد ولی می‌تواند یک پیام را نیز به صورت خشک و به دور از احساس بیان کند.

۴_ رسمیت

یک لحن غیر رسمی شخصیت یک برند را به صورت راحتری بازگو خواهد کرد اما در معرفی لحن رسمی یک موضوع به صورت زبان کتابی و رسمی معرفی خواهد شد.

سخن پایانی

بسیاری از کسب‌کارها به دلیل نداشتن علم و دانش بیان لحن برند در حال لطمه زدن به برند خودشان هستند، اگر لحن مناسب و درستی را برای برقرار ی ارتباط با مخاطبان خودتان پیدا نکنید امکان دارد قریب به اکثریت مشتریان و کاربران خودتان را از دست دهید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.