لیست سیاه گوگل (google blacklist) | 6 قدم خارج شدن وب‌ سایت از این لیست🤔

لیست سیاه گوگل (google blacklist) | 6 قدم خارج شدن وب‌ سایت از این لیست🤔

 

google blacklist به تعداد زیادی از آدرس‌های وب در کنار هم قرار داده شده گفته می‌شود که این کار توسط موتورهای جستجوی گوگل رخ خواهد داد. هدف از جمع آوری این آدرس‌ها در کنار یکدیگر این است که موتورهای جستجو فکر می‌کنند این آدرس‌ها خطرناک و مشکوک به خرابکاری هستند. در واقع لیست سیاه گوگل به معنی جریمه کردن وب‌سایت‌هایی است که برای بالا بردن بازدید کاربران خط قرمز گوگل را زیر پا می‌گذارند و از راهکارهای غیره قانونی استفاده می‌کنند.

وب‌سایت‌هایی که در لیست سیاه گوگل قرار دارند امکان نمایش در نتایج جستجو را نخواهند داشت، با توجه به این موضوع گوگل سعی دارد تا از کاربران در مقابل با هر تهدید امنیتی و یا پلاگین‌های مخرب به خوبی محافظت کند.

تبعات بلک لیست گوگل

در دنیای وب یکی از اتفاقات رایجی که به کرار برای وب‌سایت‌های مختلفی به وجود می آید، (URL Blacklisting) است. در واقع تمامی صاحبان و مدیران وب‌سایت‌ها هر کاری انجام می‌دهند تا در این مشکل قرار نگیرند. زمانی که یک وب‌سایت در لیست سیاه گوگل قرار بگیرد تبعات زیادی را برای آن وب‌سایت به دنبال خواهد داشت، مثلا امکان دارد تاثیرات منفی را در زمینه ترافیک شاهد باشد و کاربران و مخاطبان خود را از دست دهد.

از چه طریق می‌توان متوجه شد که یک وب‌سایت در لیست سیاه گوگل قرار دارد

برلی اینکه متوجه شوید چه زمان وب‌سایت شما در لیست سیاه گوگل قرار دارد به موارد زیر توجه کنید:

۱_ چک کردن وضعیت ترافیک وب‌سایت

یکی از نشانه‌های اولیه و مهمی که شما می‌توانید متوجه قرار گرفتن یک وب‌سایت در لیست سیاه گوگل شوید، این است که ترافیک وب‌سایت مورد نظر تا حد زیادی کاهش خواهد یافت. شما برای پی بردن به این موضوع می‌توانید با استفاده از گوگل آنالیتیکس این موضوع را به راحتی متوجه شوید و باید سریعا به برطرف سازی این موضوع بپردازید.

۲_ استفاده از ابزار چک کننده وب‌سایت

برای اینکه متوجه شوید که ادمین شما در دیتابیس ضد اسپم قرار گرفته است می‌توانید از ابزارهای چک کننده (Sitechecker یا MxToolBox) برای این کار استفاده کنید و سپس نتایج حاصل از آن را مورد برسی قرار دهید. استفاده کردن از این ابزار سبب می‌شود تا مشکلات هویتی مربوط به نام دامینو dns را شناسایی کرده و این ابزار به شما یک دید جامع از سلامت وب‌سایتتان خواهد داد.

۳_ استفاده کردن از ابزار (Google Search Console)

از دیگر کارهایی که شما با استفاده از آن می‌توایند بفهمید آیا وب‌سایت شما در لیست سیاه گوگل قرار دارد یا نه، استفاده کردن از ابزار گوگل سرچ کنسول است.

کارهایی که برای خارج شدن وب‌سایت از لیست سیاه گوگل باید انجام داد

  • قدم اول این است که برای اینکه گوگل این تصور را نداشته باشد که وب‌سایت شما هک شده است، بارد اقدام به تایید کردن مالکیت دامنه خودتان کنید.
  • قدم دوم این است که عوامل مخرب موجود در وب‌سایتتان را پاکسازی کنید، با برسی کردن فایل‌های مهم وب‌سایت می‌توانید این کار را انجام دهید. هکرها از فایل‌های بزرگ برای قرار دادن بدافزارهای خودشان استفاده می‌کنند و به این گونه فایل‌ها علاقه زیادی دارند.
  • قدم سوم باید جدول‌های پایگاه داده را برسی کنید. با توجه به اینکه هکرها برای گرفتن اطلاعات کاربران اسکریپ‌های خطرناکی را در پایگاه داده قرار می‌دهند، باید به صورت دقیق جداول پایگاه داده را به دقت مورد برسی قرار دهید.
  • قدم چهارم این است که از پلاگین‌های عیب دار در وب‌سایتتان استفاده نکنید. برای اینکه متوجه شوید که پلاگین‌ها مورد استفاده در وب‌سایت از امنیت مناسبی برقرار هستن یا نه، می‌توانید به سرچ کنسول مراجعه کرده و در بخش (security) این موضوع را مورد برسی قرار دهید. به محض مشاهده کردن پلاگین‌ها مخرب باید آنها را حذف کنید و هیچ وقت دیگر از این نوع از پلاگین‌های مخرب در وب‌سایتتان استفاده نکنید.
  • قدم پنجم شما برای اینکه بتوانید بد افزارهای مخرب را حذف کنید باید پلاگین‌های امنیتی را در وب‌سایتتان نصب کنید زیرا استفاده از این نوع پلاگین‌ها به صورت دروه‌ای تمامی محتوای وب‌سایت شما را برسی خواهد کرد و اگر بد افزاری را در محتواهای وب‌سایت شما مشاهد کنند آن را سریعا حذف خواهد کرد. Sucuri یک نمونه پلاگین امنیتی است.
  • گام آخر استفاده از سرچ کنسول است. شما با استفاده از این ابزار می‌توانید به بخش (Security Issues) مراجعه کنید و تمامی مشکلات و بد افزارهای مخربی را که در وب‌سایتتان وجود دارد را به راحتی حذف کنید.

مهم‌ترین عواملی که سبب خواهد شد تا یک وب‌سایت در لیست سیاه گوگل قرار گیرد

عواملی که باعث می‌شود تا یک وب‌سایت در بلک لیست گوگل قرار گیرد عبارتند از:

۱_ استفاده کردن از عناصر فریبنده در وب‌سایت

مثلا زمانی که شما یک دکمه در وب‌سایتتان قرار داده‌اید و این دکمه برای پخش کردن فایل صوتی است ولی کاربران با کلیک بر روی آن یک فایل را دانلود خواهند کرد.

۲_ کپی کردن مقالات و اسناد

کپی کردن از مقالات و استفاد از تصاویر دیگر وب‌سایت‌ها، شما را در معرض خطر لیست سیاه گوگل قرار خواهد داد.

۳_ استفاده از لینک‌های فیشینگ توسط هکرها بر روی وب‌سایت

استفاده از لینک‌های فیشینگ توسط هکرها سبب می‌شود تا آن‌ها بتوانند اطلاعات زیادی را از کاربرن شما به دست آورند، مثلا جمع آوری اطلاعات بانکی کاربران یکی از کارهایی است که با فیشینگ انجام می‌شود.

۴_ استفاده از نرم افزار (Malware) در وب‌سایت

این نرم افزار دارای کدهای زیان آوری است که وقتی کاربران اقدام به دانلود کردن این نرم افزار کنند، به سیستم آنها صدمه زیادی را وارد خواهد کرد.

۵_ استفاده از تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه

از دیگر کارهایی است که سبب می‌شود تا یک وب‌سایت در لیست سیاه گوگل قرار بگیرد استفاده از تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه خواهد بود، این تکنیک هدفش فریب دادن گوگل برای به دست آوردن جایگاه و رتبه در مدت زمان کم است. گوگل اصلا از این گونه حرکات خوشش نمی‌آید و هر وب‌سایتی که این کار را انجام دهد جریمه می‌شود.

۶_ هک شدن وب‌سایت

اگر شما امنیت وب‌سایتتان را بالا نبرید امکان دارد که نرم افزارهای مخرب توسط هکرها در وب‌سایت شما قرار گیرند و علی رغم اینکه وب‌سایت شما هیچ گونه تخلفی انجام نداده است، در لیست سیاه گوگل قرار بگیرد. برای در امان ماندن از اینگونه تهدیدات باید امنیت وب‌سایتتان را بالا ببرید.

سخن پایانی

درست است که بلاک لیست گوگل برای وب‌سایت‌های اینترنتی خطرناک و مخرب است و اصولا وب‌سایت‌هایی که در این لیست قرار دارند خطرناک قلمداد می‌شوند، اما برخی از وب‌سایت‌ها اصولا بی گناه هستند و در این لیست قرار خواهند گرفت، در واقع وقتی از این موضوع مطلع می‌شوید که وب سایت شما با کاهش ترافیک زیادی همراه شود و این موضوع درآمدتان را تاحد زیادی کاهش خواهد داد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.