مانیتورینگ برند (Brand monitoring) چیست؟

مانیتورینگ برند (Brand monitoring) چیست؟

با گذر زمان برند هر کسب کاری نیز با رشد و توسعه همراه خواهد بود و این دگرگونی سبب می‌شود تا نیاز و خواسته‌های کاربران را به همراه داشته باشد. با توجه به تامین نیاز مشتریان و نظارت بر روی خواسته‌های آنها باید از یک روش کار آمد و مفید استفاده کرد که به مانیتورینگ برند معروف است.

مانیتورینگ برند (Brand monitoring) پروسه است برای تجزیه و تحلیل کردن هر تجارت و کسب کار که در آن به نظارت بر کانال‌ها و رسانه‌های گوناگون می‌پردازد. زمانی که از مانیتورینگ برند استفاده می‌کنید اطلاعات دقیقی از محصولات، شرکت و مارک تجاری هر محصول که با کسب کار ما ارتباط دارد را می‌توانید به دست بیاورید.

با استفاده از این فرآیند شما می‌توانید برسی کنید که مخاطبان و مشتریان شما چه نظری را راجب تجارت و کسب کار شما دارند، آیا خدمات و محصولاتی را که به مشتریان ارائه می‌دهید آنها به خدمات شما علاقه دارند و یا تمایلی به آن ندارند؟ و سوالات زیاد این چنینی که می‌شود با استفاده از این فرآیند آنها را برسی و راه‌حل مورد نظر را اتخاذ کرد.

مانیتورینگ برند چه مزایایی دارد

در ادامه به برسی مزایای Brand monitoring خواهیم پرداخت:

۱_ مشارکت داشتن به صورت پیاپی با مشتریان

مانیتورینگ برند سبب می‌شود تا مصرف کنندگان در زمان برخورد با نام تجاری محصول و کالای شما واکنش برجسته‌ای را از خود نشان دهند، بهترین راهی که می‌شود تاملی سازگار و مفید را با مشتری ایجاد کرد ارتباط از طریق شبکه‌های اجتماعی و سیستم‌های شنیداری است. شما با استفاده از این روش می‌توانید برند خود را نسبت به عملکرد شبکه‌های اجتماعی کنترل کرده و اطلاعات زیادی را در این رابطه جمع آوری کنید.

۲_ با توجه به احساسات مشتریان آنالیز کنید

برای اینکه هر کسب کار و تجارتی رشد و پیشرفت را تجربه کند باید احساسات منفی را که نسبت به برند تجاری شما به وجود آمده است را حل و فصل کند. شما با استفاده از مانیتوربرندینگ متوجه خواهید شد که مشتریان چه احساسی در مورد برند شما دارند و نظر آن نسبت به برند شما چگونه است. توجه داشته باشید که آن دسته از مشتریانی که در مورد محصولات شما به بحث کردن مشغول هستند برای استراتژی بازاریابی و چگونگی برقراری ارتباط شما بسیار مهم و ضروری هستند.

۳_ رقبا را برسی کنید

زمانی که شما به برسی رقبای خود پرداخته‌اید و نحوه عمل کردن آنها را مورد برسی قرار می‌دهید و یا مردم در مورد رقیبان شما چه نظری دارند اینها همه بخشی از نظارت بر برند محسوب می‌شود.

۴_ برنامه‌ریزی و استراتژی مشخص برای آینده تجارت و کسب کار

با برسی و نظارت دقیقی که بر روی هر کسب کاری انجام می‌دهیم، به ما یک برنامه از آینده آن تجارت خواهد داد و قرار دادن استراتژی برای هر محصولی در آینده عمری ضروری تلقی خواهد شد.

با استفاده از مانیتورینگ برند این امکان برای شما فراهم خواهد شد تا اطلاعات و بینش لازم را در مورد برند و نام تجاری خودتان به دست بیاورید.

ابزارهایی که با استفاده از آنها می‌توانید مانیتورینگ برند انجام دهید

حالا نوبت آن رسیده است تا شما را با بهترین ابزار برای ایجاد کردن مانیتورینگ برند آشنا کنیم که با استفاده از این ابزاز می‌توانید با شناسایی نظرات دیگران در مورد برندتان، شناخت بیشتری را از این موضوع به دست بیاورید تا بتوانید به درستی نقاط ضعف و نقات قوت برند خود راشناسایی کنید و به برطرف کردن آنها بپردازید:

1- BuzzSumo

با استفاده از این ابزار می‌توانید محتواهایی را که در شبکه‌های اجتماعی قرار داده‌اید را مشاهده کنید.

2- Google Alerts

تمامی هشدارهایی را که برای بالا بردن کیفیت در مانیتورینگ برند نیاز دارید را با این ابزار دریافت خواهید کرد.

3- Ahrefs

شما می‌توانید با استفاده از این ابزای تمامی متن‌ها و لینک‌هایی جذابی را که باعث می شود افراد در مورد شما بیان کنند را مشاهده کنید.

4 – Google Search Console

با توجه به این ابزای می‌توانید متوجه شوید که کاربران از کدام سمت وارد وب‌سایت شما می‌شوند و ترافیک جستجو را می‌توان توسط این ابزار دنبال کرد. Google Search Console یک از ابزارهای پر اهمیت مانیتورینگ برند است.

5- SEMRush

با استفاده از این ابزار می‌توانید لیست کلمات کلیدی که رقبای شما استفاده می‌کنند را شناسایی کرده و این لیست را در اختیار داشته باشید، همچنین می‌توانید با SEMRush وبلاگ خودتان را از نظر سئو ممیزی کنید.

فاکتورهای مهم مانیتورینگ برند

مهم‌ترین فاکتورهای Brand monitoring شامل:

۱_ استفاده کردن از کلمات کلیدی مهم

با تهیه کردن یک لیست می‌توانید شعارهای مهم برند، هشتک‌های اختصاصی و نام برند را در این لیست قرار دهید و به یاد داشته باشید که همیشه این کلمات را جستجو کنید.

۲_ استفاده کردن از لینک‌های ورودی

شما می‌توانید وب‌سایت خودتان را با استفاده از ابزار گوناگونی تجزیه و تحلیل کنید تا متوجه شوید که چه کسانی به وب‌سایت شما ارجاعی داده‌اند.

۳_ استفاده از نام برند شما

با برسی‌هایی که در فضای شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهید متوجه خواهید شد که آیا کسی از نام برند یا محصول شما حرفی می‌زند و با جمع آوری اطلاعات در این باره متوجه می‌شوید که چه کسانی و به چه صورت از برند و کالای ما سخن می‌گویند.

سخن پایانی

برخی از نام‌های تجاری و برندها به نقطه‌ای دست می‌یابند که اذعان دارند ما کارهای مبتکرانه و مد نظری را که دوست داریم انجام می‌دهیم، در چنین مواقعی امکان دارد برخی از کارهایی که آنها انجام می‌دهند درست و برخی دیگر از کارهای آنها کذب باشد.

این گونه مسائل نمی‌تواند برای ما از اهمیت بالایی برخوردار باشد و ما هیچ گونه توجه نسبت به چگونگی صحبت کردن دیگران در مورد خودمان نخواهیم کرد، اما برخی از برندها به این موضوع واقف هستند که مشتری آنها مردم هستند و این افراد هستند که قرار است از آنان خرید کنند و باید بتوانند اعتماد و توجه را در این مشتریان به وجود بیاورند و افراد را جذب خود کنند و ما در این مرحله به ضرورت و اهمیت مانیتورینگ برند پی خواهید برد. 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.