منظور از تاخیر لتنسی (latency) چیست

منظور از تاخیر لتنسی (latency) چیست

شاید برای خیلی از افراد این موضوع پیش آمده باشد که هنگام بازدید کردن از یک وب‌سایت در اینترنت، برای ضمیمه کردن یک فایلی که از حجم بالایی برخوردار نیست مدت زمان زیادی صرف شود و یا آن صفحه از سایت که قصد ورود به آن را دارید لود نشود. در چنین وضعیتی چه حالی به شما دست خواهد داد؟ آیا با عصبانیت اقدام به ترک کردن وب‌سایت مود نظر نمی‌کنید؟ ما در این مقاله قصد داریم تا به برسی latency بپردازیم، برای آشنا شدن با این معقوله تا انتها با ما همراه باشید.

یکی از نیازهای اساسی که تمامی کسب کارها در دنیای امروز برای رشد و پیشرفت به آن نیاز دارند، برخورداری از اینترنت با سرعت بالا است زیرا با گسترش و همه‌گیر شدن اینترنت خیلی از کسب کارها امروزی به اینترنت وابسته هستند. نکته که باید به آن توجه کرد این است که اینترنتی که کسب‌کارها و مشاغل از آن استفاده می‌کنند، باید بدون تاخیر(latency) باشد، به راستی منظور از این تاخیر چیست؟

معرفی لتنسی (latency)

Latency به مدت زمانی گفته می‌شود که در آن یک بسته داده از یک منبع منتقل شود و دوباره به منبعی که از آن منتقل شده است باز می‌گردد. مثلا زمانی که یک کاربر بر روی یک صفحه از اینترنت کلیک می‌کند و در این مدت زمانی که مرورگر آن را به صفحه مورد نظر انتقال می‌دهد، تاخیرLatency صورت گرفته است.

مسافت و تاخیر به وجود آمده از تجهیزات زیر ساختی اینترنت را باید از عواملی دانست که سبب می‌شوند تا تاخیر پا برجا باشد و هیچ گاه نابود نشود، ولی با وجود این عوامل ما برای اینکه بتوانیم بهتر و بهینه‌تر از اینترنت استفاده کنیم، نیاز داریم تا درصد latency را کم کنیم زیرا اگر یک وب‌سایت فعال در اینترنت با تاخیر زیادی همراه شود با ضعف عملکرد همراه خواهد شد. با توجه به اینکه این مورد می‌تواند تاثیرات منفی را بر روی سئو سایت بگذارد باعث خواهد شد تا کاربران و مخاطبان وب‌سایت شما با ناراحتی اقدام به ترک کردن وب‌سایتتان کنند.

مهم‌ترین عواملی تاخیر در latency

در ادامه به برسی مهم‌ترین عواملی که بر روی latency تاثیر گذار هستند اشاره خواهیم کرد:

۱_ انتشار

به مقدار زمانی گفته می‌شود که packet با سرعت نور از یک منبع به منبع دیگری فرستاده شود.

۲_ تاخیر در ذخیره‌سازی

تاخیر در ذخیره سازی یکی دیگر از دلایل تاخیر در شبکه می‌باشد که در زمان دسترسی یا ذخیره به یک بسته به وجود می‌آید و باعث می‌شود که در دستگاه‌های میانی مانند سوئیچ و بریج‌ها تاخیر به وجود آید.

۳_ واسطه‌ها انتقال

این نوع از دلایل تاخیر همان کابل فیبرهای نوری و یا کابل شبکه هستند که به واسطه محدویت‌هایی که دارند باعث تاخیر در شبکه می‌شوند.

۴_ روترها

یکی دیگر از عوامل تاخیر در شبکه روترها هستند که برای تجزیه و تحلیل کردن اطلاعاتی که به هدر مربوط می‌شود یک پکت نیاز دارند و گاهی اوقات نیز اطلاعاتی را به آن می‌افزایند که سبب تاخیر در شبکه می‌شود.

از چه طریق می‌توان latency را کاهش داد

راه‌های مختلفی برای کاهش لتنسی وجود دارد که ما به مهم‌ترین آن اشاره می‌کنیم:

۱_ کش مرورگر

کش کردن مرورگر یک نوع cacging است که می‌توانید با استفاده از این قابلیت کش مرورگر را کم کنید. مرورگرها می‌تواند منابع خاصی از یک وب‌سایت را به شکل محلی ذخیره سازی کنند و این برای آن است تا هم تعداد درخواست‌های بازگشتی به سرور را کم کند و هم در زمان تاخیر بهبودی را به وجود آورد.

۲_ کم کردن درخواست‌های http خارجی

توجه داشته باشید که برای کم کردن تاخیر باید از سرور خودتان اطلاعات را دریافت کنید، زیرا اگر از سروهای دیگری برای این کار استفاده کنید باعث ایجاد کردن درخواست http خواهد شد و این عامل باعث افزایش تاخیر در عملکرد وب‌سایت شما خواهد شد.

۳_ استفاده کردن از cdn

Cdn برای اینکه بتواند کاهش زیادی را در rtt به وجود آورد، محتوای استاتیک را در حافظه پنهان خواهد کرد زیرا سرور‌های cdn را در چند مکان مختلف توزیع می‌کنند و این عامل باعث می‌شود تا محتوا نزدیک به کاربران نهایی ذخیره سازی شود و کاربران برای دسترسی به این محتوا نیاز نباشد که مسافت زیادی را طی کنند. با وجود این موضوع بارگیری صفحات اینترنت در مدت زمان کمی انجام خواهد شد که در این وضعیت نیز سرعت عملکرد وب‌سایت را بالا خواهد برد، توجه داشته باشید زمانی که از cdn استفاده شود گامی بلند در جهت کاهش تاخیر برداشته شده است.

Latency چه تاثیر می‌تواند بر روی کسب‌کارها داشته باشد

تاثیرات زیادی لتنسی بر روی کسب کارها دارد که بعضا خسارات زیادی را برای آنها نیز به دنبال دارد، در ادامه به برسی تاثیرات Latency بر روی مشاغل می‌پردازیم:

1- از دست دادن درآمد و منابع در کسب‌کارها

با توجه به اینکه هر روز بر تعداد معاملات تجاری افزوده می‌شود و کسبگکارهای زیادی هستند که محصولات و خدماتشان را به صورت اینترنتی و آنلاین در اختیار افراد قرار می‌دهند، استفاده کردن از اینترنتی با سرعت کم به تاخیر در انجام کارها منجر خواهد شد و باعث از دست رفتن مشتریان زیادی خواهد شد و امکان دارد که مشتریان شما با توجه به این موضوع رقیب شما را انتخاب کنند و درآمد شما نزولی خواهد بود.

2- کاهش بهروری سازمان

زمانی که برای لود صفحات وب‌سایت زمان زیادی صرف شود و در سرویس‌های اینترنتی شاهد تاخیر باشیم، این عوامل باعث کاهش و بهروی در سازمان خواهد شد. مثلا شما در نظر بگیرید که کارمندان یک سازمان یا شرکت نیاز دارند از منابع اینترنتی برای انجام دادن کارهایشان استفاده کنند و زمانی که اینترنت با تاخیر زیادی همراه باشد این کارمندان مجبور هستند مدت زمان زیادی را برای لود شدن صفحات وب‌سایت مورد نظر صرف کنند.

این موضوع باعث خواهد شد تا بیشترین زمان و انرژی آنها صرف این کار شود که پیامدهای زیادی می‌تواند برای سازمان‌ها و شرکت‌ها به همراه داشته باشد.

سخن پایانی

عوامل زیادی می‌تواند در ایجاد شدن لتنسی دخیل دانست، ولی یکی از مهم‌ترین مواردی که این تاخیر را به وجود خواهد آورد نوع اینترنت مصرفی است. از نظر علمی تاخیر به مدت زمانی گفته می‌شود که کاربر اقدام می‌کند تا برنامه مورد نظر به او پاسخ دهد (زمان بین اقدام و پاسخ) را تاخیر یا latency می‌گویند. دلایل زیادی وجود دارد که سبب می‌شود تا تاخیر هیچ وقت از بین نرود، با وجود اینکه داده‌های اینترنت با سرعت بالایی در حال حرکت هستند اما تاخیر همیشه وجود دارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.