اصول طراحی گرافیکی وب سایت، 5 نکته مهم که باید رعایت کنید

اصول طراحی گرافیکی وب سایت، 5 نکته مهم که باید رعایت کنید

اصول طراحی گرافیکی وب سایت شامل تمامی موارد ظاهری و گرافیکی است که شما با انجام دادن آن می‌توانید سایت حرفه‌ای و جذابی داشته باشید. وقتی که یک کاربر وارد وب‌سایت شما می‌شود اولین چیزی که برای کاربر جلب توجه می‌کند طراحی گرافیکی سایت است.

زمانی که اصول طراحی گرافیکی وب سایت به صورت استانداری باشد باعث می‌شود کاربر با میل بیشتری در صفحات سایت شما به جستجوی مطالب مورد نظرش بپردازد. گرافیک باید به گونه‌ای باشد که علی‌رغم اینکه متناسب با کسب کار شما باشد، حس و حال خوبی را به کاربر انتقال دهد و او از اینکه سایت شما را برای برآوردن نیازهایش انتخاب کرده است احساس رضایت خواهد داشت.

گرافیک وب‌سایت

در ساختار بصری یک وب‌سایت چیدمان مناسب و المان‌ها با رنگ‌بندی جذاب مناسب با کسب کار از اهمیت بالایی برخوردار است که این موضوع به هنر و تخصص طراح و گرافیست صفحات وب بستگی دارد که چگونه یک وب سایت را با توجه به این شاخصه‌های استاندارد طراحی و راه‌اندازی کند. زمانی که قرا است برای یک سایت گرافیک مناسبی طراحی شود باید با توجه به نوع سایت و کارایی که آن دارد از اصول زیر پیروی شود:

  • نوع و سایز قلم
  • رنگ و المان‌های سایت
  • چگونگی سایز‌بندی تصاویر
  • رنگ‌بندی منو سایت
  • فوتر
  • هدر
  • تم پس زمینه وب‌سایت
  • تغییرات مربوط به رنگ دکمه در سایت

مهم‌ترین نکات در اصول طراحی گرافیکی وب سایت

در اصول طراحی گرافیکی وب سایت باید به موارد زیادی توجهه شود که عبارتند از:

1- رنگ‌ها

با توجه به تحقیقاتی که صورت گرفته نشان می‌دهد استفاده صحیح و اصولی از رنگ‌ها و تعادلی که در میان آنها برقرار می‌شود می‌تواند نرخ پرش و تبدیل را در یک سایت بالا ببرد و یکی از نکات مهم در اصول طراحی گرافیکی وب سایت به شمار می‌رود. باید اصول و قواعد را در استفاده کردن رنگ‌های مناسب در سایت رعایت کرد زیرا رنگ‌ها ابزار قدرتمندی هستند که تاثیرات زیادی را بر روی سایت می‌گذارند. به عنوان مثال زمانی که شما در وب‌سایتتان از رنگ‌های متضاد استفاده می‌کنید باعث می‌شود که المان‌های سایت شما به صورت واضحتری قابل روئیت باشند.

2- فونت و متن‌های سایت

یکی از چالش‌های بزرگی که همواره یک طراح گرافیک سایت با آن مواجعه می‌شود، محدودیت فونت فارسی برای طراحی کردن اجزای گرافیکی وب‌سایت است. به دلیل اینکه برخی سایت‌ها در نمایش فونت‌ها با محدودیت‌هایی مواجعه می‌شوند، طراحی گرافیکی وب مجبور می‌شود برای مطابق کردن آنها از اجزای فونت‌های مرتبط کمک بگیرد.

با وجود چنین مشکلاتی در طراحی فونت، بسیاری از وب‌سایت‌ها از یک فونت خاص به عنوان فونت مرجع استفاده می‌کنند و با توجه به عامل تمامی اجزای فونت را با توجه به فونت خاص طراحی می‌کنند. فونت مناسب از دیگر اصول طراحی گرافیکی وب سایت است که اهمیت زیادی دارد.

3- تولید محتوای گرافیکی

برای اینکه بتوانید مخاطبان را در سایتتان نگه دارید و آنها را ترغیب کنید که صفحات وب‌سایت شما را یک به یک برسی کنند، باید از محتواهای گرافیکی استفاده کنید زیرا این نوع از محتواها می‌تواند کاربر را برای جستجو در بخش‌های مختلف سایت قانع کند. وقتی که شما از محتوای گرافیکی مناسب در وب‌سایتتان استفاده می‌کنید بخش‌های مختلف سایت شما را دارای ارزش و جذابیت خواهد کرد مثلا:

  • با استفاده از محتوای گرافیک می‌توانید تصاویر مورد نظر خودتان را به کاربران نمایش دهید.
  • گرافیک می‌تواند موضوعات را به صورت مناسب جدا سازی کند و نشان دهد که چه عواملی باعث به وجود آمدن موضوعات شده است.

4- تجربه کاربری

مهم‌ترین هدفی را که هر وب‌سایتی به دنبال آن است رضایت کاربران و رفع نیازهای آنها است. تجربه کاربری یا همان ux به وضعیتی گفته می‌شود که کاربر به محض مواجعه شدن با سایت شما مشاهده می‌کند. شما باید خود را به جای مشتری یا کاربر بگذارید و با مشاهده کردن وب‌سایتتان نظر خود را راجب چیدمان و المان‌های موجود شرح دهید، اگر تجربه خوبی را در زمان حضور در سایت نداشتید به فکر اصلاح موارد ضعف باشید، طراحی گرافیکی جذاب نیز از دیگر اصول طراحی گرافیکی وب سایت محسوب می‌شود.

مثلا مطمئن شوید که کاربران در زمان ورود به وب‌سایت شما می‌توانند به درستی از سایت شما استفاده کنند، دسترسی داشتن به تمامی قسمت‌های سایت چگونه است، محتوای سایت قابل فهم و مفید است، آیا سایت شما جذابیت و زیبایی لازم را دارد تا کاربران احساس رضایت کنند و موارد این چنینی دیگر که باید همگی به خوبی رعایت شوند.

5- سایز و اندازه تصاویر

 برای استفاده از عکس‌های مناسب و جذاب سعی کنید تصاویر شما از کیفیت بالایی برخوردار باشد و با محتوای وب‌سایت شما مرتبط باشد. طراح سایت تا جایی که امکان داشته باشد تصاویر را فشرده و کم حجم خواهد کرد در صورتی که به کیفیت تصاویر لطمه وارد نشود. کم حجم کردن تصاویر از لحاظ گرافیکی برای وب‌سایت مفید است به دلیل اینکه هم سرعت لود را بالا خواهد برد و هم حجم صفحات را اشغال نخواهد کرد، این عامل می‌تواند باعث شود که وب‌سایت شما برای کاربران جذاب باشد و برای برطرف سازی نیازهای خودشان همیشه به تجارت و کسب‌کاری اینترنتی شما سر بزنند.

سخن پایانی

کاربران دوست دارند از وب‌سایتی دیدن کنند که تجربه خوبی را برای آنان رقم بزند و بتوانند با اعتماد و آرامش کارهای خودشان را انجام دهند، زمانی که اصول طراحی گرافیکی وب سایت جذاب باشد می‌تواند احساس رضایت را در کاربران به وجود بیاورد و تجربه خوبی را برای آنها رقم بزند. اگر شما به تمامی سایت‌های اینترنتی موفقی که در زمینه‌های گوناگونی مشغول به فعالیت هستند سر بزنید متوجه خواهید شد که به گرافیک وب‌سایتشان چقدر اهمیت می‌دهند و طراحی گرافیک سایت را به گونه‌ای پیاده‌سازی شده است که به محض ورود کاربران به آن سایت احساس خوبی را تجربه خواهند کرد.

ما در این مقاله به ضرورت اصول طراحی گرافیکی وب سایت اینترنتی پرداختیم و تمامی موارد مهمی را که شما برای بالا بردن زیبایی و گرافیک سایتتان به آنها نیاز دارید را برای شما توضیح دادیم. امیدواریم با رعایت این نکات بتوانید وب‌سایتی را طراحی و راه‌اندازی کنید که کاربران در بدو ورود به آن از گرافیک زیبا و منحصر به فرد وب‌سایت شما احساس خاصی را تجربه کنند و همیشه برای خرید و برطرف سازی نیازهایشان به سراغ شما آیند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.